AMD utvecklar bättre Phenom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Kör hårt nu AMD
Ta inga fångar

rofl

Fullt ös medvetslös ATI !

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Hur mycket prestanda kan de vinna på 45nm?
Förut var det snack om att arkitekturen var för avancerad för 65 nm. Skulle vara roligt om det blir en ordentlig boost. Lycka till, AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Så Phenom X4 9850 går i 2,83Ghz? Eller?

Nej, 2,5GHz... Hur tänker du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Så Phenom X4 9850 går i 2,83Ghz? Eller?

vad snackas det om? 9850 går i 2,5?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte AMD kommer satsa på hög klockfrekvens, tror även Intels intresse i att klocka så högt som möjligt kommer minska ganska snart. Självklart är klockfrekvens viktigt men det är kommer inte vara så viktigt som det varit.

Har jag fattat rätt så struntar AMD i att prestera bra på tester utan snarare har de en dialog med kunder och försöker göra ett system som passar kundens önskemål och behov.

Här är ett citat från en intervju med några höjdare på AMD
Benchmarks are such an interesting thing. Customers look to benchmarks as a proxy for what their actual performance is going to be, and every single system vendor is going to point to the benchmarks. I can always show you one that’s going to make me look good and my competitor look bad. But if you take a step back and ask what a platform looks like that’s going to deliver better performance in certain benchmarks, my competitor does well in SPECint benchmarks. The test essentially sits in cache and runs at clock speed. They’re always going to have a clock speed advantage on me, so SPECint is gonna run better for them. Now if you go out and ask somebody in a data center how many of their systems are running work loads that are very clock and cache sensitive, that don’t have a lot of I/O or memory bandwidth requirements, you pretty much are gonna get a blank stare. We tend to do well in scenarios that are heavy in I/O and memory, and that’s about 90% of what goes on in data centers. One of the areas you’re going to see AMD do a lot better in is virtualization. That’s a very hot topic now. Native quad-core gives us very good performance in databases. The larger the application, the more users and demand you put on it, the better off you’re going to be on Opteron.
http://reselleradvocate.com/public/ram/issues/ram78/ram78_cov...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Eeh... anledningen till att Amd struntar i tester är för att de inte ligger bra till. Det är inte så att de struntar i dem för att kunna sälja sämre. Högre klockfrekvens är det naturliga sätter att öka prestandan i takt med att produktionen effektiviseras. Problemet med Phenom har varit att förhållandet mellan frekvens/W inte varit särskillt bra. Kanske kan 45nm ändra på detta. Nehalem verar nå riktigt fina frekvenser redan nu.

Tester av Photoshop, 3dstudio och pov-ray är viktiga då prestandaskilnaden där mäts i timmar. Sitta och vänta på filter i Photoshop som sedan måste läggas om ett flertalgånger är inte så ball.

Alternativet till ökade frekvenser vore väl att designa om processorn hela tiden, låter inte som en bra ide.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Eeh... anledningen till att Amd struntar i tester är för att de inte ligger bra till.

Om det varit tester som speglat hur det ser ut hos användaren så hade de givitvis inte struntat i dem, men nu råkar ju tester inte riktigt visa hur det ser ut hos kunder.

Om 9 av 10 kunder är intresserade av hög prestanda för databaser men det ligger tester ute som visar massa andra applikationer så är det ändå onödigt och anpassa sig till dessa eftersom de allra flesta inte är intresserade av den typen.

Det är även så att man inte märker på samma sätt när AMD inte hänger med. Det är mer som att farten minskar lite men den tuffar ändå på. Ungefär som du släpper på gasen något om du försöker toppa en bils hastighet.

Jämför det med intel. Låt säga att du kör ett spel som är mycket grafikintensivt, kanske att du till och med har två grafikkort, det är scenbyte i spelet och det krävs nytt minne i korten. Utöver det så skalar spelet ner på kanske 3 trådar, någon tråd kräver synkronisering med annan tråd.

- grafikkorten vill ha minne och de kan tugga i sig i en hastighet upp mot 16 GB/s
- Trådar skall också byta minne, även cachen skall fyllas upp. DDR2-800 som kan överföra minne med c.a. 12 GB/s
- Ett spinlock skall synkroneseras med annan tråd och även det skall transporteras mellan kärnor

16GB/s + 12 GB/s + ? B/s skall igenom en FSB som går och klocka upp till runt 12 GB/s (har man inte klockat den så ligger den på runt 10 GB/s). Det är också därför som de som klockar Intel faktiskt märker en prestandaförbättring vilket visar lite hur märkbar denna flaskhals är.

Det blir plötsligt tvärnit eftersom det stockar sig i FSB. Grafikkortsoperationer är så kallade I/O operationer och vad jag känner till så växlar operativet inte från en tråd till en annan tråd under en sådan operation om den ligger på samma kärna.
Givetvis är detta ett extremfall men extremfall inträffar ganska ofta på en processor även om det relativt är få med tanke på vilken hastighet allt sker i.

AMD får inte dessa tvärnitar utan det kanske bara är så att FPS på ett spel går ner från 48 till 42, det sker bara en svag hastighetsminskning.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

istf att satsa på snabbare modeller tycker jag att de ska satsa mer på att göra dem billigare. själv skulle jag aldrig lägga mer än 1k på en processor, vore nice med en quad till det priset.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Väldigt intressant! Någon här på swec som har upplevt detta och bekräfta?

The squonk bekräftar att bussklockning ger jämnare flyt. Och jag tror han har mer än dugliga FPS även i standardhastighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Visst är det behändigt att detta också av någon besynnerlig och märklig anledning bara verkar vara möjligt att påvisa i forum på nätet och inte i kontrollerade och isolerade tester

Du menar på allvar att när en tråd hoppar från en kärna till en annan så går ibland prestanda ner våldsamt i kanske 1/3 sekund? Säkert... Det ger en minnesbandbredd på 30-40 MB/s om vi räknar med att hela cachet måste läsas in igen. Låter aningens fel va?

Självklart ger det inte så stora hack. Det skulle ju aldrig bli spelbart. Men en uns sämre respons och en väntan på 20ms syns med blotta ögat. Är det då 30-40ms så blir det väldigt påtagligt. Och är cacheprestandan nere på 10% en tid så påverkar det väldigt mycket i processorns prestanda. Tar då en frame 3 gånger så lång tid mot vanligt under denna prestandasvacka så kan det synas även om du är långt in på "trygga" framerates.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag kan bekräfta att maxxad fsb-buss med minnena i 1:1 ger ett behagligt flyt med Core2, huruvida detta känns bättre/sämre än Phenom har jag ingen aning om eftersom jag aldrig använt en Phenom-burk. Men det märks definitivt skillnad, särskilt i spel, mot när man kör standard eller moderat klockad buss och minnena med multipel.

Det låter precis som det problemet, nu är det ju inte något stort problem iofs, botemedlet råkar ju vara lajbans. Klocka en massa. Processorerna är ju inte helt ovilliga till den kuren direkt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej, 2,5GHz... Hur tänker du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
vad snackas det om? 9850 går i 2,5?

Eh öh... pass.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Eh öh... pass.

Hahaha... Förvirrad?
Klockrent försvar.
Jag förstår ju lite hur det gick fel men det var väldans intressant sätt att tänka på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Eh öh... pass.

Hahaha! Bästa försvaret jag har hört på länge!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

blir en 45nm phenom till vinter om den erbjuder en hyglig boost bortsett från den ökade clocken, vill dock helst ha en 3ghz, men man får väl se hur den klockar.

Billig borde den vara tycker man, runt 1700 tycker man då man kan få en x4 9850 för det priset idag...och nu pratar vi om ca ett halvår med en mindre klock ökning som ska vara kokuranskraftig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
The squonk bekräftar att bussklockning ger jämnare flyt. Och jag tror han har mer än dugliga FPS även i standardhastighet.

Självklart ger det inte så stora hack. Det skulle ju aldrig bli spelbart. Men en uns sämre respons och en väntan på 20ms syns med blotta ögat. Är det då 30-40ms så blir det väldigt påtagligt. Och är cacheprestandan nere på 10% en tid så påverkar det väldigt mycket i processorns prestanda. Tar då en frame 3 gånger så lång tid mot vanligt under denna prestandasvacka så kan det synas även om du är långt in på "trygga" framerates.

Det låter precis som det problemet, nu är det ju inte något stort problem iofs, botemedlet råkar ju vara lajbans. Klocka en massa. Processorerna är ju inte helt ovilliga till den kuren direkt.

det här med busshastigheter märks det vid andra tillfällen med? vid tex massa filer som flyttas mellan diskar?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Ska blir roligt att börja se AMD igen, efter varit på en INTEL laptop nu i över två år och innan dess var man AMD/ATI fanboy så känns det skönt att när man nu kommer tillbaka så är dom på g med fina saker igen..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Hedersmedlem

När jag klockade min Q6600 från 2.4GHz till 3GHz så märktes en klar förbättring men jag har alltid trott det var frekvensen och inte bussen men vem vet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Eh öh... pass.

Haha, grymt.

OnT: Kul att AMD knappar in på Intels försprång. Bara allt kommer ut i tid så.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om det varit tester...

- grafikkorten vill ha minne och de kan tugga i sig i en hastighet upp mot 16 GB/s
- Trådar skall också byta minne, även cachen skall fyllas upp. DDR2-800 som kan överföra minne med c.a. 12 GB/s
- Ett spinlock skall synkroneseras med annan tråd och även det skall transporteras mellan kärnor

16GB/s + 12 GB/s + ? B/s skall igenom en FSB som går och klocka upp till runt 12 GB/s (har man inte klockat den så ligger den på runt 10 GB/s).

Det blir plötsligt tvärnit eftersom det stockar sig i FSB.

Intel var inte heller intresserade av benchmark på netbursttiden.

Hmm om vi har två grafikkort med 1 Gb vardera så tar det 0,25 sekunder i något teoretiskt värstascenario att fylla. En cache som skall fyllas med ny data tar så kort tid att det inte märks i förhållande till grafikkorten.
Trådar "byter" inte minne, de laddar från cachen som i sin tur laddar från minnet.
Diverse synkroniseringar hit och dit tar försumbart lite tid.

Ovanpå detta lägger du tiden det tar att läsa in datat från disk och funderar på hur denna tvärnit egentligen upplevs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hmm om vi har två grafikkort med 1 Gb vardera så tar det 0,25 sekunder i något teoretiskt värstascenario att fylla. En cache som skall fyllas med ny data tar så kort tid att det inte märks i förhållande till grafikkorten.
Trådar "byter" inte minne, de laddar från cachen som i sin tur laddar från minnet.
Diverse synkroniseringar hit och dit tar försumbart lite tid.

Ovanpå detta lägger du tiden det tar att läsa in datat från disk och funderar på hur denna tvärnit egentligen upplevs

0,25 sekunder är en evighet på en processor som utför ~2 000 000 000 operationer i sekunden om den aldrig behöver vänta.
Det är korrekt att synkroniseringen av cache inte bör ta någon tid alls men om det är kö i FSB'n och en tråd får vänta på någon annan operation eller överföring då tar det plötsligt tid.
Det tar även tid att söka upp positioner mm i minnen så även om det finns teoretiska hastigheter så blir det alltid en hel del som försvinner. Har för mig att bara och hämta minne från arbetsminne under idealiska förhållanden ligger på runt 250 klockcykler (lite osäker på den siffran).
På AMD går det snabbare, sett någonstans att den ligger på runt 100 om man har snabba minnen och det beror på den integrerade minnes kontrollern (IMC'n)

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

Orka hypa att Intel ligger före, prestandan kommer inte efter tillverkningstekniken - visst det spelar roll.

Titta tillbaka och se vem som presterade bäst. 90nm vs 65nm, vem vann? AMD med 90nm.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
kanske kommer att ha 10mb i cash per core

Vad blir det? 10 millibit i vilken valuta då?!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
det här med busshastigheter märks det vid andra tillfällen med? vid tex massa filer som flyttas mellan diskar?

Har jag svårt att tänka mig, genomsnittsprestandan är ju som sagt mycket god. Och diskar är för långsamma för att maxa någon buss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Vad blir det? 10 millibit i vilken valuta då?!

Haha, skarpt ^^

Permalänk
Medlem

Åtminstone en sak blir mätbart mycket bättre med hög fsb och det är write-prestandan mot RAM, den drar iväg ordentligt. Read förbättras i princip ingenting. Om det bidrar till det bättre flytet vet jag inte, men det är som sagt tydligt mätbart.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Har jag svårt att tänka mig, genomsnittsprestandan är ju som sagt mycket god. Och diskar är för långsamma för att maxa någon buss.

Ok tänkte på äldre "bussar"! har en gammal burk med socket 478 med 533 i fsb har jag för mig! dator blir seg helvete när jag lyttar mellan 4-6 diskar!

Ontopic.

hoppas att phenom 45nm blir svala och fina!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

haha va ointressant egentligen... amd som processortillverkare överhuvudtaget.
har dom ens något svar på nahalem?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
äntligen, de va värkligen på tiden att amd släpper lite snabbare processorer.
jag har väntat länge på en phenom som gjort de värt å byta ut min 6000+., då får vi ju hoppas att dom kommer å klocka bra åxå

Samma här, kanske blir en sånn till hösten/vintern då om jag inte bränner alla pengar på soppa i sommar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
haha va ointressant egentligen... amd som processortillverkare överhuvudtaget.
har dom ens något svar på nahalem?

Men ehhh... Det är väl klart att det är bra att AMD bättrar på prestandan på Phenom.

Förresten har AMD ett ganska starkt svar på Nehalem som de kallar Bulldozer. En helt ny arkitektur faktiskt. Den är dock långt ifrån färdig men nog kommer den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Kan jämföras med två löpare. Den ena vinner nästan alltid, men springer inte jämnt eftersom han snubblar någon gång varje varv. Tur för honom att det inte syns i statistiken då han kutar på utav bara fan när han väl springer.

Hehe det var en bra jämförelse

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid