Riksdagen röstar ja till avlyssningslag

Permalänk

Ett stasi sverige kommer närmare och närmare, det jag hela tiden fruktat är på väg att ske och det kanske sker tidigare än jag väntat mig. Ja detta är helt klart ett slag i ansiktet på demokratin och det är helt otroligt att man låter något såndant här få ske. Jag litar föga på att detta inte kommer användas i andra syften än vad som sagts då det alltid finns och alltid kommer finnas läckor oavsett höga bötesbelopp...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern

Såg fredrick federleys talan igår och då sa han att han skulle rösta mot förslaget, nu när jag kollar på listan som visar vad alla röstat på visar det sig att han röstade för. Undra vad som fick han att ändra sig...

Nja han sa att han skulle rösta nej ifall det inte togs upp till remiss. Han sa aldrig att han skulle rösta resolut nej så det har du nog missuppfatta lite;).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Såg fredrick federleys talan igår och då sa han att han skulle rösta mot förslaget, nu när jag kollar på listan som visar vad alla röstat på visar det sig att han röstade för. Undra vad som fick han att ändra sig...

Behålla jobbet kanske?

Hur lätt är det att ta bort lagen sen?

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt osäker på om det här var så bra idé och beslut. Jag försöker se hotbilden och syftet med det här. Antar att det kommer bli som i England där de har kameror överallt, underrättelsetjänst och superkoll på ev. väskor på gatorn som kan innehålla bomber vilket fungerar väldigt väl men kostar enormt mycket pengar. Det går att plöja ner massor med pengar på sådant här men det går ändå för terrorister att ställa till det förr eller senare. Bättre att politiker ägnar sig åt politik och förebyggande åtgärder dvs få bort ev. hotbild.

Permalänk
Medlem

Suck...
Detta kan ju inte vara helt genomtänkt av staten/försvarsmakten m.m.
Alla sitter här å pratar om att kryptera och att då kommer man undan...
Ni tror inte den tanken slagit terroristerna också?

Till alla er som säger att ni vill flytta härifrån, jag skulle vilja påstå att det är den feges väg att gå, själv stannar jag kvar och slås för min frihet om jag måste!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Suck...
Detta kan ju inte vara helt genomtänkt av staten/försvarsmakten m.m.
Alla sitter här å pratar om att kryptera och att då kommer man undan...
Ni tror inte den tanken slagit terroristerna också?

Till alla er som säger att ni vill flytta härifrån, jag skulle vilja påstå att det är den feges väg att gå, själv stannar jag kvar och slås för min frihet om jag måste!

så ska de låta en rikti patriot om sin frihet xD

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk

sten.tolgfors@defence.ministry.se

om ni vill skicka något till honom, hehe

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Behålla jobbet kanske?

Hur lätt är det vara att ta bort lagen sen?

Förmodligen. Det roliga var att han talade med tårar i ögonen igår, han brann för sin sak, han höll ett passionerat tal mot FRA.

Sen förstår jag inte varför det nästan bara var MP/S som var frånvarande.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Det är bara i Sverige sånt här kan gå igenom, kommer nog inte bli några större prostester förrutom på forum och i tidningar.

Tänk er om det här hade varit typ frankrike, då hade det fan brunnit på gatorna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM

Tänk er om det här hade varit typ frankrike, då hade det fan brunnit på gatorna.

Nej, om detta var i Frankrike hade Reinfelt och alla av hans sort brunnit.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Behålla jobbet kanske?

Hur lätt är det att ta bort lagen sen?

Hörde det på radio idag att dem skrev om lagen lite vilket gjorde att han röstade ja.
Vet inte varför bara det jag hörde.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det är bara i Sverige sånt här kan gå igenom, kommer nog inte bli några större prostester förrutom på forum och i tidningar.

Tänk er om det här hade varit typ frankrike, då hade det fan brunnit på gatorna.

Ja dom kan då demonstrera inte som oss svenskar inte=). En sak är säker deras demonstrationer får nog igenom en eller annan orätt medans våra bara är (ursäkta språket) så j**la patetiska.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
1 januari 2009 ?

Då kan jag ju fortsätta ladda ner porr

hahah då kan jag fortsätta att ha mina terrorist samtal som är okrypterade bom bom 9/11 Osama Binladen Iran

Permalänk
Medlem

Taget från
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3158&guid={0E3EEB46-2D55-4810-A44C-58DD7F4E9606}&sort=5

Namn: Lindberg, Camilla
Parti: fp
Valkrets: Dalarnas län
Röst: Nej
Omröstning: sakfrågan

Om uppgifterna stämmer är HON en riktig politiker, som står upp för vad som är RÄTT och inte det som de feta jävla asen i Regeringen *host* Reinfel... *host* tycker.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk

Nej nej nej.. nu blev jag arg och ledsen, samt väldigt osäker på om jag ens kommer orka prestera nåt på mönstringen, inte vill jag ett beskydda ett land som inte vill beskydda mig? Hatar enkelriktad trafik.

Fr.o.m 1 januari 2009 kommer jag att bilda så MÅNGA väl menade meningar med "farliga" ord som jag bara orkar formulera på ett fabolöst sätt.

Exempel på vad jag får värma upp mig inför:

"-Idag överklockade jag min CPU terroristmycket och den blir varm som en atombomb när jag kör den utan fläkten, som ska föra ut giftiga gaser från det svarta chassit. Nepalm liknar det när LED:n blinkar till på natten när man försöker sova! Jag funderar över att smuggla över ett nätverkskort från MediaCentern till min blivande filserver, det kan transportera snabbare så databitarna levereras smidigare när jag spelar upp legal illegal legal illegal legal film från DVD torrent skiva edonkey CD-ROM plockad VHS inte pirat köpekassett arsenal film med Brus Villis."

Sååå.. dags att ställa sig i hörnet av rummet där man inte kan bli övervakad? ^^

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Re: Riksdagen röstar ja till avlyssningslag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Efter en snabb återremittering röstades den så kallade FRA-lagen igenom under onsdagskvällen. Innebörden är att staten får rätt att avlyssna all slags datatrafik som passerar landets gränser.

Läs nyheten

ja, och i och med detta kommer svenska folket att klassa FRA som terroristverksamhet. därmed kommer vi att göra allt för att slå tillbaka.
de som inte är med oss är emot oss.

sten.tolgfors@defence.ministry.se

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
Hörde det på radio idag att dem skrev om lagen lite vilket gjorde att han röstade ja.
Vet inte varför bara det jag hörde.

Ok, de kanske var införandet av nämder som skulle kontrollera de som fick hanterade alla data.... det blir bara mer och mer invecklat, mer och mer mutbara personer.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Tack vare det här så kommer Google inte att investera en enda krona i Sverige. BRA JOBBAT lixom.

Citat:

Från: http://www.yelah.net/news/20070530142543
Sökmotorn Google försöker genom hot om uteblivna investeringar stoppa det kontroversiella lagförslaget i Sverige om att FRA ska få avlyssna all datatrafik över Sveriges gränser.

– Vi har kontaktat svenska myndigheter för att ge vår syn på förslaget och vi har gjort det klart att vi aldrig kommer att placera några servrar innanför Sveriges gränser om förslaget går igenom, säger Peter Fleischer, intergritetsexpert hos Google, till tidningen Internetworld.

Han jämför Sverige med diktaturer och säger att "[lag]förslaget är sprunget ur en tradition inledd av Saudiarabien och Kina och hör helt enkelt inte hemma i en västerländsk demokrati".

Hotet innebär att Sverige - om den kontroversiella lagen går igenom - är uteslutet när Google ska göra mångmiljardinvesteringar. Ett exempel på en sådan investering är de många miljarder Google pumpade in i ett nytt datacenter i Belgien nyligen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Tack vare det här så kommer Google inte att investera en enda krona i Sverige. BRA JOBBAT lixom.

bra jobbat Moderaterna *klappar Reinfelt på huvudet*

någon som kan förklara Rysslands inblandning i det hela ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abk
Taget från
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3158&guid={0E3EEB46-2D55-4810-A44C-58DD7F4E9606}&sort=5

Namn: Lindberg, Camilla
Parti: fp
Valkrets: Dalarnas län
Röst: Nej
Omröstning: sakfrågan

Om uppgifterna stämmer är HON en riktig politiker, som står upp för vad som är RÄTT och inte det som de feta jävla asen i Regeringen *host* Reinfel... *host* tycker.

Jag skickade precis ett tackmejl till henne.
Kan ni också göra, tycker jag.
camilla.lindberg@riksdagen.se

Permalänk

istället för att köpa superdatorer kunde de gett *@! i att rusta ner större delen av försvaret.

Visa signatur

CPU: amd athlon x2 6400+ @ 3.44GHz s.AM2, MB: MSI K9A2 Platinum, RAM: OCZ PC6400 4096mb @ 815mHz, GPU: Sapphire HD4850, HDD: 1 WDC 250GB 7200rpm, 1 Samsung spinpoint 250GB 7200rpm, PSU: Crosair 520Watt i en APLUS Case XClio 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Ok, de kanske var införandet av nämder som skulle kontrollera de som fick hanterade alla data.... det blir bara mer och mer invecklat, mer och mer mutbara personer.

Garanterat mutade politiker som röstade ja till förslaget. Säkert mediaföretagslobbyister som kastade pengar för att sedan kunna använda teknologin för att kunna jaga fildelare.

FRA-lagen
Fördelar: Inga
Nackdelar: Kostar pengar och är kränkande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
bra jobbat Moderaterna *klappar Reinfelt på huvudet*

någon som kan förklara Rysslands inblandning i det hela ?

Såvitt jag förstår är Tele2 en stor operatör i ryssland men deras nät sträcker sig över sverige. Detta gör att rysk trafik som inte ska till sverige ändå kan passera sveriges gränser och avlyssnas, detta är Rysslands regering mäkta förbannade på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhippeH
Utanför riksdagen: http://www.fra-lagen.se/till_minne_av_privatlivet_080618.jpg

LOL, FAN VA BÄST!!!!
Ska fan dra dit och lägga blommor jag med, tänk om alla gör det! Fan va grym protest!

Permalänk

Politiskt sett har sverige alltid varit olika nyanser av rött. Vad kan man förvänta sig? Den som ler mest i det här fallet lär vara, som tidigare nämnts, Tomas Bodström (Sosse). Självklart har det förekommit avlyssning tidigare. Den stora skillanden nu är att det inte behöver finns misstanke om brott för att avlyssna. ALLA är redan klassade som kriminella personer. Tanken är att systemet ska klara av att filtrera all internetbaserad trafik, mobiltelefoni etc. och det ska innehålla ca 250 000 sökord. De terrororganisationer som används för att legalisera FRA-lagen är troligen väl medvetna om hur deras kommunikation kan fortsätta utan problem. SÅ vad är det faktiska syftet?
Echelon (USA, GB, Nya Zeeland och Australien) är starkt kritierat. Inte bara för att det är intigritetskränkande, utan även för t ex industrispionage. Till och med dom arbetar för att deras system ska bli säkrare för den enskilde individen.

Jag har haft möjligheten att höra många skrämmande historier om hur KGB samlade information. Dom flesta har säkert inte svårt att hitta hur det kan användas i ett extremt scenario. Ingen behövde skriva en CV. KGB hade all information som behövdes och de större arbetsgivarna kunde ta kontakt med dom för att ta del av informationen. Dom var t o m så extrema att dom kartlade vilken kyka skolbarnen gick till. Hur extremt är det i sverige idag, efter 1 januari ... om tio år?

Demokrati och yttrandefrihet är en av de största myterna i sverige.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Riksdagen röstar ja till avlyssningslag

VAFAN - det där sög ju hårt iaf.

Har läst alla kommentarer innan min, mycket roande läsning! Någon mer än jag som tycker att statsministern ser ut som ett mumintroll?

jo, det var en pytteliten sak till jag ville nämna:

cyanid sprängattentat silvia lönnmörda pipebomb reinfeldt riksdagen budmail smutsig bomb befria TAPT usd trace tracking sakerhetspolisen bomb zieg heil allah prophet Allah omar iran korea usama ak47 ak-47 mord säpo anna lindh infiltrera säkerhetspolisen .mp3 thc dollar eu tullen palme muslim sahlin sverige irakcyanid sprängattentat silvia lönnmörda pipebomb reinfeldt riksdagen budmail smutsig bomb befria giftattentat usd trace tracking sakerhetspolisen bomb zieg heil allah muhammed prophet Allah omar iran korea usama ak47 minister mord säpo anna lindh infiltrera säkerhetspolisen .mp3 thc dollar eu tullen palme muslim sahlin sverige irak

BOMB @ SWEC 11/9 2008!! ABOOOOOOO!!!! 11/911/911/911/911/911/911/911/911/911/911/9 11/911/9 11/9

nu är jag alltbra trött nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det är bara i Sverige sånt här kan gå igenom, kommer nog inte bli några större prostester förrutom på forum och i tidningar.

Tänk er om det här hade varit typ frankrike, då hade det fan brunnit på gatorna.

Hehe, jo. Problemet med Frankrike är att de har våldsamma demonstrationer alldeles för ofta. Chattade med en fransk tjej igår om FRA och allt, och hon började prata om att de har 30 stora demonstrationer om året och en massa strejkar osv, men att de har dem för ofta så de har förlorat en stor del av sin innebörd.

Men visst var vi lite klena angående detta. Borde ha varit massiva demonstrationståg i flera av de större städerna istället för några hundra idag utanför riksdagen. Vi svenska har inte riktigt haft någon demonstrationsdrivkraft sen 70-talet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhippeH
Utanför riksdagen: http://www.fra-lagen.se/till_minne_av_privatlivet_080618.jpg

Snyggt

Själv skrev jag ett argt e-mail till sten.tolgfors@defence.ministry.se nyss, vilket kanske inte är det smartaste man kan göra.

Permalänk
Medlem

Ja det här va verkligen inget att hänga i julgranen.
Nä vad sa ni Banhof? Hm...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanka
Heil Reinfeldt! Mot fronten gossar.

Jag är förvånad över hur liten kunskap folk på Swec har om politik och samhället rent generellt. Känns som om det är dags att fixa in lite mer samhällskunskap i skolan.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Ni som tar moderaterna i försvar och skyller detta på sossarna för det var deras förslag, ni har inte tänkt på att moderaterna är lika stora bovar i detta eftersom de röstade för också.
Jag hoppas Reinfeldr kommer gilla de där 20.000 par festival sockar han ska få ifrån Hultsfred

Visa signatur

CPU: amd athlon x2 6400+ @ 3.44GHz s.AM2, MB: MSI K9A2 Platinum, RAM: OCZ PC6400 4096mb @ 815mHz, GPU: Sapphire HD4850, HDD: 1 WDC 250GB 7200rpm, 1 Samsung spinpoint 250GB 7200rpm, PSU: Crosair 520Watt i en APLUS Case XClio 2.

Permalänk
Medlem

va ere för hattifnattar? trodde riksdagen skulle representera det svenska folket?

blev i princip 50-50 i riksdagen men skulle man vända sig direkt till folket skulle man få 95-5

ska nog gå o lägga blommor vid minnesplatsen för Privatlivet imorn

skickade tackmail till camilla.lindberg@riksdagen.se också

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB