Permalänk
Medlem

varför inte 8 Gig RAM?

Tjenixen!

Jag ska snart införskaffa en ny, redig speldator. Jag har inte alls följt med i hårdvaruutvecklingen sedan jag byggde min gamla burk för 4 år sen. Efter att ha läste diverse rekommendationer i trådarna här, slog det mig att ingen verkar tycka att det är värt att trycka in 8 gig i RAM. Är det så och isf varför?

Och gäller det även om man är relativt okänslig för pris, men hatar att bygga ihop en ny dator och därför vill få så lång livslängd som möjligt. Jag har 2 gig i min gamla, så det känns rent intuitivt fel att bara öka till 4. Är jag helt ute och cyklar?

Larry

Permalänk
Medlem

Allt sånt där är ju relativt om du bara vill spela spel räcker 4gb med tanke på att du inte kommer märka någon skillnad om du går högre 8gb har mycket mer anvädning inom mer advancerade program och tunga apps.

Rekomenderar facktis 4gb ddr2 pc 6400 800mhz kort

Så bygger du billigt å effektivt!

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

Spel använder ungefär 2.5GB har jag hört

och Vista vill ha 2GB för att må bra så 4 GB är det optimala med 2GB stickor så man kan uppgradera!

8Gb kan behövas när man editera Film och sånt;) (med bra och krävande program då förstås)

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Avstängd

Re: varför inte 8 Gig RAM?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LarryL
Tjenixen!

slog det mig att ingen verkar tycka att det är värt att trycka in 8 gig i RAM. Är det så och isf varför?

Larry

Självklart ska du skaffa 8 GB i RAM.

En förklaring till att alla inte har 8 GB i RAM är att du behöver ett 64 bit-operativsystem.

Många använder Windows XP och vill/kan inte pga kompabilitetsproblem köra med ett annat operativsystem.

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk

Varför ska du skaffa 8gb ram? Om du tänkt köra 64 bitars system och inte köpa nytt på 3-6 år så kanske det kan vara värt det. Men dagen spel behöver det itne.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem

8GB är billigt så varför inte men jag märker ingen skillnad när jag gick från 4GB till 8GB men så spelar jag mest.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LarryL
[...]
Och gäller det även om man är relativt okänslig för pris, men hatar att bygga ihop en ny dator och därför vill få så lång livslängd som möjligt.
[...]

När jag läste det så tycker jag det är helt klart 8 GiB du ska ha. Minnet kommer inte bli mycket billigare och riskerar över längre tid att bli dyrare när DDR3 tar över (och det kan man diskutera om när det kommer ske). Bara så du slipper öppna maskinen och sätta i nya minnen.

Förutom specifika minneshungriga program så finns det 2 fördelar med 8 GiB minne.
1. Ramdrive. Hårddisk i RAM. Snabbt temporärt utrymme att använda. Jag kör 2,5 GiB stor sådan.
2. Vista Superfetch, proaktivt fyller det RAM-minnet med saker som cachas från hårddisken. Men 6-7 GB tar det tid innan det kommer på vad den ska ladda in.
Att känna skillnad på t.ex. 4 och 7 GiB superfetchat går nog inte, men har man en ramdrive så äter den ju upp en del och man har mer nytta av minnet.

Att ha köpt 2 GiB för 2 år sen var väl lite i framkant, vill du fortsätta på det spåret så är väl 8 GiB motsvarande nu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Så idag är det onödigt med 8 gig. Gäller det även om jag vill köra köra riktigt krävande spel, typ Crysis, med maxinställningar och 1920x1200 upplösning (i Vista)?

Och det är inte förrän om 3+ år spelen kommer att behöva 8 gig? Jag kommer med stor sannolikhet att gå över till Vista inom den tiden, så då blir det 64-bitars.

Edit: stavning

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kommer att se en allt större marknadsandel av Vista 64 under hösten då Microsoft äntligen börjar satsa på den men för närvarande står inte Vista 64 för mer än ca 4-5 % av alla sålda Vista så det kan ta ett tag innan spelutvecklarna satsar på mer är 3GB minnes användning i spel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LarryL
Tjenixen!

Jag ska snart införskaffa en ny, redig speldator. Jag har inte alls följt med i hårdvaruutvecklingen sedan jag byggde min gamla burk för 4 år sen. Efter att ha läste diverse rekommendationer i trådarna här, slog det mig att ingen verkar tycka att det är värt att trycka in 8 gig i RAM. Är det så och isf varför?

Och gäller det även om man är relativt okänslig för pris, men hatar att bygga ihop en ny dator och därför vill få så lång livslängd som möjligt. Jag har 2 gig i min gamla, så det känns rent intuitivt fel att bara öka till 4. Är jag helt ute och cyklar?

Larry

Slå till på 8 gb sen kan du skippa swap filen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Om några år när DDR4 kommer så kommer du stå där med dina outtnyttjade 8 Gig ram och svära för att ingen köper dom.

Det är en anledning så god som någon att avstå.

4 Gb är onödigt mycket som det är idag. 2 Gb klarar man sig utmärkt med och 3 GB är extremt bra. Synd att de inte säljer 1,5 Gigs stickor bara.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Om några år när DDR4 kommer så kommer du stå där med dina outtnyttjade 8 Gig ram och svära för att ingen köper dom.

Det är en anledning så god som någon att avstå.

4 Gb är onödigt mycket som det är idag. 2 Gb klarar man sig utmärkt med och 3 GB är extremt bra. Synd att de inte säljer 1,5 Gigs stickor bara.

nja då flyttas dom över till serven! här säljs inget i onödan!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Om några år när DDR4 kommer så kommer du stå där med dina outtnyttjade 8 Gig ram och svära för att ingen köper dom.

Det är en anledning så god som någon att avstå.

4 Gb är onödigt mycket som det är idag. 2 Gb klarar man sig utmärkt med och 3 GB är extremt bra. Synd att de inte säljer 1,5 Gigs stickor bara.

4gb är inte alls onödigt, ska du ha 32bit os så kör minst 3gb men de går de inte köra dualchanel, ska du ha 64bit os så välj minst 4gb.

http://www.corsair.com/_appnotes/AN804_Gaming_Performance_Ana...

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Bara för att det GÅR att köra det betyder inte att man behöver det. Jag har själv 4 GB RAM och märker ingen skillnad mot 2 GB. Fick inte mer poäng i 3dmark06 och inte mer fps i spel.
Det är säkert jättebra om man kör extrem bildbehandling eller "tunga" applikationer som det heter men hur många gör det?

Intressant med att analysen du länkar till kommer från corsair, som tillverkar och säljer minnesmoduler.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

I mitt moderkort finns stöd för att installera 32(!)GB RAM känns en gnutta onödigt, när väl spel och applikationer börjar använda så mycket då är nog den här datorn en relik mer elr. mindre hehe XD

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Hjälpsam

Klart du skall ha 8GB! just nu, används 6GB av minna 8GB.
8GB kostar inte heller mycket i dag, under 2000kr får du det för.
Vist klarar man sig i dag med 4, men som du skrev, okänslig för pris men hatar att bygga ihop nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har 4GB, hade 2Gb förut vilket var klart för lite, var ofta som minnet var maximalt utnyttjat med våldsam swapping till HD, detta med Vista x64
har faktiskt funderat på 8Gb, men känns inte så nödvändigt, men händer ibland att precis allt är använt utan att det är massa chasat.
Skulle jag bygga nytt just nu skulle jag inte fundera på 2 eller 4Gb, utan det skulle bli 8Gb utan tvekan, minne är billigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

vad betyder ddr2 ddr3 och ddr4 ? ( vet att det var ett onödigt inlägg men vill veta )

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaNi8331
vad betyder ddr2 ddr3 och ddr4 ? ( vet att det var ett onödigt inlägg men vill veta )

Doubble Data Rate

högsta för DDR är 400 MHz (2x200MHz kom i håg Dubbel data rate)
högsta för DDR2 är 800MHz (2x400)
och högsta för DDR3 är såvitt jag vet 1600MHz(2x800MHz)

sen finns inte DDR4 en men till graffekort finss det upp till 5
som på nya ATI som toppar nestan 5GHz...

nordbryggan använder sig av QDR vilket står för Quadro data rate

så när man ändrar FSB på prollen från 333 till 400 så blir moderkortets FSB från 1333 till 1600

förstår du? BRA =D

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Avstängd

jag har vista och går nästan aldrig över 50% minnesanvändning, men med tanke på att man kan får 8 gb ram på 1066 mhz för under 2k så är de ju inget dumt köp.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Vi kommer att se en allt större marknadsandel av Vista 64 under hösten då Microsoft äntligen börjar satsa på den men för närvarande står inte Vista 64 för mer än ca 4-5 % av alla sålda Vista så det kan ta ett tag innan spelutvecklarna satsar på mer är 3GB minnes användning i spel.

skitsnack, microsoft har satsat minst lika mycket på 64bitars versionen som på 32bitars versionen hela tiden av vistas existens, problemet är snarare att de stora drakarna som dell, hp, lenovo, .... inte säljer datorer med 64bitars förinstallerat. Men det är inte microsofts fel.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaej
jag har vista och går nästan aldrig över 50% minnesanvändning, men med tanke på att man kan får 8 gb ram på 1066 mhz för under 2k så är de ju inget dumt köp.

med tanke på att man får 4 Gb 1066 mhz för under 1k så det ett dumt köp XD

nä men vänta med 8GB å kör 4 Gb nåt år va lättar e att klocka med 2 stickor också

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
4gb är inte alls onödigt, ska du ha 32bit os så kör minst 3gb men de går de inte köra dualchanel, ska du ha 64bit os så välj minst 4gb.

http://www.corsair.com/_appnotes/AN804_Gaming_Performance_Ana...

Det är inte minnesmängden som bestämmer om det är dual channel eller single channel. Det är minneskonfigurationen. Har båda minneskanalerna identisk minneskonfiguration så blir det dual channel.

Tex 1024MB+512MB i varje minneskanal ger totalt 3GB dual channel.

Däremot så blir det inte dual channel om ena minneskanalen har 1024MB+512MB och den andra har 512MB+1024MB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Om du köper ddr2 PC28500 kom ihåg att ställa in rätt inställningar i bios.
De (brukar?, gjorde iafl mina) köra på 800 mhz klock och för höga timings.
Så jag ställde om dem till 1066 mhz 5-5-5-15-22 som de ska köra i.
du måste och ställa upp volten på 2.2-2-4

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaej
Om du köper ddr2 PC28500 kom ihåg att ställa in rätt inställningar i bios.
De (brukar?, gjorde iafl mina) köra på 800 mhz klock och för höga timings.
Så jag ställde om dem till 1066 mhz 5-5-5-15-22 som de ska köra i.
du måste och ställa upp volten på 2.2-2-4

det beror på att högsta standarden är 800MHz (400x2) det är garantin som lovar att man får sätta högre klock
sen är latency på original också typ 6-6-6-18 eller ngt...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

jag installerade ultimate 64-bit för någon månad sen på min dator med 2 gig ram. det rekomenderas 2 gig til ultimate, det går utmärkt så länge du e inne e windows osv, och köra rätt så tunga applikationer. men jag märkte det sen när jag startade crysis att det behövdes mer än 2 gig, så jag smällde in 2 till totalt 4 gig. och vilken prestandaskjuts det blev . kör crysis i DX10 - 1900*1600 very high .. jag innan laggade det på DX10 - 1280*1024 på high :S .. men jag skrämde även upp grafikkortet en aning ... så jag tycket att du ska köpa minst 4 gig minne, och helst snabba - minst 800Mhz