Radeon HD 4870 försenad – igen

Permalänk
Medlem

Det blir bra skit det här när det väl kommer ^^

Permalänk
Avstängd

Tycker det är dåligt att ni lyckas få det till att HD 4870 försenats flera gånger.

Att det inte blev maj berodde på att det bara var ett fudzilla-rykte. Lanseringen har aldrig varit spikad till Maj. Alltså ingen försening. Att skjuta upp lanseringsdagen till den 25:e var ingen försening heller, det var en senareläggning eftersom korten redan funnits hos återförsäljare i kvantitet ett par veckor. Och HD4870 har aldrig angetts till att vara tillgänglig samma dag som HD4850.
Det har varit känt länge att HD4870 skulle soft-launchas och dyka upp ett par veckor senare på grund av GDDR5. Det har alltså inte försenats någonstans mot några offentliga uppgifter.

Med andra ord, jag tycker det är väldigt dåligt att ni skapar egna nyheter om förseningar som aldrig ägt rum. Inte nog med att det är aftonbladet varning det är ganska svartmålande mot ATi.

Om redaktionen inte förstått att allt går som planerat så kanske ni ska läsa mer i ämnet innan ni presenterar något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
uhm, varför tror du 4850 kommer bli väldigt varmt? och det låter som om du säger att det är varmare än GTX280 också. Motivera please.

Lite synd att 4870 blir försenat, eller dem kanske vill tweaka det lite till i hemlighet ?

För att det idlar mellan 70-80C och loadar runt 90C med standardkylning om temperatursensorerna är korrekta.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det har länge varit känt att HD4870 i bästa fall skulle finnas ute i väldigt begränsade kvatiteter fram tills Juli. Ingen nyhet här altså

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Precis som att det är en överraskning. Berätta mig något som jag inte vet.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
För att det idlar mellan 70-80C och loadar runt 90C med standardkylning om temperatursensorerna är korrekta.

Var det inte någon som bytte kylpasta och fick ner Idle-temp till 55C? Minns inte var jag såg det dock :S

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är dåligt att ni lyckas få det till att HD 4870 försenats flera gånger.

Att det inte blev maj berodde på att det bara var ett fudzilla-rykte. Lanseringen har aldrig varit spikad till Maj. Alltså ingen försening. Att skjuta upp lanseringsdagen till den 25:e var ingen försening heller, det var en senareläggning eftersom korten redan funnits hos återförsäljare i kvantitet ett par veckor. Och HD4870 har aldrig angetts till att vara tillgänglig samma dag som HD4850.
Det har varit känt länge att HD4870 skulle soft-launchas och dyka upp ett par veckor senare på grund av GDDR5. Det har alltså inte försenats någonstans mot några offentliga uppgifter.

Med andra ord, jag tycker det är väldigt dåligt att ni skapar egna nyheter om förseningar som aldrig ägt rum. Inte nog med att det är aftonbladet varning det är ganska svartmålande mot ATi.

Om redaktionen inte förstått att allt går som planerat så kanske ni ska läsa mer i ämnet innan ni presenterar något.

Fan, tror faktiskt jag måste hålla med dig där. Frågan är om det verkligen kan talas om förseningar.
I vilket fall så hoppas jag kortet är så bra och prisvärt att "förseningen" inte kommer ha någon betydelse.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Besserwisser här

"Till skillnad från Radeon HD 4850 använder det kraftfullare grafikkortet GDDR5-minne. Denna minnestyp är väldigt ny och har hittills inte används i grafikkort."

Ska inte det vara HD 4870 där?

Tråkigt, kan bara hoppas dom får korten släppta snart! Trodde att dom hade första upplagan av HD4850/HD4870 på hyllorna och väntade på att få släppa dom i butikerna bara

Nej, det är alldeles rättskrivet

----------------------------------------------------------------------------------------

Mycket synd.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Stackars dig som inte kan vänta 2veckor till utan måste ha det värsta.. jag lider verkligen med dig!

Skämtade :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
ATI måste ju ha NÅGRA klara kort...?

Kan dom inte vara så snälla att skicka ut dessa till seriösa testsidor så min fruktansvärda nyfikenhet kan stillas!?

Kan nog vara bra o ha klart tillräckligt med kort till försäljning vid lansering då det förmodligen uppstår ganska stort köpsug just då.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är mycket klokt att använda sig av 256bit samt GDDR5 istället för GDDR3 i 256-bit.

Edit..kanske redan i tråden eller forumet. Lite mer rykten...

Radeon HD4870 scores 12600 in 3Dmark
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
För att det idlar mellan 70-80C och loadar runt 90C med standardkylning om temperatursensorerna är korrekta.

Mellan 80 och 90 i load tror jag iofs att det var.
Det är pga fläktstyrningen, dom drar inte på fläkten i onödan, mitt HD3870 ligger mellan 80 och 90 i load och det är fullständigt stabilt.
Orsaken till att dom inte drar på fläkten i onödan, är förstås att dom vill ha ett tyst kort.

Edit.
Kaleid, det verkar som kortet ger bättre resultat än så.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=837...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Mellan 80 och 90 i load tror jag iofs att det var.
Det är pga fläktstyrningen, dom drar inte på fläkten i onödan, mitt HD3870 ligger mellan 80 och 90 i load och det är fullständigt stabilt.
Orsaken till att dom inte drar på fläkten i onödan, är förstås att dom vill ha ett tyst kort.

Fast ett bättre sätt att få tystare kort vore nog att göra fläkten något större.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Fast ett bättre sätt att få tystare kort vore nog att göra fläkten något större.

Ja, stor lågvarvig fläkt brukar bli tyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Frågan är om det inte blir ett 4850 när det släpps. x850xt börjar kännas lite segt. Och om det verkligen kostar under 2k så verkar det ju helt klart vara prisvärt. Kanske till och med så att man ska unna sig ett 4870 om det är så. Jag har faktiskt inte bråttom, och det finns inte en chans att det hamnar ett nvidia-kort i min dator. Inte med den förbrukningen och prestandan.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
då GTX260/280 knappast lär sälja mer en ett dussin eller två om det finns något hopp för människan.

Ehm, du är inte med va? Ring och fråga Dustinhome, Komplett och Datorbutiken hur många GTX 2xx de har sålt. Du kommer bli förvånad. ;);)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Om du köper ett gtx280 så kan du grilla och sitta vid datorn samtidigt.

GTX 2xx är svala kort monsiuer.

---

För övrigt är det nog som en del av er skriver att det är på grund av leverans av GDDR5, allt annat är redan klart från ATi. Men och andra sidan kan ju ATi passa på att tweaka med mera innan lansering nu när minnena ändå inte är på G.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hur mycket tror ni att man får för ett HD 4870 den 29 juli? och hur många tror ni det finns på lager, är det bara att beställa ett så kommer det eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stubben22
Bra ati.. smart! lika smarta som vanligt...

Bra stubben22.. smart! Lika smart som AMD...

va? dom planerade säkert det.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Alla verkar ju rata minnesmängden, hastigheten på minnet är ju A och O eller?

Om det nu inte är någon skillnad på 512 mb och 1 gb på graffekort varför då bry sig om DDR5?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozez 54
Alla verkar ju rata minnesmängden, hastigheten på minnet är ju A och O eller?

Om det nu inte är någon skillnad på 512 mb och 1 gb på graffekort varför då bry sig om DDR5?

Hänger inte med här. Vad har minnesmängden med GDDR5 att göra? GDDR5 ger ju högre hastigheter inte större minne.

Och i första meningen verkar du sätta likhetstecken mellan hastighet och storlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hänger inte med här. Vad har minnesmängden med GDDR5 att göra? GDDR5 ger ju högre hastigheter inte större minne.

Och i första meningen verkar du sätta likhetstecken mellan hastighet och storlek.

Storleken på minnet har betydelse men inte på samma sätt som hastigheten. Då mer hastighet alltid är bra så är mer än 512MB i minne knappast nödvändigt om man kör i mindre än 1920x1200 med massa anti-aliasing. Men spel kräver mer och mer minne för texturer å sånt så alltid bra att ha mer. Speciellt när man kör SLI.

Lite flumm att de satt 8800GT och 8800GTS tillsammans när 8800GTS har mer gemensamt med 9800GTX i prestanda än med 8800GT...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Storleken på minnet har betydelse men inte på samma sätt som hastigheten. Då mer hastighet alltid är bra så är mer än 512MB i minne knappast nödvändigt om man kör i mindre än 1920x1200 med massa anti-aliasing. Men spel kräver mer och mer minne för texturer å sånt så alltid bra att ha mer. Speciellt när man kör SLI.

Lite flumm att de satt 8800GT och 8800GTS tillsammans när 8800GTS har mer gemensamt med 9800GTX i prestanda än med 8800GT...

Jag vet det där, men snubben jag citerade verkade tro att minnesmängd och hastighet var samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog det blir väl värt o vänta på 4870x2 fast skulle iofs inte bli förvånad om 4850 i crossfire skulle vara riktigt bra oxå. Jag tror AMD/ATI har hittat rätt med denna serie,riktigt bra prestanda och riktigt bra pris.

För när det gäller spel,i princip så finns det ingen mening med ett grafikkort över 2500:- för o maxa spel lätt om man inte kör dom på riktigt hög upplösning o AA

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Jag tror nog det blir väl värt o vänta på 4870x2 fast skulle iofs inte bli förvånad om 4850 i crossfire skulle vara riktigt bra oxå. Jag tror AMD/ATI har hittat rätt med denna serie,riktigt bra prestanda och riktigt bra pris.

För när det gäller spel,i princip så finns det ingen mening med ett grafikkort över 2500:- för o maxa spel lätt om man inte kör dom på riktigt hög upplösning o AA

Kör man 1080P så kanske 3000:- blir värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är dåligt att ni lyckas få det till att HD 4870 försenats flera gånger.

Att det inte blev maj berodde på att det bara var ett fudzilla-rykte. Lanseringen har aldrig varit spikad till Maj. Alltså ingen försening. Att skjuta upp lanseringsdagen till den 25:e var ingen försening heller, det var en senareläggning eftersom korten redan funnits hos återförsäljare i kvantitet ett par veckor. Och HD4870 har aldrig angetts till att vara tillgänglig samma dag som HD4850.
Det har varit känt länge att HD4870 skulle soft-launchas och dyka upp ett par veckor senare på grund av GDDR5. Det har alltså inte försenats någonstans mot några offentliga uppgifter.

Med andra ord, jag tycker det är väldigt dåligt att ni skapar egna nyheter om förseningar som aldrig ägt rum. Inte nog med att det är aftonbladet varning det är ganska svartmålande mot ATi.

Om redaktionen inte förstått att allt går som planerat så kanske ni ska läsa mer i ämnet innan ni presenterar något.

Bra sagt Mr Panda! Skulle ha gett dig en +rep om detta forum hade haft det! (det har inte det va? )

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Är det bättre att vänta på det "beryktade 4870", istället för att kasta sina surt tjänade riksdaler på ett 4850 ?

Är det verkligen så stor skillnad?
(Och hur stort blir prisskillnaden, någon kvalifcerad gissning av någon kunnig?)

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Tror inte ngn riktigt vet priset å prestandan faktiskt.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Jag tror det är mycket klokt att använda sig av 256bit samt GDDR5 istället för GDDR3 i 256-bit.

Edit..kanske redan i tråden eller forumet. Lite mer rykten...

Radeon HD4870 scores 12600 in 3Dmark
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Fudzilla har tidigare skapat egna FALSKA rykten för att få uppmärksamhet.
Litar inte på vad dem säger.

Hittade denna på XS igår, tråden e nu borttagen.

http://img292.imageshack.us/img292/614/radeonhd4870ap0.jpg

Stämmer det så kommer R770XT bli grymt snabb.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989