Permalänk
Avstängd

SATA, Debian och ICH9R (n00b)

Hej!

Tänkte sluta vara olaglig och i stället för Server 2003 använda mig utav Debian (AMD64). Valde Debian för den, har jag förstått efter mycket sökande här, är en relativt sparsam distribution.

När jag skulle installera hittade den dock inte min 160 GB SATA-disk, installationen frågade efter drivrutiner och jag fick upp en lista. Hittade inget som kunde tänkas vara till Intel ICH9R.

Visst, det är ju lätt att ändra i BIOS så att kontrollern går som IDE i stället för AHCI och sen installera, men det är inte kul. Jag vill göra det riktigt.

Hur gör jag?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Om du vill gå över från Windows till Linux kanske Ubuntu är lite enklare. Jag installerade just Ubuntu 64-bit på en hårddisk som satt på en ICH9R, konfigurerad som AHCI. Det var inga problem alls och hårddisken dök upp utan att jag behövde göra någonting.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Om du vill gå över från Windows till Linux kanske Ubuntu är lite enklare. Jag installerade just Ubuntu 64-bit på en hårddisk som satt på en ICH9R, konfigurerad som AHCI. Det var inga problem alls och hårddisken dök upp utan att jag behövde göra någonting.

Okej, börjar fundera på det faktiskt. Denna maskinen ska dock bara gå som ftp-server för hemmabruk.

Kan det ha något med olika kärnor att göra? Debian kanske inte är uppdaterad på länge? (Har inte så stor koll på vad "länge" är i Linuxvärlden)

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Okej, börjar fundera på det faktiskt. Denna maskinen ska dock bara gå som ftp-server för hemmabruk.

Kan det ha något med olika kärnor att göra? Debian kanske inte är uppdaterad på länge? (Har inte så stor koll på vad "länge" är i Linuxvärlden)

Har med drivrutinsstödet i olika kärnor att göra om jag minns rätt, men kör själv ubuntu server på en ich9 bräda utan problem. Så prova det eller debian unstable.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Har med drivrutinsstödet i olika kärnor att göra om jag minns rätt, men kör själv ubuntu server på en ich9 bräda utan problem. Så prova det eller debian unstable.

Okaj, får se till att dra hem Ubuntu då... verkar ju finnas många fler guider och hjälp för sådana som mig där. Jag är helt grön på Linux, förutom några desktopinstallationer då, men det är ju snorenkelt för vem som hellst.

Man kan väl välja vad man vill ha för prylar installerade va? Behöver inte massa jox, bara någon ftp-server och ssh typ.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Okaj, får se till att dra hem Ubuntu då... verkar ju finnas många fler guider och hjälp för sådana som mig där. Jag är helt grön på Linux, förutom några desktopinstallationer då, men det är ju snorenkelt för vem som hellst.

Man kan väl välja vad man vill ha för prylar installerade va? Behöver inte massa jox, bara någon ftp-server och ssh typ.

Ja, ta bara ssh när du installerar det, sen installerar du vsfpd och följer nån guide på deras forum.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Ja, ta bara ssh när du installerar det, sen installerar du vsfpd och följer nån guide på deras forum.

Nice! Kollade upp vsftp och det verkar ju stödja allt som jag behöver utan problem.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Det ska dock inte vara så svårt om man läser på lite. Kör Debian Etch på min server (vsftpd, samba, apache osv..) och var inga större problem att få igång allt. Finns som sagt guider till det mesta. Det svåra är väl om man stöter på problem, men google finns alltid.

Permalänk
Avstängd

Sådär, installerade Ubuntu och den klagade inte på min SATA-disk. Gick smärtfritt.

Hittade The Perfect Server-guiden, hade tänkt följa den till helgen, verkar superbra för att komma igång med Linux på riktigt!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.