Permalänk
Medlem

Problem med Zepto / Kanske varning?

Hejsan!

Detta är inget jag skriver utan anledning. Inte heller för att föra an skit på Zepto. För detta ärende är inte avslutat. Men jag tycker att allmänheten har rätt att bli informerad om de problem som kan uppstå.

Jag köpte en bärbar dator från Zepto tidigare i år. I början av maj sände jag tillbaka den eftersom den behövde repareras.

Mitt försäkringsbolag behövde ett kostnadsförslag som jag fick från Zepto, helt utan problem. Detta skulle kosta 4600 kronor.

För att försäkringsbolaget skulle kunna göra en utbetalning, behövde dem orginal fakturan som jag hade skickat till Zepto.

Jag begärde den åter av zepto, men det var nu strulet började.

3 ggr skickade dem fel. Två gångar fick jag fakturakopian trots att jag påtalade vikten av att det skulle vara faktura orginalet.

Den tredje gången fick jag en pdf fil med flera fakturor. Ingen av vilka var mina. Utan dessa var ställda till olika företag och privatpersoner i Sverige. Innehållandes org.nr och annan information.

Då jag åter igen kontaktade Zepto fick jag rätt dokument den fjärde gången.

Försäkringsbolaget betalade ut beloppet och jag meddelade Zepto att jag betalar kostnaden vid leverans precis enligt de villkor de meddelat mig.

Det skulle ta ca 15 dagar att få datorn. Men då ingen dator kommit i slutet av maj kontaktade jag åter Zepto som bad om ursäkt. Men de hade haft ett tekniskt fel och vad dem kunde se var det fakturerat och klart.

Detta tolkade jag som att datorn var på gång. Men icke. Nu i mitten Juni kontaktar jag dem igen.

Då skickar Zepto ETT NYTT kostnadsförslag till mig. På ÅTTA TUSEN KRONOR. Och säger att de sänder datorn så fort jag gjort inbetalningen.

Har nu kontaktat dem igen, sänt in första kostnadsförslaget jag fått av dem och berättat att jag redan avklarat allt med försäkringsbolaget. Nu har det gått 3 dagar sedan dess och jag har inte fått något svar.

Jag är verkligen jättemissnöjd. Skulle dem ge mig denna reparation gratis som kompensation så skulle jag kunna återkomma som kund. Men i dagsläget som det ser ut, är jag övertygad om att detta var den första och sista affären jag gjort hos dem.

I fortsättningen blir det nog bara Acer/HP/DELL produkter om dem inte ordnar detta på ett utmärkt sätt.

Jag återkommer med mer information när jag vet mer.

Permalänk
Medlem

Tråkigt värre.

Själv kör jag dock på produkter jag gillar, då de flesta företag ( tex alla du nämnt) har och kommer ha problem då och då, vare sig det är med produkten i sig eller kundtjänsten. Känner därför att jag inte kan gå så himla mycket på dåliga erfarenheter, vilket alla har.

Hoppas det löser sig snart dock, jobbigt att vänta på sånt här.

Permalänk
Medlem

Burkar inte direkt jaga upp mig. Men ett kostnadsförslag som diffar 4 tusen känns lite väl mycket.

Permalänk

Har det inte blivit praxis på tex. kostnadsförslag på bilreperationer att det får diffa max typ 10%.

Detta ligger i bakhuvudet så siffran är kanske inte helt rätt, men det borde gå att kolla hos konsumentverket eller liknande.

Permalänk
Avstängd

Finns något som heter garanti...

Permalänk
Medlem

tänkte också på det, varför inte använda garantin?!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emwi76
Burkar inte direkt jaga upp mig. Men ett kostnadsförslag som diffar 4 tusen känns lite väl mycket.

Nej nej, menar mer det där om att det skulle funka som en varning.

För jag hade utan tvekan jagat upp mig om jag hade varit i din sits, så det var inte meningen att det skulle låta som att du klagar på inget.

Men samma fråga som de två föregående; garantin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej nej, menar mer det där om att det skulle funka som en varning.

För jag hade utan tvekan jagat upp mig om jag hade varit i din sits, så det var inte meningen att det skulle låta som att du klagar på inget.

Men samma fråga som de två föregående; garantin?

Hej!

Jag var i indien, och då jag kom hem slutade enterknappen att fungera ( och några till ). Tydligen hade det kommit in fukt och det täcks inte av garantin.

Permalänk
Medlem

kunde dom bevisa att det är pga det?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
kunde dom bevisa att det är pga det?

Tydligen ja . De sa att det fanns vätska och att de kunde visa upp bild på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emwi76
Tydligen ja . De sa att det fanns vätska och att de kunde visa upp bild på det.

Bad du om att få se bilden då?

Permalänk
Medlem

Jo allt sådant verkar korrekt. Det är allt det andra som suger.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att höra. Har själv bara haft goda erfarenheter av Zepto. Det verkar som att dom strulat till det ordentligt för dig så jag förstår att du är förbannad. De får ju självklart ordna upp detta åt dig och i mina ögon bör du få någon form av ersättning.

Permalänk
Medlem

idag menar dem att de "glömt" ange att de måste byta moderkortet.

Så enligt dem skall jag betala den senaste (8.000) förslaget.

Så jag får höra av mig till försäkringsbolaget och se vad dem säger.

har lust att köpa en ny dator från ett annat företag istället.

Permalänk

Zepto verkar ha vissa problem med kundtjänsten/verkstaden, min polare köpte en ny dator från dem. När den kom fram så funkade den bra ungefär en dag, sen började den strula, gav tillslut blåskärm vid varje uppstart.

Den skickades förstås in... deras tekniker mailar och frågar i vilka lägen som problemet dök upp, min polare sa att det skedde vid windows update och att han fick blåskärm vid varje uppstart efter det, samt vid försök att ominstallera windows. Teknikern svarade att inget fel kunde upptäckas, windows hade installerats om och skulle vara uppdaterat.

När datron kommer tillbaka är windows inte uppdaterat, det som händer vid uppdateringen är exakt samma sak, och denna gång kör vi memtest på den för att glatt upptäcka att minnet ger till 99% bara felsvar - zepto meddelade innan att de hade kört alla tester de hade på den.

När zepto skickade nya minnen funkade burken igen, det skall nämnas att de skickade en ny mus som plåster på såren vilket är en väldigt fin gest, dock hade det bästa varit att faktiskt titta mer på inkomna datorer än att ghosta in nytt OS och säga att datorn är bra efter det...

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem

Har också problem med min Zepto

Jag har också köpt en Zepto Znote som varit till mer irritation en nytta. Verkar som om det är ett hårdvaruproblem eftersom jag får blåskärmar i windows xp/vista och när jag använder många program i Ubuntu kan det också hänga sig vilket kräver en omstart.

Köpte en Znote 6025wd "power" för några månader sen. Det är alltså en kontorsvariant eftersom jag använder den till jobbet men den har nog bara kostat mig pengar och tid.

Skickade in den för reparation mot garantin och de skickade tillbaka den utan att byta något. Nu orkar jag inte bry mig mer, får köpa en ny tyst högpresterande stationär och sitta på kontoret.

Har läst många forumposter och dylikt med zepto rekomendationer men jag tycker inte att kontorsvarianten är prisvärd. Den låter inte mycket när man låter den stå på idle men så fort man kör något litet grafikkrävande program börjar den låta nästan lika mycket som mitt gamla stationära tröskverk som jag nu tvingas använda. Specifikationerna på "gaming" datorerna ser ju ut att vara prisvärda och jag trodde jag skylle få nån extra fin kvalitét när jag pungade ut drygt 9000 kr för att få en tyst kontorsversion men så var inte fallet.

Ursäkta att det blev lite offtopic men jag tycker också att Zepto ska undvikas.

Permalänk
Medlem

Rätt taskig service dem har. Hittils har jag inte fått en enda ursäktande ton från dem. De typ bara konstaterar att " Så här e det, acceptera".

Har skrivit till försäkringsbolaget nu. Får se om de betalar ut mer. Om inte så får dem skicka tillbaka den trasiga datorn o jag får använda den att se film på. och köpa en ny från annan leverantör. Som iaf kostar på sig att be om ursäkt för det strul dem orsakat!

Permalänk
Medlem

jo, för 8000 får man en hyfsad laptop för.