Permalänk

Kan inte installera FreeBSD

Hej på er!

Hoppas att detta inte vart uppe innan, hittade inget när jag sökte.

Ska slänga upp en cs server här hemma, och kompisen sa till mig att installera FreeBSD, så konfar han senare.

Grejen är att jag kan inget om FreeBSD och har fastnat.

När jag startar datorn med skivan i så kommer jag till en meny. Där väljer jag "Boot FreeBSD [Default]" (enklast?)

Den jobbar lite, massa text kommer upp på skärmen. Men direkt efter att den indentifierat (antar att det är det den gör) hdd, cd-rom m.m så fryser installationen/datorn och jag får starta om den med knappen.

Det händer på samma ställe varje gång. Är detta nåt känt fel, eller har jag otur?

/z€r0(0o|_

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

Prova att välja Safe Mode i menyn och se om du kommer vidare. Sen kan du läsa på FreeBSD´s sajt om hur du installerar. http://www.freebsd.org/doc/en/books/handbook/install-start.ht...

Hoppas det går bra.

Permalänk

Så bra, Safe mode fungerade. Dock finns det ju ingen auto install Ska det finnas, eller ska jag behöva gå igenom allting manuellt??

EDIT: Ok skit i Auto

Gick igenom hela skiten nu, och när den ska installera allt får jag upp detta meddelandet:

"Unable to transfer the base distribution from acd0.
Do you want to try to retrieve it again?"

Jag kan inte välja YES, så vad gör man ?

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

Det där med att Safemode bara fungerar är lite oroande, vad är det för dator vi pratar om?

Det låter som läsfel från skiva eller likande. Är det full install skrivan på 700MB eller bootonly? Bootonlyn får du välja FTP Passive eller HTTP istället.

Permalänk

Datorn är en AMD Athlon XP-M 2400+, Abit AN7, Kingston 2GB ram m.m

Det var jag som är noob Det var ju Bootonly, och jag valde cd-rom som source.. Vilket jag senare läste mig till inte fungerar

Så nu har jag tankat ner Full version, och ska testa senare. Återkommer om bara safe-mode fungerar igen. Tack för svar hittils!!

Edit: Ok, har jag jag brännt ut FreeBSD, och fastnar på Default install. Dock inte på samma ställe, och nu får jag ett felmeddelande:

"acpi_tz0: failed to set new freq, disabling passive cooling"

Vad menas med detta ??

Edit2: Hörde med kompisen och han sa att jag skulle välja att köra utan ACPI, vilket jag gjorde... Men då frös den på samma ställe som BootOnly skivan gjorde i default.

Ingen som har ngt förslag?

Edit3: Ok, har flashat om bios nu, då jag läste nån stans att det hade med mitt felmeddelande att göra. Och ja, det hjälpte, dock fryser den fortfarande på Deafault.... :/

Jag fattar ingenting alls.....

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

Den stannar på någon hårdvara i maskinen, det är lätt att komma runt genom att boota kärnan i verbose mode för installationen, kolla vilken drivare som den försöker initera men stannar på sedan startar du om och slår av den drivaren i boot prompten för kerneln.

Du kan även installera under safemode vad jag vill minnas, men beroende på vad det är som hindrar booten så kommer den att stanna på normala kärnan även då.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

Jag sket i 7.0 och tog 6.3, fungerade klockrent på första försöket!

Tack för svar iaf!!!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
Jag sket i 7.0 och tog 6.3, fungerade klockrent på första försöket!

Tack för svar iaf!!!

Du skulle kunna testa med en snapshot:
http://www.freebsd.org/snapshots/

Lycka till!

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

acpi_tz innebär ACPI Temperature Zone om jag inte har helt fel. Kanske tycker din processor går lite varm eller något. Hursomhellst så är det mest aktuellt i laptops.

FreeBSD är kanon, men pratar vi en HLDS så skulle jag nog gått på Linux, då det är native stöd där. FreeBSD får emulera linux-kompabilitet.