Permalänk
Medlem

RPM vs .deb

Hej hej. Undrar bara vad det ar for skillnad pa dessa tva.

Jag vet att ubuntu, debian anvander .deb och att opensuse och fedora anvander rpm. Vad skiljer dem at?

Tackar

Permalänk
Medlem

Ingenting vad jag vet iaf, det är olika pakethanterare bara

Permalänk
Medlem

Orkar inte riktigt översätta

.rpm
RPM Package Manager (originally Red Hat Package Manager, abbreviated RPM) is a package management system.[1] The name RPM refers to two things: a software package file format, and software packaged in this format. RPM was intended primarily for Linux distributions; the file format RPM is the baseline package format of the Linux Standard Base.

.deb
deb is the extension of the Debian software package format and the most often used name for such binary packages. Like the "Deb" part of the term Debian, it originates from the name of Debra, wife of Debian's founder Ian Murdock.

Skillnaden

The packaging policies have nothing to do with it. The mechanism to create a DEB package is more powerful, understandable, and flexible than the mechanism to create an RPM package.

DEB uses a Makefile to control the package build process. DEB packages use a separate subdirectory to contain packaging-related files where each file has a specific purpose. DEB provides shell scripts (debhelper) that you can use in your Makefile rules.

RPM uses a custom packaging tool (rpmbuild) to control the package build process. RPM combines all packaging information into a single specfile. RPM provides macros which are expanded into Makefile rules.

Makefiles combined with shell scripts are much more powerful and flexible than macros. AFAIK, the macros in RPM can only used for lexical transformation and substitution. Shell scripts are like functions and can take arguments on the command line, produce debugging output, call other shell scripts, etc.

deb över rpm alla dagar är min personliga åsikt som jag nog inte är ensam om.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
deb över rpm alla dagar är min personliga åsikt som jag nog inte är ensam om.

Hur gör jag för att använda deb-filer i Fedora då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Hur gör jag för att använda deb-filer i Fedora då?

Jag (kan ju inte tala för honom) är nog inte ensam om att tycka om debian före fedora, utöver deb före rpm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jag (kan ju inte tala för honom) är nog inte ensam om att tycka om debian före fedora, utöver deb före rpm.

Det var ett bra svar på min fråga. Eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Det var ett bra svar på min fråga. Eller inte.

Nej... Här är en motfråga som inte heller svarar: Varför vill du använda en dists paketformat i en annan dist?
Lite som att köra rpm i Gentoo, eller AUR i Red Hat. Varför inte köra det din dist använder?

Men visst, här har du: http://kitenet.net/~joey/code/alien/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Nej... Här är en motfråga som inte heller svarar: Varför vill du använda en dists paketformat i en annan dist?
Lite som att köra rpm i Gentoo, eller AUR i Red Hat. Varför inte köra det din dist använder?

Det vill jag inte. Det var bara en dum fråga på ett dumt påstående.
Hur kan man ens säga något så dumt att man ska använda deb utöver rpm. Man får använda det pakethanteringssystem som distributionen använder sig utav.

Permalänk
Medlem

Ja du kan installera en .deb-fil i fedora med programmet "alien".

Förmodligen kommer du dock få problem när du ska starta programmet du installerat eftersom debian och fedora ofta kan placera filer på olika ställen och ha olika versioner och patchade varianter av bibliotek.

De flesta fallen är det lättare att installera från source än att använda ett binärt paket från en annan distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka

Hur kan man ens säga något så dumt att man ska använda deb utöver rpm. Man får använda det pakethanteringssystem som distributionen använder sig utav.

Det skrev han väl ändå inte? Det jag ser än "deb över rpm alla dagar är min personliga åsikt som jag nog inte är ensam om.", inte "deb är bäst oavsett dist".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det skrev han väl ändå inte? Det jag ser än "deb över rpm alla dagar är min personliga åsikt som jag nog inte är ensam om.", inte "deb är bäst oavsett dist".

Varför förvirra trådskaparen? Ja, visst kan man föredra deb-filer, men då måste man även tala om att dessa används inte i Fedora, och v.v.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Varför förvirra trådskaparen? Ja, visst kan man föredra deb-filer, men då måste man även tala om att dessa används inte i Fedora, och v.v.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Jag vet att ubuntu, debian anvander .deb och att opensuse och fedora anvander rpm.

Sluta trolla nu, den enda som är förvirrad här inne är du.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Sluta trolla, den enda som är förvirrad här inne är du.

Icke.

Permalänk
Medlem

Jag har lite av en for karlek for fedora. Borde jag halla mig undan fedora pagrund av dess pakethanterare.

Ar debian eller gentoo att foredra over fedora pagrund av pakethanterarna.\

Tackar

Permalänk
Medlem

Nej, nej. Använd den dist som du tycker om.

Det finns de som tycker att Debians paktethanterare är bättre än Red Hats (som ju även t ex Fedora använder). Detta är dock ingen anledning till att byta dist. Båda systemen är så pass välutvecklade att det sällan är några problem att installera eller ta bort program.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Jag har lite av en for karlek for fedora. Borde jag halla mig undan fedora pagrund av dess pakethanterare.

Ar debian eller gentoo att foredra over fedora pagrund av pakethanterarna.\

Tackar

Det bästa är givetvis att du skaffar dig en egen erfarenhet i frågan och ser vad du själv gillar.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

om man vil konvertera paket från tex RPM till DEB använder man "alien"

alien -d infil.rpm

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix