Permalänk
Medlem

NTFS diskar linux server

Hejsan, har e linux server som står här hemma, men är inte så jätte haj på linux. Men tänkte att jag skulle flytta mina två 500gb diskar till servern. Sagt och gjort, så nu är dom ikopplade, och hittas av bios. Nu är frågan hur jag gör för att se dom i linux.

Sen hur man delar ut dem i ftp program, eller om man måste ha någon form av http baserat system för att dela ut dem med begränsning till ip:n som börjar på 192.168.1 så endast interna datorer kan ta del av infon.

Tack på förhand
//Olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

du måste ha NTFS drivrutiner (ntfs-3g) och sedan mounta dem.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Sen ska väl sägas att NTFS är inte helt säkert på linux eftersom det är en stängd kod så har inte communityt kunnat porta det helt 100.

http://www.ntfs-3g.org/support.html#questions

Permalänk
Medlem

Okej, men kan diskarna bli korrumpta av att köras mountade på linux ifall vi frågar så då?

Hmm, står att jag har det installerat redan. Måste leta ifall jag numera kommer åt datan via mount någonting.
Var borde diskarna finnas att se ifall allting fungerar som det ska?

OBS Ubuntu server är det använda OS:et på servern. Vilket kan vara bra att veta...

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Så länge du monterar disken som read-only blir inget korrupt. Problemet kommer om du behöver skriva eller ändra i filer på disken.

Har du en sata-disk finner du den under /dev/sd<nummer> eller om du har en ide disk /dev/hd<nummer>

För att ta reda på vilken som är vilken disk kan du skriva: hdparm -i /dev/<device> där får du bland annat se märke och modell på disken.

för att mounta disken skriver du
mount -t ntfs -o ro /dev/<device> /mapp/att/mounta/till

när du sett att det fungerar och vill behålla disken monterad även efter en omstart får du lägga till den i fstab, det kan du göra med följande kommando:

echo "/dev/<device> /mapp/att/mounta/till ntfs ro 0 0" >> /etc/fstab

Permalänk
Inaktiv

vad står "ro" för?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
vad står "ro" för?

En fråga där ett svar lätt kan googlas fram.

Ta det inte på fel sätt, men om detta forum blir fylt av småfrågor som utan problem kan googlas/manas fram kommer fler och fler "seriösa" forumrävar försvinna för det blir bara grötinnehåll på låg nivå.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
En fråga där ett svar lätt kan googlas fram.

Ta det inte på fel sätt, men om detta forum blir fylt av småfrågor som utan problem kan googlas/manas fram kommer fler och fler "seriösa" forumrävar försvinna för det blir bara grötinnehåll på låg nivå.

Sant. My bad!

Permalänk
Medlem

Sådär, Måste nu be om att få tacka dig nfm tusen gånger om. Då jag nu har fått ihop allting att fungera.. Får räcka med att jag kan läsa från diskarna. Så kan jag ivf ta filerna och packa upp dem på min dator och sedan se filmer, Samntkan kolla igenom semesterbilderna. Price-less!! Tack!

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.