Nytt hot mot demokratin - DNA-register

Permalänk
Medlem

Nytt hot mot demokratin - DNA-register

http://www.expressen.se/ledare/1.1205162/080620-fran-fra-till...

Regeringen vill att polisen ska få tillgång till PKU-registret. Ännu ett steg mot en totalitär stat. Ni kan tycka vad ni vill om att det är bra att man mer effektivt kan sätta dit skurkar, men en sak är då säker; statilga garantier mot ändamålsglidning är inte vatten värda. Något att tänka på, såhär i FRA-tider.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Gå ur PKU-registret innan det är försent!

Skriv till PKU-registret och begär att ditt blodprov ska förstöras.

Exempel på brev:

Jag (NAMN) återkallar härmed mitt tidigare samtycke för använding av mina vävnadsprover.
Enligt 6§ lagen om biobanker i hälso- och sjukvården (SFS 2002:297) ska därmed vävnadsprovet omedelbart förstöras eller avidentifieras.

Din moders namn och personnummer, ditt födelsedatum och på vilket sjukhus du är född.

Din underskrift.

Skicka till:

PKU-laboratoriet
Huddinge Universitetssjukhus
141 86 Huddinge

Permalänk
Medlem

Än bättre:

“På grund av det hårdnande övervakningsklimatet och demokratiunderskottet i Sverige vill jag meddela att jag, NAMN, härmed återkallar mitt tidigare samtycke för användning av mina vävnadsprover. Enligt §6 lagen om biobanker i hälso- och sjukvården (SFS 2002:297) ska därmed vävnadsprovet omedelbart förstöras.”

För att få det förstört behövs att man skriftligen skickar ett brev och i brevet skall följande uppges: • Eget namn och personnummer • Moderns namn och personnummer • Sjukhus man är född på och födelsedatum • Adress man vill ha bekräftelsebrevet skickat till. • Underskrift

Brevet skickas till: PKU-laboratoriet, CMMS C2-71, Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, 141 86 Stockholm

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Tänk på att polisen tidigare försökt få ut information om de som gått ur pku-registret.

Alla/nästan alla som är födda i Sverige från 1975 och framåt är med i PKU-registret.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag gick ur PKU-registret förra året, och jag råder alla att göra detsamma.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli riktigt rädd nu... detta land börjar verkligen spåra ur ordentligt... Kommer skriva till dem på måndag och begära att mina vävnadsprover förstörs

Permalänk
Medlem

Hmm... på tal om att gå ur PKU, kan man "gå ur" eniro med stöd av pul?
Jag har tidigare bett om att få mina uppgifter borttagna från hitta.se men de är tillbaka där (vilket är olagligt enligt pul då återkallat godkännande även gälelr framtida uppgifter), men eniro har jag aldrig greppat exakt vilken typ av register det handlar om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Visste inte att man kunde gå ur så enkelt, tänker givetvis göra det nu när jag vet.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hmm... på tal om att gå ur PKU, kan man "gå ur" eniro med stöd av pul?
Jag har tidigare bett om att få mina uppgifter borttagna från hitta.se men de är tillbaka där (vilket är olagligt enligt pul då återkallat godkännande även gälelr framtida uppgifter), men eniro har jag aldrig greppat exakt vilken typ av register det handlar om.

När det gäller eniro kommer uppgifterna från din operatör, så det är dem du ska kontakta för att slippa vara med. Har för mig att eniro kan plocka bort dig från webvarianten, men du kommer fortfarande stå med i den vanliga katalogen om du inte kontaktar din operatör om saken.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

hmmm, tänk vad det registert skulle underlätta att få fast våldtäktsmän och mördare o dylikt, till skillnad från FRA-lagen;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem

Hur farligt kan det vara?

Tydligen behöver vi övervakningen.....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med att ha det här registret om användandet är begränsat till juridiska ärenden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Hur farligt kan det vara?

Tydligen behöver vi övervakningen.....

1. Väldigt? Ett stort DNA-register som staten har tillgång till kan mycket väl leda till katastrof. Ger vi det verktyget till staten är det bara några få lagändringar som behövs tills exempelvis god DNA blir obligatoriskt för vissa poster inom staten osv.
Det är dumt att tro något annat. Det är inte många år från nu till det att DNA-sekvensiering kan göras på några få timmar för några hundra kronor. Vår justitieminister är sinnessjuk, hon har knappast några moraliska problem med att införa en polisstat.
Man behöver inte använda sig av meningslösa konspirationsteorier.

2. Antagligen var du ironiskt. Vi behöver inte den här övervakningen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Bah.. jag som inte har något kuvert eller frimärken :/
Får väll ta och lätta på min redan lätta plånbok..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Med inkompetensen inom rättsväsendet så bör man gå ur alla register

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att lagen blir tvärtom, dvs det blir uttryckligen förbjudet att använda PKU-registret för att sätta dit brottslingar.

Jag avvaktar därmed. Men om utredningen skulle mynna ut i ett lagförslag som ger polisen rätt att snoka i registret, då drar jag genast in mitt samtycke. Blir mer effekt om många gör det på en gång som en direkt reaktion på lagförslaget.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Glömsk

Finns det någon mer biobank än PKU-registret? När jag var jävligt sjuk för ett par år sedan tog jag några blodprover och sjuksköterskan frågade om de kunde skicka de till någon bank "i forskningssyfte". Jag kommer inte ihåg detaljer, förutom att jag råkade göra ett taktlöst skämt om Anna Lindh som inte inte uppskattades.

Detta kan ju inte vara PKU-registret, eftersom de bara lagrar blod från nyfödda?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Hur farligt kan det vara?

Här har vi ett av problemen:

Citat:

4. Ändamålsglidning

Erfarenheten visar att när information väl samlats in, eller när ett tekniskt kontrollsystem väl har byggts upp, är sannolikheten mycket stor att informationen (respektive systemet) snart börjar användas även för andra syften än det ursprungligen tänkta. Detta brukar kallas ändamålsglidning.

- I England började exempelvis biltullarna runt London snabbt att användas som övervakningsverktyg av polisen (bilnummer läses av automatiskt och matchas mot en databas).

- I Sverige kan vi exempelvis studera den ändamålsglidning som ägt rum med det så kallade PKU-registret innehållande blodprover från nyfödda. Enligt ursprungliga löften skulle det enbart användas för medicinsk forskning, men nu har det börjat används i brottsutredningar mot den som lämnat provet.

- Ytterligare ett exempel är de loggfiler från ringande, mailande och surfande, som teleoperatörer och internetleverantörer behövde för att rätt kunna fakturera sina kunder. Dessa filer har nu blivit centrala verktyg för polisen i diverse brottsutredningar.

(från http://stoppa-storebror.se/risker.htm)

Tusentals (om inte på gränsen till miljontals) mödrar lovades att detta *enbart* skulle användas till forskning. Många av dem hade inte gått med på det hela om det kunde användas till detta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Re: Nytt hot mot demokratin - DNA-register

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
http://www.expressen.se/ledare/1.1205162/080620-fran-fra-till...

Regeringen vill att polisen ska få tillgång till PKU-registret. Ännu ett steg mot en totalitär stat. Ni kan tycka vad ni vill om att det är bra att man mer effektivt kan sätta dit skurkar, men en sak är då säker; statilga garantier mot ändamålsglidning är inte vatten värda. Något att tänka på, såhär i FRA-tider.

Du klagade inte när polisen letade där efter Anna Lindh's mördare?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Glömsk

Re: Re: Nytt hot mot demokratin - DNA-register

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Du klagade inte när polisen letade där efter Anna Lindh's mördare?

Det kan han mycket väl ha gjort. Jag kommer ihåg att det fanns en tråd om PKU-registret i det gamla ÖÄ.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nytt hot mot demokratin - DNA-register

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det kan han mycket väl ha gjort. Jag kommer ihåg att det fanns en tråd om PKU-registret i det gamla ÖÄ.

Ok men vi pekar om frågan mot resten av allmänheten och formulerar oss så här; Tog ni illa upp när polisen kollade i PKU-registret efter Anna Lindh's mördare, kände ni er kränkta och eran integritet hotad?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Glömsk

Re: Re: Re: Re: Nytt hot mot demokratin - DNA-register

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ok men vi pekar om frågan mot resten av allmänheten och formulerar oss så här; Tog ni illa upp när polisen kollade i PKU-registret efter Anna Lindh's mördare, kände ni er kränkta och eran integritet hotad?

Men vad "resten av allmänheten" tycker är väl irrelevant och dessutom omöjligt att svara på? Jag skiter i vad andra tycker i den här frågan: När jag var ett litet barn och inte hade något direkt medvetande blev jag placerad i någon slags databas. Mina föräldrar blev ljugna rätt upp i ansiktet vad blodet skulle användas till. Såklart jag är pissed.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ok men vi pekar om frågan mot resten av allmänheten och formulerar oss så här; Tog ni illa upp när polisen kollade i PKU-registret efter Anna Lindh's mördare, kände ni er kränkta och eran integritet hotad?

Jag tog iaf inte illa upp när dom letade i PKU-registret. Så länge man har bestämmelser om vad/hur/när man använder diverse övervakning så är det inget fel med det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Jag har svårt att förstå varför man skulle reagera så negativt inför detta om man inte är rädd för att själv åka fast. Jag menar, vad kan hända om du skulle få en tvilling om nu du verkligen skulle tro att staten skulle vilja klona just Dig?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Ja skynda att gå ur nu och försök göra det overksamt. Vi kan inte ha det så att staten och svenska polisen underlättas att gripa mördare och våldtäktsmän. Det är inte fair play på nåt plan.

*** EDIT ***

Jag vill passa på att meddela att förutom FRA och PKU-registret finns även något som staten kallar passregistret. Och om jag har rätt så är det alltså ett register där det finns en bild på oss med personnummer och kön osv. Någon som vet om man kan ta sig ut ur det med?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja skynda att gå ur nu och försök göra det overksamt. Vi kan inte ha det så att staten och svenska polisen underlättas att gripa mördare och våldtäktsmän. Det är inte fair play på nåt plan.

Nån som tänker som mig iallafall!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag tog iaf inte illa upp när dom letade i PKU-registret. Så länge man har bestämmelser om vad/hur/när man använder diverse övervakning så är det inget fel med det.

Tycker du inte heller det är något fel att man ändrar dessa bestämmelser så fort man hittar något annat man skulle kunna behöva använda det till?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Tycker du inte heller det är något fel att man ändrar dessa bestämmelser så fort man hittar något annat man skulle kunna behöva använda det till?

Beror på vad det är man ändrar.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Beror på vad det är man ändrar.

Att man ändrar vad man får leta efter med övervakningen. Säg att FRA skulle få leta efter fildelare. Vore det ok?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

Jag har dålig fantasi, för vad exakt skulle staten kunna missbruka detta dna-register till som de annars inte skulle göra om de inte fick använda registert i brottsmål?

Nå det finns för övrigt en andra massa register, den mest dumma är väl taxeringskalenderns register (vad den nu heter), vilket vissa kriminella använder för att leta upp välbärgade offer. Annars har kanske staten fotot på våra körkort sparade? Jag vill minnas att de på efterlyst har visat körkortet för sökta personer..

Nå om rättsväsendet skall få använda detta register tycker jag det är självklart att alla medborgare skall hamna i det, för det skall ju vara rättvist. Jag kan se många fördelar med att rättsväsendet kan se andras dna, dock ingen fördel att de kan se min egen. Så om jag bara hade haft ett liv så hade jag gått ur direkt, nu är det mer spänning om staten skulle hitta på något mot just mig. -Väldigt troligt...
Ärligt talat så är jag faktisk mer rätt för kriminella än staten/rättsväsendet idag och även efter dessa två lagar, men så är jag lite paranoid också.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".