Lurad av dells chattservice.....

Permalänk
Medlem

Lurad av dells chattservice.....

chattade med en kille via dells hemsida och hade lite frågor ang xps m1530 som jag nu äger 3 st av.

En av frågorna var om jag kunde stoppa in en 12,5mm hårddisk i den eller om den var för stor, och fick då till svar att det skulle fungera, så jag köpte en hitachi 5k500 500 Gb ny i butik och skulle sedan installera den. En av dom andra var om garantin skulle ryka om jag bytte disk själv vilket den inte gjorde, enbart supporten på den del jag bytt ut till annan ger dom inte.

När jag lossat alla 4 skruvar på datorn och drar ur hårddisken så ser jag ju direkt att inte den nya hårddisken skulle passa efterssom det finns "skenor" eller vad man skall kalla det för som endast är avpassade för 9,5mm hårddiskarna.

Nu till min fråga, idag och fram tills på måndag har ju dell stängt så jag kommer ju inte åt deras kundservice, men har jag ett case här emot dom?

Jag har tyvärr inget som bevisar att jag har pratat med dom som tex skärmdump... inget jag trodde jag kulle behöva.

Hårddisken kostar ju trots allt 2000 kr, vilket jag hade kunnat spara om jag fått rätt info från dell.

Finns det nått jag kan göra på måndag.. kan jag hävda någon form av något för att få dell att shyssta till detta?

Eller är det bara att ta skeden i vacker hand?

Inlägg redigerat av GAPa 2008-06-21. Del av inlägget som bröt mot § 9 i reglerna borttagen.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Blir väl ord mot ord om det inte går att få tag på några chattloggar.

Men har du inte öppet köp på hårddisken?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare, de lurar inte, de är inkompetenta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Blir väl ord mot ord om det inte går att få tag på några chattloggar.

Men har du inte öppet köp på hårddisken?

näe.... firman jag köpte av tog hem den speciellt för mej, dom sa det innan dom beställde den och jag godtog det...

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd

Hårddisken passade inte, eftersom du betalade 2lax för den så vill du bråka med Dell?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Han köpte disken för att DELL sa att den passade och det visade sig vara felaktigt. Självklart är han inte nöjd med att DELL lurade honom?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Man bör vara lite mån om sitt ordval, "lura" är något man gör med uppsåt och avsikt. Jag tror knappast personen ifråga på Dells support tycker det är roligt att jävlas med folk i jobbet, och inte heller har Dell något ekonomiskt att vinna i det hela. Inkompetens, missförstånd, okunskap - välj och vraka men att säga att de luras är ett steg i fel riktning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Om garantin inte påverka, kunde du inte bara öppnat och mätt själv INNAN du beställde...

Tycker det är mer ditt fel än dells faktiskt.

Permalänk

Lura var väl inte ett så passande ordval det kan jag hålla med om men faktum kvarstår att köparen gjorde ett köp baserat på fakta från DELL som visade sig vara felaktig.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd

Förvisso. Men han kan ju chatta/ringa och gnälla om han så önskar. Dom lär inte lyssna på han ändå ju

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Alltid värt ett försök..

Permalänk
Medlem

är det inte en vanlig 3.5" disk? hur kan den inte passa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använde du samma dumma mått "mm" när du chattade är det väl inte konstigt om det blir strul med måtten som passar när alla hårddiskars storlekar och liknande anges i tum?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
är det inte en vanlig 3.5" disk? hur kan den inte passa?

det är en laptop med 2.5"

Men jag visste inte att det fanns 500GiB 2.5" diskar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Använde du samma dumma mått "mm" när du chattade är det väl inte konstigt om det blir strul med måtten som passar när alla hårddiskars storlekar och liknande anges i tum?

Men nu pratar vi inte 2,5 eller 3,5 tum.. vi pratar tjockleken på hårddisken, antingen är den 9,5 mm tjock eller 12,5 mm tjock.

Visst lätt att säga att jag hade kunna plocka ur hårddiskn o kollat, men varför om man vänder på det? Mina xps:er står på dygnet runt med en omstart nån gång ibland, och varför behöver vi ju inte disskutera, så jag har ingen lust överhuvud taget att stänga av den o kolla, då är det lättare att maila, chatta eller ringa dell o fråga.

Ser inte varför det skulle vara mitt fel.

Sen anser jag att jag vart lurad, med uppsåt eller inte spelar ingen roll... jag blev lurad att köpa en disk som inte passar i o med att jag fick den informationen!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Men nu pratar vi inte 2,5 eller 3,5 tum.. vi pratar tjockleken på hårddisken, antingen är den 9,5 mm tjock eller 12,5 mm tjock.

Ja, 1/2" eller 3/8", standardmått som varenda människa borde känna till.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Intressant detta , jag kan inte minnas sista gången jag såg en 12.5mm disk i en laptop , trodde dessa diskar var utdöda och bytts ut av 9.5mm

Men man har väl ångerrätt ?

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Vid specialbeställning har man normalt ingen ångerrätt men visst får Dell ta på sig detta då trådskaparen har blivit missinformerad av dom.

Hoppas det ordnar sig för trådskaparen annars kan du alltid skriva på http://www.fairshopping.se så får dom offentligt svara dig där om dom vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Vid specialbeställning har man normalt ingen ångerrätt men visst får Dell ta på sig detta då trådskaparen har blivit missinformerad av dom.

Hoppas det ordnar sig för trådskaparen annars kan du alltid skriva på http://www.fairshopping.se så får dom offentligt svara dig där om dom vill.

Hade han beställt hårddisken av Dell hade det inte varit problem,
men iom att köpt från annat ställe är det inte lätt att ställa krav.

Fairshopping är ju ett enda stort skämt.
Lekstuga för 10 personer som beter sig allt annat än seriöst.
Beundransvärt att företag överhuvudtaget svarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Hade han beställt hårddisken av Dell hade det inte varit problem,
men iom att köpt från annat ställe är det inte lätt att ställa krav.

Fairshopping är ju ett enda stort skämt.
Lekstuga för 10 personer som beter sig allt annat än seriöst.
Beundransvärt att företag överhuvudtaget svarar.

Lätt lär det inte bli att få Dell gå med på att ersätta honom för hd men det är vid sådana här tillfällen man får se vilka företag som är seriösa och Dell brukar fixa det vad jag vet från andra trådar.

Sen ang Fairshopping så visst kan det tyckas att det är en lekstuga men företagen får ändå en chans att öppet svara och vill dom inte det som t.ex Telia som hela tiden hänvisar till sin virtuella kundtjänst Eva så kan man knappast kalla det för seriöst bemötande av sina kunder för dom svar hon ger skulle få en fysisk person sparkad på en gång därför att hon inte har nått svar eller inte förstår frågan.

Permalänk
Medlem

Har du kvar chatloggen?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
näe.... firman jag köpte av tog hem den speciellt för mej, dom sa det innan dom beställde den och jag godtog det...

Spelar ingen roll om så firman gick nakna fem mil i ett träsk för att få hem den hårddisken du har öppet köp i 14 dagar i vilket fall som helst sen får dem säga vad dem vill. Om du inte skrivit på något papper eller liknande som avsäger dig rätten.

Vi har vissa konsumentlagar här i Sverige som få är insatta i. Speciellt företagen.

Har du köpt hårddisken i fysisk butik? Då är det kört.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Spelar ingen roll om så firman gick nakna fem mil i ett träsk för att få hem den hårddisken du har öppet köp i 14 dagar i vilket fall som helst sen får dem säga vad dem vill. Om du inte skrivit på något papper eller liknande som avsäger dig rätten.

Vi har vissa konsumentlagar här i Sverige som få är insatta i. Speciellt företagen.

Har du köpt hårddisken i fysisk butik? Då är det kört.

Muntligt avtal är väl lika bindande som ett skriftligt, och han säger ju att han gick med på att inte få skicka tillbaka den. Visst är det svårt att bevisa, men nån heder får man väl allt ha i kroppen.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Även om du beställer över internet så brukar en special beställning, som denna disk verkar ha varit, hamna utanför ångerrätten.

Det beror lite på hur företaget du köp disken ifrån har skrivit sina köpvilkor och vilken information du fått när du beställde den.

Ring konsumentverket och fråga.

Permalänk
Medlem

disken är köpt i fysisk butik, och detta är ingen normal lagervara utan togs hem enbart för att jag skulle ha den, och innan han beställde den talade han om att dom inte tog tillbaka disken om jag var missnöjd med den eller whatever.. det var vi äverrens om. trodde ju inte att detta skullle hända så tyckte inte att det skulle spela nån roll...

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Som insider är det ganska skrattretande vad vissa kommenterar här. Kan säga att informationen som efterfrågats av trådskaparen inte finns lätt tillgängligt för supportern, om denne då har givit ett velande svar och trådskaparen då valt att höra det han vill höra eller om supportern missinformerat trådskaparen eller om det rör sig om rent missförstånd är svårt att säga... iaf tills dess att det finns en publicerad logg att läsa.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Re: Lurad av dells chattservice.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
chattade med en kille via dells hemsida och hade lite frågor ang xps m1530 som jag nu äger 3 st av.

En av frågorna var om jag kunde stoppa in en 12,5mm hårddisk i den eller om den var för stor, och fick då till svar att det skulle fungera, så jag köpte en hitachi 5k500 500 Gb ny i butik och skulle sedan installera den. En av dom andra var om garantin skulle ryka om jag bytte disk själv vilket den inte gjorde, enbart supporten på den del jag bytt ut till annan ger dom inte.

När jag lossat alla 4 skruvar på datorn och drar ur hårddisken så ser jag ju direkt att inte den nya hårddisken skulle passa efterssom det finns "skenor" eller vad man skall kalla det för som endast är avpassade för 9,5mm hårddiskarna.

Nu till min fråga, idag och fram tills på måndag har ju dell stängt så jag kommer ju inte åt deras kundservice, men har jag ett case här emot dom?

Jag har tyvärr inget som bevisar att jag har pratat med dom som tex skärmdump... inget jag trodde jag kulle behöva.

Hårddisken kostar ju trots allt 2000 kr, vilket jag hade kunnat spara om jag fått rätt info från dell.

Finns det nått jag kan göra på måndag.. kan jag hävda någon form av något för att få dell att shyssta till detta?

Eller är det bara att ta skeden i vacker hand?

Inlägg redigerat av GAPa 2008-06-21. Del av inlägget som bröt mot § 9 i reglerna borttagen.

Hej Axis.

Väldigt tråkigt att killen/tjejen du chattade med inte var insatt i hur det låg till med det han informerade dig, synnerligen oproffsigt om det du säger nu verkligen stämmer. Dock tror jag att chattloggarna sparas undan hos Dell och kan återhämtas om du gav personen i fråga din service tag på någon av maskinerna.

Förövrigt, köpte du hårddisken över internet? Med "butik" antar jag att det var över disk i en fysisk butik? Hade du köpt den över internet hade du haft 14 dagars ångersrätt men en seriös firma bör ta tillbaka hårddisken efter någon dag även om de juridisk sätt inte behöver.

Allting man beställer över internet/telefon (Postorder) går under 14 dagars ångerrätt, detta går en att avtala bort om inte produkten är av sådant slag att det finns skäl till det (telefon abonnemang etc)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lurad av dells chattservice.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Förövrigt, köpte du hårddisken över internet? Med "butik" antar jag att det var över disk i en fysisk butik? ... en seriös firma bör ta tillbaka hårddisken efter någon dag även om de juridisk sätt inte behöver.

"disken är köpt i fysisk butik" står det två inlägg längre upp

och med seriös firma menar du "butik som tar ut högre priser så de har marginal att ta tillbaka specialbeställda grejer de kanske aldrig får sålt"?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det har gått 8 dagar sedan du startade denna tråd. Hur har det gått? Jag kan inte läsa i nåt av dina inlägg att du kontaktat Dell angående detta, är det så? Och isf varför inte?
Av egna erfarenheter vet jag att Dell brukar vara noga med kundrelationer och kommer säkert lösa detta ärende(eller iaf kompensera) om du bara kontaktar dom och berättar vad som hänt.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd

Tycker det låter rätt roligt egentligen. Du specialbeställer en hårddisk för 2000:- och litar på vad någon i Dells support säger utan att dubbelkolla själv? Visst har man hört många historier om blåögda personer, men du tar nog priset

Ta inte åt dig allt för mycket nu bara

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"