Permalänk

4Gb RAM för mycket?

Hej,

Jag håller på att köpa ny dator men har hört att man skall akta sig för att köpa 4Gb RAM minne då det kan slöa ner systemet. Min arbetskamrat klagade på att Team Fortress 2 hackade eller gick slött när han spelade. Han körde med 4Gb RAM och testade att ta ut 2Gb och då flöt det på bra. Är detta rykte sant och vad kan det bero på? Ska man köpa 4Gb eller 2Gb? När jag köper ny dator tänkte jag köra med Vista så 4Gb kanske blir nödvändigt? Tack i förhand!

mvh,
Stefan

Permalänk

Du tänker köra Vista och då rekommenderar jag 4gb ram. Själv kör med 4gb ram på xp 32-bit och datorn går inte ett dugg långsamt.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mr_.Anderssons:

du får väl inte ut alla 4Gbyte (4096Mbyte?) ram eftersom xp/vista 32Bit bara stödjer ca 3Gbyte ram...

Har du ett 64Bit OS kan du har 4Gbyte eller mer..

Permalänk

Aldrig hört talas om att mer minne kan slöa ner prestandan. För mig kommer det bli 8 gig när nya datorn införskaffas

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör med 8GB och jag kan inte påstå att den är långsam.

Man kan få problem om man blandar minnen med singel- och dubbelsidiga-moduler och då särskilt om man har en lite äldre dator.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ett 32bit operativ system allokerar upp till 4096Mb ram minne.

Jag förstår inte varför alla säger minst 4Gb minne. Nästan alla bärbara säljs med 2Gb och det gjorde även min. Den maxade aldrig minnet, men satte trots det 3Gb i den och märker inte ett dugg i skillnad. Jag kör Vista på den.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

Nya spel vill ha runt 2.5GB och även laddningar i spelen blir snabbare. Annars är det tyngre program som 3D-rendering som slukar minne.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Har man många minnesmoduler kan det hända att minneskontrollern inte klarar att driva dem i så jättehög hastighet. Det har varit problem till och från med detta i historien. Dock ska det inte orsaka sådana problem som din kompis beskriver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Ett 32bit operativ system allokerar upp till 4096Mb ram minne.

Jag förstår inte varför alla säger minst 4Gb minne. Nästan alla bärbara säljs med 2Gb och det gjorde även min. Den maxade aldrig minnet, men satte trots det 3Gb i den och märker inte ett dugg i skillnad. Jag kör Vista på den.

Men i de 4096 MiB av adressutrymmet så ska även minnesmappade enheter få plats så i praktiken får man 2,5-3,5 GiB tillgängligt RAM (oftast mitt i mellan).

Som sagt det är spelen som kan dra mycket minne. Sen har bärbara legat efter eftersom det är svårt att få in mycket minne i dem och chipset i dem inte haft stöd för memory remapping (vilket löser problemet ovan om man kör 64-bit system eller 32-bit med stöd för PAE extraminne (inte Vista eller XP)). Så en bärbar tidigare (antar de måste kommit med nya chipset nu) kunde aldrig få ut 4 GiB RAM. Att gå upp till 8 GiB (då i praktiken ~7 GiB) var ju inte möjligt pga bristen på plats för minnet/låg densitet på minnena.

2 GiB har varit standard på en bra stationär speldator i 3 år. Nu är det dags för att ta steget vidare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Har man många minnesmoduler kan det hända att minneskontrollern inte klarar att driva dem i så jättehög hastighet. Det har varit problem till och från med detta i historien. Dock ska det inte orsaka sådana problem som din kompis beskriver.

_Men i de 4096 MiB av adressutrymmet så ska även minnesmappade enheter få plats så i praktiken får man 2,5-3,5 GiB tillgängligt RAM (oftast mitt i mellan)._

Som sagt det är spelen som kan dra mycket minne. Sen har bärbara legat efter eftersom det är svårt att få in mycket minne i dem och chipset i dem inte haft stöd för memory remapping (vilket löser problemet ovan om man kör 64-bit system eller 32-bit med stöd för PAE extraminne (inte Vista eller XP)). Så en bärbar tidigare (antar de måste kommit med nya chipset nu) kunde aldrig få ut 4 GiB RAM. Att gå upp till 8 GiB (då i praktiken ~7 GiB) var ju inte möjligt pga bristen på plats för minnet/låg densitet på minnena.

2 GiB har varit standard på en bra stationär speldator i 3 år. Nu är det dags för att ta steget vidare.

Jo det visste jag Men allt används ändå till olika saker. Allt allokeras.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Mr_.Anderssons:

du får väl inte ut alla 4Gbyte (4096Mbyte?) ram eftersom xp/vista 32Bit bara stödjer ca 3Gbyte ram...

Har du ett 64Bit OS kan du har 4Gbyte eller mer..

Jag får ut 3,25 GB

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_.Anderssons
Jag får ut 3,25 GB

precis.. inte 4Gbyte eftersom du inte har ett x64 OS. du kanske var notifierad om det ? ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
precis.. inte 4Gbyte eftersom du inte har ett x64 OS. du kanske var notifierad om det ? ...

Nja, det stöder ju 4gb men kan inte dedikera allt till operativsystemet, utan gör det till andra komponenter också.

http://members.cox.net/slatteryt/RAM.html

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
precis.. inte 4Gbyte eftersom du inte har ett x64 OS. du kanske var notifierad om det ? ...

Det är inte helt korrekt.
För att man ska få ut det behöver moderkortet (alternativt processorn i amd-fall) ha stöd för memory remapping.
Utan det så får man precis samma fel i 64-bit windows.

Man kan även få användning av mer minne i 32-bitars OS m.h.a. PAE. Även om drivrutinerna i senare windows laddas så mycket det går under 4 GiB gränsen så kan det orsaka många problem på en så heterogen marknad som desktopdatorer. Därför har Microsoft satt hårdgräns på XP och Vista även när PAE används (när man villk ha no-execute bit-grejen så används PAE). Servermiljö är mer homogen med bättre drivrutiner, där vågar man sig på sånt.

Jag gjorde ett eget test (bara installera, inget annat). Server 2003 enterprise edition 32-bitar installerade jag på min 8 GiB dator (där memory remapping fungerar) och fick ut alla 8 GiB. Jag trodde remappingen inte skulle funka och jag skulle fått ~7 GiB men så var det inte. Jag gjorde inget stabilitetstest för jag var inte intresserad av att använda det som plattform för desktopdatorn när jag har Vista 64-bit.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG