Permalänk
Glömsk

En liten tråd om propaganda

En fördel som vi i Sverige har jämfört med personerna som levde i östtyskland eller sovjetstaterna är att vi har bättre historisk koll över propagandatekniker som använts. Detta gör det lättare att skydda sig mot dessa. Skepticism = bra.

Datorintresserade har dessutom ofta en väl utvecklad bullshitmeter. Väldigt få på SweClockers köper exempelvis politikernas snack om terrorism eller pedofiler, som politikerna använder när de vill få sin vilja igenom och öka sin makt över folket.

Jag tänkte att vi kunde disktera propagandametoder i den här tråden. Inleder med ett citat av Hermann Göring:

Citat:

Självklart vill folket inte ha krig. Men i slutändan är det landets ledare som avgör politiken, och det är alltid en enkel sak att dra med folket, om det så är en demokrati, en fascistisk diktatur, eller ett parlament, eller en kommunistisk diktatur. Röst eller ingen röst, folket kan alltid fås att lyda ledarna. Det är enkelt. Allt man behöver göra är att säga åt dem att de håller på att attackeras, och fördöma pacifisterna för brist på patriotism och för att utsätta landet för en större fara. Det fungerar på samma sätt i vilket land som helst.

"Terroristkortet" kan användas i fredstid för att få en yttre fiende, i enlighet med Göring. Detta använder svenska politiker ganska ofta.

En extremistisk form av propaganda är så kallade "flase flag operations". Sådana går ut på att politiker attackerar sitt eget folk, skyller på någon annan, för att göra en Göring. Sverige är turligt nog inte där än, och kommer förmodligen inte att försöka sig på det heller. Det är för att:

None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free. -- Johann Wolfgang von Goethe

Goethe slår huvudet på spiken. Alla som lever i ett land som kallar sig demokratiskt "känner" sig säkert ganska fria. Nu har Sverige ingen brevhemlighet längre. Det är ganska ofritt.

Svenska politiker propagerar mer subtilt. De använder substantiv som "terrorist", "våldtäcksmän", "pedofil". Adjektiv som "teknikneutral" (signalspaning ska tydligen vara teknikneutral, men brevhemligheten ska inte det...?) Lagarna som föreslås ska helst inte synas.

Vilka andra tekniker har ni sett användas? Vad tror ni kommer att göras i framtiden?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

"Sverige behöver en effektiv signalspaning" är väl egentligen det enda argumentet som användes i FRA-debatten? Jag har hittills inte sett några som helst motiveringar av detta påstående. Eller jo förresten, vi ska "skydda svensk trupp i Afghanistan".

Ihåligt. Svenska politiker har klubbat igenom den mest kontroversiella lagen i modern tid och orkade inte ens komma på några vettiga ursäkter inför svenska folket. Uppenbarligen räknade de inte med den stora uppståndelse som föregick omröstningen utan hade räknat med att smyga igenom den. När inte det funkade fick de använda argument som "Vi inser nog alla att signalspaning behövs för Sveriges säkerhet..." (Erik Ullenhag)

Det här är inte propaganda. Det här är motsatsen till propaganda, jag vet inte om den har något namn - konsten att komma undan med så mycket som möjligt med så lite debatt som möjligt.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Är ju rätt uppenbart att tråden är skapad angående FRA-historien. Sammanfattningsvis är jag inte orolig för missbruk, men tycker att avlyssningen känns omotiverad då jag inte ser något större hot mot Sverige.

Men angående den "väl utvecklade bullshitmetern", rent generellt sett... Jag skulle vilja påstå att skräckpropagandan snarare går mer åt andra hållet, mot förändringar.

Så fort något förändras och är nytt så flippar 80% av befolkningen ur, oavsett vad det är för någon förändring. Majoriteten bryr sig inte om att sätta sig in i sakfrågan utan reagerar reflexmässigt med rena känslor, utan att veta vad de snackar om eller ens försöka se fördelarna.

Är ju bara att tänka sig en parallell debatt ifall vi skulle införa personnummer i Sverige. Genast hade katastrofargumenten kommit fram som "1984", garanterat missbruk, intrång i den personliga integriteten osv.

"Jaha, nästa steg är väl att tatuera in streckkoder i nacken på folk." hade garanterat någon sagt. Nu har vi haft personnummer sen länge, och folk inser att det är otroligt praktiskt.

Permalänk
Avstängd

Hur definierar ni propaganda? Jag ser propaganda inte som något ont utan att man bara ger sin bild av händelsen/saken. Även om den kan vara lite väl vinklad eller extrem, men så länge det är sant så är det ju inget fel.

Sen så är ju bara dom här propagandaaffischerna från WW2 bara för härliga.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Alaskadeat...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

En viktig sak att nämna, när det gäller att dupera människor. Man ska inte tro att man är immun mot skit bara för att man har en viss färg på sin armbindel. Inga auktoriteter är så goda att de inte tvekar att trampa på dig när det passar deras syften.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Psionicist vad är din definition på propaganda.

Angående din fråga.
För några veckor sedan så lyssande jag på radio. det var en mindre debatt på lokal nivå om en kärnkraft relaterad fråga. De två som diskuterade var den enna representant från miljöpartiet och den andra från centern.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk

"Think of the children!"/"For the children" är ett välkänt exempel på propaganda som ännu idag används konstant. Speciellt i USA är detta ett stort problem ibland.
http://en.wikipedia.org/wiki/Think_of_the_children

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på att "motsatt-propaganda" är framtidens melodi.
När vi har stora intresseorganisationer som kan utöva påtryckningar på regeringen och styr media, så kan de mörka förändringar för medborgare genom att inte informera allmänheten om förändingar.

FRA-lagen stod det ingenting om i tidningarna förrän bloggarna börja skapa hets kring detta på bred front. Tror knappast det är en slump. Journalister borde av eget intresse vara mot detta då anonymiteten hos deras källor inte kan garanteras. Nu blev det först intresse av denna lag då bloggarna börja skrika ifrån.

Vi som lever ett 8-5 liv kan inte alltid följa vad som röstas igenom i riksdag utan måste förlita oss på att media informerar oss om det som vi ska engagera oss om. När de inte gör det, då är vi ute på farlig mark.

Politikerna själva har spelat ut sin roll då de inte vågar rösta enligt sina ideologier utan följer Hr Reinfeldts piska. Nu är det bevisat att majoriteten av riksdagen inte har en egen åsikt utan följer bara deras ordförandes väg.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag tror mer på att "motsatt-propaganda" är framtidens melodi.

Motsatt-propaganda? Vad menar du med det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

En intressant sak jag hörde för en tid sen var att det används mer propaganda ( i olika former) i demokratiska länder än i diktatoriska länder. Anledningen skulle vara den större friheten som befolkningen i de demokratiska länderna hade och att man därför måste "lura" dem för att få dem att rösta som man vill, medan befolkningen i diktatoriska länder, ptja, de har ju inget val i de allra flesta fall, så där spelar det ingen roll vilken information de får då deras möjligheter att skapa ändring är mycket mindre.

Intressant tanke, vet dock inte huruvida det stämmer eller ej, men man ser ju helt klart vissa tendenser till propaganda även i Sverige för att få genom lagförslag. Undra om tex Derkderkabad (valfri diktatoriskt land) skulle behöva någon prpaganda för att få genom samma lag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
En intressant sak jag hörde för en tid sen var att det används mer propaganda ( i olika former) i demokratiska länder än i diktatoriska länder. Anledningen skulle vara den större friheten som befolkningen i de demokratiska länderna hade och att man därför måste "lura" dem för att få dem att rösta som man vill, medan befolkningen i diktatoriska länder, ptja, de har ju inget val i de allra flesta fall, så där spelar det ingen roll vilken information de får då deras möjligheter att skapa ändring är mycket mindre.

Intressant tanke, vet dock inte huruvida det stämmer eller ej, men man ser ju helt klart vissa tendenser till propaganda även i Sverige för att få genom lagförslag. Undra om tex Derkderkabad (valfri diktatoriskt land) skulle behöva någon prpaganda för att få genom samma lag

Är ju ganska självklart. Alla parti-affischer som man ser överallt här i Sverige när det är val finns det inte så många av i diktaturländer precis. Eller hur?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Är ju ganska självklart. Alla parti-affischer som man ser överallt här i Sverige när det är val finns det inte så många av i diktaturländer precis. Eller hur?

Tänkte mer propaganda i större bemärkelse, tex som FRA-lagen, diverse hotbilder mot Sverige etc.

Men helt klart att du har rätt i det du säger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Motsatt-propaganda? Vad menar du med det?

Kom inte på nått bra ord menade det jag skrev, dvs att istället för att utnyttja propaganda för att få med folket så mörkar de istället det de gör. Och låter folket leva i okunskap.

Permalänk
Medlem

Re: En liten tråd om propaganda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
En extremistisk form av propaganda är så kallade "flase flag operations". Sådana går ut på att politiker attackerar sitt eget folk, skyller på någon annan, för att göra en Göring. Sverige är turligt nog inte där än, och kommer förmodligen inte att försöka sig på det heller.

Inte en regelrätt "false flag operation" men det är mycket möjligt att vi snart efter att FRA-lagen gått igenom kommer att få höra hur just spaningen FRA utför har förhindrat något terrorattentat eller på annat vis varit avgörande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Kom inte på nått bra ord menade det jag skrev, dvs att istället för att utnyttja propaganda för att få med folket så mörkar de istället det de gör. Och låter folket leva i okunskap.

Jo, det är ju en sak som kan komma med propaganda. Att man visa sina bra sidor med propaganda och sedan döljer sina dåliga sidor. Det är iofs helt naturligt och har varit, och kommer även med största sannolikhet att förbi så.

Ett exempel på det är ju sovjetisk propaganda. Dom visade gärna upp sina glada röda arbetare, men dom hade inte precis några affischer på arbets/dödslägerna i Sibirien. Och om det fick folket leva i okunskap. Samma sak gäller nazisterna i Tyskland, med ända skillnaden att dom var lite mer öppna med "judefrågan".

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Under krigstider är det mycket propaganda! annars kan man lyssna på SR mycket vänster!

Sveriges propaganda under kriget har ni säkert hört talas om "En svensk tiger"

http://sv.wikipedia.org/wiki/En_svensk_tiger

"En blågulrandig tiger med texten En Svensk Tiger sammanfattade det som avsågs: vikten av att hålla tyst om svenska angelägenheter, samt vikten av att vara stark i den rådande situationen."

Annars en ganska rolig kommentar "Vår beredskap är god"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_andra_v%C3%A4rldsk...

"Även om statsministern i ett radiotal försäkrade att Vår beredskap är god, fanns det stora materiella brister. Av försvargrenarna var det endast marinen som hade en någorlunda relevant, om än sliten materiel. Flygvapnet som hade bildats 1926 förfogade ännu inte över några moderna flygplan och armén hade bara erhållit några tiotal stridvagnar."

Offtopic kanske men utesalöts inte kommunisterna ur samlings regeringen under andra världskriget?

Edit.
Var det ingen som tänkte på just efter 11 sep hände när usa var i afghanistan, att helt plöstligt att det kom bilder på Saddam i tv och vips så var usa i krig med Irak!

skulle inte förvånna mig om ca 20 år att Saddam förknippas med 11 sep att han var den skyldige!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge

Offtopic kanske men utesalöts inte kommunisterna ur samlings regeringen under andra världskriget?

stämmer, annars hade dom väl sprungit med spännande info till Stalin;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
stämmer, annars hade dom väl sprungit med spännande info till Stalin;)

Ja risken var ju stor!

Stig Bergling var ju en fin spion!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Bergling

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Den främsta propagandan är den långsamma smygpropagandan i sverige. Saker som nämns om och om igen i bisatser på nyheterna tills folk tar dem för sanna. Propagandan mot kommunister är ett exempel som inte är så påtagligt längre men som har varit flugan sedan andra världskriget. Detta ständiga förknippande av kommunism och sovjet och Stahlin har rotat sig djupt hos alla svenskar. Ett annat bra exempel är hur synd det är om judarna. Nu, drygt 60 år efter att andra världskriget tog slut, hör vi dagligen något om hur synd det är om judar för att några människor var dumma mot några andra mäniskor för aslänge sen. Minst en gång i veckan har SR också något längre program där judar får berätta hur synd det är om dem eller analysera hur elaka vissa tyskar var. Forgive and forget! Minus forget då för vi ska lära av historien!

Näst efter det påhittade terroristhotet kommer nu också fotbollen som ett framstående propagandemedel. Inte bara är det den nya världsreligionen, det är också någonting för allmänheten att engagera sig i istället för politik. I politiken är vi ju alla så maktlösa i våra fina "demokratier" medan fotbollen är så oerhört lättillgänglig.

Jag ser att jag här bara lyckats ta exempel som folk komemr ta som flamebait men tänk efter själva och se om ni inte lägger märke till smygpropagandan. Miljöhotet gäller det ju definitivt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd

Antonsson: Det stämmer ganska bra det du skriver, men propagandan mot kommunister har verkligen minskat. Kommer ihåg när vi gick i nian och skulle ha Andra Världskriget i historian, och eftersom jag är krigs- och vapenfanatiker så tänkte jag att det här ska bli kul. Men ack så fel jag hade. Det ända vi pratade om judar, nazister, judar, nazister, judar, nazister osv osv..... JA!!! VI VET DET NU KAN VI GÅ VIDARE NU??

Vi hade med all säkerhet 10 lektioner om hur dåliga nazisterna va mot judarna. Vi fick aldrig veta vad nazisterna ville osv vi fick lära oss att dom ville döda judar, inget mer. Vi pratade heller aldrig någonting om kommunisterna under nian kan jag tilläga. Svaret jag fick varför inte gjorde det var: Tidsbrist.

Det roliga var också att frågan "Vad är propaganda?" fanns med på WW2 provet. Den frågan fick jag fel på då svaret var "Det nazisterna sa om judarna".

Jag tror att propagandan mot nazisterna och om hur dåligt judarna mådde kommer att fortsätta i skolan, medans propagandan mot kommunisterna kommer att dö bort. Detta tror jag därför att inga utanför skolan har egentligen så stor koll på vad som undervisas i skolan. Den genomsnittlige 15-åringar sitter inte och pratar igenom skoldagen med sina föräldrar precis.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Crippa90: Ja, utbildningen i Sverige är avskyvärd. Jag kommer själv ihåg hur det var i högstadiet - det slutade nästan med att läraren pratade om judarna medan jag pratade om nazisterna. Inte för att jag var särskilt intresserad (eller för den delen kunnig, men läraren fyllde tur nog i alla faktafel), men för att ingen i klassen förstod varför nazisterna kom till makten. Läraren pratade ju bara bort det.

När 14-åringar är tvungna att utbilda varandra om varför nazisterna kom till makten eftersom läraren inte vill prata om det, då är något riktigt, riktigt fel.

Historierevisionism är hemskt oberoende av vilken sida den står för.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!