Permalänk

Skillnad på processorer?

Hej

Jag står inför att strax köpa ny dator. Har alltid gillat amd så det blir en sådan. Men nu undrar jag lite vad jag ska välja för processor..

Kommer köra spel på den, och ha 4gb i ram, och blir nått av de nya Nvidia korten som kommer nu i sommar. Men vad ska man ha för processor..

Har sett dessa 2, och en är ju mycket snabbare än den andre, men en har ju fler kärnor. Vad är egentligen bäst?

AMD Phenom 9850 Quad-Core 2.5GHz

eller

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz

tack på förhand

/kent

Permalänk
Medlem

X2an kommer va snabbare i och med det finns knappt några spel spm utnyttjar Quadcore. Men å andra sidan så e säkert Quadcore lite mer framtidssäkert.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Kanske 5:e tråden på två dagar om dual-core vs. quad-core. Kan du kolla på första sidan så ser du ett antal trådar om exakt samma ämne.

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Re: Skillnad på processorer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaVeMaN83
Vad är egentligen bäst?

AMD Phenom 9850 Quad-Core 2.5GHz

eller

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz

Bäst är (i förhållande till pris):
AMD Phenom 9550 eller AMD Phenom 9750

En phenom 9850 som körs på 2,5 GHz motsvarar ungefär samma frekvens som 3,0 GHz för Athalon64 (om man jämför en kärna) , kanske inte riktigt men väldigt nära.
9850 verkar inte ha några problem längre och klockas upp över 3GHz men däremot så verkar 6400+ vara svårklockad. Är man ute efter att klocka så är 9850 bättre.

Men, den räcker gott för spel idag. Det är mer än nog vad gäller prestanda i spel för det är grafikkorten som bromsar angående dagens spel. Utöver det så drar 9850 en del extra ström.

Behovet av frekvens på processorn för spel kommer med mycket stor säkerhet och minska till förmån för flera kärnor. Jämför du kraften som en quad kan leverera jämfört med en duo och om spelet drar nytta av flera kärnor så kommer en quad på 2 GHz vara snabbare än en duo på 4GHz om spelet drar iväg fler trådar än tre. Orsaken är att en quad inte behöver växla mellan trådar på samma kärna lika mycket som en duo, att växla mellan två trådar tar lite tid. Å andra sidan är det ganska svårt och verkligen dra nytta av 4 kärnor samtidigt, alltså skala ut bra.
I vilket fall som helst så får man mycket mer prestanda med en quad om programmet drar nytta av flera trådar.
Därför tror jag att om du dels tänker på framtiden och vill klara dig precis nu så går det även bra med en 9550 eller 9750, de drar mindre ström med. dessa processorer klarar dagen spel precis (de som drivs med bara en tråd) och de kommer absolut och klarar riktigt kraftfulla spel som skalar ut i fler trådar när sådana dyker upp.

Behovet av att klocka en AMD är inte alls lika stort som en Intel, på Intel måste FSB vara så snabb som möjligt för att de andra delarna inte skall behöva vänta förlänge på data.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

ursäkta mig en sväng men detta med spider från MAD vad är det?

är det nån speciell moderkort+graffe+CPU?

har aldrig förtsått vad det ritigt är för nåt?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

AMD phenom processor, 790fx moderkort och crossfire eller vad är det? kommer inte riktigt ihåg.

Permalänk
Medlem

Phenom, 790FX och ett graffe i 3800 serien är ett spider system

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan inte SweC fixa så att en STOR skylt med "Använd sökfunktionen!" kommer upp över hela skärmen varje gång någon försöker göra en ny tråd?