OCZ SSD II mot WD Velociraptor

Permalänk
Melding Plague

OCZ SSD II mot WD Velociraptor

Många hävdar att SSD-hårddiskarna är naturliga ersättare till de regerande mekaniska lagringsenheterna. Western Digital Velociraptor kan trots den åldersstigna tekniken ge svar på tal. Följ med när SweClockers testar de snabbaste konsumenthårddiskarna på marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en Velociraptor med 100gb dryga 1000:-...
300gb är lite "för mycket".
100gb skulle räcka gott och väl för OS och program/spel!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Väntar in lite större SSD diskar, sen blir det att gå över till SSD. Riktigt bra test dock!

Permalänk
Medlem

Velociraptor:

Söktid 4,2 sekunder (medel)

Stämmer detta verkligen, snacka om rapp disk

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av syndrom
Velociraptor:

Söktid 4,2 sekunder (medel)

Stämmer detta verkligen, snacka om rapp disk

Tack! Frågan är om vi har 90 000 läsare eller korrekturläsare?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Skulle gärna se en Velociraptor med 100gb dryga 1000:-...
300gb är lite "för mycket".
100gb skulle räcka gott och väl för OS och program/spel!

jag får inte 500gb att räcka till

Men en liten fråga, att använda en velociraptor som sekundärdisk med spel på, drar det ner prestandan om inte OS:et ligger på det?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ammath
jag får inte 500gb att räcka till

Men en liten fråga, att använda en velociraptor som sekundärdisk med spel på, drar det ner prestandan om inte OS:et ligger på det?

Klart det inte drar ner prestanda, men det är lite slöseri.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Tänk att packa upp .rar filer med någon av dessa diskar/SSD. xD

Jag har personligen kommit fram till att det är min hårddisk som flaskar mitt system i XP-miljö.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Skulle gärna se en Velociraptor med 100gb dryga 1000:-...
300gb är lite "för mycket".
100gb skulle räcka gott och väl för OS och program/spel!

Ser ut som WD håller med: http://www.nordichardware.se/nyhet,14245.html

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk

Dessa syntetiska tester säger inte så mycket.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

1,4 ms skillnad i söktid skulle jag inte kalla för att sopa mattan med motståndet, det enda detta säger mig är att SSD fortfarande är för dyrt i förhållande till prestandavinsterna och alltså inte ännu en mogen teknik. Bra test annars.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Nått som verkligen hade gjort susen, är å köra många små SSD diskar i raid0

Permalänk
Medlem

Trevligt test, jag saknar dock tester på uppstartstider av spel och program.

Men resultaten visar ju än en gång att det är ganska likartade prestanda SSD jämfört med HDD, inte alls den revolutionerande utklassning med SSD som de mest ivriga förespråkarna så ofta försöker få det till. Lägg till det att SSDn kostar sjukt mycket mer per GB.

Jag gillar SDD men det är inte det minsta värt pengarna för gemene man på många år än.

Permalänk

Jag skulle gärna se fler tester mellan SSD diskar.
Monteringsmässigt är OCZ's disk är en 2.5" medan Mtron's är en normal 3.5".
Mtron's 64GB är 'billigare' per GB och mer användbar som systemdisk.
Även prestandamässigt verkar Mtron ligga bättre till.

OCZ SATA II 2.5" SSD 32GB 4 250:-
Läshastighet (Max) 100 MB/s
Skrivhastighet (Max) 80 MB/s

Mtron SSD Pro MSP-SATA7035 64GB 8 094:-
Läshastighet (Max) 120 MB/s
Skrivhastighet (Max) 90 MB/s

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
1,4 ms skillnad i söktid skulle jag inte kalla för att sopa mattan med motståndet, det enda detta säger mig är att SSD fortfarande är för dyrt i förhållande till prestandavinsterna och alltså inte ännu en mogen teknik. Bra test annars.

nu kanske jag e helt ute å cyklar, men där finns väl bara ett test med söktid, och där är det inga 1.4ms i skillnad. eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Trevligt test, jag saknar dock tester på uppstartstider av spel och program.

Men resultaten visar ju än en gång att det är ganska likartade prestanda SSD jämfört med HDD, inte alls den revolutionerande utklassning med SSD som de mest ivriga förespråkarna så ofta försöker få det till. Lägg till det att SSDn kostar sjukt mycket mer per GB.

Jag gillar SDD men det är inte det minsta värt pengarna för gemene man på många år än.

HDD - Hard disk drive. Vad är inte en SSD hårddisk om inte en hårddisk?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Kul med ett SSD test.
Tycket dock att testerna lämnade en del att önska. Att jämföra vanliga hårddiskar går väl hyffsat bra men när vi nu hanterar två helt olika tekniker med väldigt olika egenskaper lämnar de en del att önska.

Mer praktiska tester vore därför önskvärt, gärna som testar hur bra disken klarar multitasking. För nu har vi två egenskaper, kort accesstid och hyffsad sekventiell överföring, men vi har ingen vidare koppling till vad detta betyder i praktiken vid normal användning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
1,4 ms skillnad i söktid skulle jag inte kalla för att sopa mattan med motståndet, det enda detta säger mig är att SSD fortfarande är för dyrt i förhållande till prestandavinsterna och alltså inte ännu en mogen teknik. Bra test annars.

Vad får du 1.4 ms i skillnad ifrån?
SSD 0.2 ms
velociraptor: 7.1 ms
enligt hdtach

Permalänk
Medlem

Skall bli så skönt att slippa knastret i datorn när man väl kan gå över till SSD.
Just nu är dom ej prisvärda och lite för lite utrymme.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
HDD - Hard disk drive. Vad är inte en SSD hårddisk om inte en hårddisk?

"Solid State Drive" bara beter sig som en disk... det är en minnesmacka

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Skulle gärna se en Velociraptor med 100gb dryga 1000:-...
300gb är lite "för mycket".
100gb skulle räcka gott och väl för OS och program/spel!

En fråga när du installerar spel kör du igenom det spelet och avinstallerar?

För min del kanske fler än jag behöver mer än 100 gb på OS disken många spel etc.!

Ontopic.

disken längst bak trodde jag först var en slipsten!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

det hade kanske varit intressant att se prestandasiffror för en partition på de 'mekaniska' diskarna lika stor som ozd-disken...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag skulle gärna se fler tester mellan SSD diskar.
Monteringsmässigt är OCZ's disk är en 2.5" medan Mtron's är en normal 3.5".
Mtron's 64GB är 'billigare' per GB och mer användbar som systemdisk.
Även prestandamässigt verkar Mtron ligga bättre till.

OCZ SATA II 2.5" SSD 32GB 4 250:-
Läshastighet (Max) 100 MB/s
Skrivhastighet (Max) 80 MB/s

Mtron SSD Pro MSP-SATA7035 64GB 8 094:-
Läshastighet (Max) 120 MB/s
Skrivhastighet (Max) 90 MB/s

que? Jag tycker nog att pris/GB är ganska likvärdig då Mtron disken är ca dubbelt så dyr som OCZ disken.

Jag ser framemot den dagen då SSD blir såpass billiga och bra så att det blir ett realistiskt alternativ för oss vanliga dödliga.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
HDD - Hard disk drive. Vad är inte en SSD hårddisk om inte en hårddisk?

Hänger inte med riktigt vad du vill säga? HDD och SDD kallar man de olika teknikerna. En Solid State Drive har mig veterligen inga diskar som en Hard Disk Drive.

Permalänk

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3311&p=1

har ett utförligt test. SSD och Raptor gillar inte verkligheten lika mycket och de bästa vanliga hårddiskarna Samsung F1 750gb och Western Digital 640Gb presterar ibland bättre än SSD som i packa ner Rar, men annars ligger de 5-10% efter SSD 0ch 2-3% efter Raptorn.

Skillnanden är minimal och framförallt Raptorn är tveksamt köp. Vore intressant med Raid mot SSD och Raptor. Då detta ändå vore billigare.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Skall bli så skönt att slippa knastret i datorn när man väl kan gå över till SSD.
Just nu är dom ej prisvärda och lite för lite utrymme.

Vaa, jag äääälskar ljudet av min 74gb raptor, när den knastrar och knarrar på!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Härligt bra test och dessutom förbaskat bra timing.

Tack ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört mitt system med enkel disk och nu för några månader sen fixat RAID, så kan jag bara säga att det blev en enorm skillnad. Specielt i Winrar, vilket man endå använder mest, märkar man en stor skillnad.

Att köpa 2 st F1'or eller WD's 640GB skulle kosta ca 1500 SEK, sen att du får över 1 Terabyte utrymme och en fart som motsvarar en SSD i allt utom söktid är inte illa.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Förlorar man prestanda om man har en snabb hårddisk där en partition är för windows osv och en annan för spel, jämfört med om windows partitionen ligger på en snabb hdd och spelen på en vanlig 7200rpm disk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Hänger inte med riktigt vad du vill säga? HDD och SDD kallar man de olika teknikerna. En Solid State Drive har mig veterligen inga diskar som en Hard Disk Drive.

HDD är ju en akronym för 'hårddisk'. En SDD hårddisk är väl en hårddisk? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.