Nvidia snabblanserar Geforce 9800 GTX+

Permalänk

kanske man skulle gå 3way-sli på 9800GTX+ hehehe

nää vet inte vad Nvidia har för sig kanske skulle de jobbat mer på gt200 än på 9800 serien men så blev ju 9800GX2 bra men inte GTX280 ja inte så bra som de hoppats i vart fal.

men som sagt det är bra att ATI får ett break nu med 48xx serien

som nån sa det är bra för oss konsumenter att det är konkurrens igen på allvar dessa jättar emellan

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ja smart drag av Nvidia men jag tror inte det spelar någon större roll än så länge. Vad skall Nvidia göra mot HD4870 och HD4870X2?

Its not called HD4870X2.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag älskar att läsa trådar på SweClockers när någonting Hypas mer än vad det borde. Ser ni inte på testerna att 9800GTX+ är märkbart bättre än 4850 och för 180kr+moms?

4870 kommer vara bättre men inte bättre än GTX 280. Det enda kortet från AMD som kommer kunna matcha det är 4870 X2, och det mer varierat resultat på grund av dual gpu inte fungerar optimalt i alla lägen.

Jag skulle nog personligen välja 4850 på grund av att man endast på bilderna kan se att det är mycket svalare. Men hade jag haft begränsat med pengar och vela få ut så mycket av datorn som möjligt så hade jag utan tvekan valt Nvidias alternativ.

Ibland undrar man om man kommit in i en sekt där man är i full gång och dyrkar något som inte är sant...

Ja 9800GTX+ slår enligt någon recension HD4850. Men enligt precis samma recension så slår ju faktiskt vanliga 9800GTX HD4850 också. Med andra ord, hur bra stämmer de testerna egentligen?

Permalänk
Medlem

55nm verkar inte ha gett speciellt mycket lägre värmeutveckling hos 92b.

Kortet drar ju <b>mer</b> än 9800GTX. Nvidia har dvs pressat 9800GTX+ ganska hårt tyder det på. Allt dem har tjänat i värmebesparing har gått åt till att höja klockfrekvensen.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

På Fudzilla har det kommit in en hel del nyheter om 4870, bl.a. en (första?) benchmark via Google translate.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGI
På Fudzilla har det kommit in en hel del nyheter om 4870, bl.a. en (första?) benchmark via Google translate.

Blir så trött på deras vinkling bara.

De fortsätter med att försöka framställa HD4xxx som sämre än vad det är.

När de beskriver HD4850s prestanda säger de att den faktiskt rår på 8800GT. Och nu säger de att HD4870 verkar kunna rå på 9800GTX, ja till och med 9800GTX+.

Liksom det är allmänt känt att HD4850 är ganska ordentligt mycket bättre än 9800GTX, inte bara 8800GT. Dessutom finns det inget trovärdigt test på att ens 9800GTX+ klarar HD4850. Hur skulle HD4879 kunna misslyckas?

Permalänk
Medlem

kan inte detta resultera i en prissänkning av atis 4850 och 4870?

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk

En liten undran bara: 9800GTX(+) har 128 Streamprocessorer och ATI's 4850 har 800. Är det någon som har lite koll på hur dessa är uppbyggda och hur de skiljer sig åt? Hur pass komplexa är dessa processorer egentligen?

Med tanke på att skillnaderna inte är så extremstora mellan korten borde (rent teoretiskt) nVidias processorer vara mer effektiva jämfört med ATI's motsvarighet.

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk

9800GTX+ kommer göra det svårt för HD4850.

Bra!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuwatar
En liten undran bara: 9800GTX(+) har 128 Streamprocessorer och ATI's 4850 har 800. Är det någon som har lite koll på hur dessa är uppbyggda och hur de skiljer sig åt? Hur pass komplexa är dessa processorer egentligen?

Med tanke på att skillnaderna inte är så extremstora mellan korten borde (rent teoretiskt) nVidias processorer vara mer effektiva jämfört med ATI's motsvarighet.

Dem är fundamentalt olika, dessutsom så har Nvidia en speciell shader clock som gör att deras SP:s går mycket snabbare än ATi:s. Färre snabbare mot fler och långsammare.

I övrigt är ATi:s mer flexibla än Nvidias men blir också lättare ineffektiva eftersom dem måste hela tiden matas konstant för att inte "tappa fart" så att säga.

Ytterst enkelt förklarat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
9800GTX+ kommer göra det svårt för HD4850.

Bra!

Onekligen, dock ska man ha i åtanke att med en dual slot-kylare på HD4850 så lär man kunna klocka det kortet rätt rejält och då ser det annorlunda ut.

Men jag skulle vilja säga att HD4850 gör det precis lika svårt för 9800GTX+ som vice versa. Dessutom är 9800GTX+ ytterligare en papperslansering, finns inte ens i butik i Sverige än plus att 9800GTX forfarande kostar runt 2200:-.

Den stora skillnaden är att ATi faktiskt har sitt kort lanserat och i butik, vilket Nvidia inte har.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
9800GTX+ kommer göra det svårt för HD4850.

Bra!

Ja en dieshrink och lite högre klockad!

Test med 9800GTX/8800GTS överklockade till 9800GTX+ nivå, mot ett HD4850 överklockat, så vet vi nog alla vilket som vinner. Ändå som kan vara bättre där är att 9800GTX+ kommer ha större klockningspotential.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Den stora skillnaden är att ATi faktiskt har sitt kort lanserat och i butik, vilket Nvidia inte har.

Sant. Men man får fråga sig om det kommer inverka på försäljing så mycket eftersom sommaren är inte en het tid under året för uppgradringar/inköpt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Sant. Men man får fråga sig om det kommer inverka på försäljing så mycket eftersom sommaren är inte en het tid under året för uppgradringar/inköpt.

Troligen gör det skillnad men visst är det så att försäljning borde mot all rim och reson vara mindre i dessa tider.

Återstår att se hur lång tid det faktiskt tar innan det finns 9800GTX+ tillgängligt, under den tiden är det inte omöjligt att HD4850 sjunker ytterligare i pris.

Jag är iaf överlycklig. Vet när jag satt och funderade på att köpa ett Albatron 8800 320 för 2600:- då var det ett mid-end-kort. Motsvarande nu då kostar alltså 1500:-, underbart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wazza
Känns som nVidia börjar svettas och fixade ihop en snabblösning. Tycker att nVidia bara fjantat med 9xxx-serien, samtidigt som GTX 260/280 känns aningen ogenomtänkta.

Att ändra från 65nm till 55nm är INTE en snabblösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja en dieshrink och lite högre klockad!

Du tänker kortsiktigt och bara på ytan.
nVidia vissar med 9800GTX+ att de kan hantera 55nm. Min gissning att de kommer gå över till 55nm helt och hållet fram till vintern. GT200 kommer uppdateras och gå över till 55nm. nVidia har pressat ut allt från 65nm teknologin, och de har nog gått lite överstyr med GT200.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja 9800GTX+ slår enligt någon recension HD4850. Men enligt precis samma recension så slår ju faktiskt vanliga 9800GTX HD4850 också. Med andra ord, hur bra stämmer de testerna egentligen?

Jag ser inte det som en omöjlighet att 9800GTX skulle prestera likvärt med HD4850? Finns det något mer än specifikationerna som inte tyder på detta? Speciellt efteresom två tester, och från en seriös källa (legitreviews) inte alls tyder på det.

Jag vill inte höja Nvidias kort till skyarna för det är dem inte värda, men jag reagerar på stämningen på SweClockers. Var kommer all denna positiva AMD-anda ifrån? Var är altaret så jag också kan börja be?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Märkbart bättre? Så vitt jag såg handlade det om någon enstaka fps här och där. Men poängen är att det finns redan 8800gts som är klockade lika högt. Det är inget annat än ett övklockat 9800gtx. Jämför då med ett överklockat HD4850 när de släpps...då kan vi ju se vilket som presterar bättre. Om jag får ett fabriksöverklockat HD4850 med ickereferenskylare för samma pris som 9800gtx+ så blir det ju lätt HD4850 då det lär prestera mycket bättre och har bättre standarder (Havok, DX10.1, osv.).

Jo men nu får vi hålla oss till informationen vi har i handen och inte filosofera hur framtiden ser ut. Förmodligen kommer HD4850 klocka bättre än 9800GTX+ men hur mycket vet vi inte. Sen är en märkbar skillnad 10-20% bättre i vissa spel. I andra spel presterar de likvärt.

Men som jag skrev ovan här, jag kriterserar inte AMDs kort eller försöker förgylla Nvidias. Jag reagerar på hur positva alla är mot AMD när testerna visar att deras nya single-gpu-kort är sämre än 9800GTX. Visst där finns ett bättre single-gpu-kort kvar, men det kommer inte vara så extremt mycket bättre.

Precis som vid lanseringen av 3k-serien med deras 320 stream-processorer så hypades det vilt om hur mycket bättre de skulle vara eftersom Nvidia bara hade 128. Men så blev inte fallet. Nu har de ökat till 800, men även Nvidia har ökat på sina. AMD har varit bäst på papret ett bra tag, men det är tyvärr inte allt.

------

Men visst 4k-serien är en bra och prisvärd serie (och jag funderar själv på byta från Nvidia till 2x4870), men den kommer inte vara det bästa alternativet om man jagar prestanda. Och det kanske kommer finnas andra prisvärda alternativ i Nvidias serie med.

Prestandan är svår att ändra på i efterhand, priset är desto lättare att justera.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag ser inte det som en omöjlighet att 9800GTX skulle prestera likvärt med HD4850? Finns det något mer än specifikationerna som inte tyder på detta? Speciellt efteresom två tester, och från en seriös källa (legitreviews) inte alls tyder på det.

Jag vill inte höja Nvidias kort till skyarna för det är dem inte värda, men jag reagerar på stämningen på SweClockers. Var kommer all denna positiva AMD-anda ifrån? Var är altaret så jag också kan börja be?

Jo men nu får vi hålla oss till informationen vi har i handen och inte filosofera hur framtiden ser ut. Förmodligen kommer HD4850 klocka bättre än 9800GTX+ men hur mycket vet vi inte. Sen är en märkbar skillnad 10-20% bättre i vissa spel. I andra spel presterar de likvärt.

Men som jag skrev ovan här, jag kriterserar inte AMDs kort eller försöker förgylla Nvidias. Jag reagerar på hur positva alla är mot AMD när testerna visar att deras nya single-gpu-kort är sämre än 9800GTX. Visst där finns ett bättre single-gpu-kort kvar, men det kommer inte vara så extremt mycket bättre.

Precis som vid lanseringen av 3k-serien med deras 320 stream-processorer så hypades det vilt om hur mycket bättre de skulle vara eftersom Nvidia bara hade 128. Men så blev inte fallet. Nu har de ökat till 800, men även Nvidia har ökat på sina. AMD har varit bäst på papret ett bra tag, men det är tyvärr inte allt.

------

Men visst 4k-serien är en bra och prisvärd serie (och jag funderar själv på byta från Nvidia till 2x4870), men den kommer inte vara det bästa alternativet om man jagar prestanda. Och det kanske kommer finnas andra prisvärda alternativ i Nvidias serie med.

Prestandan är svår att ändra på i efterhand, priset är desto lättare att justera.

Förstår ditt resonemang men de tester jag tittat på visar att HD4850 är bättre än 9800GTX i majoriteten av spelen och likvärdig i andra. Det för 1500:- mot 2200:- för 9800GTX för tillfället. Inte konstigt att man är positivt överaskad.

Techreport är alltid väldigt seriösa och jag litar på denna preview. http://techreport.com/articles.x/14967/1

Dessutom så ser det onekligen ut som att R700 kommer att bli bättre än både GTX 280 och 9800Gx2 eftersom 2xHD4850 presterar väldigt nära sistnämnda.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Rykten har gjort gällande att nVidia har problem med 55nm, vilket verkar stämma. Så länge strömförbrukningen ökar vid krympning av tillverkningsprocessen är övergången misslyckad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Nu får ni fan ta o bestämma er Sweclockers !

För bara nån dag sedan skrev ni att 4850 sopade mattan med 9800gtx, nu skriver ni att dom är nästan likvärdiga ?

Har ni källor på att nvidia hade koll på hur 4850 presterade ? Det kan ju faktiskt vara så att dom hade förberett ett par olika strategier för att agera när ATI/AMD släppte sina nya kort.

Tycker ni har börjat ta fler o fler antagande i era nyheter, och dessutom ta parti. En nyhets-site ska vara helt opartiska, och oberoende.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Rykten har gjort gällande att nVidia har problem med 55nm, vilket verkar stämma. Så länge strömförbrukningen ökar vid krympning av tillverkningsprocessen är övergången misslyckad.

Har de problem med det då, kortet är markant högre klockat? Missade om det fanns någon äpple-äpple jämförelse.

Dessutom, är det inte effektförbrukningen som ökat eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Rykten har gjort gällande att nVidia har problem med 55nm, vilket verkar stämma. Så länge strömförbrukningen ökar vid krympning av tillverkningsprocessen är övergången misslyckad.

Anledningen till att effektförbrukningen har ökat är att Nvidia var tvungna att klocka korten så pass mycket för att matcha HD4850 så all effektvinst av krympningen försvann.

Reagerade på detta uttalande av Expreview; "-And, it beats GTX 260, in price and performance. Our review will be out in days, keep tuned."

Alltså kommer HD4870 förmodligen vara snabbare än GTX 260, inte bara ur prisvärdhets synpunkt utan verkligen snabbare och billigare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ärligt, vad sysslar Nvidia med?

De tog fram 9800 gtx som knappt är bättre än det gamla 8800GT och säljer det för 40% mer. Sen kommer 260 & 280 som är sämre än gtx2, aningen bättre än gtx kortet och kostar 3-4000. Nu justerar dom taktiken för att bemöta ett företag som ATI som utvecklar två riktigt bra kort för helt OK pengar.

Tror ATI kommer att lyckas riktigt bra. De har ett mycket mer sunt tänkande på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Men som jag skrev ovan här, jag kriterserar inte AMDs kort eller försöker förgylla Nvidias. Jag reagerar på hur positva alla är mot AMD när testerna visar att deras nya single-gpu-kort är sämre än 9800GTX.

Med tanke på att priser på GPU gått ner till en fjärdedel på mindre än ett år så är det kanske inte så konstigt hur köparna jublar
Ingen hade nog kunnat förutse denna utvecklingen för ett år sedan.

Orsaken är konkurrens, bara nu de båda tillverkarna inte konkurrerar ihjäl varandra..

Det kommer säkerligen vara en mycket trevlig injektion för spelutvecklingen med, från att ha varit en väldigt liten skara som klarat av och köra tunga spel blir den marknaden nu betydligt större och därmed finns det mer att sälja till för dem som satsar på lite tyngre spel.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Förstår ditt resonemang men de tester jag tittat på visar att HD4850 är bättre än 9800GTX i majoriteten av spelen och likvärdig i andra. Det för 1500:- mot 2200:- för 9800GTX för tillfället. Inte konstigt att man är positivt överaskad.

Techreport är alltid väldigt seriösa och jag litar på denna preview. http://techreport.com/articles.x/14967/1

Dessutom så ser det onekligen ut som att R700 kommer att bli bättre än både GTX 280 och 9800Gx2 eftersom 2xHD4850 presterar väldigt nära sistnämnda.

Intressant och som du skrev senare så verkar Expreview tycka likadant, vilket också är en sida jag litar på.

Kanske beror på olika drivrutiner (orkar inte kolla) eller något annat som är galet. Känns inte som man drar ihop en review och ljuger om resultatet (jag vet att det finns sidor som gör, men inte legitreviews?)

Ja 4870 X2 kommer nog bli en riktig killer för dessutom en rimlig peng. Problemet är att jag tror inte uppföljaren till 9800GX2 ligger långt efter när den väl kommer.

Där finns bara en sak som oroar mig med länken du angav ovan och det är temperaturen under load. 87 grader på 4850. Nu sitter där iofs en ganska klen kylare men hoppas den sjunker märkvärt med en större custom-kylare. Annars bådar det inte bra för 4870X2...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag reagerar på hur positva alla är mot AMD när testerna visar att deras nya single-gpu-kort är sämre än 9800GTX. Visst där finns ett bättre single-gpu-kort kvar, men det kommer inte vara så extremt mycket bättre.

Att många är så positiva kan bero på att HD4850 inte var menat att konkurrera mot 9800GTX från början. Det visade sig att det kunde det och till ett lägre pris.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Intressant och som du skrev senare så verkar Expreview tycka likadant, vilket också är en sida jag litar på.

Kanske beror på olika drivrutiner (orkar inte kolla) eller något annat som är galet. Känns inte som man drar ihop en review och ljuger om resultatet (jag vet att det finns sidor som gör, men inte legitreviews?)

Ja 4870 X2 kommer nog bli en riktig killer för dessutom en rimlig peng. Problemet är att jag tror inte uppföljaren till 9800GX2 ligger långt efter när den väl kommer.

Där finns bara en sak som oroar mig med länken du angav ovan och det är temperaturen under load. 87 grader på 4850. Nu sitter där iofs en ganska klen kylare men hoppas den sjunker märkvärt med en större custom-kylare. Annars bådar det inte bra för 4870X2...

Om du kollade bildlänken på 4870 så sitter det en kylare med externt utblås.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Sol och glass, precis som att vara en m0rk.

Hursomhelst- om vi nu ponerar att det finns 2 företag, som gör varsin produktserie. Vidare antar vi att konsumenterna är delade itu: ena hälften är fanboys, dvs de är i sin tur uppdelade i två läger där det ena bara köper produkter av företag 1 och det andra bara av 2, och den andra hälften 'vänder kappan efter vinden' och alltid köper det mest prisvärda för tillfället.

För att båda företagen (om de är helt beroende av dessa konsumenter) ska överleva någon längre tid måste de 'vinna' ungefär varannan generation var.

Skulle alla vara opportunister skulle ett företag halka efter rätt snart och gå under efter en tid; skulle alla vara fanboys skulle snart begreppet konkurrens snart förlora mening.

Vad jag nog försöker säga är att båda sorter är lika skadliga / bra för utvecklingen, så varför klaga på den ena?

Undrar var jag befinner mig ?
Med fyra Ati kort, fem N-vidia, ett par Intel, två Sis, två 3Dfx, Matrox och ett S3 ?
:):)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Att ändra från 65nm till 55nm är INTE en snabblösning.

Allting är relativt...en dieshrink från 65->55nm är faktiskt en "enkel" krympning då man inte behöver ändra på arkitekturen. Men visst är det inte något som nvidia slängde ihop på 2 veckor

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Testresultaten gjorde mig faktiskt lite besviken. Enligt de första förhandsvisningarna så gav ju HD48-serien långt mycket bättre resultat i 3Dmark06 än i dessa tester. HD4870 ska ju tydligen prestera 21 000p men när man sett det här tror jag snarare att det hamnar runt 15 000p.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB