Permalänk

Hur är det nu med dualboot?

Hej,

Jag kanske skulle ta mig och testa Ubuntu, men eftersom jag vill ha kvar min XP installation, hur ska jag göra för att köra en DualBoot mellan XP och Ubuntu? Senaste gången jag installerade Ubuntu, blev HELA disken blåst, och jag förlorade ALLT jag hade på hårddisken, dvs den andra patrionen med.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken version av ubuntu du installerade sist men att hela hårdisken blev blåst låter mer som att du gjorde fel än att den versionen av ubuntu du använde gjorde fel. Skall inte vara några som helst problem att köra dualboot.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Låter du partitionerings programet bara göra allting automagiskt så blir det som det blir.

Vet inte om det är gparted som Ubuntu använder vid installation, men med gparted (bland andra) kan du ändra storleken på befintliga partinioner och utnyttja ledig utrymme för att skapa en partition som du sedan kan installera linux på. Det finns bootonly skivor med gparted som du kan bränna och använda för att fixa partitionen först om nu ubuntu inte använder något som man kan ändra storleken på partitioner etc. med.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Du måste ha gjort fel när du installerade ubuntu sist, även om det har blivit enklare att installera ubuntu så måste du ha tungan rätt i munn så att säga.

Alternativt så går du ut och köper billigaste hårddisken du kan hitta för typ 3-400 kr och installerar ubuntu på där. Då slipper du partitionera din redan existerande hårddisk.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Du kan välja att installera Ubuntu i Windows. Du får fortfarande frågan vid uppstart vilket OS du vill köra. Funkar kanon och är enkelt att ta bort.
Jag kör med ubuntu 8.04 installerad via mountad imagefil.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Jag kör trippel boot med XP Vista och Ubuntu.
Installera ubuntu sist efter windows så kommer grubmenyn upp när man startar datorn och där kan man välja windows.

Permalänk
Avstängd

Såhär gjorde jag på min laptop med XP x64 när jag ville ha Kubuntu också:

Jag hade två partitioner, en för XP x64 och en spara-partition, båda två med filsystemet NTFS. Spara-partitionen krympte jag med Kubuntu-installern så att 40 GB av hårddisken blev opartitionerad. Sedan lät jag Kubuntu installera sig med valet "Guided - use the longest continuous free space".

Fungerar utmärkt, i Grub väljer jag antingen XP x64 eller Kubuntu.

Att tänka på är att kolla upp var grejorna på partitionen ligger , ligger det mycket fragmenterade filer kan det vara väldigt dumt att krympa en partition. 30 GB ledigt utrymme behöver då inte alls betyda att man kan krympa partitionen 30 GB utan att förlora data.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.