Permalänk
Medlem

AMD 790FX/SB750 (Hawkfish)

Är det någon som vet när moderkort med dessa kretsar kommer att finnas tillgängliga i Sverige?

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
+
http://www.tomshardware.com/news/AMD-Phenom,5605.html

Jag är själv mycket intresserad av att bygga ett nytt system baserat på 790FX/SB750 tillsammans med en Phenom X4 9850BE.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Hedersmedlem

Meningen är förmodligen att den släpps samtidigt med de nya grafikkortet så att AMD får en nylansering av Spider plattformen så i slutet av månaden skulle jag tro.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan SB600 och SB750?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Vad är skillnaden mellan SB600 och SB750?

http://www.tomshardware.com/news/AMD-Phenom,5605.html

Ska tydligen klocka bättre, och gå svalare och enligt artikeln en stor förbättring. Hoppas det blir så också

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

If you are running an upcoming 2.8 GHz Black Edition CPU, a motherboard with the old SB600 model (RD690) will keep the processor cores operating at 2.8 GHz. However, if you have a motherboard with the SB700 chipset, you will receive a free upgrade to 3.0 GHz. And if you get a motherboard with a SB750 chip, your processor will run at 3.2 GHz, which matches the clock speed of the Athlon X2 6400+ - the highest clocked processor AMD ever offerred.

Hur skulle detta gå till? från 2.8GHz till 3.2 genom att byta moderkort??

Permalänk
Inaktiv

jag trir att det har att göra med att det klockar bättre..

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Hur skulle detta gå till? från 2.8GHz till 3.2 genom att byta moderkort??

Fattade noll jag också av det där stycket men tydligen ska det klocka bättre, och det är mycket.

Hoppas dom släpper ett med SB750 som har 2 x PCI-E 2.0 x16 då vill jag ha det Fan 4 PCI-E här lite overkill ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Foxconns A79A-S -> http://www.foxconnchannel.com/news/news_detail.aspx?ID=en-us0...
Hoppas att Asus och Gigabyte, samt de andra större tillverkarna av moderkort, lanserar lite nytt till AM2+ med 790FX/SB750, RS780D/SB750 och 780a kretsar.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Hur skulle detta gå till? från 2.8GHz till 3.2 genom att byta moderkort??

Sydbryggan överklockar automatiskt upp processorn.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

En processor som klockar skit med andra moderkort skulle klocka bra bara för att man byter SB?? :S

Permalänk
Avstängd

Om AMD säger det så tvivlar jag på att de står och ljuger.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
En processor som klockar skit med andra moderkort skulle klocka bra bara för att man byter SB?? :S

Men det är en funktion som AMD hållt käften om tills dom var färdiga med steg 2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Om AMD säger det så tvivlar jag på att de står och ljuger.

Jo håller med.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
En processor som klockar skit med andra moderkort skulle klocka bra bara för att man byter SB?? :S

Processorerna har potential men moderkorten orkar inte leverera eller så blir värmen ett problem, men processorerna klara nog 3.8GHz om det jag har nämnt blir fixat. Dessutom skulle det dra mycket ström. De behöver 45nm nu.

Någon som vet något mer?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Hänger inte med på hur det funkar riktigt. Det måste ju vara mer än att SB750 bara tillåter lite högre multiplar, måste ju finnas något den gör som faktiskt gör att processorn blir kapabal till högre frekvens. Det jag vill veta är hur detta skulle gå till.

Permalänk
Medlem

Så det är effekten som moderkorten inte kan hantera? Låter ju rimligt.. Som sagt är ju SB600 ganska föråldrad, användes den inte i 6, 5 och 4 serien av NB?

Btw, finns det inte moderkort med nvidia chipset? hur klockar dom?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Så det är effekten som moderkorten inte kan hantera? Låter ju rimligt.. Som sagt är ju SB600 ganska föråldrad, användes den inte i 6, 5 och 4 serien av NB?

Btw, finns det inte moderkort med nvidia chipset? hur klockar dom?

Fast strömförsörjningen är ju något som moderkortstillverkarna själva kan påverka, borde inte krävas en sydbrygga för det.

Permalänk
Medlem

Jadu.. Hela skiten verkar ju vara skumt, ska bli kul sen när den lanseras å se hur det verkligen fungerar..