Ytterligare två grafikkort i Radeon HD 4800-serien

Permalänk

http://www.cdw.com/shop/products/default.aspx?edc=1495468&cm_...

4870 finns nu fan va gött! för 349 dollar. Kollade forex och de blev 2 160 kr. Dock då saknas frakt & tull dessvärre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Nice!!

Nu kan dessa SP:er hjälpa till med fysik som det var nämnt förut här.

Läste nånstans att 480 av stream prollerna kommer att hjälpa till med fysiken i spel, kan vara en anledning till varför AMD har valt att samarbeta med HAVOk.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7847-amd_i_samarbete_med_hav...

nVidia har efter de köpte physX utvecklat betadrivrutiner till 9800GTX/9800GTX+/GT200 . UT III samt några andra spel kommer att stödja det (även Vantage stödjer det). Släpps senare till hela 8/9/GT200 serien
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=560&pgno=0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nu när Nvidia har 55nm på 9800GTX+ (löjligt namn) Kan det inte vara möjligt att dom kontrar med 2 x 55nm 9800GTX+ GPU's?

Eller 2 x 55nm GT200 GPUs. Eller 55 nm GTX 280+ GTX260+ som klockats högre (ännu löjligare namn) Som det ser ut nu kommer vissa spel med HAVOK stöd (kanske nya Blizzard spel?) http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie... prestera bättre med ATI och PhysX spel bättre med nVidia. Något ATI har som inte nVidia har är DX10.1 och det är dåligt av nVidia. DX10.1 = presterar betydligt bättre i AA.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jo men GTX260/280 kommer troligen inte kunna göras till dubbemacka tack vare värmeutveckling och strömförbrukning, och skulle inte fungera även med en 55nm shrink.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Fyfanfyfan,, blir lätt 2st 4870 CF, detta komemr bli skoj !!!

Förresten grabbar har ni hört nåt om dem jobbat på att lösa microstuttering på 4870x2 (4890?)

Känns ju fan så mkt mer värt att köra på 2st kort i crossfire och slippa stuttering än att köra på ett hett x2 kort. !.. bara mina tankar

Enligt rykten skall de ha jobbat mycket med microstuttering. Men du får inte mindre microstuttering bara för att du har två diskreta kort. Så fort du har mer än en GPU i systemet vare sig de sitter på en PCB eller två så förekommer det fenomenet. Dock ryktas det om att det inte kommer sitta en CF brygga på X2 utan att det skall vara delat minne så att det agerar brygga mellan kärnorna, och på så sätt balanserar prestandan mellan GPU:erna på ett mycket mer effektivt sätt (skall motarbeta microstuttering också).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Menar mer på om det är någon speciell chipset etc??
Kan man köra Crossfire på mitt moderkort i min sign??

Du måste ha antingen AMD chipset eller Intel chipset. Vissa budgetchipset stöjder väl inte Crossfire men det absolut bästa valet är nog X38 eller X48. De är dyra men otroligt bra chipsets och stödjer 2 stycken PCIe 2.0 x16.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Tycker det kommer ut lite väl mycket nyheter som antingen är gamla eller mer eller mindre innehållslösa. Har man följt nyheterna har det varit omöjligt att missa 4870 och 4870X2/4890. För övrigt har det väl aldrig varit tal om 512MBs 4870 och därmed har jag lite svårt att "köpa" den bilden. Är ju inte direkt svårt att photoshoppa ihop en såndär bild!

Jo det har varit tal om 512mb 4870 länge på grund av bristen av GDDR5 chip. Jag väntar nog antingen på en 1gb version eller X2 för 512mb börjar bli i minsta laget nu. Den bilden ser helt sanningsenlig ut så det är inte att oroa sig. Kul att det skickar med ett spel iaf, lite synda att det är väldigt få som gör det med HD4850. Visiontek skickade dock med Mass Effect om jag inte har helt fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Jag menade att man behövde ett crossfire certificerat(stavning?) moderkort för att köra båda kärnorna samtidigt. Kör man med t ex mitt (se signaturen) så körs det bara på en kärna, antar jag.

Nej det behöver man inte. Det är just det som är fördelen med X2 versioner. Du kan köra HD3870X2 eller HD4870X2 på ett SLI-mobo eller ett 9800GX2 på ett Crossfire-mobo om du vill. Behöver inte vara det minsta certifierat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Tack för upplysningarna!!
Jo. mobot är bra, men funderar på att uppgradera grafikkort till 9800gtx, eftersom GTX280/260 blev en besvikelse.
Förresten, är Skulltrail ute nu?

Skulltrail har varit ute länge men är inte det minsta prisvärt. Moderkortet går på ca. 6000 kr och då det är en speciell sockel så finns det bara en processor som passar på moderkortet. Processorn i fråga kostar ca. 12-14000 kr. och det är meningen att man skall köra två stycken. Sedan är det också DDR3 som gäller vilket ökar priset markant igen. Sist men inte minst så stödjer det inte PCIe 2.0 så vill man ha speldator så lönar det sig mycket mer att köpa ett X48 kort för 1500-2000 kr. Det är ju som sagt stödet för både SLI och Crossfire som tilltalar med Skulltrail dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Eller 2 x 55nm GT200 GPUs. Eller 55 nm GTX 280+ GTX260+ som klockats högre (ännu löjligare namn) Som det ser ut nu kommer vissa spel med HAVOK stöd (kanske nya Blizzard spel?) http://www.fudzilla.com/index.php?o...=8036&Itemid=34 prestera bättre med ATI och PhysX spel bättre med nVidia. Något ATI har som inte nVidia har är DX10.1 och det är dåligt av nVidia. DX10.1 = presterar betydligt bättre i AA.

Då har ju ATI ett fruktansvärt stort överlag när det gäller fysik då Havok är den i särklass populäraste fysikmotorn på marknaden. De har varit etablerade som den största sedan 2002-2003. PhysX stödjs ju av ca. 10-20 spel (exklusive de spel som i princip skapades bara för att visa motorns fördelar). Av dessa 10-20 så är det väl max 5 som är någolunda intressanta i konsumentens ögon. Skulle inte skada med en standard när det gäller fysik. Hellre Havok dock, då de känns mycket mer rutinerade och har dessutom stöd från många av de största spelutvecklarna (Valve, 2K, Ubisoft, och Bungie bland annat).

Angående DX10.1 så har Nvidia gjort en otrolig miss där. Det gjordes ett test på HD4850 med DX10.1 i Assassin's Creed med 4xAA i 2560*1600 och allt på max. Med dessa inställningar fick GTX260 (4000 kr) ca. 31 fps, HD4850 (1500 kr) ca. 33 fps, och GTX280 (5000 kr) ca. 35 fps. Imponerande det där med DX10.1

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
"Ytterligare två grafikkort i Radeon HD 4800-serien"

Både 4870 och '4870X2' har varit kända ett bra tag, så vad är egentligen nyheten? Vill man bara visa bilder sätter man lämpligtvis en rubrik därefter istället för sånt här dravel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Tycker det kommer ut lite väl mycket nyheter som antingen är gamla eller mer eller mindre innehållslösa. Har man följt nyheterna har det varit omöjligt att missa 4870 och 4870X2/4890. För övrigt har det väl aldrig varit tal om 512MBs 4870 och därmed har jag lite svårt att "köpa" den bilden. Är ju inte direkt svårt att photoshoppa ihop en såndär bild!

Håller verkligen med. Efter en snabb överblick konstaterar jag att HD 4870 har omtalats i åtminstonde 19 nyhetsartiklar sen början av maj. HD 4870 X2 nämns i 10 artiklar. Av dessa är ungefär hälften skrivna av herr Alfinson själv så han kan inte direkt skylla på att han inte kände till dessa graikkort.

Nu är "ickenyheter" av den här sorten tyvärr ganska vanliga på sweclockers, speciellt när det gäller just grafikkort, men eftersom jag inte betalar skribenternas arvoden så ska inte jag lägga mig i det. Vad jag däremot inte tycker om är att bli lurad på det här viset. Om det nu anses ligga något större nyhetsvärde i att PCBn på R700 möjligtvis blir svart eller att namnet kanske blir HD 4890 så kanske rubriken borde vara "Nya spekulativa detaljer kring ATI's R700".

Eller: "PRESSTOPP: HD 4870 har en minnesfrekvens på 900 MHz!!!!!11! OMG!!"

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Gällande DX10.1 kan man hoppas att ATI står sig ett bra tag nu och försätter med klockrena releaser så att speltillverkarna börjar ha med DX10.1 stöd, så vi inte råkar ut för ännu en Nvidia katastrof där dom tog bort DX10.1 stödet från Assasins Creed

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet direkt att det kommer ett 4870 och ett X2 kort...

Sen så är X2 kortet inte svart. det ser ut som en stödmojjäng till kylningen som råkar vara svart

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Ingen nyhet direkt att det kommer ett 4870 och ett X2 kort...

Sen så är X2 kortet inte svart. det ser ut som en stödmojjäng till kylningen som råkar vara svart

Jo, kortet är svart, titta längst till vänster på kortet så ser du att det är svarta ytor bland det "vita".

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nu när Nvidia har 55nm på 9800GTX+ (löjligt namn) Kan det inte vara möjligt att dom kontrar med 2 x 55nm 9800GTX+ GPU's?

Varför skulle NVidia göra det? De har ju nyligen uttalat sig om att det inte finns någon framtid för multi-gpu. De anser ju att enorma grafikkchipp med ofantliga mängder transistorer är framtiden.

Titta bara på GTX 280, där har vi framtiden vill ja lova! Vilket chipp, nästan så att man ramlade av stolen när det landade.

OBS. Ironi.

Jo jag är också övertygad om att Nvidia kommer krypandes till korset med ett 9800GX2+. Annars kommer ATi ta prestandatronen, eftersom 2xHD4850 presterar väldigt likt ett GTX 280 så kommer garanterat 2xHD4870 prestera betydligt bättre.

Sist vill jag faktiskt ge lite cred till GT200, ärligt talat så spår jag en liknande framtid för den som för R600. Kolla hur ett HD3870x2 presterar nu mot när den lanserades, ljusårs skillnad!

GT200 blir helt enkelt inte belastat nog i dagens spel. Vilket jag tycker energiförbrukningen skvallrar om.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoonbrand
Asså det är ju schysst om man har crossfiremobo så man kan köra 2 st 4870, men är det ingen som kommer köra ett 4870x2/4890 för att sen när man tycker det börjar gå segt smälla i ett till och köra 4870x2/4890 i crossfire? Eller går det inte att köra med 4 gpu? Känns konstigt att inte nån drägglar över den setupen.

4890 ligger väl lite för långt bort fortfarande, så det räcker gott med att dräggla över två stycken 4870! Men visst går det att köra 4xGPU, det är en av de viktigaste nyheterna med crossfireX. Tyvärr skalade det inte så bra när man använde 2st 3870X2, fick i princip samma prestanda med ett X2 och ett 3870.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Håller verkligen med. Efter en snabb överblick konstaterar jag att HD 4870 har omtalats i åtminstonde 19 nyhetsartiklar sen början av maj. HD 4870 X2 nämns i 10 artiklar. Av dessa är ungefär hälften skrivna av herr Alfinson själv så han kan inte direkt skylla på att han inte kände till dessa graikkort.

Nu är "ickenyheter" av den här sorten tyvärr ganska vanliga på sweclockers, speciellt när det gäller just grafikkort, men eftersom jag inte betalar skribenternas arvoden så ska inte jag lägga mig i det. Vad jag däremot inte tycker om är att bli lurad på det här viset. Om det nu anses ligga något större nyhetsvärde i att PCBn på R700 möjligtvis blir svart eller att namnet kanske blir HD 4890 så kanske rubriken borde vara "Nya spekulativa detaljer kring ATI's R700".

Eller: "PRESSTOPP: HD 4870 har en minnesfrekvens på 900 MHz!!!!!11! OMG!!"

Tycker ni ska ta åt er av detta.

Denna nyheten säger ingenting. Mer än att sweclockers fortsätter sprida sin desinformation om att HD4870 skulle vara försenat. Det har varit känt i månader att det skulle gå till så här, ni kan inte komma och påstå att AMD blivit tagna på sängen.

Sedan vill jag se respons och svar från författarna där de förklarar hur de tänkt när folk kritiserar dem. Behöver ju inte bli en sandlådedebatt, men några livstecken vore nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Tänk om han menar en crossfire-brygga? Kan det vara så?

Hur kan du ens tänka tanken!

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker ni ska ta åt er av detta.

Denna nyheten säger ingenting. Mer än att sweclockers fortsätter sprida sin desinformation om att HD4870 skulle vara försenat. Det har varit känt i månader att det skulle gå till så här, ni kan inte komma och påstå att AMD blivit tagna på sängen.

Sedan vill jag se respons och svar från författarna där de förklarar hur de tänkt när folk kritiserar dem. Behöver ju inte bli en sandlådedebatt, men några livstecken vore nåt.

Håller med.

Nyhetskrivarna är under all kritik. Dessutom verkar dem synnerligen subjektiva i sina bedömningar.

Kan vi för en gångs skull få svar från någon ur redaktionen, är ni någorlunda seriösa så kan ni åtminstone besvara kritiken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Hoppas ati släpper nån lista för minium watt på nätagg i olika CF kombinationer!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

mitt 650 watt räckte inte för CF for 4850, var tvungen uppgradera till 800 watt.

i CF så drar den mycket ström vid full load.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netforce
mitt 650 watt räckte inte för CF for 4850, var tvungen uppgradera till 800 watt.

i CF så drar den mycket ström vid full load.

Skit med! ja då får man väl skaffa sig ett nätagg när man köper grafik kort nummer 2 då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netforce
mitt 650 watt räckte inte för CF for 4850, var tvungen uppgradera till 800 watt.

i CF så drar den mycket ström vid full load.

Skitmärke? Ett i övrigt "standardsystem" med två HD4850 torde dra kring 350W.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netforce
mitt 650 watt räckte inte för CF for 4850, var tvungen uppgradera till 800 watt.

i CF så drar den mycket ström vid full load.

Antar att du inte har systemet i sign så du får gärna berätta vad det varför nätagg och övriga komponenter.

Permalänk

så bara för klarogörelse - kan ett 4870 köras i ett tex 680i moderkort? och OM det funkar, får jag prestanda loss iomed att det är ett ATI kort på en Nvidia moderkort, eller kvittar de?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viktorebro
så bara för klarogörelse - kan ett 4870 köras i ett tex 680i moderkort? och OM det funkar, får jag prestanda loss iomed att det är ett ATI kort på en Nvidia moderkort, eller kvittar de?

1. Ja.

2. Nej.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt