Funderar på boot-partition vid mjukvaruraid

Permalänk
Medlem

Funderar på boot-partition vid mjukvaruraid

Har lagt upp en mjukvaru-raid med mirror mellan 2st 250gb-diskar i en server, men börjar funderar lite på själva boot-delen av det hela.
Har nämligen för mig att jag läst någon varning om att ha boot-info på just mjukvaru-raiden i någon artikel för något år sedan eller liknande...

Bör man undvika det för att göra en recovery enklare vid disk-krash?
Ska man kasta en /boot partition på ett usb-minne kanske, för att helt sepparera den fysiskt?
Jag menar om jag lägger /boot mot en liten minipartition på en av diskarna innan jag skapar raid-utrymmet, så går det ju åt skogen om just den disken pajar i alla fall, och då tittar man ju på 50/50 upplägg, inte så hett.

Hur gör folk här?

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Boot-processen med [ett mini-system för att mounta root] initrd är är ungefär så här:

1. BIOS läser in och exekverar boot-loadern
2. Boot-loadern läser in kärnan + skicka initrd-imagen som option till kärnan
3. Kärnan läser in initrd-imagen och monterar den i RAM som root i en ram-disk
4. Kärnan kör /sbin/init (eller det som skickas genom init-optionen)
5. initrd-systemet monterar din root-partition
6. initrd-systemet byter root-partition mha kommandot pivot_root
7. init-script körs i din root-partition

Problemet för dig är att boot-loadern måste kunna hitta kärnan + initrd-imagen. Boot-loadern är ett väldigt begränsat litet program med ganska små möjligheter, det är därför initrd används överhuvudtaget (för att mounta tex root över nätet, över raid, etc).

Din setup med mirror borde fungera även i detta scenario eftersom boot-loadern enbart skall läsa och det spelar ju ingen roll för den vilken av diskarna den läser från (ge den bara en av dem samt ha den andra i menyn som backup). Detta låter faktiskt ganska smart, något jag själv tänker prova.

Boot på USB-sticka är också ett hett alternativ, speciellt om man vill kryptera esom detta inte lämnar några spår av dekrypterare på diskarna. USB-stickan kan dessutom ha två funktioner - boota samt ha alla krypterings-nycklar samlade. Skall du ha en server du vill kunna boota om remote går boot-delen bort.

Jag har funderat på att skapa en USB-sticka som om du stoppar in den låser upp vissa data-filer via ett lösenord (till hela USB-stickan) + nyckel-filer för de krypterade filerna. Krypteringen görs på filsystems-nivå via eCryptFS. Fördelen är att du inte har sånt behov att ha stickan i för att tex skapa eller koipera filer (enbart för att använda dem) och därför kan skydda den bättre.

Ett annat alternativ är att byta ut BIOS mot linux (detta ger även ruskigt snabba boot-tider): http://www.coreboot.org/Welcome_to_coreboot

Permalänk
Medlem

Jo, fördelen med att ha det >i< raiden bör ju vara att man faktiskt får en mirror även på boot-biten, så då har man ändå kvar den om en disk fallerar och man måste byta den.
Sen får man väl kanske mecka lite för att få igång det hela, men huvudsaken är väl att man har filerna kvar...

Tror jag kör vidare på att ha det i mirrorn, vi får se, fortfarande sugen på att ha en liten dedikerad usb-sticka för det.
Kommer hursom ha en sticka för alla logfiler så man slipper döda huvuddiskarna med sådant.

Edit:
Du skriver att det går bort om man vill kunna boota om servern remote. Varför?
Om man inte vill ändra något i bootloadern och man kan få den att köra default mot USB, bör det inte vara något problem?
Om man behöver göra om något fysiskt med boot-mediet, måste man ju alltid vara på plats, men om man inte ändrar något...

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Du skriver att det går bort om man vill kunna boota om servern remote. Varför?
Om man inte vill ändra något i bootloadern och man kan få den att köra default mot USB, bör det inte vara något problem?

Vad skulle funktionen med USB-stickan vara i det läget?

Du kan ju inte boota om den inte sitter i. Isf kan du lika gärna ha boot-volymen (LVM?) på disken och dra nytta av mirroring för denna med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Om man behöver göra om något fysiskt med boot-mediet, måste man ju alltid vara på plats, men om man inte ändrar något...

När behöver du vara fysisk på boot-mediet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Vad skulle funktionen med USB-stickan vara i det läget?

Funktionen skulle ju vara att sepparera boot-loadern ifrån dom interna diskarna, som backup.
Om en disk dör, rycker man den och stoppar i nu och kan rakt av fortsätta jobbare, enklare att inte behöva fixa bootloadern?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Du kan ju inte boota om den inte sitter i. Isf kan du lika gärna ha boot-volymen (LVM?) på disken och dra nytta av mirroring för denna med.
[/B]

Den kommer ju alltid sitta i, precis som den "permanenta" usb-stickan som får ha logfiler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
När behöver du vara fysisk på boot-mediet? [/B]

Om man av någon anledning behöver byta den menar jag, eftersom man sitter remote och servern står inlåst i ett skåp kommer den ju aldrig behöva påverkas, men OM man nu behöver göra något fysiskt alt. confa i bios kommer man ju ändå behöva vara på plats.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Funktionen skulle ju vara att sepparera boot-loadern ifrån dom interna diskarna, som backup.
Om en disk dör, rycker man den och stoppar i nu och kan rakt av fortsätta jobbare, enklare att inte behöva fixa bootloadern?

Jag ser ingen skillnad. Boot ligger speglad på två diskar med två meny-val i GRUB varav disk1 är default

Scenario - Disk1 dör:
1. Byt ut disk1
2. tryck ESC i GRUB och boota med disk2
3. Bygg om disk1

Scenario2 - Disk2 dör
1. Byt ut disk2
2. boota som vanligt
3. Bygg om disk2

Säg att USB-stickan går sönder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Den kommer ju alltid sitta i, precis som den "permanenta" usb-stickan som får ha logfiler.

Okay. Det kan fungera för att förhindra disk-thrashing och kanske snabba upp.

Hade du tänkt lägga hela /var där?

Permalänk
Medlem

Jag kör raid-1 på min server och bootar från mjukvaruraiden.
Följde denna guiden http://users.piuha.net/martti/comp/ubuntu/en/raid.html och där kopierar man ju grub till båda diskarna så den ska ju boota som vanligt oavsett vilken disk som går sönder.

Förvånansvärt enkelt och jag testade att ta bort en disk och den bootade som vanligt å sen var det bara att sätta i den andra igen och återskapa speglingen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

om man kör raid0 eller raid5 hur gör man med med /boot då?
och brukar man lägga swap på raid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
om man kör raid0 eller raid5 hur gör man med med /boot då?
och brukar man lägga swap på raid?

De gånger jag har byggt raid 5 med mjukvara så har jag gjort en liten raid 1 (typ 500 MB, som får speglas på alla diskar) och kört som /boot. Swapen brukar jag lägga på raid den med (man vill ju inte att systemet eventuellt kraschar bara för att swapen låg på just den disken som råkade sticka...)