Permalänk
Medlem

mina tankar kring openmoko

ok, jag måste säga arr jag var glag när jag hörde talas om openmoko, men nu är jag förvirrad. och anledningen är:
Openmoko Byter från Matchbox/GTK+ till E17/QT[QTopia]

det kan låta bra, detta ger väll bara Nokia[som äger QT] mer makt över utvecklingen av ANDRA företags mobiltelefoner?

en annan grej är att jag är en inbiten anti-QT kille, som inte vill se QT lyckas med något! ok nu ljög jag, jag tycket QT har gjort många bra grejer [WebKit, optimering], men jag tror nog att GTK+ har fördelen, innom vissa områgen.
jag tror att det kan bli svårt för de som redan gjort sina apps som är bundna till GTK+ att fungera fullt ut med det nya systemet.[?]

men pga de "små" problem som GTK+ har är det väll för det bästa?

hadde man bara kunna "strippa ner GTK+ till ett minimum så tror jag nog att det hadde varit ett bättre val än QT, med Devarna har gjort sitt val, och det är inte mycket vi kan göra...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Vad är dåligt med QT enligt dig?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: mina tankar kring openmoko

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
en annan grej är att jag är en inbiten anti-QT kille, som inte vill se QT lyckas med något!

Vänligen upphör!
Har du testat att göra något i Qt? Det är väldigt elegant, snabbt och intuitivt. Och vilken dokumentation sedan.

Permalänk
Medlem

jag har inte fått något som är gjort med QT att fungera till 100%. tex klippa/klistra och olika ramar som är för små etc...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

måste bara tillägga något som inte tillför diskussionen något heller. Jag gillar QT! Underbart att koda, snyggt och elegant. Testa att koda t.ex. med MFC efter att ha använt QT, då vill man inte leva längre

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

QT är mer optimerat, bet kan jag inte säga emot, men det är bara för fult att se på enligt mig...
GTK+ har väll mer "legacy"-kob som egentligen kan tas bort[?] som bara gör att det blir för segt och ooptimerat och fult att progga med [?]...

QT bryter [om jag in fott det här om bakfoten] ibland bakåt kompatibilitet för att göra så att nya apps fungerar bättre[?]

enligt mig är QT något som är en cancer svulst på GNU/Linux kroppen!

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
QT är mer optimerat, bet kan jag inte säga emot, men det är bara för fult att se på enligt mig...

Utveckla gärna, vad är det som är fult? Knappast api:er och liknande, och Qt är för övrigt väldigt bra på att ha samma "look & feel" som systemet man kör det på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
QT bryter [om jag in fott det här om bakfoten] ibland bakåt kompatibilitet för att göra så att nya apps fungerar bättre[?]

Även om större versionsförändringar (3 -> 4 och motsvarande) ger api-förändringar finns kompatiblitetsbibliotek för att äldre program fortfarande skall fungera.

För övrigt heter det Qt, inte QT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Utveckla gärna, vad är det som är fult? Knappast api:er och liknande, och Qt är för övrigt väldigt bra på att ha samma "look & feel" som systemet man kör det på.

jag kan inte få det att de bra ut på mitt system, det ser ut som om jag kör det i wine eller något, och så fungerar inte klippa och klistra....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Även om större versionsförändringar (3 -> 4 och motsvarande) ger api-förändringar finns kompatiblitetsbibliotek för att äldre program fortfarande skall fungera.

För övrigt heter det Qt, inte QT [/B]

vilket är en bra sak, men man borde inte lägga allt på hög och göra biblioteket för stort..

*följande l är inte samt längre*
sedan hittade jag detta http://www.gnome.org/~michael/XimianOOo/img7.html

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
jag kan inte få det att de bra ut på mitt system, det ser ut som om jag kör det i wine eller något, och så fungerar inte klippa och klistra....

Är inte det ett problem med GTK / Gnome att de inte kan implementera QT-apps ordentligt i sin miljö? GTK-apps ser f.ö. bra ut i KDE

Tycker QT är ett riktigt bra och ett intressant projekt att följa. Det skrider verkligen fram fort. Sen om Nokias köp gör det bättre eller sämre får vi se. Nokia är säkerligen väl medvetna om GPL och vill nog inte göra dåliga val som gör QTs utvecklare (på communitysidan framförallt) upprörda.

Du får nog se över dina fördommar och droppa Ballmer-argumenten med cancer.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

ghu!
det där cancer grejen var ett skämt...(tänkte låta som Hitler där )

Qt är bra, men det behövs mer kompatibilitet i Gnome innan man kan använda det i en produkt tycker jag.. Qt skall man "inte" använda till dess...

tycker att ett Qt till GTK/Gnome wrapper skulle behövas...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
ghu!
det där cancer grejen var ett skämt...(tänkte låta som Hitler där )

Qt är bra, men det behövs mer kompatibilitet i Gnome innan man kan använda det i en produkt tycker jag.. Qt skall man "inte" använda till dess...

tycker att ett Qt till GTK/Gnome wrapper skulle behövas...

Så du ska inte använda QT för att Gnome inte stödjer det? Men du kan använda GTK för att KDE stödjer det bättre?

Lite som att inte använda Linux för Windows inte stödjer det?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
Qt är bra, men det behövs mer kompatibilitet i Gnome innan man kan använda det i en produkt tycker jag.. Qt skall man "inte" använda till dess...

tycker att ett Qt till GTK/Gnome wrapper skulle behövas...

Annars kan man köra KDE istället, där har man redan infört liknande funktioner för GTK.

Permalänk
Avstängd
Citat:

[i]
men pga de "små" problem som GTK+ har är det väll för det bästa?

hadde man bara kunna "strippa ner GTK+ till ett minimum så tror jag nog att det hadde varit ett bättre val än QT, med Devarna har gjort sitt val, och det är inte mycket vi kan göra... [/B]

Ju nu har Gnome och GTK stora problem....

Man kan börja att läsa Jono Bacons blog om hur han ser på Gnome

http://www.jonobacon.org/?p=1196

På Gnomes Planet finns det sedan ett antal inlägg hur man ser på detta.

En av Nokias Vice Presidenter fräste även till angående det finns en marknad man
måste ta hänsyn till. (på sin blog dementerade han men det är en vanlig fint)

http://news.zdnet.co.uk/hardware/0,1000000091,39432956,00.htm...

Hursomhelst så måste någon finansiera GTK3.... Sedan sitter flera av de tunga Gnomeutvecklarna hos Redhat eller Novell och hamnar i tidsbrist, det finns för få utvecklare !!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y