Permalänk
Avstängd

Varför FRA-lagen är bra

Undrar vad ni tycker om FRA-Lagen, själv så tycker jag att det är riktigt bra att det gick igenom för nu slipper man ju oroa sig för att Abdullah nere på hörnet skall spränga en den 11 september. Vill gärna höra egna åsikter om denna gudomliga lag.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk

Troll?

Om inte finns det trådar så det räcker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Troll?

Om inte finns det trådar så det räcker.

Om du med Troll menar:

så måste jag meddela att du har fel. Huruvida det finns för många trådar är upp till var och en. Vill även påpeka att onödigt "spam" som det du skrev är icke av intresse.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Oh ja, FRA-lagen är ett riktigt klipp!
Integritet, privatliv, åsiktsfrihet... sånt är överskattat, det är inget för en riktig demokrati. Självklart ska styret ha möjlighet att kolla så man tycker rätt.

Jag är också ett stort fan av Fidel, Mussolini, kina och nordkorea är nog en av mina favoritplatser. Folk i världens länder är ju helt klart inte kapabla att tänka själv, så det är bäst att någon gör det åt dem, och då behöver man ju verktyg för det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Oh ja, FRA-lagen är ett riktigt klipp!
Integritet, privatliv, åsiktsfrihet... sånt är överskattat, det är inget för en riktig demokrati. Självklart ska styret ha möjlighet att kolla så man tycker rätt.

Jag är också ett stort fan av Fidel, Mussolini, kina och nordkorea är nog en av mina favoritplatser. Folk i världens länder är ju helt klart inte kapabla att tänka själv, så det är bäst att någon gör det åt dem, och då behöver man ju verktyg för det.

Äntligen en sann vän, diktatur är bästa regeringsformen! OM den perfekta människan hade funnit.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sjukt att folk bryr sig så lite om sin egen integritet och privatliv att dom inte bryr sig om att bli avslyssnade.
Men då kanske det är okej om jag filmar dig varje gång du duschar också? Och berättar för dina polare om hemorojderna du hade för två år sedan m.m. Jag menar.. Man ska ju ABSOLUT inte ha några hemligheter, nejfan.. Den som har hemligheter är kommunist och han ska brännas på bål (terrorist är han också)...

Och den dagen den här lagen sätter dit en terroristgrupp som planerar ett terrordåd så tar jag tillbaka mitt förakt mot den här lagen. Dessvärre tror jag det är närmare till jordens undergång..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag skall spela djävulens advokat här:
Jag skulle nog föredra att en maskin eventuellt råkar scanna igenom ett email jag skickar till en kompis, där jag kanske.. skickar ett semesterfoto från Mallorca, än att 2 terrorister får planera sin bombdåd i fred vilket slutar med att de spränger ett dagis så det regnar barndelar i flera veckor.

Jag tycker för många ser det svart eller vitt här. FRA är helt plötsligt snuskgubbar som filmar tjejer i duschen. Va? Isåfall är vilken lag som helst ekvivalent med att vi är tvingade att bli slavar under en diktatur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Om jag skall spela djävulens advokat här:
Jag skulle nog föredra att en maskin eventuellt råkar scanna igenom ett email jag skickar till en kompis, där jag kanske.. skickar ett semesterfoto från Mallorca, än att 2 terrorister får planera sin bombdåd i fred vilket slutar med att de spränger ett dagis så det regnar barndelar i flera veckor.

Jag tycker för många ser det svart eller vitt här. FRA är helt plötsligt snuskgubbar som filmar tjejer i duschen. Va? Isåfall är vilken lag som helst ekvivalent med att vi är tvingade att bli slavar under en diktatur.

Är de där 2 terroristerna så dumma att de inte kommunicerar krypterat (d.v.s. att denna lag inte påverkar dem iallafall) så lär de nog åka dit på annat sätt långt innan de kan genomföra något hemst dåd. Det här är en lag som enbart drabbar oskyldiga, då de "skyldiga" sedan länge vet hur man kringår den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys

Och den dagen den här lagen sätter dit en terroristgrupp som planerar ett terrordåd så tar jag tillbaka mitt förakt mot den här lagen. Dessvärre tror jag det är närmare till jordens undergång..

Det lär absolut inte dröja länge tills den gör det. Varför skulle den gå igenom annars? Om den inte för något gott med sig och det meddetsamma.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Avstängd

Re: Varför FRA-lagen är bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Undrar vad ni tycker om FRA-Lagen, själv så tycker jag att det är riktigt bra att det gick igenom för nu slipper man ju oroa sig för att Abdullah nere på hörnet skall spränga en den 11 september. Vill gärna höra egna åsikter om denna gudomliga lag.

Nu är det ju inte lätt att veta var du står, om du är ett troll, bara är sarkastisk eller faktiskt menar vad du skriver. (Poes lag nästan)

Men, låt oss anta att du menar allvar. Hur i hela friden tror du att dylika lagar ska kunna hindra "Abdullah nere på hörnet skall spränga en den 11 september"?

FRA-lagen är fullkomlig tandlös och kan i princip bara missbrukas, inte brukas. Och vi har goda empiriska data på att lagar och myndighetsutövning av detta slag ger oönskade konsekvenser, dataläckage, maktmissbruk o.dyl. Det som inte tycks skapas av detta är säkerhet för medborgarna. Denna "ändamålsglidning" är att vänta och blir huvudeffekten.

Läs vad en erkänd säkerhetsexpert (i ordets rätta bemärkelse och inte någon självutnämnd sådan), Bruce Schneier skriver om saken:

http://www.forbes.com/security/2007/03/23/terrorism-security-...
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2007/01/16/E...
http://schneier.com/essay-162.html
http://schneier.com/essay-045.html
http://schneier.com/essay-109.html
http://schneier.com/essay-115.html
http://schneier.com/essay-121.html
http://www.forbes.com/opinions/free_forbes/2007/0108/032.html

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Räcker det inte med 5 trådar om FRA?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag bekymrar mig inte över FRA.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det värsta är ju att jag och andra vars trafik går genom svenskt nät också övervakas... Ni har valt era egna politiker, men jag hade då inget att säga till om men övervakas ändå.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Vi vill inte ha fler IT-företag i sverige + jobb + skattinkomst till staten så lagen är faktiskt väldigt bra.

Förövrigt stör jag mig inte värst mycket av det, men sen är jag inte insatt i det heller, orkar inte bry mig om idioterna i riksstan som leker huller om buller

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

lol at Nubs!

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tror inte de flesta behöver oroa sig så mkt om FRA, så länge som Pontén inte börjar suga deras kuk för att använda informationen till att jaga fildelare

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Om du med Troll menar:
http://www.imbusion.com/day/troll.jpg

så måste jag meddela att du har fel. Huruvida det finns för många trådar är upp till var och en. Vill även påpeka att onödigt "spam" som det du skrev är icke av intresse.

Men om han menar ett Internettroll så har nog jävligt rätt.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Jag tycker det är sjukt att folk bryr sig så lite om sin egen integritet och privatliv att dom inte bryr sig om att bli avslyssnade.
Men då kanske det är okej om jag filmar dig varje gång du duschar också? Och berättar för dina polare om hemorojderna du hade för två år sedan m.m. Jag menar.. Man ska ju ABSOLUT inte ha några hemligheter, nejfan.. Den som har hemligheter är kommunist och han ska brännas på bål (terrorist är han också)...

Och den dagen den här lagen sätter dit en terroristgrupp som planerar ett terrordåd så tar jag tillbaka mitt förakt mot den här lagen. Dessvärre tror jag det är närmare till jordens undergång..

Din integritet har ju blivit kränkt de senaste 10 åren av FRa ändå, har du gråtit dig till sömns att de haft möjlighet att läsa dina mail, dina konversationer osv? Har något ändrats så att du plötsligt blivit intressant för dem då kanske?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Räcker det inte med 5 trådar om FRA?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
lol at Nubs!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Men om han menar ett Internettroll så har nog jävligt rätt.

Vad tillför era kommentarer till diskussionen? Inget "spam" i den här tråden, tack.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Vad tillför era kommentarer till diskussionen? Inget "spam" i den här tråden, tack.

"Trolltråd förtjänar trollsvar" som August Strindberg en gång sa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Vad tillför era kommentarer till diskussionen? Inget "spam" i den här tråden, tack.

Men varför ens starta en ny FRA-tråd när det finns massor?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
"Trolltråd förtjänar trollsvar" som August Strindberg en gång sa.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/August_Str...

Ännu mer "spam" vilket jag inte behöver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men varför ens starta en ny FRA-tråd när det finns massor?

Det finns massor med trådar med information om lagen och EMOT den, inga för.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Det finns massor med trådar med information om lagen och EMOT den, inga för.

Så i den här tråden så ska vi alltså hitta på saker?

Med hjälp av den nya FRA lagen så kan vi förhindra att spioner för pakistan tar reda på svenska trupprörelser och förbereder ett bakhåll. Då kan vi istället göra ett bakhåll för bakhållet och på så sätt förhindra bakhållet.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa igenom allt. Men det jag tänkt på mest på sistone, som kanske påverkar oss hederliga medborgare mest, är det att i och med den här lagen försvinner vår anonymitet. Helt plötsligt kan ingen påstå att du är anonym när du ringer tidningen och tipsar om nyheter, helt plöstsligt är du inte anonym när du ringer polisen och tipsar om brott, helt plöstligt är du inte anonym när du ringer valfri stödlinje.

Det är faktistk inte okej på något som helst sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag orkar inte läsa igenom allt. Men det jag tänkt på mest på sistone, som kanske påverkar oss hederliga medborgare mest, är det att i och med den här lagen försvinner vår anonymitet. Helt plötsligt kan ingen påstå att du är anonym när du ringer tidningen och tipsar om nyheter, helt plöstsligt är du inte anonym när du ringer polisen och tipsar om brott, helt plöstligt är du inte anonym när du ringer valfri stödlinje.

Det är faktistk inte okej på något som helst sätt.

Det blir tröttsamt att upprepa sig men jag gör det en gång till. Du har inte varit anonym sen dag 1 som du knäppte på ditt modem och med stora ögon begav dig in i cyberrymden. FRA har haft sina ögon på dig redan då.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det blir tröttsamt att upprepa sig men jag gör det en gång till. Du har inte varit anonym sen dag 1 som du knäppte på ditt modem och med stora ögon begav dig in i cyberrymden. FRA har haft sina ögon på dig redan då.

Glöm inte bort alla virus, trojaner och maskar som skickar information till diverse företag om dina internetvanor och email. Ojoj det här börjar bli farligt.

Nej men allvarligt talat det som är bra med lagen antar jag är ju att våran underrättelsetjänst kan hitta olika hot mot vårat kungadöme och meddela den informationen till ansvarig myndighet. Om dom även lyckas sätta lite organiserade brottslingar med kopplingar från t.ex Ryssland och knarksmugglare, ja det är ju inte heller fel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det blir tröttsamt att upprepa sig men jag gör det en gång till. Du har inte varit anonym sen dag 1 som du knäppte på ditt modem och med stora ögon begav dig in i cyberrymden. FRA har haft sina ögon på dig redan då.

Måste vara minst lika tröttsamt att missa poängen gång på gång.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Måste vara minst lika tröttsamt att missa poängen gång på gång.

Det är inte att missa poängen om somliga verkar tro att signalspaning är något nytt och att det inte skett tidigare helt utan några som helst lagar eller förhållningsregler. Då lurar man bara sig själv. Sen får man väl tycka vad man vill om själva spaningen men övervakningen har inte ändrats. Det är inget nytt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är inte att missa poängen om somliga verkar tro att signalspaning är något nytt och att det inte skett tidigare helt utan några som helst lagar eller förhållningsregler. Då lurar man bara sig själv. Sen får man väl tycka vad man vill om själva spaningen men övervakningen har inte ändrats. Det är inget nytt.

Folk har mördat varandra till höger och vänster så länge den mänskliga rasen existerat, det är ingenting nytt, är det en bra idé att legalisera det då?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Så du tycker det är okey att byta rättigheter mot "säkerhet"?
Tror du verkligen på fullaste allvar att den här lagen stoppar terrorister? Och hur stort mål tror du Sverige är för terrorister? Tror du att Mehmet och Ali planerar sina bombdåd, utan koder eller kryptering via hotmail eller sms?
Har du läst listan på nyckelorden som FRA's "superdator" reagerar på?
Alltså, skulle jag vilja bygga en bomb, inte fan googlar jag "Al-Quaida + C4 + pipebomb"!
Tror du detta så borde du låta någon utbildad person se över ditt psyke gosse.
Vet du vad som menas med att kriga under "falsk flagg"?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!