Bärbar dator med tre olika sorters processorer

Permalänk
Melding Plague

Bärbar dator med tre olika sorters processorer

Tillverkaren Toshiba utvecklar en laptop som är utrustad med en Cellprocessor utöver den bärbara datorns Core 2 Duo-processor. Detta innebär att datorn har tre olika sorters beräkningskretsar: den vanliga processorn, grafikkortet och den extra Cellprocessorn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lät intressant men känns betydligt vettigare att ha en sådan i en stationär.

Permalänk
Medlem

Känns dessutom som en lite onödig grej.
Hitta ansikten i filmer? Kan jag inte få den funktionen utan en extra processor (dessutom en Cell processor av allt) i min dator?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

En extra processor? Som på den gamla goda tiden när man hade en extra processor för flyttalsberäkningar

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag säger bara:
Överflödigt?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag säger bara:
Coolt! Mångfald i datavärlden är mycket bra. Spännande med nya lösningar också.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

Vad kostar en sådan processor?

Varför gör man inte bärbara "ps3"or?

13 tums skärm, cell processor, liten hd, blueray spelare

Bara undrar. eftersom ett ps3 kostar 5000kr.

Jag vill inte ha några länkar på hemmabyggen. Jag vill bara veta ifall det är genomförbart, och varför det inte finns?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

Vill ha - i form av ett instickskort. Cell är som en DSP på steorider, så onödig är den inte vid rätt typ av applikationer (videokodning till exempel eller varför inte spelfysik?). Ett kluster med fyra av dessa på ett PCIe-kort skulle jag inte tacka nej till (om det har ett vettigt pris).

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
13 tums skärm, cell processor, liten hd, blueray spelare

Bara undrar. eftersom ett ps3 kostar 5000kr.

Jag vill inte ha några länkar på hemmabyggen. Jag vill bara veta ifall det är genomförbart, och varför det inte finns?

* Cell är inte x86 kompatibel dvs. du kan inte köra windows på den, linux går säkert att fixa men allt som ska köras måste kompileras om.

* PS3an säljs med förlust. Datorer säljs med vinst.

Vet inte hur bra Cell är som en general purpose CPU heller. Men det borde det i och för sig finnas info om då PS3an kan köra linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
* Cell är inte x86 kompatibel dvs. du kan inte köra windows på den, linux går säkert att fixa men allt som ska köras måste kompileras om.

* PS3an säljs med förlust. Datorer säljs med vinst.

Vet inte hur bra Cell är som en general purpose CPU heller. Men det borde det i och för sig finnas info om då PS3an kan köra linux.

En gång i tiden så var det krig om vilken artiketur man skulle gå på x86 eller Cell, x86 vann. Men redan idag kan man se nackdelarna med denna förlust.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Vad kostar en sådan processor?

Varför gör man inte bärbara "ps3"or?

13 tums skärm, cell processor, liten hd, blueray spelare

Bara undrar. eftersom ett ps3 kostar 5000kr.

Jag vill inte ha några länkar på hemmabyggen. Jag vill bara veta ifall det är genomförbart, och varför det inte finns?

Det är genomförbart. Sett ett "hemmabygge" av PS3 där byggdes om till laptop, orkar dock inte leta upp det nu, det var ett professionellt "hemmabygge"

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Det är genomförbart. Sett ett "hemmabygge" av PS3 där byggdes om till laptop, orkar dock inte leta upp det nu, det var ett professionellt "hemmabygge"

Laptop? mer en bärbar alienwaredator

IDG hade någonting om det bygget.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerblatt
Jag säger bara:
Coolt! Mångfald i datavärlden är mycket bra. Spännande med nya lösningar också.

Håller med dig, det är väldigt spännande speciellt med företag som vågar vara innovativa. De kanske slår i en guld gruva vem vet?
Prestandan verkar bara gå åt ett håll hela tiden, tycker detta ska bli väldigt spännande att se vad som händer.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
En gång i tiden så var det krig om vilken artiketur man skulle gå på x86 eller Cell, x86 vann. Men redan idag kan man se nackdelarna med denna förlust.

Fasst vad har det med saken att göra?
En x86 processor idag är enormt mycket mer användbar för de flesta, oavsett vad detta grundar sig i historiskt.

Få inbillar sig väl att x86 som byggts på i all oändlighet är den optimala lösningen rent tekniskt.

Permalänk
Medlem

Hm... en av huvudpersonerna i skrivandet av x264 har sagt att PS3an (Cell) är mycket dålig på videokomprimering.

Citat:

The Cell is not good for video encoding. IBM tried it and found that they'd need 2.5 of the cores for realtime 1080p H.264 encoding with really really really crappy encoding settings (using an encoder built from the ground up for the Cell).

Permalänk
Inaktiv

"enkoda"...det var ett nytt ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
"enkoda"...det var ett nytt ord.

Är det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Är det?

Japp.. Om man ens kan kalla det för ett ord.. Den korrekta översättningen av encode är "koda" eller "koda om"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
En gång i tiden så var det krig om vilken artiketur man skulle gå på x86 eller Cell, x86 vann. Men redan idag kan man se nackdelarna med denna förlust.

Cell är baserad på POWER-arkitekturen. Det har inte varit något krig.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch