Installera GNU/Linux på denna historia? (Tunn klient)

Permalänk
Medlem

Installera GNU/Linux på denna historia? (Tunn klient)

Tjabba!

Fått tag på denna lilla leksak ( http://img65.imageshack.us/my.php?image=dsc00129sv8.jpg ) För tillfället sitter det en SSD-disk i den på 16MB (DiskOnChip) som det ligger något CITRIX på. Nu vill jag istället få in GNU/Linux på den och ha den som webb/mail/vent-server.

Känner att jag har två alternativ här;

1: Skaffar en PATA > CF-adapter och installerar någon embedded GNU/Linux-variant som skriver så lite som möjligt till filsystemet.

2: Monterar en 2,5" PATA-disk och installlerar något passande system till det. Dock så vet jag inte vart jag ska ta strömmen ifrån, går bara två kablar från nätdelen till moderkortet och jag antar att det är 12V.

Har ni några bra tipps på hur jag ska göra? Eller finns det några fina guider kanske? Borde väl funnits fler som gjort något liknande?

Tack på förhand!

MVH

Permalänk
Medlem

Om du har en annan "server" kan du låta lägga allt på den och låta den PXE-boota. Är så ubuntu-ltsp fungerar.

Annars alternativ 1.

Permalänk
Medlem

Om jag inte ser helt fel, har datorn parallellport. köp en adapter Parallellport>USB, och kör systemet från ett USB-minne.

Dock är det kanske enklare för dig att köra på alternativ 1 istället.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Om jag inte ser helt fel, har datorn parallellport. köp en adapter Parallellport>USB, och kör systemet från ett USB-minne.

Dock är det kanske enklare för dig att köra på alternativ 1 istället.

Parallellportar är väl riktigt slöa? PXE låter bäst i mina öron, om inte CF-kort.

Edit: Kan inte tänka mig att USB-minnen funkar via en konverterare heller (det är ju trots allt USB mass storage-protokollet som används), och att datorn dessutom skulle kunna boota från det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

PXE-boot vet jag inte om jag vill ha, vill att den ska "klara sig själv" Men USB, att jag inte tänkte på det! Finns faktiskt 2 USB-portar på den i fram Är säkert 1.1 men spela roll. Bara den kan boota från USB...

Tipps på att göra så t.ex Debian skriver så lite som möjligt till filsystemet UTAN att sätta det till RO? Att ha mycket ram är väl bra då antar jag? 256MB borde räcka va?

Keep the förslags coming!

Permalänk

Stäng av all loggning eller logga till en annan maskin i nätverket (du kan ju NFS-mounta hela /var/log om du skulle vilja t.ex. och syslog kan ofta logga över nätverket direkt). Självklart kör du också utan swap.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ouch, verkar som om det får bli någon PXE-lösning så länge. Har inte råd med varken CF-adapter och kort eller en 2,5" disk...

Testade med Ubuntu på en USB-sticka men det tog år och dagar för den att boota pga USB 1.1. Hade det varit 2.0 så hade ju saken varit biff!