komplett.se problem med moderkort!

Permalänk
Medlem

komplett.se problem med moderkort!

Hej !
Jo det är så att vi köpte ett evga 780i från komplett.se ! när ja väl fått hem moderkortet så monterar vi givitvis ihop allt . Sedan startar vi upp datorn men det kommer ingen bild. sedan felsöker vi och då ser vi att 3-4 pinnar i cpu socketen är borta/böjda. Vi skickar tillbacks moderkortet till komplett.se och de skyller på att det är jag som har böjt pinnarna! Men grejen är den att jag byggt 4 stycken datorer med denna och 3 av dem är 775-socket och denna var också det och de startade. Jag monterade denna cpu på precis samma sätt som de andra. Och de andra fungerade som sagt. Sedan kan man ju undra hur fan man kan böjja pinnarna 1 styck på olika ställen. Vad ska jag göra?!?! snälla hjälp mig! som sagt jag tror inte jag har gjort det! förresten det var min polares dator som jag skulle bygga ihop så han är svin arg på mig nu!

//mvh John

Permalänk
Avstängd

Byggt 3-4 datorer och uppmärksammar inte att pinnar är böjda och saknas?
Ursäkta mej, men jag är nog på kompletts sida i detta fall.
Den som sabbade socketen bör rimligtvis betala ett nytt moderkort.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Byggt 3-4 datorer och uppmärksammar inte att pinnar är böjda och saknas?
Ursäkta mej, men jag är nog på kompletts sida i detta fall.
Den som sabbade socketen bör rimligtvis betala ett nytt moderkort.

borde inte ett moderkort klara av att sätta fast en processor då? vad är ett moderkort utan processor? kan man inte sätta fast en processor så som det står i boken utan att pinnarna böjer sig borde man la inte kunna sälja ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Inspektera alltid hårdvaran innan man börjar, är det du som har böjt dem har du gjort något fel, du kan inte fixa en bild på hur det ser ut? För jag förstår inte hur man bara lyckas böja några stycken

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Inspektera alltid hårdvaran innan man börjar, är det du som har böjt dem har du gjort något fel, du kan inte fixa en bild på hur det ser ut? För jag förstår inte hur man bara lyckas böja några stycken

nej! du har rätt jag borde kollat hur det såg ut innan men jag antog att allt skulle vara iordning. bild har jag ingen för vi skickade ju tillbacks det men jag har gjort en bild i paint. hoppas ni fattar hur det ser ut ! http://img111.imageshack.us/img111/7335/namnlsxd5.jpg

Jag tycker att ifall jag skulle tryckt till processorn för mycket borde ju alla vikt sig eftersom att processorns botten är platt förrutom i mitten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DriveoN

Jag tycker att ifall jag skulle tryckt till processorn för mycket borde ju alla vikt sig eftersom att processorns botten är platt förrutom i mitten.

Inte ifall det t.ex handlar om att montören tappat/sluntit och touchat till pinnarna med hörnet på prollen. Kan ju även vara så att montören oförsiktigt och förhoppningsvis oavsiktligt lagt pryttlar på moderkortet före montering av CPU. T.ex hårt hörn på grafikkort etc etc..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Inte ifall det t.ex handlar om att montören tappat/sluntit och touchat till pinnarna med hörnet på prollen. Kan ju även vara så att montören oförsiktigt och förhoppningsvis oavsiktligt lagt pryttlar på moderkortet före montering av CPU. T.ex hårt hörn på grafikkort etc etc..

när jag satte på processorn hade jag inte ens packat upp resten. den låg plant på ett liggunderlag och inte ens en skruva var nära!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DriveoN
när jag satte på processorn hade jag inte ens packat upp resten. den låg plant på ett liggunderlag och inte ens en skruva var nära!!

Så vad du insinuerar är att moderkortstillverkaren "plomberat" och förpackat ett moderkort med trasiga pinnar, alternativt att komplett gör sej besväret att öppna en moderkortskartong för att kröka och ta bort en del pinnar på ditt moderkort?
Var kartongen öppnad tidigare eller? Satt plastplattan över socketen kvar?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Så vad du insinuerar är att moderkortstillverkaren "plomberat" och förpackat ett moderkort med trasiga pinnar, alternativt att komplett gör sej besväret att öppna en moderkortskartong för att kröka och ta bort en del pinnar på ditt moderkort?
Var kartongen öppnad tidigare eller? Satt plastplattan över socketen kvar?

Asså jag ställer frågor? ifall det kan vara så! jag tror jag kan din åsikt nu. Ärligt talat skriver du som om du jobbar på komplett.se. Jag tror inte komplett.se har något med det att göra alls! det är isåfall moderkortstillverkaren. Låt höra vad de andra har för osikt nu! Kan det inte skett något fel vid tillverkningen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DriveoN
Asså jag ställer frågor? ifall det kan vara så! jag tror jag kan din åsikt nu. Ärligt talat skriver du som om du jobbar på komplett.se. Jag tror inte komplett.se har något med det att göra alls! det är isåfall moderkortstillverkaren. Låt höra vad de andra har för osikt nu!

Du undrar om fallet kan vara så, och då vill jag påstå att sannolikheten att pinnarna var skadade redan vid förpackning på fabriken är ungefär lika stor som att Fredrich Reinfeldt vinner valet härnäst.
I ditt fall skulle jag börja förbereda mej på att bita i det sura äpplet och inse att det är frågan om en läropeng, tyvärr. Jag har svårt att tro att någon annan vuxen med insikt i hur ISO-standarderna fungerar skulle ha en annan åskit.
Och NEJ, jag jobbar inte på komplett, inte heller på nån annan butik. Vi har inga sådana i lilla Ljungaverk.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Oavsett vem som böjde pinnarna så var det klantigt att inte kolla innan du började bygga. Det är ju inte ett helt okänt fenomen med böjda pinnar, så det är ju en sådan grej man kollar (i alla fall gör jag det). Du hade setat i en mycket bättre sits om du hade kunnat säga att det enda du gjort var att packa upp moderkortet och att du inte försökt montera en processor.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DriveoN
kan man inte sätta fast en processor så som det står i boken utan att pinnarna böjer sig borde man la inte kunna sälja ett moderkort.

Kan man inte sätta fast en processor så som det står i boken utan att böja pinnarna borde man inte montera ihop datorer.

Permalänk
Medlem

Det ligger på Komplett att BEVISA att du har haft sönder detta moderkort, kan de inte det måste de ersätta dig med ny vara.

Finns tyvärr moderkort som åker ur fabriker trasiga, det är ett faktum och är känt som DOA eller Dead On Arrival. Att den är plomberad från fabrik är alltså inte bevisning nog för att vägra dig ersättning även om ilg@dd försöker få det at låta så.

Sen som många andra säger så är det superviktigt att inspektera all hårdvara innan man börjar använda det, just för att det finns skojarföretag som med alla medel försöker komma undan sina åtaganden... det hjälper inte dig nu men till en annan gång.

Cami, om man installerar en prolle i ett trasigt moderkort med för långa eller redan böjda ben lär det vara en svårt uppgift att med ett korrekt monteringsförfarande få de tidigare felaktiga pinnarna att räta ut på sig.

DriveoN, fråga gärna Komplett efter bevisningen de använder för att förvägra dig ersättning. Kontakta konsumentvägledaren i din kommun och hör dig för ytterligare, kanske finns det redan ett ARN ärende att relatera till.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Det är ju inget okänt fenomen att man måste vara försiktig när man monterar socket 775 kort.

Naturligtvis KAN det ju vara så att det kommer med böjda pinnar från fabrik, men det förefaller ytterst osannolikt. Jag jobbar i en butik som säljer moderkort, och jag har hittills aldrig sett det.
Däremot en hel del kunder som HÄVDAR att det är så, fast man tydligt kan se att det är kunden som gjort fel.
Hade t.ex. en snubbe som var skitförbannad och undrade vad vi sålde för skit och när jag tog loss CPU:n på kundens dator så har snubben tagit bort metallplattan som ska pressa ner CPU:n. CPU:n ligger alltså och "flyter" i sockeln, och på det har han våldat ner en kylare. Dom pinnarna var inte roliga...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Skyll på processortillverkaren, moderkortstillverkaren och Komplett.
Omöjligt att det skulle kunna vara ditt fel.
Ta ansvar för failen.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DriveoN
Jag tycker att ifall jag skulle tryckt till processorn för mycket borde ju alla vikt sig eftersom att processorns botten är platt förrutom i mitten.

En processor ska glida in i slotten av sig självt. Man för försiktigt prollen över slotten och släpper den precis när pinsen får kontakt, glider den inte ner så ta upp den och försök igen

Permalänk
Medlem

Om dom böjda pinnarna är utspridda över socklen så som på den bilden så ser jag ju inte hur det skulle kunnat orsakas av en felaktigt monterad processor, men det kanske har hänt alla som säger att det beror på användaren när dom själva har försökt så dom kan väl förklara hur det skulle ha gått till?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Re: problem med moderkort! pinnar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DriveoN
Hej !
Jo det är så att vi köpte ett evga 780i från komplett.se ! när ja väl fått hem moderkortet så monterar vi givitvis ihop allt . Sedan startar vi upp datorn men det kommer ingen bild. sedan felsöker vi och då ser vi att 3-4 pinnar i cpu socketen är borta/böjda. Vi skickar tillbacks moderkortet till komplett.se och de skyller på att det är jag som har böjt pinnarna! Men grejen är den att jag byggt 4 stycken datorer med denna och 3 av dem är 775-socket och denna var också det och de startade. Jag monterade denna cpu på precis samma sätt som de andra. Och de andra fungerade som sagt. Sedan kan man ju undra hur fan man kan böjja pinnarna 1 styck på olika ställen. Vad ska jag göra?!?! snälla hjälp mig! som sagt jag tror inte jag har gjort det! förresten det var min polares dator som jag skulle bygga ihop så han är svin arg på mig nu!

//mvh John

Detta är helt otroligt.. Du beskriver exakt vad som hände en av mina goda vännner! Han var helt säker på att han satte dit processorn rätt och han skickade tillbaka moderkortet men komplett skyllde på att det var han som hade böjt pinnarna..3 pinnar det också.. Det hela slutade med att han köpte ett till moderkort på datorbutiken.. Dock var hans moderkort ett XFX 780i

Permalänk
Medlem

Trotts att det förefaller mer sannolikt att kunden har haft sönder kortet än att det kom trasig från fabriken eller gått sönder under transport är det faktiskt så att Komplett måste BEVISA att det är kunden som haft sönder produkten. Kan de inte bevisa detta är de enligt konsumentköplagen kvungen att ersätta varan. Att hänvisa till att produkten är ny och/eller testad på fabrik är INTE fullständig bevisning.

Låt oss dra ett exempel med bilar då vi alla gillar dem. Volvo Personvagnar testar en ny bil och finner den fungerande och utan fel, de kör den till en förhandlare och någon stans på vägen skadas lacken. Förhandlaren har ett par bilar i butiken redan så denna åker direkt på lager. En kund vill köper en volvo av förhandlaren men i en annan färg än det som finns på golvet. Förhandlaren tar då ut bilen fgrån lagret och kunden köper denna, väl hemma ser han plåtskadan och vill reklamera felet. Kan då förhandlaren luta sig upp mot att VOLVO ju testat bilen så det måste vara ett fel kunden gjort? Självklart inte.

Så, visst är det dumt att kunden inte kontrollerade produkten ordentligt innan användning men Komplett har i detta fallet också en dålig sitts då de inte själva heller undersökt produkten men står med bevisbördan.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Trotts att det förefaller mer sannolikt att kunden har haft sönder kortet än att det kom trasig från fabriken eller gått sönder under transport är det faktiskt så att Komplett måste BEVISA att det är kunden som haft sönder produkten. Kan de inte bevisa detta är de enligt konsumentköplagen kvungen att ersätta varan. Att hänvisa till att produkten är ny och/eller testad på fabrik är INTE fullständig bevisning.

Låt oss dra ett exempel med bilar då vi alla gillar dem. Volvo Personvagnar testar en ny bil och finner den fungerande och utan fel, de kör den till en förhandlare och någon stans på vägen skadas lacken. Förhandlaren har ett par bilar i butiken redan så denna åker direkt på lager. En kund vill köper en volvo av förhandlaren men i en annan färg än det som finns på golvet. Förhandlaren tar då ut bilen fgrån lagret och kunden köper denna, väl hemma ser han plåtskadan och vill reklamera felet. Kan då förhandlaren luta sig upp mot att VOLVO ju testat bilen så det måste vara ett fel kunden gjort? Självklart inte.

Så, visst är det dumt att kunden inte kontrollerade produkten ordentligt innan användning men Komplett har i detta fallet också en dålig sitts då de inte själva heller undersökt produkten men står med bevisbördan.

Ja det är väldigt lätt att bevisa yttre våld. Det är inte så att de måste filma när han sätter ihop datorn. Om jag slår hål i en nyinköpt skärm är det ju klart att komplett enkelt kan bevisa att det var jag som gjorde det. Tappar du en mobiltelefon likaså.

Här verkar det ju ganska enkelt, en lite för ivrig pojke som fått sina delar och inte är helt hajj på att bygga datorer, råkar böjja pinnarna och vill skylla på nått. Om de var böjda från början frågar jag mig hur han inte skulle märkt det då det lär han ha sett det när han satte dit processorn. För att inte tala om att det lär ha varit svårare att få dit processorn med massa böjda pinnar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja det är väldigt lätt att bevisa yttre våld. Det är inte så att de måste filma när han sätter ihop datorn. Om jag slår hål i en nyinköpt skärm är det ju klart att komplett enkelt kan bevisa att det var jag som gjorde det. Tappar du en mobiltelefon likaså.

Här verkar det ju ganska enkelt, en lite för ivrig pojke som fått sina delar och inte är helt hajj på att bygga datorer, råkar böjja pinnarna och vill skylla på nått. Om de var böjda från början frågar jag mig hur han inte skulle märkt det då det lär han ha sett det när han satte dit processorn. För att inte tala om att det lär ha varit svårare att få dit processorn med massa böjda pinnar.

Måste väl ta killen i försvar lite där, det var ju faktiskt intels socket 775 det handlade om. Dvs alla "pinnar" sitter i moderkortet, så det är fullt möjligt att montera processorn utan att det tar emot om någon pinne är sned. Däremot tycker jag att man borde upptäcka det ganska snabt när man plockar dän plastplattan som ligger över som skydd på ett nytt moderkort. Och NEJ, jag tror fortfarande inte att pinnarna var sneda vid ankomsten hos kunden.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?