Permalänk

Hur svårt är det att...

Jag har kört Ubuntu ett tag nu och är helnöjd, kör det både på min bärbara och den stationära. Nu till saken är att jag är en gammal DOS människa som fick lära sig att arbeta i dos innan windows började bli stort.

Det är kul att dona med terminalen för att se vad som händer, har läst stickyn om kommandon i terminalen här på sweclockers.
Detta gör att jag funderar på hur svårt det skulle vara att köra igång ett system helt utan grafiska snitt och bara kompilera dom moduler man behöver tills man är igång med exempelvis gnome.

Har förstått att det finns distros som är nästan så, kommer dock inte ihåg vad dom heter. Hjälp en nyfiken...

Visa signatur

===========================================================================
I prefer dangerous freedom before peaceful slavery... Anonymous!!

Permalänk
Medlem

Tja du har ju b.la Gentoo, där måste du dock kompilera vartenda paket vilket kan vara extremt irriterande.

Jag var precis som du en gammal dosräv bak i tiden, första vettiga linuxdist blev typ första ubuntu. Gick sedan över till gentoo, tröttnade på att komplierade och halkade tillslut in på disten "Arch Linux". En dist jag inte kan sluta rekomendera till folk just p.g.a att den är så snabb simpel, lätthanterlig och framförallt har en superb pakethanterare (pacman)

Om du är nyfiken på arch glöm inte välja core ison, alltås inte ftp ison. Ftp ison funkar inte då pacman ändrats sedan ison släpptes

Annars har du ju t.ex debian som ubuntu byggs på alternativt slackware. Varnar dig dock, man fastnar lätt för Arch

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Gentoo är väldigt bra och lärorikt om man vill pilla mycket, men som budbrain sa så blir man ganska trött på att sitta och vänta på att alla saker ska kompileras varje gång man installerar något och liknande, men det går att leva med. Portage (gentoos pakethanterare) är faktiskt underbar att arbeta med.
Om du nu är lite van med ubuntu så kan du ju installera ubuntu-server eller debian.

Annars låter Arch helt klart roligt och bra.

Bestämde mig för några dagar sedan att inte pilla med massor datorrelaterade saker nu på sommarn fast klarar mig inte längre... måste pilla med något! Ska helt klart testa Arch på någon av burkarna.

Permalänk

http://www.linuxfromscratch.org/

Kanske kan vara något?

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Medlem

Slackware, mycket bra dist och hårt hållen Patrick.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk

Tack för svaren, skall prova all för att se vilka som är roliga att hålla på med, har en t-bird med 1GHz prolle och 256mb minne att leka med för detta projekt så jag hoppas att jag kan köra dom på denna dator...

/ZeroMoney

Visa signatur

===========================================================================
I prefer dangerous freedom before peaceful slavery... Anonymous!!