Permalänk
Medlem

TV-avgiften

Jahopp, blir väll mer civil olydnad tills pappa staten kommer på att detta är en liiiite förlegad form av finnsiering till public radio.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2581014.ab

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Skönt, oförändrad skatt och vad radiotjänst vet har jag ingen TV, så det är en klar vinst för min del =D

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Mig med.
Äger ingen TV, kollar bara på film på Projektorn.

Visa signatur
Permalänk

Blir jag mobbad om jag avslöjar att jag faktiskt betalar min TV-avgift ? Lyssnar på SR minst 40 timmar i veckan och ser ofta på SVT nyheter så jag tycker att det inte är mer än rätt.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

mm sätt dig i hörnet så att vi kan kasta glåpord och sten på dig
Nej men jag betalade också TV-Avgift när jag hade TV

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo vi är alla lydiga å betalar.... Det är en utgift man skulle kunna vara utan men va fan skit samma

Visa signatur

Orkar inte skriva in mitt system ....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zet
Jo vi är alla lydiga å betalar.... Det är en utgift man skulle kunna vara utan men va fan skit samma

Jo precis. Och så stor är väl inte avgiften ändå?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jo precis. Och så stor är väl inte avgiften ändå?

Den är på 169kr per månad.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Den är på 169kr per månad.

Och den summan håller folk på och bråkar om? Shit, folk blir ju bara snålare och snålare verkar det som....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Och den summan håller folk på och bråkar om? Shit, folk blir ju bara snålare och snålare verkar det som....

Då har du inget emot att ge mig 80kr i månaden för säg... resten av livet?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Fan också. Hade hoppats att detta skulle gå igenom så man slapp gestapo och straffskatta för TV:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Och den summan håller folk på och bråkar om? Shit, folk blir ju bara snålare och snålare verkar det som....

......och vissa behöver inte försörja sig själva verkar det som.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Då har du inget emot att ge mig 80kr i månaden för säg... resten av livet?

Om du gör någon tjänst eller ger mig någon produkt som jag anser är värd 80 kr i månaden, så visst varför inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
......och vissa behöver inte försörja sig själva verkar det som.

Får 1050 kr i månaden i studiebidrag och försörja mig på. Men det räknas inte eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om du gör någon tjänst eller ger mig någon produkt som jag anser är värd 80 kr i månaden, så visst varför inte.

Var det inte du som precis anklagade folk för att vara snåla? Så det är alltså ok att betala om det är värt det, men folk som inte anser att 169kr/mån för tv/radio är värt det är alltså bara snåla...

Intressant

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Var det inte du som precis anklagade folk för att vara snåla? Så det är alltså ok att betala om det är värt det, men folk som inte anser att 169kr/mån för tv/radio är värt det är alltså bara snåla...

Intressant

Dom som inte betalar 169 kr/mån för tv/radio och ANVÄNDER tv/radio anser jag är snåla ja. Om man däremot inte betalar och inte använder tv/radio så har man ju bara gjort en prioritering av vad som är viktigast här i livet och satsat pengarna på annat.

Förstår du nu vad jag menar?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om du gör någon tjänst eller ger mig någon produkt som jag anser är värd 80 kr i månaden, så visst varför inte.

Får 1050 kr i månaden i studiebidrag och försörja mig på. Men det räknas inte eller?

Jag anser inte att produkten (SVT, SR) är värd 169kr i månad, utan anser att de kan börja köra reklam eller göra det till ett val för personer som har TV... Använder TV och radio, men har inget som helst intresse för just SVT och SR.

Antar att du fortfarande bor hemma?

Permalänk
Medlem

kan dom inte göra på det lätta sättet, att ta ut avgift för dom som har en digitalbox, vill ni bara kolla på film på tvn lr spela tvspel, köp ingen digitalbox, mitt dåligt igenom tänkta förslag iaf^^

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Jag anser inte att produkten (SVT, SR) är värd 169kr i månad, utan anser att de kan börja köra reklam eller göra det till ett val för personer som har TV... Använder TV och radio, men har inget som helst intresse för just SVT och SR.

Det är din åsikt och jag håller inte med den. Tycker SVT gör bra nyhetsprogram m.m.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Antar att du fortfarande bor hemma?

Antar att du är en snål bidragstagare utan kompetens som bara vill ha utan att betala för det?

Vad nu sådana här frågor har med TV-avgift att göra har jag ingen aning om....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
kan dom inte göra på det lätta sättet, att ta ut avgift för dom som har en digitalbox, vill ni bara kolla på film på tvn lr spela tvspel, köp ingen digitalbox, mitt dåligt igenom tänkta förslag iaf^^

Tycker det verkar som ett ganska bra förslag. Att man t.ex köper ett kort för 169 kr/mån och får då dom fria kanalerna, och sedan lägger man på en extra avgift om man skaffar viasat, canal+ m.m.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det är din åsikt och jag håller inte med den. Tycker SVT gör bra nyhetsprogram m.m.

Antar att du är en snål bidragstagare utan kompetens som bara vill ha utan att betala för det?

Vad nu sådana här frågor har med TV-avgift att göra har jag ingen aning om....

Tycker det verkar som ett ganska bra förslag. Att man t.ex köper ett kort för 169 kr/mån och får då dom fria kanalerna, och sedan lägger man på en extra avgift om man skaffar viasat, canal+ m.m.

Ja om man tycker att SVT gör bra program och vill kolla på kanalerna så behöver man inte klaga för att man betalar för det. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var för att jag fick bilden av att du tycker alla som ogillar avgiften och inte vill betala den är snåla.

Att man bor hemma hos föräldrarna och inte betalar räkningar har mycket med det att göra. Jag är absolut inte en sån som bara vill ha och ha och inte vill betala för det. Vill ha mycket, men då betalar jag också... Och vem är det som är bidragstagare i den här diskussionen egentligen? (jaja förstår att du pluggar...) Jag har extrajobbat och slitit sen jag var 15, och nu har jag ett riktigt bra jobb.

Ett exempel är Canal+. Det är kanaler jag vill kunna se pga. sporten och filmerna, så det lägger jag gärna ut lite pengar på varje månad.

SVT är något jag inte vill ha, men ändå är jag tvungen att betala extra för det.

Som det ser ut idag har jag först köpt en TV för ex. antal tusen, sen basutbud från tv-leverantören där det ingår ett gäng kanaler (inkl. svt), och sen utöver det TV-avgiften för att få se SVT...

Är absolut inte snål, men hade några månader där räkningar, lån på bostad, studielån osv. kom på samma gång och allt blev riktigt krisigt. Kan tillägga att även tv-avgiften som jag fick kvartalsvis kom samma månad, vilket gjorde att det blev ett helvete för mig

Permalänk
Avstängd

rile: Visst kan man diskutera om tv-avgiften är en vettig avgift och om man borde göra om den. Personligen tyckte jag att flancens förslag var bar.

Visst kan jag förstå när man är student eller har låg inkomst att det kan bli krisigt med pengar. Men när personer med hög inkomst (och framför allt politiker!) som har villa, ny bil, båt och besparingar håller på och gnäller om tv-avgiften. Det är ren snålhet anser jag!

Samtidigt så vet man ju att TV-avgiften finns där och är inte precis något som bara kommer upp. Så har man bestämt sig för att skaffa TV så vet man att TV-avgiften kommer. Sen att vissa skiter i att betala den är ju en annan femma.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att avgiften kan känns sur om man pluggar då behöver man väl vända på varje krona men om man har typ bra lön å så är 169 kr i månaden inget... vad är det 3 pizzor typ...

Visa signatur

Orkar inte skriva in mitt system ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Dom som inte betalar 169 kr/mån för tv/radio och ANVÄNDER tv/radio anser jag är snåla ja. Om man däremot inte betalar och inte använder tv/radio så har man ju bara gjort en prioritering av vad som är viktigast här i livet och satsat pengarna på annat.

Förstår du nu vad jag menar?

Jag kan tänka mig att ha alla kanaler utom SVT, klarar mig utan radio. Men eftersom jag äger en TV måste jag betala, oavsett om jag använder tjänsterna eller inte, enbart för att något nöt fått för sig att när det gäller detta så skall jag prackas på det oavsett om jag vill ha det eller inte.

Så tack vare denn puckade avgift för någonting jag inte använder eller ens vill ha så kan jag inte använda någon kanal alls... helt dunderkorkat på alla sätt och vis.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är inte för att det är dyrt jag inte betalar, utan det är en ren princip sak. Är så otroligt mycket dynga på SVT/SR som jag absolut inte är det minsta intresserad av, och bara för det inte finns någon marknad för det skall dom ha "bidrag" som jag skall ge dom.
Finns andra vägar att få fram public service TV (som smalkultur, utbildnings TV, samhällsinformation och annat). Finansiera SVT/SR breda program med reklam och "tvinga" alla andra som vill ha sändnings tillstånd i Sverige att sända ett vist antal timmar med public service te.x.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag kan tänka mig att ha alla kanaler utom SVT, klarar mig utan radio. Men eftersom jag äger en TV måste jag betala, oavsett om jag använder tjänsterna eller inte, enbart för att något nöt fått för sig att när det gäller detta så skall jag prackas på det oavsett om jag vill ha det eller inte.

Så tack vare denn puckade avgift för någonting jag inte använder eller ens vill ha så kan jag inte använda någon kanal alls... helt dunderkorkat på alla sätt och vis.

Så kan det vara ibland. Men som det är idag så måste man betala tv-avgift om du har en tv, så det är bara betala och se glad ut.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag kan tänka mig att ha alla kanaler utom SVT, klarar mig utan radio. Men eftersom jag äger en TV måste jag betala, oavsett om jag använder tjänsterna eller inte, enbart för att något nöt fått för sig att när det gäller detta så skall jag prackas på det oavsett om jag vill ha det eller inte.

Så tack vare denn puckade avgift för någonting jag inte använder eller ens vill ha så kan jag inte använda någon kanal alls... helt dunderkorkat på alla sätt och vis.

Bra skrivit, håller med allt.
Sveriges system gör att de som har det sämre ställt inte lagligt skall få ta del av de fria tvkanelerna. En gammal tv går att hitta gratis på skroten, 169kr/mån är svårare. Så att lagligt äga en tvskrutt i dagens sverige är en klassfråga.
*edit*
Angående om man bor hemma hos föräldrar eller ej så har det stor betydelse, då avgiften är per hushåll.
Så om 169kr/mån skulle dragas av crippa90 studiebidrag till tvavgift, så tror jag inte han/hon skulle vara lika glad över public service. -Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Angående om man bor hemma hos föräldrar eller ej så har det stor betydelse, då avgiften är per hushåll.
Så om 169kr/mån skulle dragas av crippas studiebidrag till tvavgift, så tror jag inte han/hon skulle vara lika glad över public service. -Rätta mig om jag har fel.

Inga problem. 169 kr/mån skulle jag utan tvekan ha råd med från mitt studiebidrag. Dock så vet jag inte om jag skulle ha betalat eller om jag skulle ha slängt ut TV:n då jag inte ser så mycket på tv. Mycket nyheter och information finns idag redan på nätet.

Men jag förstår inte vad sådana här grejjer har med tv-avgift att göra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Så kan det vara ibland. Men som det är idag så måste man betala tv-avgift om du har en tv, så det är bara betala och se glad ut.

Eller tacka de digitala gudarna för riktigt stora tft-skärmar utan tv-mottagare

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Inga problem. 169 kr/mån skulle jag utan tvekan ha råd med från mitt studiebidrag. Dock så vet jag inte om jag skulle ha betalat eller om jag skulle ha slängt ut TV:n då jag inte ser så mycket på tv. Mycket nyheter och information finns idag redan på nätet.

Men jag förstår inte vad sådana här grejjer har med tv-avgift att göra.

Att vissa själva tvingas betala 169kr/mån för tvinnehav, medans andra kan dela på samma summa med en hel familj med flera tvapparater och inkomster, påverkar hur prisvärt tvavgiften är.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Att vissa själva tvingas betala 169kr/mån för tvinnehav, medans andra kan dela på samma summa med en hel familj med flera tvapparater och inkomster, påverkar hur prisvärt tvavgiften är.
Nu tyckte du om jag förstod dig rätt att 169kr/mån per person inkl dig själv inte var så dyrt för svt, även om man aldrig ser på svt-skiten.

Fast det är ju ganska självklart att man betalar en tv-avgift. Du betalar ju inte dubbel skatt på bilen eller på huset bara för att är 2 som använder det.

Jag missförstod dig. Jag trodde att du menade avgift per tv. Avgift per person, nej det skulle nog vara för dyrt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Eller tacka de digitala gudarna för riktigt stora tft-skärmar utan tv-mottagare

Jo precis. Nej men att betala tv-avgift om man bara använder tv:n som skärm tycker jag är helt fel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Fast det är ju ganska självklart att man betalar en tv-avgift. Du betalar ju inte dubbel skatt på bilen eller på huset bara för att är 2 som använder det.

Man betalar inte en bil och husskatt(fastighet) oberoende på vad för och hur många bilar och hus som man äger. Så om man äger fler bilar & hus får man betala mer, likaså borde de som äger fler tvapparater, varvid flera i familjen kan glo på samtidigt få betala mer, precis som det är med boxer och tvillingkort.
-Tar vi bredband, så förlorar de som delar bandbredd o.s.v.

*edit* Skillnaden på boxer och public service är att boxer är frivilligt den andra mer likt en skatt, så om de skulle göra tvilling/trillingkort gratis, så kan ensamma folk säga upp sig då de tycker det ej längre är prisvärt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".