Permalänk
Medlem

bostadsrätt vs hyresrätt?

hej alla glada, jag undrar vilka för och nackdelar det finns med de olika boende, är ganska kluven på vad man ska ta när man beslutar sig för att dra hemifrån.

en kompis förespråkar bostadsrätt, själv så är man ganska kluven angående vad man ska/borde välja, någon som har något tips och kan säga vilka för och nackdelarna är med respektive boende form?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Hyresrätt är väl att du inte äger huset, vilket kan ha sina fördelar om t.ex tvättmaskinen eller kylen går sönder. Bostadsrätt har jag inte så jättestor koll på, men har för mig att det är mer "ägande" och då tror jag det bara är el- och vattenutrustning man får gratis och inte kyl,frys m.m. Är inte helt säker som sagt var men har för mig att det är något sånt där.

Sen så har oftast bostadsrätt lägre hyra om man jämför med hyresrätt, och på så sätt kan du spara pengar.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv

Bostadsrätt:
Fördelar:
Mer frihet, du får för det mesta göra vad du vill i lägenheten, så länge det inte är större grejer. Fast ja, hör man med föreningen och dom godkänner det, får man göra större grejer också (ta ut en vägg eller nåt).

Du slipper drägg, oftast.

Lägre avgift än motsvarande hyra (oftast)

Du har rätt att vara med och bestämma i föreningen.

Nackdelar:
Du betalar allt själv. Går nåt sönder, betalar du det.

Kostar ju en bra slant att köpa en bostadsrätt också.

Hyresrätt:
Fördelar:
Det som går sönder behöver du inte fixa själv (så länge det inte är självförvållat förstås).

Nackdelar:
I princip noll frihet, du får ju knappt tapetsera om ens (såvida det inte går via hyresbolaget)

Oftast högre hyra

Du slipper inte drägg (oftast).

Finns säkert många fler saker jag kan lägga till, men orkar inte det nu

Permalänk
Medlem

Du kan renovera när du vill, de flesta hyresvärdar verkar inte riktigt gilla att renovera

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

ytterliggare fråga:

hittade en bostadrätt, men det stod att den var pantsatt, hur påverkar det mej som köper den? kmr han som pantsatte den kunna lösa tillbaka den o kasta ut mej då lr?:S

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Hyres lämpar sig lite mer som första, tillfällig eller student-lägenhet skulle jag säga. Du lånar helt enkelt några rum i ett hus. Vissa lägenheter kan vara fina beroende på vad hyresvärden känner för att lägga ner, andra nedrökta gammla alkislägenheter nästan.

Bostadsrätt är ju betydligt trevligare. Du får byta ut och fixa saker efter egen smak och behov, det finns chans till värdeökning (och sänkning) Det tråkiga är att du måste klydda med lån och långa köp/budgivnings procedurer. Det är inte alltid så lätt eller lämpligt att sälja när du kanske behöver.

Bor själv i bostadsrätt (1:a 35m^2) Plastmattor och hemska tapeter/färger åkte ut direkt mot klinkers och laminatgolv, köket fräschades upp rejält med bänkskivor & kakel. Har dessutom skämtsamt låg totalkostnad (<2300) ink. lån och avgifter. Man kan vara glad om man hittar en hyres för det priset.

Permalänk
Medlem

På kort sikt: Hyreslägenhet
På lång sikt: Äg ditt eget boende - Bostadsrätt eller Hus.

På kort sikt kan man såklart förlora då att äga sitt eget boende blir en ren spekulation. Men på lång sikt bör man under alla omständigheter äga sitt boende.

Se på folk i åldern 50-60-70 år gamla. Hitta någon som har hyrt sitt boende hela livet och någon som ägt sitt boende hela eller större delen - sätter en tumnagel på att den senare har det bra mycket bättre ställt.

Själva boendet i sig är som svaren ovan säger. Men ur rent ekonomiskt perspektiv och på lite längre horisont ska man såklart äga sitt boende.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
ytterliggare fråga:

hittade en bostadrätt, men det stod att den var pantsatt, hur påverkar det mej som köper den? kmr han som pantsatte den kunna lösa tillbaka den o kasta ut mej då lr?:S

Han har använt bostadsrätten som säkerhet för ett lån. Han vill troligen att den som köper bostadsrätten tar över lånet.

Permalänk
Medlem

En fördel med bostadsrätt om du tänker stanna där ett tag är att du kan sänka din månadskostnad genom att amortera på lånet. Så i det långa loppet är bostadsrätt billigare, men på kort sikt (dvs, om du snart ska flytta igen) så blir det mer riskfyllt eftersom du inte vet riktigt vad du får för den. Ett tips att att höra sig för hur priserna på bostadsmarknaden är för tillfället. Här i södertälje är det rätt höga priser nu så risken är att man går back om man köper nått och flyttar inom ett par år.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Han har använt bostadsrätten som säkerhet för ett lån. Han vill troligen att den som köper bostadsrätten tar över lånet.

uhm, vadå tar över? man kan väl inte bara pracka på andra ett lån bara så dära?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Bor man i Stockholm är knappast bostadsrätt ett alternativ (om man inte har en månadslön på 40 000kr och uppåt såklart.) Det är svindyrt, och vet man inte om man ska bo här i över 30 år så kommer en bostadsrätt inte löna sig här. Trivs så bra med min hyresrätt, ger strax under 5000 i hyra för en 68kvadratare med 3rok.

Var och kollade en bostadsrätt på Södermalm, den var på 24 kvadrat, och kostade 1.7 miljoner, som jag räknade ut till cirka 7000 i månaden i amorteringar + alla kringkostnader, utöver det tillkommer el, internet.... you name it. Då bor jag nog hellre i en hyresrätt tills vidare.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
uhm, vadå tar över? man kan väl inte bara pracka på andra ett lån bara så dära?

Om långivaren, säljaren och köparen går med på det finns det inget hinder. Det här är ytterst vanligt vad gäller fastigheter.

Exempel A: Säljare har en fastighet med bottenlån å 500 000 kr. Fastighetens marknadsvärde är 1 000 000 kr. Han löser in lånet och säljer sedan fastigheten för 1 000 000 kr. Säljare ligger plus 500 000 kr.

Exempel B: Säljare har en fastighet med bottenlån å 500 000 kr. Fastighetens marknadsvärde är 1 000 000 kr. Han säljer fastigheten för 500 000 kr och låter i samma veva köparen ta över lånet på 500 000 kr. Säljare ligger plus 500 000 kr.

Exempel B är i de allra flesta fallen bättre för säljaren, då denne oftast inte har 500 000 kr att lösa in lånet med. Slutsumman blir densamma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Bor man i Stockholm är knappast bostadsrätt ett alternativ (om man inte har en månadslön på 40 000kr och uppåt såklart.) Det är svindyrt, och vet man inte om man ska bo här i över 30 år så kommer en bostadsrätt inte löna sig här. Trivs så bra med min hyresrätt, ger strax under 5000 i hyra för en 68kvadratare med 3rok.

Var och kollade en bostadsrätt på Södermalm, den var på 24 kvadrat, och kostade 1.7 miljoner, som jag räknade ut till cirka 7000 i månaden i amorteringar + alla kringkostnader, utöver det tillkommer el, internet.... you name it. Då bor jag nog hellre i en hyresrätt tills vidare.

Erik

Du jämför alltså hässelby med mitt i stan? (förutsatt att din "plats" stämmer, hässelby är ju lika ghetto som jakobsberg ). Min lägenhet i jakobsberg kostar med lånen 5000 kr i månaden. 69 kvadrat och allt renoverat. Nytt kök 05, alla golv är parkett eller äkta trägolv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du jämför alltså hässelby med mitt i stan? (förutsatt att din "plats" stämmer, hässelby är ju lika ghetto som jakobsberg ). Min lägenhet i jakobsberg kostar med lånen 5000 kr i månaden. 69 kvadrat och allt renoverat. Nytt kök 05, alla golv är parkett eller äkta trägolv.

Njao det är sant, misstänkte att någon skulle jämföra det. Här ute är det nog billigare för 24 kvadrat, men om du ska ha 50-60kvm får du ge minst 1 miljon här ute med (i Upplands Väsby var startpriset runt 1 miljon för dom flesta på 2rok, ~60 kvadrat.) Så sjukt dyrt att bo i Stockholm, för det priset får man 2-3 mindre villor i småland ju.

Erik

Edit. Tilläggas kan att jag aldrig skulle ge över miljonen för att ha 30 min pendeltid till staden varje dag. Ska det va bostadsrätt ska det vara nära stan, och då blir det dyrt.

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Allt beror på din situation:

- Var du vill bo
- Hur du vill bo
- Om du jobbar eller pluggar
- Hur mycket du tjänar
- Hur mycket du har sparat

En bostadsrätt går snabbt att få tag i så länge man har råd med den. Det kan dock röra sig om ganska mycket pengar, särskilt i storstäderna. Har du inga sparade pengar kan räntekostnaderna för de lån du måste ta bli så höga att boendet blir olönsamt.

För bostadsrätter gäller att man får kolla lite på marknaden. En del bedömare avråder från att köpa just nu därför att priserna är höga och kan förväntas falla senare, vilket skulle göra att man förlorar pengar. Til syvende og sidst måste du dock själv avgöra om du har råd och om lägenheten är värd det pris du betalar.

En hyresrätt ger dig en bostad till rimligt pris utan att du behöver låna pengar. Problemet, framförallt i Stockholm, är att väntetiderna är löjligt långa. Står man inte redan i kö sedan ett par år tillbaka är det mest lägenheter i utkanten av stan som står till förfogande (om ens det). Innerstan är bara att glömma. Men bor du i Vänersborg som det står, så kanske det finns lediga lägenheter där.

Andra varianter finns. Ska du flytta hemifrån och börja plugga så finns det studentlägenheter i de största studentstäderna (kan gå att få tag på även i Stockholm). Man kan hyra ett rum eller en hel lägenhet i andrahand (men det är sällan billigt och inte alltid lagligt). Man kan gå ihop ett gäng kompisar och köpa en lägenhet eller t o m en villa tillsammans.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Vänta ett tag med bostadsrätt tills vi får en klarare blick vad som händer med världsekonomin. Vi har inte det så svårt här i Sverige idag men eftersom vi är så beroende av vår export så väntar nervösa tider i några år. Blir det recession så kan det bli ras på bostadsmarknaden och då vill du inte sitta med lån i miljonklassen på en lägenhet som förlorar värde.

Usch, har en kamrat som jobbat som ingenjör i USA och han paniksålde sitt hus och flyttade hem till Sverige efter att marknaden kraschade. Folk klarar knappt vardagen där numera; landet håller på att falla sönder i småbitar och om vi får en totalkollaps där så kan vad som helst hända.

Stay cool och dra inte på dig några stora förpliktelser.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig faktiskt inte på vad folk har emot hyresrätter.
Jag skulle aldrig i livet vilja ta risken på en bostadsrätt, inte när jag ska kunna tvingas att flytta land och rike runt om jag skulle bli av med jobbet.

Visist, trevligt att kunna göra nästan vad man vill, men jag tycker man får göra mer än tillräckligt i en hyresrätt. Och bara man återställer den i för hyresvärden acceptabelt skick innan man flyttar så får man ju göra nästan lika mycket som i en bostadsrätt. Allt snack om att det skulle vara tryggare, mer önskvärt eller bättre att äga är ju bara ren goja.

Jag skulle säga hyresrätt rakt av. Det är enkelt, det är ett bra steg. När man har ett jobb man kan lita på att man kommer ha i några decennier och en tillvaro man absolut inte kommer behöva flytta på så kan bostadsrätt vara en idé, men som högerfalangerna förspråkar att det skulle vara någon stor lycka i livet att ha en bostadsrätt oavsett vad är ju bara dagdrömmar från deras sida.

Hyresrätt har fördelen att man inte behöver oroa sig om så mycket detaljer. Händer nått är det hyresvärden som ska stå för det och man behöver inte skuldsätta sig för större delen av livet för att ha råd med en. Visst, lite dyrare per månad, men det är det värt tycker jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag förstår mig faktiskt inte på vad folk har emot hyresrätter.
Jag skulle aldrig i livet vilja ta risken på en bostadsrätt, inte när jag ska kunna tvingas att flytta land och rike runt om jag skulle bli av med jobbet.

Visist, trevligt att kunna göra nästan vad man vill, men jag tycker man får göra mer än tillräckligt i en hyresrätt. Och bara man återställer den i för hyresvärden acceptabelt skick innan man flyttar så får man ju göra nästan lika mycket som i en bostadsrätt. Allt snack om att det skulle vara tryggare, mer önskvärt eller bättre att äga är ju bara ren goja.

Jag skulle säga hyresrätt rakt av. Det är enkelt, det är ett bra steg. När man har ett jobb man kan lita på att man kommer ha i några decennier och en tillvaro man absolut inte kommer behöva flytta på så kan bostadsrätt vara en idé, men som högerfalangerna förspråkar att det skulle vara någon stor lycka i livet att ha en bostadsrätt oavsett vad är ju bara dagdrömmar från deras sida.

Hyresrätt har fördelen att man inte behöver oroa sig om så mycket detaljer. Händer nått är det hyresvärden som ska stå för det och man behöver inte skuldsätta sig för större delen av livet för att ha råd med en. Visst, lite dyrare per månad, men det är det värt tycker jag.

problemet med hyresrätt är om du har en gammal skräpig spis och vill köpa ny. Du får betala hela spisen och när du flyttar får du ingenting för det. I en bostadsrätt ökar det iaf värdet på lägenheten (om kanske inte alltid jättemkt) Så du får tillbaka en del av summan. Dessutom om du har tex halvkaklat badrum och vill helkakla. Så får du först och främst betala det själv. Sen kan hyresvärden höja din hyra för att din lägenhet fick högre standard helt plötsligt...

Sen som det är där jag bor (i hyresrätt) är nog inte helt ovanligt just nu. Hyresvärden är rädd för/hoppas på att få ombilda till bostadsrätter. Med andra ord gör den absolut ingenting för att hålla området i skick. Här ser lekparkerna hemska ut, balkongerna är förfalna osv... Inte skoj...

Det bästa är dock, att bo så billigt som möjligt, Spara pengar som en galning och sen köpa något när marknaden är bra och man kanske har familj och ett sparkapital så man slipper ta ett jättelön med skyhöga räntor. I min erfarenhet bryr man sig inte lika mkt om hur man bor när man ändå kan sitta å wow:a all sin fritid Spelar bra mycket mer roll när man vill leka med barnen osv.
Just nu håller väll bostadsmarknaden på att spricka dessutom, hus börjar bli osålda, priser börjar gå ner lite. Det har dock varit stora varningar om att räntorna kan gå upp väldigt mycket inom en snar framtid. Så att köpa just nu känns lite dumt tyvärr.

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Något som folk missar är att en bostadsrätt äger man inte.
Man äger RÄTTEN till att bo där. Insattslägenhet är något helt annat.

BoBo Räntorna hålls just nu ned samt priserna i sthlm är på samma nivå som högsta noteringen förra året. Prisraset var en kort period under bankkrisen i USA och när folk märkte att det spelar 0 roll så vipps upp igen.

Man kommer på sikt aldrig förlora att äga rätten till sitt boende speciellt i en större stad där det är svårt att bygga mer tex sthlm.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
problemet med hyresrätt är om du har en gammal skräpig spis och vill köpa ny. Du får betala hela spisen och när du flyttar får du ingenting för det.

bullshit , köper du en spis så är det din och då tar man den ju med sig när man flyttar.

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt blir ju billigare i det långa loppet eftersom man slipper betala den delen som i hyresrätt ska bli värdens vinst/avkastning. Men om man inte vet att man kan vara med i leken under en lång tid så ska man kanske inte kasta sig in just nu, vad man betalar för sin första bostadsrätt är ju viktigt med tanke på att framtida kapitalvinster och amorteringar beror mycket på den summan - och kan man vänta några år och den summan går ner så är det bättre för en själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
bullshit , köper du en spis så är det din och då tar man den ju med sig när man flyttar.

Fast då får du spara hyresvärdens spis i något hörn och återställa den innan du flyttar.

Och med tanke på att man i Sverige vanligtvis inte tar med sig sina vitvaror vid flytt så kommer du troligtvis ha två spisar vid ditt nästa boende också. Bökigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
problemet med hyresrätt är om du har en gammal skräpig spis och vill köpa ny. Du får betala hela spisen och när du flyttar får du ingenting för det. I en bostadsrätt ökar det iaf värdet på lägenheten (om kanske inte alltid jättemkt) Så du får tillbaka en del av summan. Dessutom om du har tex halvkaklat badrum och vill helkakla. Så får du först och främst betala det själv. Sen kan hyresvärden höja din hyra för att din lägenhet fick högre standard helt plötsligt...

Sen som det är där jag bor (i hyresrätt) är nog inte helt ovanligt just nu. Hyresvärden är rädd för/hoppas på att få ombilda till bostadsrätter. Med andra ord gör den absolut ingenting för att hålla området i skick. Här ser lekparkerna hemska ut, balkongerna är förfalna osv... Inte skoj...

Det bästa är dock, att bo så billigt som möjligt, Spara pengar som en galning och sen köpa något när marknaden är bra och man kanske har familj och ett sparkapital så man slipper ta ett jättelön med skyhöga räntor. I min erfarenhet bryr man sig inte lika mkt om hur man bor när man ändå kan sitta å wow:a all sin fritid Spelar bra mycket mer roll när man vill leka med barnen osv.
Just nu håller väll bostadsmarknaden på att spricka dessutom, hus börjar bli osålda, priser börjar gå ner lite. Det har dock varit stora varningar om att räntorna kan gå upp väldigt mycket inom en snar framtid. Så att köpa just nu känns lite dumt tyvärr.

Då köper man en ny spis, ställer den förra i något mörkt hörn och tar med sig den nya när man flyttar, värden kan inte kräva att du lämnar den nya om du har den tidigare kvar och kan lämna den i samma skicka som när du flyttade in. Som jag sade, återställer man bara saker så får man göra nästan lika mycket i en hyresrätt.

Visst, kakla och saker är ju mer eller mindre permanenta ändringar, vilket blir pengar i sjön om man flyttar, men om man ändå gör det så måste man ju inte berätta för värden ;). Det kan dessutom vara minst lika mycket pengar i sjön att göra det i en bostadsrätt, eftersom marknaden avgör om du fr någonting alls för det när det kommer till kritan. En annan fördel som jag märkt är att en hel del värdar går med på att betala material om man gör jobbet själv. Och sköter inte värden husen och området rätt så gör värden någonting fel, det går det att kämpa emot och det finns lagar och regler för sådant.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Njao det är sant, misstänkte att någon skulle jämföra det. Här ute är det nog billigare för 24 kvadrat, men om du ska ha 50-60kvm får du ge minst 1 miljon här ute med (i Upplands Väsby var startpriset runt 1 miljon för dom flesta på 2rok, ~60 kvadrat.) Så sjukt dyrt att bo i Stockholm, för det priset får man 2-3 mindre villor i småland ju.

Erik

Edit. Tilläggas kan att jag aldrig skulle ge över miljonen för att ha 30 min pendeltid till staden varje dag. Ska det va bostadsrätt ska det vara nära stan, och då blir det dyrt.

Att betala en miljon för en 3 rummare är ju absolut ingenting, denna kostade 1.35 miljoner och är på 69 kvadrat, detta var strax innan bopriserna sköt i höjden riktigt nu i våras. Tar för övrigt 20 min till centralen

Kompisen köpte nyss en nära Tekniska högskolan för 1.5 mille typ. en 1a, helt okej pris. Man kan inte både få nära till stan, bostadsrätt och billigt Men hellre bostadsrätt och ganska dyrt än hyresrätt... usch

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl

Man kommer på sikt aldrig förlora att äga rätten till sitt boende speciellt i en större stad där det är svårt att bygga mer tex sthlm.

Man ska aldrig säga aldrig. Om bankerna bestämmer sig för att höja räntorna till 15-20% (ingen omöjlighet, hände i USA på 70-talet), eller inte erbjuder amorteringsfria lån längre så kraschar en stor del av marknaden.

Allting bygger på lånade pengar och blir det svårare att låna så kommer priserna att rasa. Då blir bostadsrätt-ägaren personligen inkallad till banken och uppmanad att hosta upp pengarna eftersom säkerheten sjunker i värde.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Man ska aldrig säga aldrig. Om bankerna bestämmer sig för att höja räntorna till 15-20% (ingen omöjlighet, hände i USA på 70-talet), eller inte erbjuder amorteringsfria lån längre så kraschar en stor del av marknaden.

Allting bygger på lånade pengar och blir det svårare att låna så kommer priserna att rasa. Då blir bostadsrätt-ägaren personligen inkallad till banken och uppmanad att hosta upp pengarna eftersom säkerheten sjunker i värde.

Nej du, behöver inte vara så att högre räntor gör att priserna rasar. Vilket man kan se historiskt på svensk bostadsmarknad. Visst på verkas priserna av räntorna, men det är ett mångt komplexare system än ett med två variabler.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Att betala en miljon för en 3 rummare är ju absolut ingenting, denna kostade 1.35 miljoner och är på 69 kvadrat, detta var strax innan bopriserna sköt i höjden riktigt nu i våras. Tar för övrigt 20 min till centralen

Kompisen köpte nyss en nära Tekniska högskolan för 1.5 mille typ. en 1a, helt okej pris. Man kan inte både få nära till stan, bostadsrätt och billigt Men hellre bostadsrätt och ganska dyrt än hyresrätt... usch

Bostadsrätt är i längden billigast (oftast), det kan inte förnekas. Men om du inte vet om du ska bo på ett ställe i flera år så kommer ett impulsköp av en bostadsrätt aldrig att löna sig. Hyresrätt är bättre kortsiktigt, om man är osäker på vad man vill göra, går något sönder fixar värden det.

För alla som inte ska bo långsiktigt och vill binda upp sig på en marknad där priser går upp och ner så är en hyresrätt att föredra. har själv bott på 4 olika orter på 2½ år nu, och det skulle aldrig lönat sig att köpa en bostadsrätt för varje ort.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk

En väldigt stor skillnad är ju också att en hyresrätt betalar du varje månad till hyresvärden, dom pengarna är pengar i sjön som du aldrig får se igen. En bostadsrätt är denna del med pengar i sjön betydligt mindre och den stora delen av det du betalar varje månad betalar du till dig själv.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Hyresrätt i Solna, 3:a på 72 kvadrat -> 5500:- i månaden.

Liknande bostadsrätt i Solna, 3:a på 70-75 kvadrat, ca 2,5-3 millar -> boendekostnad vid en insats på 10% ca 13000-14000 i månaden.

Jag vet vad jag väljer iaf.......

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Hyresrätt i Solna, 3:a på 72 kvadrat -> 5500:- i månaden.

Liknande bostadsrätt i Solna, 3:a på 70-75 kvadrat, ca 2,5-3 millar -> boendekostnad vid en insats på 10% ca 13000-14000 i månaden.

Jag vet vad jag väljer iaf.......

Säger du detsamma när du vill renovera köket men inte får? Eller när du vill sätta in nya trägolv? Trä blir ju faktiskt slitet och inte alla golv går att slipa.

Sen går det att få 3or på 75 kvadrat betydligt billigare än 2.5 mille i solna beroende på var du bor. Så att bara säga solna och inte skick säger inte så mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Säger du detsamma när du vill renovera köket men inte får? Eller när du vill sätta in nya trägolv? Trä blir ju faktiskt slitet och inte alla golv går att slipa.

Sen går det att få 3or på 75 kvadrat betydligt billigare än 2.5 mille i solna beroende på var du bor. Så att bara säga solna och inte skick säger inte så mycket.

Och att renovera ett kök eller fixa ett golv skulle alltså på något magiskt vis vara billigare att betala själv än att värden gör det? För det skall ju en hyresvärd göra om det finns behov av det.

Finns det inget direkt behov av det så görs det ju för att man själv känner för det, och har man pengar att dra igång en käkrenovering bara för att man vill så har man nog en tillvaro stabil nog för att det skall vara värt att ha en bostadsrätt. Men under så gott som alla andra omständigheter så har ju bostadsrätt inga fördelar över hyresrätt. Och sitter man dessutom i en situation där det är en fördel att lätt kunna flytta på sig eller byta boende så är ju hyresrätten överlägsen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.