Mona Sahlin försöker fiska röster

Permalänk
Glömsk

Mona Sahlin försöker fiska röster

Jag såg nyligen att Mona Sahlin uttalat sig om FRA-lagen. Föga förvånande så väntade hon flera dagar för att se var opinionen låg innan hon uttalade sig. Såhär är rubriken i Aftonbladet:

Sahlin vill riva upp FRA-lagen

Nu är ju Aftonbladet en socialdemokratisk tidning, så lite skeptisk måste man vara. Vad är det egentligen Mona Sahlin vill?

Citat:

– Om det blir det förslag som låg i riksdagen, så river vi upp det och förändrar lagstiftningen.

Hon vill ändra lagen. Säger ingenting om att avskaffa den som rubriken ger sken av. Fast läser man det andra citatet:

Citat:

– Att inte bara sticka ner fingret i kablarna för att se vad man hittar, utan söka efter vad man ser som misstanke om brott.

Så ser man att hon anser att lagen är bra som den är, för det är precis som beskrivet som lagen är utformad.

Jag har aktivt följt alla diskussioner om FRA-lagen inte bara på SweClockers och Flashback forum utan även bloggar, vanlig media, TV, tidningar etc. Och jag ser att det finns två typer av personer som uttalar sig om lagen:

1) De som är genuint mot övervakningen, exempelvis personerna på detta forum.
2) De som ser att opinionen är mot lagen (i alla fall i media) och försöker utnyttja det för egen politisk vinning, exempelvis Mona Sahlin.

Det enda som duger 2010 är att rösta på ett parti som vill avskaffa lagen, inte förändra den.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

Jaja. Det kommer bli som med borgerliga och bensinskatten. Man lovar att sänka skatten efter de andras höjning, men när man väl sitter vid makten så "duger det som det är". Precis så kommer det med största sannolikhet med FRA-lagen och sossarna (om dom nu kommer till makten).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2752704.ab

Här är artikeln om någon vill läsa. Sen så tycker jag det är lite väl att rösta på ett parti bara för en liten frågas skull. Man får faktiskt ta och väga än de andra frågorna och se vad som är viktigast, tycker jag. För dom som är intresserade så är även SD emot FRA-lagen. http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jaja. Det kommer bli som med borgerliga och bensinskatten. Man lovar att sänka skatten efter de andras höjning, men när man väl sitter vid makten så "duger det som det är". Precis så kommer det med största sannolikhet med FRA-lagen och sossarna (om dom nu kommer till makten).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2752704.ab

Här är artikeln om någon vill läsa. Sen så tycker jag det är lite väl att rösta på ett parti bara för en liten frågas skull. Man får faktiskt ta och väga än de andra frågorna och se vad som är viktigast, tycker jag. För dom som är intresserade så är även SD emot FRA-lagen. http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&...

så klart sd är imot, ett väldigt bakåt strävande pati som förmodligen ta bort internet och göra om så svergie rammlar tillbaka till medeltiden om dom fick makten.

Finns det nån som har nån sorts tilllit till mona? kommer bli S fall tror jag.
Är väll bara Miljöpartiet som är imot? ett parti jag faktist tycker har flest personer som har nån sorts verklighets förankring. men fortfaranade så är det fler idioter som vänder kappan efter vinden. bara att inse att svergie är förlorat. ingen nytt parti kommer någonsin kunna ta över istället för dom stora och förmodligen snart bara två etablerade partierna.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Det är i alla fall betydligt mindre osmakligt än att exploatera en naturkatastrof i populistiska syften som det borgerliga blocket gjorde efter tsunamikatastrofen.

Men visst, det är svårt att bortse från sossarnas hyckleri i den här frågan.

Någon som däremot har varit konsekvent och saklig är Alice Åström från Vänsterpartiet. Hennes inledningsanförande i riksdagsdebatten var lysande och satte fingret på flera viktiga punkter.

http://www.vansterpartiet.se/content/view/1694/275/

Visa signatur
Permalänk

Det var då en dålig artikel på aftonbladet som inte säger ett skit, mer att rubriken antyder något som inte artikeln handlar om.
Fast jag tror faktiskt Sahlin är emot övervakning, då det i framtiden kanske kommer användas för att lättare sätta dit sådana som hon själv: http://youtube.com/watch?v=HE6VXnScmC4
Att denna person kunde bli partiledare i ett sådant stort parti är något jag inte kan begripa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Känns lite som att "Sverige ut ur EU" som miljöpartiet körde med ett tag tills de insåg att det inte riktigt är så enkelt.

FRA kommer nog inget parti kunna avskaffa när det är klubbat samt om ett år har folk glömt bort det...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Mona Sahlin är politiker, det är såhär politiker jobbar. Hon är ju inte dum i huvudet heller, klart att hon försöker tjäna poäng hos allmänheten när hon märker vart opinionen pekar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Mona Sahlin är politiker, det är såhär politiker jobbar. Hon är ju inte dum i huvudet heller, klart att hon försöker tjäna poäng hos allmänheten när hon märker vart opinionen pekar.

Det bevisar väl precis hur dum hon är? En folkvald politiker skall inte försöka "tjäna poäng" hos sitt folk. De skall lyssna på folket och sedan göra vad de kan för att åstakomma det folket vill. färgen på flaggan avgör hur de går till väga för att åstakomma det, men de ska försöka åstakomma det oavsett. Det är det som är ela poängen med vårt politiska system som det är.

Att bara "tjäna poäng" för att det just nu tjänar ens egna syften går ju helt emot det hela vårt system baserar sig på. Då sätter hon ju sig själv framför det folk hon skall representera. Och det skulle jag säga är rätt dumt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
så klart sd är imot, ett väldigt bakåt strävande pati som förmodligen ta bort internet och göra om så svergie rammlar tillbaka till medeltiden om dom fick makten

M vill ha tillbaka gamla klass-systemet med Adel, präster, borgare och bönder. Fp vill återinföra barnaga. Kd vill att det ska vara lag på att måste gå till kyrkan varje söndag. S vill att alla ska tjärna lika mycket pengar, förutom personerna i sin egna krets som får superjobb och gör ingen nytta. V vill att slänga alla höginkomsttagare i brännugnar. Och lilla Mp vill att vi ska åka med häst och vagn till jobbet.

Fördomar är fint. Eller hur?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr nästan anse att vi svenskar som folk förtjänar FRA-lagen. FRA lagens stöd bland vanliga människor är så gott som noll. Det har bloggats här och var och människor har fördömt lagförslaget men nu när förslaget väl har klubbats igenom har alla fogat sig och livet verkar gå vidare. Tydligen tyckte den stora majoriteten av medborgarna att det var viktigare att kolla på en fotbollsmatch än att göra sin åsikt hörd utanför riksadgshuset när detta lagförslag klubbades igenom helt emot folkets vilja. Många jag har pratat med verkar vara av åsikten att FRA förslaget var förkastligt men att det inte spelar någon roll, regeringen gör ju som de vill ändå.. Så länge vi som folk bara gnäller lite och sedan fogar sig och accepterar det som händer så har vi en riktig tur om det bara stannar vi FRA, för det innebär ju att politikerna kan pusha oss nästan hur långt som helst utan att behöva stå till svars, folk gnäller lite, accepterar och glömmer. Om vi enade skulle visa vårat missnöje i mer än bara ord skulle sådana här saker bli betydligt svårare för en regering att genomföra.

Att så många människor väljer att kolla på en fotbollsmatch som nu en vecka senare inte har någon som helst betydelse i folks liv samtidigt som en av grundpelarna för våran öppna och moderna demokrati slås sönder är nästan mer upprörande än FRA lagen själv, om folk var lika engagerade i sådana här frågor som i triviala saker som fotboll kanske vi som folk skulle ha lite mer att säga till om.

Inget ont om sport, men detta är något som kommer leva med oss betydligt längre än en seger i en fotbollsmatch, att vi även förlorade matchen gjorde ju inte saken bättre heller ...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
För dom som är intresserade så är även SD emot FRA-lagen. http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&...

Det jag ser i länken är, precis som jag hört tidigare, att de är FÖR lagen. Det här med att skicka den ett varv till kommer inte ändra grundproblematiken - att de skaffar en fet fiberkabel dit all gränsnuddande trafik kopieras...

SD är inte så värst mycket emot lagen:
http://christianengstrom.wordpress.com/2008/06/23/sd-stodjer-...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det jag ser i länken är, precis som jag hört tidigare, att de är FÖR lagen. Det här med att skicka den ett varv till kommer inte ändra grundproblematiken - att de skaffar en fet fiberkabel dit all gränsnuddande trafik kopieras...

SD är inte så värst mycket emot lagen:
http://christianengstrom.wordpress.com/2008/06/23/sd-stodjer-...

Nej dom är inte emot FRA-lagen generellt, men däremot är dom emot FRA-lagen i nuvarande form. Det vill säga precis som Vänsteralliansen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nej dom är inte emot FRA-lagen generellt, men däremot är dom emot FRA-lagen i nuvarande form. Det vill säga precis som Vänsteralliansen.

"Vi vill övervaka men på vårat sätt" är inte en förbättring.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"Vi vill övervaka men på vårat sätt" är inte en förbättring.

Tycker du ja.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Fult men smart taktiskt av (s).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
M vill ha tillbaka gamla klass-systemet med Adel, präster, borgare och bönder. Fp vill återinföra barnaga. Kd vill att det ska vara lag på att måste gå till kyrkan varje söndag. S vill att alla ska tjärna lika mycket pengar, förutom personerna i sin egna krets som får superjobb och gör ingen nytta. V vill att slänga alla höginkomsttagare i brännugnar. Och lilla Mp vill att vi ska åka med häst och vagn till jobbet.

Fördomar är fint. Eller hur?

visst är det men då sd har sagt rakt ut att dom vill ha gammla kristna värderingar och hemmen bla bla bla....sånt som hörde hemma på medeltiden.
ingen av dessa du har rabblat upp har sagt de du skriver.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
visst är det men då sd har sagt rakt ut att dom vill ha gammla kristna värderingar och hemmen bla bla bla....sånt som hörde hemma på medeltiden.
ingen av dessa du har rabblat upp har sagt de du skriver.

Du blandar inte ihop Kd med SD nu då?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Du blandar inte ihop Kd med SD nu då?

knappast, tyckte förut inte att sd var så ultra dåliga som andra verkade tycka men var för att man aldrig hade hört nått från dom förutom lite om invandrar grejer på tv.
men efter ha lyssnat på en intervju på p1 med han den där partiledaren så insåg man hur uselt parti det igentligen är. bakåt stravande.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
knappast, tyckte förut inte att sd var så ultra dåliga som andra verkade tycka men var för att man aldrig hade hört nått från dom förutom lite om invandrar grejer på tv.
men efter ha lyssnat på en intervju på p1 med han den där partiledaren så insåg man hur uselt parti det igentligen är. bakåt stravande.

Då får du allt ta och ge exempel på diverse "bakåtsträvningar" dom vill genomföra. För att säga att dom är bakåtsträvande säger inte så mycket.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Då får du allt ta och ge exempel på diverse "bakåtsträvningar" dom vill genomföra. För att säga att dom är bakåtsträvande säger inte så mycket.

jag får en obehaglig känsla av att du inte bara tycker att SD faktiskt förtjänar att kallas parti utan också att de står för legitim politik och bra idéer. men jag antar att du mest vill retas.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Varför sitter vi igentligen här och gnäller när vi kan slå tillbaks med ett eget parti som verkligen representerar...Iallafall oss svenska datornördar?

Btw, kommer staten skicka maskerade soldater som ska eliminera mig nu när de läser detta?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
jag får en obehaglig känsla av att du inte bara tycker att SD faktiskt förtjänar att kallas parti utan också att de står för legitim politik och bra idéer. men jag antar att du mest vill retas.

Man får inte tycka det här på sweclockers eller vadå? Har jag missat nått?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Då får du allt ta och ge exempel på diverse "bakåtsträvningar" dom vill genomföra. För att säga att dom är bakåtsträvande säger inte så mycket.

har sagt va det är, du kanske borde ta och läsa på va dom står för(de lilla som finns förutom att sparka ut invandrare)
dom vill införa det "gammla folkhemmet" och kristna värderingar å tro.
det är ett uselt enfråga parti som inte skulle kunna styra svergie för fem öre.
bara ut och läs på deras sida, står enbart om flycktingar och invandring samt kristen skit.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
har sagt va det är, du kanske borde ta och läsa på va dom står för(de lilla som finns förutom att sparka ut invandrare)
dom vill införa det "gammla folkhemmet" och kristna värderingar å tro.
det är ett uselt enfråga parti som inte skulle kunna styra svergie för fem öre.
bara ut och läs på deras sida, står enbart om flycktingar och invandring samt kristen skit.

Allvarligt talat, nu får du ta och visa mig vart det står om kristen värderingar på denna sidan. http://www.sverigedemokraterna.net/nyhet.php?action=fullnews&...
Jag har letat och letat på deras sida men inte hittat nåt om kristen etik eller bakåt strävningar. Eller jo, det ända jag hittade som var bakåt strävande va "" Återgå till den assimileringspolitik som gällde fram till mitten av 1970-talet och som innebär att det är invandrarna som skall anpassa sig till det svenska samhället och inte tvärtom." Men det är väl ändå en ganska schysst åsikt?

Men jag skulle vilja att du länkade till mig om det du har sagt om SD, antagligen här i tråden eller om det går för mycket offtopic så kan du skicka ett PM om det till mig. Hoppas du hittar det då jag är intresserad av detta.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Varför sitter vi igentligen här och gnäller när vi kan slå tillbaks med ett eget parti som verkligen representerar...Iallafall oss svenska datornördar?

Det finns ett parti som representerar mycket av det som nördar tycker och tänker

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det finns ett parti som representerar mycket av det som nördar tycker och tänker

Vilket då?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vilket då?

Hehe tror att han syftar på Piratpartiet, eller har jag missförstått?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vilket då?

Piratpartiet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Allvarligt talat, nu får du ta och visa mig vart det står om kristen värderingar på denna sidan. http://www.sverigedemokraterna.net/nyhet.php?action=fullnews&...
Jag har letat och letat på deras sida men inte hittat nåt om kristen etik eller bakåt strävningar. Eller jo, det ända jag hittade som var bakåt strävande va "" Återgå till den assimileringspolitik som gällde fram till mitten av 1970-talet och som innebär att det är invandrarna som skall anpassa sig till det svenska samhället och inte tvärtom." Men det är väl ändå en ganska schysst åsikt?

Men jag skulle vilja att du länkade till mig om det du har sagt om SD, antagligen här i tråden eller om det går för mycket offtopic så kan du skicka ett PM om det till mig. Hoppas du hittar det då jag är intresserad av detta.

"Vi värnar västerlandets kristna etik" - http://www.sverigedemokraterna.net/asikt_text.php?action=full...

Där har dem lindat in orden fint. Kunde faktiskt lika gärna stå "vi avskyr bögfasoner och Alah kan ta sig i häcken" (i alla fall om man heter Ragganof ).
Nej men, där står det tydligt i alla fall. Sen får man väl tolka det hur man vill. Jag anser dock att religion har inget med ett modernt samhälles utveckling att göra. (Med det sagt.. alla får ha sin tro, och det gör gott för själen att faktiskt få tro på vad man vill, utan att bli hjärntvättad från fosterstadie. Sen om det är rätt eller fel, det är en diskussion jag vill hålla mig långt ifrån).

Sen vill jag inte uttala mig om SD-partiet för övrigt hller. Är alldeles för dåligt påläst om dem. Mer än att de är ordentligt ståndaktiga på vissa punkter till skillnad från våra kontroversiella riksvalda mespartier, men ser ut att brista fruktansvärt på andra. Möjligtvis en enda röra alltihop.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Man får inte tycka det här på sweclockers eller vadå? Har jag missat nått?

va? det har mycket liten, eller ingen, koppling till sweclockers.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster