Min nya sajt: Alice och Bob - En vänlig guide om kryptering, datorsäkerhet och ...

Permalänk
Medlem

Psionicist, trevlig sida!

Jag kom å tänka på en liknelse för publika nycklar som funkar bättre än visitkort. Vem som helst kan förstå konceptet om man jämför en publik nyckel med ett hänglås; man kan skicka det till vem som helst och bara avsändaren med rätt nyckel kan öppna paketet som det blir låst med.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Psionicist, trevlig sida!

Jag kom å tänka på en liknelse för publika nycklar som funkar bättre än visitkort. Vem som helst kan förstå konceptet om man jämför en publik nyckel med ett hänglås; man kan skicka det till vem som helst och bara avsändaren med rätt nyckel kan öppna paketet som det blir låst med.

Det är en bra idé. Ett tråkigt problem är ju dock att ordet "publik nyckel" betyder två olika saker i olika sammanhang.

I generella krypteringssammanhang är den publika nyckeln en nyckel som är känd, och som vanligtvis används för kryptering (och inte avkryptering).

I OpenPGP-sammanhang brukar ju dock "publik nyckel" olyckligtvis användas för något som mer korrekt borde kallas för "ASCII-armerat publik nyckel-paket". Den här: Bobs innehåller ju dels den publika nyckeln (i den generella betydelsen) och dels en massa annan information, som namn, epostadress, algoritm-information osv.

Något som jag jobbar på är att förbättra Teori-delen att förklara hur kryptering fungerar (just nu står det bara hur det knäcks). I kapitlet om asymmetriska krypton kan hänglås/kassaskåpet-exemplet användas. Jag gillar det också.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Helt grymt bra initiativ, så gäller bara saken att locka personer som inte har någon aning om vad detta är, men ändå vill ha lite personlig integritet.

Torguiden ska bli mycket tydligare. Jag har sett att Tor rekommenderas mycket (framförallt på Flashback) men dessvärre verkar många inte veta om att slutnoden inte är krypterad. Att läcka cookies och annat är ett stort problem också.

Alla synpunkter väldigt välkomna!

Edit: Kom på en användarvänlig lösning nu. Rekommendationen kommer att vara att installera en separat webbläsare speciellt för Tor. Använder man Firefox, så kör man Tor via Opera (och tvärt om). Tor-webbläsaren konfigurerar man så att den inte har flash, inte har javascrpt, javaapplets, cookies, http-referers eller annat. Avancerade användare kan istället konfigurera en filtrerande proxy, och enbart köra en webbläsare.
Ska uppdatera guiden med denna idé.

Om man använder Firefox kan man lika gärna sätta upp en till profil och köra Tor med istället för att använda en annan webbläsare för det.

Permalänk
Medlem

Smaskigt, intressant läsning. Inte världens vackrats sida men här är det innehållet som räknas.

Visa signatur
Permalänk
Glömsk

Hehe. Någon webbdesigner är jag inte. Däremot är typografi ganska roligt, framförallt att få det bra utan att ändra webbläsarens standardfont.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på det här med socialt accepterat integritetsskydd som nämndes innan i tråden såsom kläder och kuvert. Kom då att tänka på att de flesta anser det självklart att man ska kryptera sina privata trådlösa nätverk så där är ju ett område där kryptering är socialt accepterat. Finns i och för sig ganska många oskyddade trådlösa nätverk också men det är nog snarare på grund av okunnighet...

Hittade förresten inget direkt om hur man skyddar sitt trådlösa nätverk på Alice och Bob (jag kanske inte letade så mycket). Tror det är många som inte har så stor koll på det här med WEP och WPA och allt vad det heter. Även om man krypterar sin trafik i datorn så kan det vara bra att skydda det trådlösa nätverket mot intrång (tjuvsurfare som stjäl bandbredd eller försöker hacka sig in på datorer, scanna av trafiken med mera).

Känner att jag själv kör med aningen klen kryptering på trådlösa nätet för att vissa enheter (såsom min TviX mediaspelare, grabbens nintendo ds och nintendo wii) inte verkar stödja så mycket mer än 64-bitars WEP. Nu kör jag det trådlösa via min Linksys router men man kanske kan separera det trådlösa nätet från det övriga nätverket på något sätt så att det blir säkrare, (gissar att det skulle behövas något routerliknande som spärrar däremellan). Finns säkert redan FAQ och guider om sådant, men känner lite som att riskerna med att bli avlyssnad på trådlösa nätverket nästan är större än att FRA snokar på trafiken.

Permalänk
Glömsk

ronnylov: Det har du rätt i. Det är egentligen lite otäckt: vill man skydda sig från grannens ungar anses det okej, men vill man skydda sig från staten ses man som suspekt.

Jag har faktiskt inte tänkt på alls att skriva en guide om att skydda trådlösa nätverket, förutom när nätet redan är osäkert (exempelvis på caféer). Det är en väldigt bra idé! Dessvärre har jag inget trådlöst nätverk själv att experimentera med. Ska undersöka saken ändå.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
ronnylov: Det har du rätt i. Det är egentligen lite otäckt: vill man skydda sig från grannens ungar anses det okej, men vill man skydda sig från staten ses man som suspekt.

Jag har faktiskt inte tänkt på alls att skriva en guide om att skydda trådlösa nätverket, förutom när nätet redan är osäkert (exempelvis på caféer). Det är en väldigt bra idé! Dessvärre har jag inget trådlöst nätverk själv att experimentera med. Ska undersöka saken ändå.

Om du behöver en wlan-router kan jag bistå med en då jag sålt min laptop och inte kommer köpa en ny på väldigt länge då jag är en arbetslös fattiglapp.
Bara att komma och plocka upp i stockholm

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Kom på att jag fick en "gratis" trådlös router från comhem när jag beställde snabbare bredband (kampanj) och den har jag inte haft någon användning av eftersom jag redan har en annan trådlös router. Men nu skulle jag ju kunna koppla ihop dessa två. Kom även på att Nintendo Wii faktiskt stödjer WPA2 och TviX spelaren har jag ju anslutit med kabel numera så det är väl knappt lönt att krångla till det för endast nintendo ds.

Verkar i alla fall att WPA2 är säkrast följt av WPA. WEP kan knäckas ganska snabbt men är väl ändå lite säkrare om grannarna kör helt oskyddat.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, bra innehåll (med tanke på att sidan bara är 1% färdig), men designen ger ett intryck som att sidan skulle vara gammal.
Loggan är simpel men stilren.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevlig sida!

Någon som har koll på hur program som Diskeeper (med defrag i omstart) fungerar med truecrypt?

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Mycket bra iniativ! Nu kanske man kan få föräldrarna till att veta lite om kryptering, då jag inte är så bra på att förklara. Med texten i din sida var väldigt enkel att förstå sig på själva meningen med kryptering.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Glömsk

För några år sedan bestämde jag följande: Ingen webbdesign jag gör ska använda annat teckensnitt än webbläsarens standard. Nu har jag dock fått så många klagomål på fult teckensnitt (vems fel är det? ) att jag ändrat till något populärare. Tycker det blev ganska bra.

Har skrivit några timmar nu under natten, bland annat är Hårddisk-guiden i princip omskriven efter feedback jag samlat på olika forum. Så har jag börjat med FAQ:n.

Tycker hårddiskguiden är fin att titta på nu http://www.aliceochbob.se/harddisk.html

Nån designer som har förslag hur den feta röda varningsrutan kan göras mindre "skrikig", men ändå tydlig?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nu blev det en snyggare design på sidan. Men jag har inga problem med den gamla textstilen

Edit: Stavfel

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
För några år sedan bestämde jag följande: Ingen webbdesign jag gör ska använda annat teckensnitt än webbläsarens standard. Nu har jag dock fått så många klagomål på fult teckensnitt (vems fel är det? ) att jag ändrat till något populärare. Tycker det blev ganska bra.

Har skrivit några timmar nu under natten, bland annat är Hårddisk-guiden i princip omskriven efter feedback jag samlat på olika forum. Så har jag börjat med FAQ:n.

Tycker hårddiskguiden är fin att titta på nu http://www.aliceochbob.se/harddisk.html

Nån designer som har förslag hur den feta röda varningsrutan kan göras mindre "skrikig", men ändå tydlig?

Bra sida! Har själv precis "upptäckt" TrueCrypt, och hårddiskguiden blir mycket nyttig läsning för mig.

Angående designproblemet så brukar jag göra så att jag sätter en lite ljusare rödorange bakgrund, och en lite mörkare border. Med en ikon blir det ännu trevligare, men det riskerar kanske att inte passa in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Nu blev det en snyggare desing på sidan.

Håller med, det blev betydligt trevligare

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Nån designer som har förslag hur den feta röda varningsrutan kan göras mindre "skrikig", men ändå tydlig?

Kör med en röd border istället, kanske även rött teckensnitt. Snabbt exempel:

padding: 3px; width: 600px; border: solid 1px #950000; color: #BB0000;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarska
Kör med en röd border istället, kanske även rött teckensnitt. Snabbt exempel:

padding: 3px; width: 600px; border: solid 1px #950000; color: #BB0000;

Använd bättre enheter, typ 100% bredd och .75em padding eller något. Tänk om nån har en liten (eller enorm) upplösning på sin skärm?

Permalänk
Medlem

Dunkade upp en länk från http://www.fraoptimering.se/ som är en satirisk kritisk blogg ang FRA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
oakim: Vad gick er kurs igenom? Länk till kursinnehåll/plan skulle uppskattas om det finns.

Här får du en länk till kurshemsidan för en kurs vid namn "Datasäkerhet" som jag läste på LiU i höstas som kanske kan vara intressant:

http://www.it.isy.liu.se/studentinfo/TSIT02/

Den var dock väldigt grundläggande (och helt på engelska), men den kan kanske var av intresse ändå.

Alla föreläsnings-"slides" finns här:
http://www.it.isy.liu.se/studentinfo/TSIT02/lecturedocumentat...

Kurslitteraturen var "Dieter Gollmann: Computer Security", vilken var sådär, inte jättebra IMO.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Bumpar denna helt oschysst utan att tillföra något förutom en önskan att Psionicist kanske ska uppdatera sidan något.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Dock så behöver layouten röjas upp lite. Inget fel i att skippa allt "lull-lull", det är snarare väldigt snyggt med en minimalistisk sida. Tyvärr är det snarare svårt att läsa texterna på den här.

Förstasidan har för lite padding mellan de olika delarna imo. Det gör det svårt att särskilja styckena och få en snabb överblick på de olika sektionerna.

Sidan om att skydda sin e-post har lite för bred utspridning och för mycket radavstånd. De horisontella skiljelinjerna delar upp texten i olika delar snarare än att markera för de olika deltagarna.

Allmänt tror jag din sida skulle må bra av lite smalare bredd och kanske någon mjuk bakrund för att markera outlines. Försök att inte stycka upp texten i så många stycken utan att hålla ihop dem lite, det är lättare för ögat att överblicka. Sen kan vissa grafik-instruktioner klämmas ihop lite och kanske färgläggas lite mer, men det är en fråga som kan vänta.

Jag hoppas du är mottaglig för lite konstruktiv kritik och gör det bästa av det.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Glömsk

Cheers. Har planerat att uppdatera sajten flera gånger med det finns alltid så mycket annat man kan göra.

FRA börjar lyssna den första september (eller oktober?) så det finns lite tid kvar.

Ska se vad jag kan göra. Tackar för intresse och konstruktiv kritik!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

starttls.se kan säkert vara en bra sida att länka till också

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd

Väldigt bra!

Permalänk
Medlem

hej
om man nu vill stöldskydda datorn och dölja bankuppgifter privata filer osv
vad ska man göra då
på tidigare thinkpad var man tvungen att byta ut en bios modul om ej rätt lösenord fanns
vad göra på en bärbar utan biometriskt inloggnings filter

lagras lösenord odyligt i dator vid själva inloggningen på vissa banker har man ett certifikat nedladdat hur säkert är detta på de flesta banker anv inloggnings dosor men man skriver ju på tangentbordet i klartext
själva int trafiken sägs ju vara kryperad

Visa signatur

hs