Intel skjuter upp flerkärnig Atom

Permalänk
Melding Plague

Intel skjuter upp flerkärnig Atom

Under den asiatiska datormässan Computex i juni meddelade Intel att de började leverera sin strömsnåla processor Atom. I den första omgången kommer enbart enkelkärniga versioner att säljs, men tvåkärniga modeller har hela tiden varit planerade. Nu uppger en branschanalytiker att Intel flyttat tillverkningsstarten och lansering av dessa tvåkärniga processorer på framtiden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Köper man en mini dator söker man inte prestanda ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Köper man en mini dator söker man inte prestanda ändå.

kan trots det vara skönt att multitaska ;P

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Köper man en mini dator söker man inte prestanda ändå.

Man söker ju inte att datorn ska prestera dåligt heller, så jag förstår inte hur du menar.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Man har alltså inte börjat producerat Atom än?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Man har alltså inte börjat producerat Atom än?

jodå! har gått och köpa ett tag

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Frågan är inte om AMD skrämt intel lite med sin framtida Atom-utmanare baserad på K8 som drar slösar på mindre energi tillsammans med nordbryggan och bör prestera bättre.

Permalänk
Medlem

Lite synd eftersom en Atom skulle kunna göra fint i en mini-HTPC. Med dual-core så kommer den nog klara att spela upp 720p utan problem.

Har hittat ett moderkort => http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1495...

Synd att det inte har optisk ut bara

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Mjo, dual core atom är ju det som kommer bli skiten så att säga.

Idag känns den liiite för klen men med dual core så blri den både effektiv och kraftfull nog till att göra det man vill av en minidator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Man söker ju inte att datorn ska prestera dåligt heller, så jag förstår inte hur du menar.

//Gorian

Mena mer att man inte ser på hdmatrial osv som kan behöva en krafitv processor.
Eftersom den lilla skärmen inte drar nytta av hd kvalitet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Mena mer att man inte ser på hdmatrial osv som kan behöva en krafitv processor.
Eftersom den lilla skärmen inte drar nytta av hd kvalitet.

”Den lilla skärmen” ?

Om du syftar på Asus Eee PC så har du på sitt sätt rätt, även om de flesta videor lider av så hög kompression att en nedskalning från HD således tillför kvalité.

Men det är en dator det både MSI U100 och Acer Aspire One som Sweclockers skrivit om tidigare har båda högre upplösning så att de vist tillgodogör sig HD kvalité i 720, om än inte fullt ut. Därmed inte sagt att dessa tre datorer är de enda som använder sig eller kommer att använda sig av Intels Atom, så vitt jag vet och vilket även synes i artikeln finns en efterfrågan om energisnåla HTPCs och diverse annat.
Att som någon påstod att det minst krävs dubbla kärnor för att köra HD är ju förståss ren bull, det är lustigt att se hur människor tror sig veta något eller försöka tänka logiskt när det så ofta resulterar i ”pannkaka”. Förut var det Mhz antalet som ”styrde” hur snabb en processor ”var”. I dag är det hur många kärnor den har plus Ghz antal. Så är det dock inte, men vist är det gött med många kärnor.

Hej hopp, ha en god fortsatt eftermiddag, eller vad det nu är där och när du befinner dig, tjo.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Mena mer att man inte ser på hdmatrial osv som kan behöva en krafitv processor.
Eftersom den lilla skärmen inte drar nytta av hd kvalitet.

vilken liten skärm tänker herrn på? blir ju perfekt till en mediapc kopplad till tv?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Tror inte intel är det minsta skrämda av AMD´s okända konkurrent, det känns knappast som att deras budget tillåtit dem några större tekniska utsvävningar. Men däremot kan jag höra Isiaha hurra i ett hörn. Dualcore Atom hade troligen slaktat den. För övrigt är det intressant att så många upplever Atom betydligt kvickare än den tidigare Celeron som ofta varit lika bra eller bättre i benchmarks. Optimering kanske gör sitt?

Unrar om intels nya moderkretsar till atom har hårdvaru acceleration av film. Vore sweet.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Unrar om intels nya moderkretsar till atom har hårdvaru acceleration av film. Vore sweet.

'
Det vore istället något tycker jag. Alla småboxar som kan spela upp video har egentligen en hyfsat klen ARM/RISC-processor, men med en hårdvarudekoder-del, som gör det för en tiondels watt/klockfrekvens.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sätter mig i spekulationsfåtöljen: kan det möjligen vara så att Intel avvaktar pga att Microsoft ligger i förhandlingar - alternativt över påtryckningar - med hårdvarutillverkare om att begränsa UMPC enheters hårdvaruspecifikation? Hårdvarutillverkarna behöver ju inte bry sig, ifall de inte tvunget vill ha Microsoft ombord, men som marknaden ser ut skapar kanske Microsofts agerande viss osäkerhet. Inte för att UMPC är den enda marknaden, men det kanske ändå har tillräckligt stor inverkan på deras strategi.

Nej, nu får det vara nog och jag tvingar mig ur den alltför mysiga spekulationsfåtöljen.

Permalänk

Jag har dessvärre inte följt med branschen så bra som förr men var det inte så att Intel hade problem med att få igång, åtminstone, en 45nm fabrik? Det kunde i så fall ha nåt med saken att göra.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade varit kul att kunna spela spel på små datorer också och inte bara stora tunga dyra...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Detta är på sätt och vis bra, då det vore synd om dessa smådatorer försöker prestera bättre när det bara borde fokusera på låg energisugning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
vilken liten skärm tänker herrn på? blir ju perfekt till en mediapc kopplad till tv?

Tänkte eftersom processorn är liten så borde dom ju sätta dit en liten skräm osv .
Men varför ska man ha den i en htpc? Har man plats med en tv på 50tum kan man säkert få plats med en normalstor htpc tänkte jag på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en bärbar med dual-core Atom Skulle dock vilja att de skapade ett strömsnålare moderkort till processorn.

Permalänk
Medlem

Kommer det gå att byta från en vanlig till en flerkärnig processor när dom kommer på tex en msi wind, eller är det så att dom sitter lödda på moderkortet ?