Permalänk
Melding Plague

Spelsex upprör inte

För tre år sedan släpptes en modifikation till spelet GTA: San Andreas som aktiverade ett dolt sexspel. Modden "Hot Coffee" resulterade i en amerikansk masstämning. Datorspelarna är dock inte så upprörda som kontroversen gav sken av.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad löjligt bara.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ja, men orka stämma varandra hela tiden.

Men det är så amerikanere(yankees) är:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Om man inte vill ha med det att göra är det väll bara att låta bli å köpa spelet? Nu Jänkarna lugna sig lite )))

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Avstängd

jag blir också jätteledsen av sex

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser det roliga i hela grejjen?
Det är helt OK o springa o skjuta av folk armar, ben och huvuden. t.o.m på poliser. Men när man får se en naken datoranimerad brud.. Då blir det liv!

En del människor är bara för roliga...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sannt!

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Bara jag som ser det roliga i hela grejjen?
Det är helt OK o springa o skjuta av folk armar, ben och huvuden. t.o.m på poliser. Men när man får se en naken datoranimerad brud.. Då blir det liv!

En del människor är bara för roliga...

Håller med till 100%. Komiskt är vad det är...

Permalänk
Medlem

Det är lite konstigt att dom inte blir stämda då man kan gå runt och döda folk på massa brutala sätt osv. Dom stämmer istället tillverkaren då dom skildrar nånting som faktiskt väääldigt många pysslar med och som faktiskt är naturligt och inte olagligt, dvs att ha sex.

Men det är typiskt USA, sex är dåligt (dom är ju religiösa fanatiker) medans vapen och våld är FETT NAJS. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Bara jag som ser det roliga i hela grejjen?
Det är helt OK o springa o skjuta av folk armar, ben och huvuden. t.o.m på poliser. Men när man får se en naken datoranimerad brud.. Då blir det liv!

En del människor är bara för roliga...

+1

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Helt sjukt det här, dem måste alltså ha laddat ner modden och installerat den? och sen stämmer dem speltillverkaren i hopp om att få pengar. Pengagiriga USA bor. Precis som när dem skulle stämma mcdonalds för att dem blev feta. Nej dem får ta och ge sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
Helt sjukt det här, dem måste alltså ha laddat ner modden och installerat den? och sen stämmer dem speltillverkaren i hopp om att få pengar. Pengagiriga USA bor. Precis som när dem skulle stämma mcdonalds för att dem blev feta. Nej dem får ta och ge sig.

Anledningen till att dom kunde bli stämda var att scenen redan fanns i spelet och modden aktiverade endast den. Men jag skulle gissa att större delen av människorna som stämde bara var ute efter ett sätt att tjäna pengar lätt.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Hehe dessa jänkare

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

haha ja. de är alltför roliga dessa amerikaner

Permalänk
Medlem

Jag vill prova och se vad det är. Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Bara jag som ser det roliga i hela grejjen?
Det är helt OK o springa o skjuta av folk armar, ben och huvuden. t.o.m på poliser. Men när man får se en naken datoranimerad brud.. Då blir det liv!

En del människor är bara för roliga...

Det är USA
Det är en rättighet att bära vapen (i vissa stater) men förbjudet att sola topless (för tjejer/kvinnor) =USAs motto är inte "Make love not war", det är "Make war not love".

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
Jag vill prova och se vad det är. Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
xDD http://www.youtube.com/watch?v=0BhajobmxS8

Var det allt??? Man fick ju inte se något ju . . . snåljåpar

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Yep, det är USA.
Det är nämligen så att våld och vapen är mycket mer ok är sex.
Faktiskt så är det ibland mer lagligt att skjuta hagelbössa än att ha sex (oftast 18 år i USA för att inte vara minderårig dvs).

Sedan kan jag förstå tänkandet:
"VAA?? Jag köpte ett våld spel till min son!!! inte något han kan modda och se nakna tjejer med!!! neeeeej!!!!!"

Det finns mångs som ville åt Rockstar, men som sagt fick de alltid sälja sina spel. Sedan hittade man detta och tog tillfället i akt.

Så nej, det handlar inte bara om detta, utan att man vill komma åt speltillverkarna på vad som helst.

Permalänk

Anledningen till att vapen är lagligt i USA är väldigt vettig. Tanken är att ett befolkning med skjutvapen hemma har lättare att göra motstånd om dom skulle behöva skydda sig mot landets styrelse. Det står också i konstitutionen och är alltså något som inte går att förändra.

Sex-grejen är ju något helt annat, och ärligt talat är väl inte vi så mycket bättre här. Föräldrar låter sina ungar spela GTA, men om dom såg hot coffe skulle dom antagligen bli en aning upprörda. Sen finns det ju en massa galna människor i den kristna högern som för oväsen men dom representerar ju knappast befolkningen.

Att man kan stämma företag är väl snarare bra? Här i Sverige får man tacka och ta emot om ett företag behandlar en illa, i USA har man iaf en chans att göra något åt det. Att Rockstar blev dömda är för att spelet var märkt med en viss åldersgräns, när det visade sig att sexscenerna fanns med gäller inte den gränsen. Alltså helt rätt av det föräldrar som blivit lurade att få sina pengar tillbaka. Dom flesta galna stämningar man hör om blir det ju aldrig något av, snarare något USA-hatare drar upp för att få skratta lite.

Det har alltså inte med sjävla sexscenen att göra utan att det var dolt och märkningen inte stämde överens. GTA IV har ju nästan lika grova scener, helt öppet, och ingen klagar på det.

Permalänk
Medlem

Ofta att 13 åringar i puberteten klagar och känner sig förnedrad av animerad softcore. Förmodligen, av de 2500 ungar som fick sina spel beslagtagna av föräldrarna sparade ihop veckopengen och köpte ett nytt som sedan gömdes i p-tidningslådan.
Men det är USA det, om det luktar $, finns det alltid hyenor som vill komma åt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prologic
Ofta att 13 åringar i puberteten klagar och känner sig förnedrad av animerad softcore. Förmodligen, av de 2500 ungar som fick sina spel beslagtagna av föräldrarna sparade ihop veckopengen och köpte ett nytt som sedan gömdes i p-tidningslådan.
Men det är USA det, om det luktar $, finns det alltid hyenor som vill komma åt.

Precis. Sedan är det inte tänkt att 13-åringar och ynglingar spelar spel för 18+ (Mature). Men jänkarna grät ju över sexscenerna i Mass Effect trots att det är både enklare och mer diskret än i filmer som ändå lyckas göra det på ett smakfullt sätt. Då tänker jag framförallt det skandalösa inslaget i Fox News (suck) när de krigade ned spelet som ett genusbestyckat galet sexspel utan att ha sett spelet själva, om ens kartongen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Bara jag som ser det roliga i hela grejjen?
Det är helt OK o springa o skjuta av folk armar, ben och huvuden. t.o.m på poliser. Men när man får se en naken datoranimerad brud.. Då blir det liv!

En del människor är bara för roliga...

100% agreed. Ibland är amerikaner bara för roliga...

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feesk
Om man inte vill ha med det att göra är det väll bara att låta bli å köpa spelet? Nu Jänkarna lugna sig lite )))

"Problemet" var att detta upptäcktes efter att folk köpt spelet, därför kunde de inte låta bli att köpa det när de redan gjort det...
Och det som ska "varna" användarna (läs föräldrarna) för sådant här är åldersgränsen som inte var inte anpassad för den där scenen.

Tro inte att jag försvarar stämningen nu, men det är ju lätt att se varifrån argumenten kommer - desto svårare att hålla med dem

Permalänk

Men spelet är ju stämplat 17-18+ !

Samt Rockstar borde väll inte få skulden för sexet? De kan väll lika gärna nån mod-grupp ha gjort ? Sen har man sex med horor i bilen, är inte de lika kvinnokränkande/barnförbjudet ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Att man kan stämma företag är väl snarare bra? Här i Sverige får man tacka och ta emot om ett företag behandlar en illa, i USA har man iaf en chans att göra något åt det. Att Rockstar blev dömda är för att spelet var märkt med en viss åldersgräns, när det visade sig att sexscenerna fanns med gäller inte den gränsen. Alltså helt rätt av det föräldrar som blivit lurade att få sina pengar tillbaka. Dom flesta galna stämningar man hör om blir det ju aldrig något av, snarare något USA-hatare drar upp för att få skratta lite.

Det har alltså inte med sjävla sexscenen att göra utan att det var dolt och märkningen inte stämde överens. GTA IV har ju nästan lika grova scener, helt öppet, och ingen klagar på det.

Jo, men nu kan man ju förstå om någon utvecklare satt och lade in scenen och sedan den på företaget som skall försöka avgöra vad som kan tillåtas vara med i spelet för att åldersgränsen skall hållas, ansåg att det var för vågat och sade till utvecklaren att ta bort det. Utvecklaren orkar inte ta bort scenen utan tar bara bort referensen.
Sedan kommer någon på att om man moddar lite så kan man återställa referensen och lägger upp hur man gör. Sedan sprids det hela över internet, som sådana saker brukar göra och fler lägger in det. Media hakar på och blåser upp det hela nått kopiöst, vilket gör att fler testar och moralhögern rasar.

Känns inte som att det finns grund för att stämma tillverkaren för något som kräver en modifiering av spelets kod för att det skall fungera. Det stär väl förmodligen i licensavtalet för spelet att dylika ändringar inte får göras, vilket gör att moddningen inte är tillåten av speltillverkaren.

Känns som en enorm storm i ett vattenglas.

Förmodligen kan 99,9% av de unga grabbar (vilket jag antar är de enda som har intresse av detta), mycket lättare att surfa in på en hemsida med mycket "värre" material på 5 röda sekunder. (alt. ladda ned porr på valfr p2p tjänst).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Yep, det är USA.
Det är nämligen så att våld och vapen är mycket mer ok är sex.
Faktiskt så är det ibland mer lagligt att skjuta hagelbössa än att ha sex (oftast 18 år i USA för att inte vara minderårig dvs).

Jag hade klasskamrater i sverige som tog jägarexamen innan de var byxmyndiga, d.v.s de sköt upp och övade med bl.a. hagel innan de var 15år.

Förövrigt är döda minst lika naturligt för människan som att ha sex..
Nå jag tycker stämningen var dum, i.o.f.s. förstår jag vilken utveckling vissa är rädda för. -Typ spel som går ut på att man ska våldta, sälja prostituerade etc.. Inget värre än ett gangsterspel, men jag tror ändå många fler skulle vara emot nämnd speltyp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

ja men om det är stämplat 17-18+ Mature rated så är det till målsman att ha kontroll också över sina barn vad de köper. Varningen är satt, mer kan inte spelföretagen göra, eller ska dem patrullera butikerna och hålla vakt.

Permalänk
Medlem

Nån borde stämma Funcom för falsk marknadsföring istället. Det står på kartongen till Age of Conan "Enhanced for DirectX 10", men det finns inget DX10 stöd i spelet (än).
Det är väl ändå värre än lite sex i ett datorspel. Utan sex skulle vi inte sitta här och skriva, varken du eller jag skulle vara född.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >