Canon IXUS 70 syns inte i Ubuntu (8.04)

Permalänk

Canon IXUS 70 syns inte i Ubuntu (8.04)

Som nybliven ägare av en IXUS 70 försökte jag idag att koppla ihop kameran med datorn, fast utan framgång. Ingenting händer när jag startar upp kameran.
Jag har surfat runt och letat lösning ett tag nu, men har tyvärr inte lyckats lösa problemet. Det konstiga är dock att andra har löst sina problem genom att följa samma guider jag följer.

Med kameran inkopplad får jag detta svar med komandot lsusb:

amandus@amandus-laptop:~$ lsusb Bus 004 Device 008: ID 04a9:314f Canon, Inc. Bus 004 Device 001: ID 0000:0000 Bus 003 Device 001: ID 0000:0000 Bus 002 Device 001: ID 0000:0000 Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

Detta innebär alltså att kameran identifieras av systemet; 04a9=Canon, 314f=IXUS 70.

Har även återskapat filen "/etc/udev/rules.d/45-libgphoto2.rules" med komandot

sudo sh -c '/usr/lib/libgphoto2/print-camera-list udev-rules mode 0660 group plugdev > /etc/udev/rules.d/45-libgphoto2.rules'

och kontrollerat att "04a9" samt "314f" finns där.

Vad mer finns det att göra? Det fungerar utmärkt i Windows, och för vanligt folk funkar det bra med Ubuntu också - men inte för mig.

Jag har avinstallerat F-spot, men det ska väl inte ha någon betydelse? Jag vill ju bläddra efter filerna i filbläddraren.

Tacksam för svar.

EDIT:
Jag testade även att installera KDE-programmet "digikam" och det fungerade utmärkt. Men jag vill helst inte använda ett speciellt program för att tömma kameran med.

Permalänk
Medlem

Vad säger dmesg när du kopplar in kameran? Kör kommandot dmesg och kolla vad som står på de sista raderna (borde nämna något om usb). Det är ju alltid möjligt att kameran inte fungerar som en usb masslagringsenhet, utan använder något annat protokoll. I så fall blir det nog svårt att kunna komma åt kameran via filbläddraren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
...Det är ju alltid möjligt att kameran inte fungerar som en usb masslagringsenhet, utan använder något annat protokoll. I så fall blir det nog svårt att kunna komma åt kameran via filbläddraren.

Där sa du något. Man kanske måste använda ett speciellt program för att använda den då. För jag såg att det stod något om PTP i digikam-programmet jag använde. Det kanske innebär att det är ett speciellt protokoll i alla fall.

Ska testa att installera F-spot och koppla in kameran. Men det får bli imorrn - nu ska jag sova....

Tack för tipset. Jag kanske har försökt lösa ett problem som saknade en lösning.

EDIT:
Nu är jag ett steg närmare en lösning; kameran hittas i F-spot och tumnaglar visas.
Men när jag försöker ladda över bilderna får jag detta felmedelande:

Nu gäller det att hitta en lösning på det...

EDIT2:
Kunde tanka över bilderna med gphoto2 i komandotolken, men det funkar fortfarande inte i F-spot. Sökandet efter en lösning går vidare...

Enligt denna sida är jag inte ensam om mitt problem:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/215234