Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Tror du att Mehmet och Ali planerar sina bombdåd, utan koder eller kryptering via hotmail eller sms?
Har du läst listan på nyckelorden som FRA's "superdator" reagerar på?
Alltså, skulle jag vilja bygga en bomb, inte fan googlar jag "Al-Quaida + C4 + pipebomb"!
Tror du detta så borde du låta någon utbildad person se över ditt psyke gosse.
Vet du vad som menas med att kriga under "falsk flagg"?

Det är tacksamt att skämta om detta, men det är nog fler än man tror som krypterar dåligt och söker oförsiktigt på internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är tacksamt att skämta om detta, men det är nog fler än man tror som krypterar dåligt och söker oförsiktigt på internet.

Ja är man så blåögd att man tror att man kommer fånga terrorister med den här lagen så tycker man givetvis att den här lagen är super!

Undrar när terrorattacken mot Sverige sker, attacken som ska stärka stödet för FRA.. En attack under falsk flagg då.

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Ja är man så blåögd att man tror att man kommer fånga terrorister med den här lagen så tycker man givetvis att den här lagen är super!

Undrar när terrorattacken mot Sverige sker, attacken som ska stärka stödet för FRA.. En attack under falsk flagg då.

Mona Sahlin försöker sänka landet hela tiden, så det är en form av attack, speciellt under falsk flagg...

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om FRA. De får gärna kolla min trafik/mail osv.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är inte att missa poängen om somliga verkar tro att signalspaning är något nytt och att det inte skett tidigare helt utan några som helst lagar eller förhållningsregler. Då lurar man bara sig själv. Sen får man väl tycka vad man vill om själva spaningen men övervakningen har inte ändrats. Det är inget nytt.

Ingen vettig människa tror att signalspaning är något nytt. Men jo, du missar nog poängen. Det är stor skillnad på illegal och legal signalspaning. Den senare är värre eftersom vi då inte har ett självreglerande system samt öppnar för slentrianövervakning.

Och nej, FRA har troligen inte alls övervakat din/min modemtrafik "från dag ett". FRA är givetvis mycket klokare än så.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är inte att missa poängen om somliga verkar tro att signalspaning är något nytt och att det inte skett tidigare helt utan några som helst lagar eller förhållningsregler. Då lurar man bara sig själv. Sen får man väl tycka vad man vill om själva spaningen men övervakningen har inte ändrats. Det är inget nytt.

Tycker det verkar som du hittar på konspirationsteorier, ser spöken som inte finns. Varför skulle FRA ha bevakat oss från dag ett?
Om något så skulle signalspaningen kommit från annat håll och inte FRA innan lagen gick igenom. Tror nämligen inte att FRA någonsin sysslat med illegal signalspaning.
Du får ursäkta mig, men jag förstår inte alls vad du vill ha fram med dina påståenden. Är du alltså för FRA-lagen för att du tror att det inte kommer ske någon förändring, tror att vi alltid varit övervakade innan?

Permalänk
Avstängd

Skulle inte trådskaparen "förklara" vad som är så bra med FRA-lagen i denna tråd? Och kan man få svar på sin fråga?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Tycker det verkar som du hittar på konspirationsteorier, ser spöken som inte finns. Varför skulle FRA ha bevakat oss från dag ett?
Om något så skulle signalspaningen kommit från annat håll och inte FRA innan lagen gick igenom. Tror nämligen inte att FRA någonsin sysslat med illegal signalspaning.
Du får ursäkta mig, men jag förstår inte alls vad du vill ha fram med dina påståenden. Är du alltså för FRA-lagen för att du tror att det inte kommer ske någon förändring, tror att vi alltid varit övervakade innan?

Eh? FRA har utfört signalspaning i minst tio år på allt och alla. Det är inget nytt och det medger ju de också vad jag vet. Och nej det var ingen illegal signalspaning, det fanns ju inga lagar eller restriktioner som gällde FRA när det handlade om signalspaning.

Har klippt in detta förrut från wikipedia med tillhörande kommentar av försvarsminister Tolgfors:

"Anklagelser om illegal telefonavlyssning [redigera]
Rickard Falkvinge, partiledare för Piratpartiet spelade 2007 in en mp3-ljudfil[4] med Anders Wik, vid tillfället FRA:s överdirektör. Wik berättar utan att veta att Falkvinge spelar in samtalet att FRAs verksamhet bryter mot europakonventionen och Sveriges grundlag.[5] Wik berättar att FRA redan avlyssnar telefonsamtal, har gjort det länge och att FRA-lagen är till för att göra deras redan pågående verksamhet laglig. Ljudfilen spelades upp på en demonstration den 31 maj 2008 och kommenterades i Computer Sweden[6] vilket ledde till att Max Anderson riksdagsman för miljöpartiet begärde en utredning.[7][8] Anders Wik säger i Computer Swedens artikel att han inte har anledning att ifrågasätta mp3-inspelningens äkthet.

Försvarsminister Sten Tolgfors svarade på uppmaningen till utredning att "Sådan spaning har inte ansetts behöva uttryckligt lagstöd eftersom den bedrivs på regeringens uppdrag med stöd av principen om eterns frihet, som bland annat har kommit till uttryck i lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation (6 kap. 17 §)."[9] och att det därför inte behövs någon utredning."

osv osv.

Inget nytt under solen alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen

Så du tycker det är okey att byta rättigheter mot "säkerhet"? - Japp

Tror du verkligen på fullaste allvar att den här lagen stoppar terrorister? - Japp

Och hur stort mål tror du Sverige är för terrorister? - Extremt stort

Tror du att Mehmet och Ali planerar sina bombdåd, utan koder eller kryptering via hotmail eller sms? -självklart

Har du läst listan på nyckelorden som FRA's "superdator" reagerar på? - nej

Alltså, skulle jag vilja bygga en bomb, inte fan googlar jag "Al-Quaida + C4 + pipebomb"! - jodå det gör du.

Tror du detta så borde du låta någon utbildad person se över ditt psyke gosse. - Dr. Phil ??

Vet du vad som menas med att kriga under "falsk flagg"? - japp

Där har du svar på dina frågor.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk

Borde vi inte be en moderator att flytta tråden under "Underhållning..." delen?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Där har du svar på dina frågor.

Fast uttrycket "kriga under falsk flagg" har jag då aldrig hört. Däremot "Segla under falsk flagg".

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Borde vi inte be en moderator att flytta tråden under "Underhållning..." delen?

Vad menar du?

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Eh? FRA har utfört signalspaning i minst tio år på allt och alla. Det är inget nytt och det medger ju de också vad jag vet. Och nej det var ingen illegal signalspaning, det fanns ju inga lagar eller restriktioner som gällde FRA när det handlade om signalspaning.

Har klippt in detta förrut från wikipedia med tillhörande kommentar av försvarsminister Tolgfors:

"Anklagelser om illegal telefonavlyssning [redigera]
Rickard Falkvinge, partiledare för Piratpartiet spelade 2007 in en mp3-ljudfil[4] med Anders Wik, vid tillfället FRA:s överdirektör. Wik berättar utan att veta att Falkvinge spelar in samtalet att FRAs verksamhet bryter mot europakonventionen och Sveriges grundlag.[5] Wik berättar att FRA redan avlyssnar telefonsamtal, har gjort det länge och att FRA-lagen är till för att göra deras redan pågående verksamhet laglig. Ljudfilen spelades upp på en demonstration den 31 maj 2008 och kommenterades i Computer Sweden[6] vilket ledde till att Max Anderson riksdagsman för miljöpartiet begärde en utredning.[7][8] Anders Wik säger i Computer Swedens artikel att han inte har anledning att ifrågasätta mp3-inspelningens äkthet.

Försvarsminister Sten Tolgfors svarade på uppmaningen till utredning att "Sådan spaning har inte ansetts behöva uttryckligt lagstöd eftersom den bedrivs på regeringens uppdrag med stöd av principen om eterns frihet, som bland annat har kommit till uttryck i lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation (6 kap. 17 §)."[9] och att det därför inte behövs någon utredning."

osv osv.

Inget nytt under solen alltså.

Eh? Nej. FRA har inte signalspanat på allt eller alla förut. Läser du in det i din citering läser du fel. FRA har givetvis använt riktad signalspaning. Vilket de företrädelsevis kommer fortsätta med. "Allt och alla" finns inte i etern eller i klartext i kopparledning heller, för den delen. Den nya lagen är visst något "nytt" under solen. Nämligen börjar man nu med något som kallas för 'wholesale surveillance', vilket förutom att det stjäl viktiga resurser för FRA, även är synnerligen ineffektivt. Det är nu som godtycket börjar, som inte funnits förut. http://www.schneier.com/blog/archives/2007/10/security_risks_...

Att signalspaningen blir "säkrare" i och med att den blir laglig, och därmed kan regleras, är ett helt uppochnervänt argument. Det är precis tvärt om; olaglig verksamhet, inklusive statssanktionerad sådan, hålls med fördel så hemligt och i sådan liten utsträckning som möjligt. Man måste prioritera uppgifterna, något man efterhand blir väldigt duktig på. Jag förutsätter att FRA och andra myndigheter sysslar med god, förutsättningslös men riktad underrättelseverksamhet. Denna underrättelseverksamhet är till sin lejonpart helt laglig och handlar om insamling av offentliga uppgifter men innehåller också en, förmodat, illegal del vilken är nog så viktig. Fördelen med att bryta mot lagen är att du inte kan göra slentrian av det. Det upptäcks då av någon journalist eller annan utomstående förr eller senare. Det blir s.a.s. ett självreglerande system. Att ha riktiga juridiska regler kring dylika ting är att sätta krokben för verksamheten samtidigt som dess fokus förflyttas.

Så här skrev jag i en tidigare tråd:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det går förvisso. Några miljoner SMS eller IM per dag är bara några tiotals miljoner byte, något en PC går igenom på någon sekund.

Men ändå är filermetoderna som man kan förmoda används, komplicerade nog att det krävs en jättedator. Trots att långt ifrån all kommunikation kan avlyssnas av denna dator. Vad vi kan säga generellt är att det är ett mycket dåligt resursutnyttjande; det finns väldigt lite vetenskapligt data på att dylika saker förhindrar terrorism, brottslighet eller annat ofog. Tvärt om visar den sparasamma forskningen att detta är dödfött. Kostnadskalkylen integritet<>säkerhet är negativ. Inte ens något så enkelt som kameraövervakning visar sig dämpa brottslighet annat än i yttersta speciallfall (snarare handlar det om att förflytta brottslighet till andra områden [geografiska eller konceptuella] som ej är just den aktuella övervakarens ansvarsområde).

Med detta sagt ("FRA-lagen" är integritetskränkande [stoppar ej terror, ryssen eller maffian], falsk säkerhet i värsta fall och helt verkningslös och meningslös i "bästa" fall).

Med detta sagt vill jag ändå påpeka att jag inte tror att "FRA-lagen" är en fara för demokrati och yttrandefrihet i det långa loppet. Kommunikation och avlyssning är en kapprustning som över sikt vinns av de som kommunicerar men ej vill bli avlyssnade. Det är dock upp till var och en att ta ansvar för att säkra sin kommunikation. Superdatorer och expertis ala FRA i all ära (man ska inte underskatta FRA - töntstämpeln som svensk underrättelsetjänst sedan decennier dras med är omotiverad och kanske rent av självpåtagen) men en säker kommunikation kan icke avlyssnas för allt vi vet. Moderna kryptosystem, av hävd, är mer "effektiva" än modern kapacitet att forcer den samme (vilket ju är själva existensberättigandet för moderna krypton till att börja med). Allvarligare är möjligheten till trafikanalys.

Trafikanalys är "vetenskapen" om att studera hur, var och när kommunikation sker, helt oaktat vad det är som kommuniceras. Detta är inte oviktigt. Allianser och kollaboratörer kan med lätthet avslöjas denna väg. Integritetsriskerna är uppenbara; guilt by association. Du har talat med någon som talat med någon som misstänks för att vara terrorist. Detta gör dig misstänkt. Detta är faran som många ser. Det är en verklig fara, men ska heller inte den överdrivas. Nämligen vet ju underrättelseväsendet med sig hur nätverk byggs, och känner givetvis till regeln "six dregrees of Kevin Bacon", eller "alla känner någon som känner någon som känner X". På wikipedia är du i medeltal blott 4-6 klick från "Adolf Hitler" [försök själv!]. Sysslar du med god, välimplementerad, open-source, standardiserad kryptering går du säker för forcering av FRA (eller NSA, CIA eller valfri trebokstavsförkortning) under överskådlig tid.

Kontentan av det hela är att såväl trafikanalys som faktiskt skanning för nyckelord och -fraser är väl inom den tekniska möjligheten för moderna superdatorer, men informationen extraherad därur är ofta såväl värdelös som missvisande. FRA-lagen är ett slag i luften. Ett slags reciprok populism; man gör tvärt emot vad folket vill, men signalerar samtidigt krafttag mot terrorism och annat som gör detta folk sömnlöst.

...

Nu vill jag sticka ut haka lite, för att förtjäna en käftsmäll...
Underrättelseväsendet ska bryta mot lagen. Vi bör inte ha någon lag likt "FRA-lagen". Däremot bör FRA göra allt de kan för att stävja terror och yttre hot (brottslighet är inte FRAs bord). Detta implicerar och innebär, i realiteten, lagbrott. Att en underrättelsetjänst värd namnet bryter mot landets lag finner jag hyggligt naturligt och i det närmaste självklar. Jag menar att det är bättre att FRA (eller SÄPO, MUST, whatever) kränker folks personliga integritet o.dyl utan tillåtelse än med. Detta kan, åtminstone utopiskt, leda till ett självreglerande system: Naivt vore det att tro att underrättelseväsen alltid följde lagar. Om lagarna är strama, kommer dessa väsen att följas noga av debattörer, journalister, politiker och vanligt folk. Helt uppenbara övertramp kan, och kommer att, avslöjas, och ansvariga huvuden rullar. Om man bara kan acceptera, vilket jag är beredd att göra (inte på principiell eller ideologisk basis - tvärt om, pragmatisk basis), att underrättelseväsen ibland missbrukar sin ställning och bryter mot lagen, kan man ändå känna en viss grundtrygghet.

Om FRA kan och får avlyssna alla, kommer FRA att avlyssna alla. Om FRA inte får avlyssna någon, kommer de under största hemlighet avlyssna sådant som de finner viktigt. Dylikt kommer att hemlighållas i möjligaste mån för att undvika politiska skandaler. Detta har den positiva bieffekten att även data om den avlyssnade kommer i möjligaste mån att hemlighållas, vilket leder till ökad personlig integritet även för den som är föremål för avlyssning. Regelmässiga övertramp och storskaliga missbruk kommer förr eller senare uppdagas i media liksom IB-affären. Därför, menar jag, blir detta i någon mån ett självreglerande system.

Jag är inte naiv, jag både tror och räknar med att underrättelseväsendet då och då bryter mot lagen. Vilket jag finner oproblematiskt. Jag rentav betalar skatt för att så ska ske. Att legalisera storskalig avlyssning blir dock blott ett hot mot medborgaren som inte övervägs av högre säkerhet. Tvärt om. Såväl principer och rättspatos som forskning visar på detta; generell avlyssning stoppar inte ett skit. Räddar inte ett enda människoliv. Säkerhet och integritet/privatliv är inte olika ändor på en skala; de är inte motsatser. Säkerhet är inte ökade befogenheter för myndigheter och färre rättigheter för invånare, snarare tvärt om. God säkerhet kännetecknas av mer förutsättningslös, klassisk, underrättelseanalys och skadebekämpningsförmåga. Det är viktigare att ha ambulanser en militärer redo inför "terrordådet". Ambulanser räddar liven. Det enda sannolika för militären är att misslyckas med att parera just det aktuella scenariot som fähunden till terrorist planerar. Ambulanser planerar inte "fel". Skadebegränsning är effektivare än att försöka förutsäga. Och människoliv måste väl ändå vara den "universella" skala vi mäter framgång med?

(från http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=78048...)

Det är naivt att tro att signalspaning inte sker hela tiden. Men det är än mer naivt att tro att denna signalspaning blir mer ändamålsenlig med hjälp av lagar som möjliggör "wholesale surveillance". Naivast är dock, förstås, att tro att "allt och alla" blir avlyssnade utan korkade lagar. Återigen: Underskatta inte FRA. Det är en mycket kompetent organisation. Deras underrättelseverksamhet går således inte till på "ditt" sätt.

Edit: Povel, hur hindrar FRA-lagen din "Abdullah nere på hörnet"? Vad svarar du på misstanken om att din åsikt i frågan är mer en fråga om rasism än en fråga om säkerhet?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Eh? Nej. FRA har inte signalspanat på allt eller alla förut. Läser du in det i din citering läser du fel. FRA har givetvis använt riktad signalspaning. Vilket de företrädelsevis kommer fortsätta med. "Allt och alla" finns inte i etern eller i klartext i kopparledning heller, för den delen. Den nya lagen är visst något "nytt" under solen. Nämligen börjar man nu med något som kallas för 'wholesale surveillance', vilket förutom att det stjäl viktiga resurser för FRA, även är synnerligen ineffektivt. Det är nu som godtycket börjar, som inte funnits förut. http://www.schneier.com/blog/archives/2007/10/security_risks_...

Att signalspaningen blir "säkrare" i och med att den blir laglig, och därmed kan regleras, är ett helt uppochnervänt argument. Det är precis tvärt om; olaglig verksamhet, inklusive statssanktionerad sådan, hålls med fördel så hemligt och i sådan liten utsträckning som möjligt. Man måste prioritera uppgifterna, något man efterhand blir väldigt duktig på. Jag förutsätter att FRA och andra myndigheter sysslar med god, förutsättningslös men riktad underrättelseverksamhet. Denna underrättelseverksamhet är till sin lejonpart helt laglig och handlar om insamling av offentliga uppgifter men innehåller också en, förmodat, illegal del vilken är nog så viktig. Fördelen med att bryta mot lagen är att du inte kan göra slentrian av det. Det upptäcks då av någon journalist eller annan utomstående förr eller senare. Det blir s.a.s. ett självreglerande system. Att ha riktiga juridiska regler kring dylika ting är att sätta krokben för verksamheten samtidigt som dess fokus förflyttas.

Så här skrev jag i en tidigare tråd:
(från http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=78048...)

Det är naivt att tro att signalspaning inte sker hela tiden. Men det är än mer naivt att tro att denna signalspaning blir mer ändamålsenlig med hjälp av lagar som möjliggör "wholesale surveillance". Naivast är dock, förstås, att tro att "allt och alla" blir avlyssnade utan korkade lagar. Återigen: Underskatta inte FRA. Det är en mycket kompetent organisation. Deras underrättelseverksamhet går således inte till på "ditt" sätt.

Edit: Povel, hur hindrar FRA-lagen din "Abdullah nere på hörnet"? Vad svarar du på misstanken om att din åsikt i frågan är mer en fråga om rasism än en fråga om säkerhet?

Du menar på fullaste allvar att FRA inte kunnat signalspana bäst de ville på öppna okrypterade meddelanden förrut och att de inte utnyttjade dessa? Vad stoppade dem från att göra det förrut?

Jag har inte pratat om att det blir bättre eller säkrare med lagar och förordningar. De har fått riktlinjer att jobba efter. Det anser jag är bra. De kan spana minst lika bra nu som då. De har inte fått några ytterligare befogenheter att spana eller blivit fråntagna befogenheter. Ville de av någon anledning spana in dina okrypterade mail och kommunikation så kunde de göra det förrut oavsett brottsmisstanke eller ej.

*** EDIT ***

Vad är det nya under solen alltså? Att det finns en lag? Svaret är givetvis ja. De har inte fått några nya befogenheter eller friheter de inte kunde använda sig av förrut för den delen.

Tror du FRA skulle bli åtalade om det framkom att de läst din mail eller avlyssnat din internettrafik innan lagen kom till?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du menar på fullaste allvar att FRA inte kunnat signalspana bäst de ville på öppna okrypterade meddelanden förrut och att de inte utnyttjade dessa? Vad stoppade dem från att göra det förrut?

Nej, det menar jag inte. Vilket jag inte skrivit heller. Gör dig inte dummare än vad du är. FRA hade kunnat signalspanat på yttre rymden om de så velat. Det innebär inte att så skett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har inte pratat om att det blir bättre eller säkrare med lagar och förordningar.

Vad pratar du om då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De har fått riktlinjer att jobba efter. Det anser jag är bra.

Du förstår inte problemet. Eh, sa du inte just att du inte sa att det blir bättre och säkrare med förordningar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De kan spana minst lika bra nu som då. De har inte fått några ytterligare befogenheter att spana eller blivit fråntagna befogenheter. Ville de av någon anledning spana in dina okrypterade mail och kommunikation så kunde de göra det förrut oavsett brottsmisstanke eller ej.

Du har inte förstått någonting. De har visst fått nya befogenheter; att avslyssna kabelburen landtrafik. Men det viktiga är att lagen är ett incitament.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vad är det nya under solen alltså? Att det finns en lag? Svaret är givetvis ja. De har inte fått några nya befogenheter eller friheter de inte kunde använda sig av förrut för den delen.

Vad har jag sagt, tror du? Jo, FRA har fått nya befogenheter. Det som tidigare bedrevs i hemlighet, effektivt, för att kartlägga hot mot rikets säkerhet kan nu bedrivas en masse. godtyckligt på högst oklara bevekelsegrunder. Du har inte förstått någonting av dess implikationer och hur det förändrar ordet "säkerhet" till att betyda något det inte betyder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Tror du FRA skulle bli åtalade om det framkom att de läst din mail eller avlyssnat din internettrafik innan lagen kom till?

Organisationer blir inte "åtalade" hur som helst, vilket jag aldrig heller föreslagit. Det finns fler än ett sätt för maktmissbruk att upphöra och åtal är oftast inte på kartan. Du minns kanske inte IB-affären? Informationsbyrån, IB, var den byrå där socialdemokraterna kartlade folk på yttersta vänsterkanten, dvs åsiktsregisterade folk. Vilket på många sätt var pragmatiskt och riktigt, men definitivt olagligt. Ingen fälldes för detta men IB hade å andra sidan aldrig kunnat växa och bli en generell åsiktsregistreringsdatabas. hade det kunnat bli otrevligt vid fel människor med tillgång till datat.

Så, halmgubbe på halmgubbe. Du hittar på argument mot och argumenterar mot dessa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nej, det menar jag inte. Vilket jag inte skrivit heller. Gör dig inte dummare än vad du är. FRA hade kunnat signalspanat på yttre rymden om de så velat. Det innebär inte att så skett.

Vad pratar du om då?

Du förstår inte problemet. Eh, sa du inte just att du inte sa att det blir bättre och säkrare med förordningar?

Du har inte förstått någonting. De har visst fått nya befogenheter; att avslyssna kabelburen landtrafik. Men det viktiga är att lagen är ett incitament.

Vad har jag sagt, tror du? Jo, FRA har fått nya befogenheter. Det som tidigare bedrevs i hemlighet, effektivt, för att kartlägga hot mot rikets säkerhet kan nu bedrivas en masse. godtyckligt på högst oklara bevekelsegrunder. Du har inte förstått någonting av dess implikationer och hur det förändrar ordet "säkerhet" till att betyda något det inte betyder.

Organisationer blir inte "åtalade" hur som helst, vilket jag aldrig heller föreslagit. Det finns fler än ett sätt för maktmissbruk att upphöra och åtal är oftast inte på kartan. Du minns kanske inte IB-affären? Informationsbyrån, IB, var den byrå där socialdemokraterna kartlade folk på yttersta vänsterkanten, dvs åsiktsregisterade folk. Vilket på många sätt var pragmatiskt och riktigt, men definitivt olagligt. Ingen fälldes för detta men IB hade å andra sidan aldrig kunnat växa och bli en generell åsiktsregistreringsdatabas. hade det kunnat bli otrevligt vid fel människor med tillgång till datat.

Så, halmgubbe på halmgubbe. Du hittar på argument mot och argumenterar mot dessa.

Hehe personliga angrepp verkar vara din grej alltså. Vart exakt har jag sagt att det blev säkrare och bättre med lagar? Till viss del är det givetvis bra att det finns lagar som ger ramar till saker FRA kan göra än att de dem fria tyglar, men om jag sagt säkrare så har jag formulerat mig fel.

Var det olagligt att avlyssna kabelbunden landtrafik förrut för FRA?

Det innebär inte att så har skett? Ehh... Jaha och om det inte hindrade dem och det inte fanns några lagar som stoppade dem heller så förstår jag inte riktigt vad du menar. Kunde man eller kunde man inte utan lagen signalspana? Hur vet du att det inte skett?

Det som tidigare bedrevs i hemliget? Så det är inte hemligt längre heller? Vem är det nu som gör sig dummare än vad han är? Sluta lalla och vända på ord. De kunde mycket väl bedriva signalspaning en masse förrut. Vad stoppade dem?

Du vänder och vrider på saker och kommer inte fram till något annat än att det inte kan bevisas att de gjort det men medger att inget stoppat dem från att göra det?

Försök få ett inlägg utan att vandra iväg i personliga påhopp det är bara irriterande och kommer bara leda till att jag sänker mig till den sandlådenivån.

Jag antar att du givetvis inte är medveten om sandlådenivån men ord som

Gör dig inte dummare än vad du är
prat om discovery-kanalen osv osv blir tröttsamt i längden.

Klarar du inte att skriva inlägg utan att komma dragande med sådant så gör du bättre i att avstå då du enbart verkar löjlig och barnslig.

Nyckelordet är som vanligt att alla inte delar din åsikt även om du framställer argument som du tycker verkar bra och rimliga så behöver inte alla köpa de argumenten.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hehe personliga angrepp verkar vara din grej alltså. Vart exakt har jag sagt att det blev säkrare och bättre med lagar? Till viss del är det givetvis bra att det finns lagar som ger ramar till saker FRA kan göra än att de dem fria tyglar, men om jag sagt säkrare så har jag formulerat mig fel.

Var det olagligt att avlyssna kabelbunden landtrafik förrut för FRA?

Det innebär inte att så har skett? Ehh... Jaha och om det inte hindrade dem och det inte fanns några lagar som stoppade dem heller så förstår jag inte riktigt vad du menar. Kunde man eller kunde man inte utan lagen signalspana? Hur vet du att det inte skett?

Det som tidigare bedrevs i hemliget? Så det är inte hemligt längre heller? Vem är det nu som gör sig dummare än vad han är? Sluta lalla och vända på ord. De kunde mycket väl bedriva signalspaning en masse förrut. Vad stoppade dem?

Du vänder och vrider på saker och kommer inte fram till något annat än att det inte kan bevisas att de gjort det men medger att inget stoppat dem från att göra det?

Försök få ett inlägg utan att vandra iväg i personliga påhopp det är bara irriterande och kommer bara leda till att jag sänker mig till den sandlådenivån.

Jag antar att du givetvis inte är medveten om sandlådenivån men ord som

Gör dig inte dummare än vad du är
prat om discovery-kanalen osv osv blir tröttsamt i längden.

Klarar du inte att skriva inlägg utan att komma dragande med sådant så gör du bättre i att avstå då du enbart verkar löjlig och barnslig.

Nyckelordet är som vanligt att alla inte delar din åsikt även om du framställer argument som du tycker verkar bra och rimliga så behöver inte alla köpa de argumenten.

Sluta med att polemisera mot mig bara. På så sätt kan du alltid förneka att det du säger ska tolkas på ett eller annat sätt. Argumentera i stället för vad nu din uppfattning är.

Ja, det var olagligt för FRA att avslyssna kabelbunden landtrafik så som civil telefoni förut, vilket givetvis inte innebär att så inte skett. Min poäng, som du totalt verkar missat, var förstås att vi inte kan anta vare sig bu eller bä utan bara utgå från rimlighetsskattningar. Så jag förstår inte vad du tjafsar om egentligen. Det verkar ju inte som någon av oss inte tror att avlyssning inte skett tidigare. Du verkar dock tro att "FRA-lagen" är betydelselös, vilket den som sagt inte är (hade den varit det hade den ju varken behövts eller varit behövd).

Har du slutat slå din fru? Ungefär den statusen har din fråga "Kunde man eller kunde man inte utan lagen signalspana? Hur vet du att det inte skett?

Det är din tur att argumentera för något. Det är väl tredje gången eller så på kort tid du säger dumheter i stil med "personliga angrepp verkar vara din grej alltså.". Det är att argumentera synnerligen ohederligt eftersom inga antydningar till personangrepp förekommit. Att peka ut argumentationsfel eller fråga om du verkligen begriper själv vad du menar, eller att fråga om du är en nyttig idiot, kan inte vara personangrepp ens med den liberalaste skalan. Då har du inte förstått orden. Jag kallade dig ju inte för "kukhuvud" precis. Så: under inga som helst omständigheter tänker jag acceptera eller ta åt mig några anklagelser om argumentum ad hominem, för jag har inte ännu yppat något sådant. Du borde skämmas, komma med en sådan insinuering...

Fotboll nu.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Sluta med att polemisera mot mig bara. På så sätt kan du alltid förneka att det du säger ska tolkas på ett eller annat sätt. Argumentera i stället för vad nu din uppfattning är.

Ja, det var olagligt för FRA att avslyssna kabelbunden landtrafik så som civil telefoni förut, vilket givetvis inte innebär att så inte skett. Min poäng, som du totalt verkar missat, var förstås att vi inte kan anta vare sig bu eller bä utan bara utgå från rimlighetsskattningar. Så jag förstår inte vad du tjafsar om egentligen. Det verkar ju inte som någon av oss inte tror att avlyssning inte skett tidigare. Du verkar dock tro att "FRA-lagen" är betydelselös, vilket den som sagt inte är (hade den varit det hade den ju varken behövts eller varit behövd).

Har du slutat slå din fru? Ungefär den statusen har din fråga "Kunde man eller kunde man inte utan lagen signalspana? Hur vet du att det inte skett?

Det är din tur att argumentera för något. Det är väl tredje gången eller så på kort tid du säger dumheter i stil med "personliga angrepp verkar vara din grej alltså.". Det är att argumentera synnerligen ohederligt eftersom inga antydningar till personangrepp förekommit. Att peka ut argumentationsfel eller fråga om du verkligen begriper själv vad du menar, eller att fråga om du är en nyttig idiot, kan inte vara personangrepp ens med den liberalaste skalan. Då har du inte förstått orden. Jag kallade dig ju inte för "kukhuvud" precis. Så: under inga som helst omständigheter tänker jag acceptera eller ta åt mig några anklagelser om argumentum ad hominem, för jag har inte ännu yppat något sådant. Du borde skämmas, komma med en sådan insinuering...

Fotboll nu.

herregud jag gav dig exempel på personangrepp och påhopp. Att kalla mig dummare än vad jag är och att lalla på att jag lärt mig nåt på discovery channel är påhopp. Så sluta larva dig och ignorera det när jag till och med gav dig meningarna.

Nu måste FRA alltså specificera den kabelbundan signalspaningen. De kommer få genomföra den men det finns i alla fall möjligheter att kunna skärpa lagstiftningen t.ex. eller specificera vad man inte får och vad man får göra. Det kunde man inte göra utan lagstiftningen. Då var det fritt spelrum och ingen kontroll överhuvudtaget. Nu har man tagit de första staplande stegen mot kontroll och krav för FRA. Om man utnyttjar denna möjlighet låter jag vara osagt, men den finns där nu. Förrut kunde man inte komma åt FRA på något sätt då de genomförde signalspaningen efter eget bevåg. De kunde inte stoppas, de kunde inte övervakas och de kunde inte ställas till svars.

Jag har inte heller sagt att FRA-lagen är betydelselös. Tvärtom så anser jag att den har en enorm potential. Men för själva signalspaningens omfattning och möjligheter är det ingen skillnad. Var FRA intresserad av din epost förrut så kollade de den. Och nu kan de fortsätta med den på exakt samma sätt. Men nu finns en lag som man kan arbeta med. Den är definerad.

Om du är rädd av dig efter att lagen träder ikraft och börjar kryptera saker av en eller annan anledning så har FRA ändå kunnat signalspana utan risk för påföljder redan tidigare. Inget har stoppat dem.

Att staten och "folket" har olika uppfattning om vad betydelsen av lagen är givetvis självklart. Det är mycket möjligt att en "elak" stat skulle få för sig att missbruka lagen. Men en "god" stat kan mycket väl stärka lagtexten och ställa personer till svars om man bryter mot den. Det är lite lättare än att börja prata om grundlagsbrott om man kan snäva ner definitionen t.ex. Möjligheterna är många. Men utan lagen så fortsätter allt som vanligt FRA skulle kunna läsa din mail osv och ingen skulle stoppa dem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
herregud jag gav dig exempel på personangrepp och påhopp. Att kalla mig dummare än vad jag är och att lalla på att jag lärt mig nåt på discovery channel är påhopp. Så sluta larva dig och ignorera det när jag till och med gav dig meningarna.

Det var väl ett satans tjat om "Discovery Channel"! För det första nämnde jag kanalen i en annan tråd. Jag har inte kallat dig för "dummare än du är", hur skulle man kunna det utan att bryta identitetslagen? "Gör dig inte dummare än vad du är", är ett stående uttryck. Om det är ett personangrepp, dessutom om någon som är nihilistisk vad integritet beträffar, ja då är det väl bäst att inte diskutera alls?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu måste FRA alltså specificera den kabelbundan signalspaningen. De kommer få genomföra den men det finns i alla fall möjligheter att kunna skärpa lagstiftningen t.ex. eller specificera vad man inte får och vad man får göra. Det kunde man inte göra utan lagstiftningen. Då var det fritt spelrum och ingen kontroll överhuvudtaget. Nu har man tagit de första staplande stegen mot kontroll och krav för FRA. Om man utnyttjar denna möjlighet låter jag vara osagt, men den finns där nu. Förrut kunde man inte komma åt FRA på något sätt då de genomförde signalspaningen efter eget bevåg. De kunde inte stoppas, de kunde inte övervakas och de kunde inte ställas till svars.

Skitsnack. Varför skulle de inte kunna stoppas, ställas till svars, övervakas, etc, med eller utan lagstiftning? Det faller ju på sin egna orimlighet: Skulle det vara omöjligt att stoppa kriminella? Akta så du inte faller på eget grepp!

"Fritt spelrum" har ingen bara för att det inte finns lagar. Det är bara ett löst påstående. Vidare har inte FRA fått avlyssna kabeltrafik förut. Därmed inte sagt att de inte gjort det. Men inte med något "fritt spelrum" precis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har inte heller sagt att FRA-lagen är betydelselös. Tvärtom så anser jag att den har en enorm potential.

Nämligen vilken då? Varför sa du nyss att lagen inte innebär någon skillnad? Du argumenterar bara emot med näbbar och klor utan att tänka på vad du skriver!

Kontroll är en sak, det har sina fördelar med en lag. Men lag är inte det samma som uttolkning av den samme, och lagen ger fortfarande ett mycket stort spelrum över vad som är tillåter, oavsett vad det ger för rättstrygghet och resultat i form av terror- och hotbekämpning. Tvärt om; med en lag blir det svårare att hävda att något FRA gör är olagligt eller strider mot även etiska principer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men för själva signalspaningens omfattning och möjligheter är det ingen skillnad. Var FRA intresserad av din epost förrut så kollade de den. Och nu kan de fortsätta med den på exakt samma sätt. Men nu finns en lag som man kan arbeta med. Den är definerad.

Hehe, roligt. Om lagen nu är "definierad" måste ju FRA varit synska förr om de kommer arbeta exakt på samma sätt som tidigare? Vad ska då lagen tjäna till? Om den kan verka för att missbruk kan straffa sig, då torde inte arbetet kunna vara exakt lika dant som tidigare. För FRA har aldrig haft möjligheten att "missbruka" något förut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om du är rädd av dig efter att lagen träder ikraft och börjar kryptera saker av en eller annan anledning så har FRA ändå kunnat signalspana utan risk för påföljder redan tidigare. Inget har stoppat dem.

Ad hominem och weak man. Jag är inte "rädd" för FRA-lagen. Det är jag som implicit t.o.m. har försvarat den en smula i mina tidigare inlägg i den andra tråden om FRA. Du argumenterar ju inte, du upprepar vad politiker har sagt. Eftersom det inte håller att det är "bra" att lagen är "definierad", måste du komma med nya argument! Att börja kryptera nu är tämligen aningslöst. Möjligt är att terrorister nu börjar kryptera, men varför skulle de inte gjort det tidigare? Att man är "rädd" är ett dåligt argument. Just därför har du inte hört något sådant argument från mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Att staten och "folket" har olika uppfattning om vad betydelsen av lagen är givetvis självklart.

I en diktatur är det "självklart". I en demokrati är det inte lika självklart. Säkerhet har alltid en agenda, din eller min. Problemet är att staten är till för "folket", inte tvärt om. Det är statens uppfattning som råder då FRA är en myndighet. Du gör åter din gigantiska straw man och insinuerar att jag enkom är "mot" FRA-lagen. Jag har inte skrivit något sådant! Jag har bara förklarat att lagen inte på något sätt garanterar högre säkerhet och att den är oklar i sin bevekelsegrund. Risken för ändamålsglidning är stor. Dessutom, hävdar jag, fungerar antagligen signalspaning utan lagskydd alls. Detta därför att personlig integritet är viktigt. Att lagstifta om integritetskränkning är sannerligen knepigt. Lagen är dessutom ett incitament som möjliggör storskalig avlyssning på ett sätt som tidigare inte varit intressant. Man ersätter kompetens med kvantitet. Kompetensen finns förvisso kvar, men riskerar att späs ut över allt större datamängder. Underrättelseanalys är fortfarande det viktiga i sammanhanget. Datainsamlingen är bara första ledet och det är den som nu får en hyggligt godtycklig lagstiftning. Det behöver inte vara dåligt, men det är knappast problemfritt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är mycket möjligt att en "elak" stat skulle få för sig att missbruka lagen. Men en "god" stat kan mycket väl stärka lagtexten och ställa personer till svars om man bryter mot den. Det är lite lättare än att börja prata om grundlagsbrott om man kan snäva ner definitionen t.ex. Möjligheterna är många. Men utan lagen så fortsätter allt som vanligt FRA skulle kunna läsa din mail osv och ingen skulle stoppa dem.

Om FRA skulle läsa min mail utan att ingen visste om det, och det var olagligt, blir risken för missbruk betydligt mindre. Risken för dataläckage minskar, eftersom FRA då har egenintresse av att skydda uppgifterna. Lagskydd ger också ett visst skydd, men det blir ett konstlat sådant som kommer utifrån. Mina uppgifter är således mer skyddade om FRA har samlat in dessa med skumraskmetoder. Dessutom kan inga krockar mellan lagtexter uppstå, där andra lagar om arkivering verkar eller problematiken med journalism och redaktionellt material. Man måste problematisera kring dessa saker. Få självklarheter finns.

Elak versus god stat är också ett naivt sätt att se på saken. Det finns flera nivåer och myndighetsmissbruk kan ske även i en "god stat". Strängt taget finns inga enkom "goda" stater. Framförallt består staten av människor och människor och mycket data är alltid en risk. För något eller någon.

Framförallt problematiserar du inte själva bevekelsegrunden för den massavlyssning som blir möjlig genom incitament med lagen. Varför ska det finnas en lag som reglerar dylika ting när denna lag är tillåtande till sin natur? Kan du inte ens föreställa dig att detta inte är en svartvit fråga utan innehåller många delikata frågeställningar? Att säga att lagen inte ger någon skillnad är bara dösnack. Förstår du inte att dylik lagstiftning kan utgöra en fara när den prövas, när den leder till prejudikat och kanske kan kombineras mot annan lagstiftning (typexempel om myndigheter vill begränsa och kontrollera medborgarnas rättigheter till att kryptera och att använda datasäkerhet och protokoll med svåra nycklar)? Du ser inga potentiella ändamålsglidningar? Du ifrågasätter inte bevekelsegunderna? Du ifrågasätter inte själva syftet, om det är ett bra sätt att avslöja t.ex. terrororganisationer? Du vill inte se forskning och data på huruvida detta faktiskt ger positiva utslag i hotbekämpning? Du ser inga risker med att underrättelseanalyser och vanligt hederligt och synnerligen effektivt underrättelsearbete kan bli lidande? Inga risker att någon, vi eller FRA, invaggas i falsk trygghet med storskalig avlyssning? Tror du ö.h.t. att lagen ändrar möjligheterna och önskan av avlyssning? Det finns inga principiella skäl till varför inte Alice och Bob kan tala ostört? (dvs FRA avlyssnar olagligt av nöd och inte av slentrian för att de får.)

Dina inlägg visar en total avsaknad av dylika frågeställningar och ditt huvudargument tycks vara att allt är som förut samtidigt som lagen medger kontroll. Det är att upprepa precis det de förespråkande politikerna anför som "argument" i 10-sekundersintervjuer i nyhetssändningarna. Du ser inte problemen med att inte argumentera för din sak? Jag råkar vara övertygad om att det faktiskt finns goda argument för lagstiftning, för det generellt men även kanske för specifikt "FRA-lagen". Synd att du inte har återgett ett enda.

"How To Not Catch Terrorists"
http://www.schneier.com/essay-163.html

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Där har du svar på dina frågor.

Tar förgivet att du bara driver med folk nu eftersom ingen kan vara så korkad som du låtsas vara

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Där har du svar på dina frågor.

Det är ju nästan läskigt om du inte är ironisk...

Håller med silverwulf, flytta tråden till "Underhållning"

Permalänk
Avstängd

Inga problem med FRA, istället för skrivna mail så pratar man in ljudfiler där man talar baklänges och på Engelska..

*Edit*
Som man skickar via hotmail då förstås.
Leve riket.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Eh? FRA har utfört signalspaning i minst tio år på allt och alla. Det är inget nytt och det medger ju de också vad jag vet. Och nej det var ingen illegal signalspaning, det fanns ju inga lagar eller restriktioner som gällde FRA när det handlade om signalspaning.

Har klippt in detta förrut från wikipedia med tillhörande kommentar av försvarsminister Tolgfors:

"Anklagelser om illegal telefonavlyssning [redigera]
Rickard Falkvinge, partiledare för Piratpartiet spelade 2007 in en mp3-ljudfil[4] med Anders Wik, vid tillfället FRA:s överdirektör. Wik berättar utan att veta att Falkvinge spelar in samtalet att FRAs verksamhet bryter mot europakonventionen och Sveriges grundlag.[5] Wik berättar att FRA redan avlyssnar telefonsamtal, har gjort det länge och att FRA-lagen är till för att göra deras redan pågående verksamhet laglig. Ljudfilen spelades upp på en demonstration den 31 maj 2008 och kommenterades i Computer Sweden[6] vilket ledde till att Max Anderson riksdagsman för miljöpartiet begärde en utredning.[7][8] Anders Wik säger i Computer Swedens artikel att han inte har anledning att ifrågasätta mp3-inspelningens äkthet.

Försvarsminister Sten Tolgfors svarade på uppmaningen till utredning att "Sådan spaning har inte ansetts behöva uttryckligt lagstöd eftersom den bedrivs på regeringens uppdrag med stöd av principen om eterns frihet, som bland annat har kommit till uttryck i lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation (6 kap. 17 §)."[9] och att det därför inte behövs någon utredning."

osv osv.

Inget nytt under solen alltså.

Så du går på ett flummigt rykte om en mp3-ljudfil? Även om den nu har spelats upp under en demonstration, hur vet du att den är genuine? Wik kan ju ha förfalskat ljud-filen.
Jag påstår nu inte att han har gjort det, men möjligheten finns.
Om nu Wik säger att det inte finns anledning att ifrågasätta mp3-inspelningen låter ju det lite suspekt, eller hur? Allt bevis ska ifrågasättas! Det måste göras utredningar, finnas fler än en person som kan intyga att det är sant.

Men visst, det kan vara som du säger. Jag tror fortfarande inte att FRA signalspanat privatpersoner illegalt innan. Först vill jag se avgörande bevis för att det skett, sen kan jag tro på det (och givetvis seriöst bli rädd för Sveriges styre)

Permalänk
Avstängd

Skulle inte Herr(?) "Generalpucko av högsta kaliber" [enligt egen signatur] kunna vara så vänlig att svara på mina frågor och läsa igenom nedanstående länk?

http://www.schneier.com/essay-163.html

Edit: Dalhedaren, det beror på vad du menar med "privatpersoner". Och faktiskt lite vad som menas med "FRA" också. Strängt taget sysslar FRA hitintills bara med signalspaning i luften även om vi givetvis inte har några garantier för att inte en och annan kopparledning också har "misstagits" för etern ibland.

Men det finns andra "anstalter" som SÄPO och MUST också samtidigt som det säkerligen har funnits (förutsätter jag - hoppas jag) "joint operations". "Privatperson" i betydelsen "svensson" har kanske inte blivit avlyssnade annat än av misstag, men privatpersoner kan vara nog så intressanta för samtliga av dessa organisationer; inte minst "icke privata personer" som efter jobbet givetvis går hem till sitt och blir till en "svensson". FRA har antagligen aldrig godtyckligt övervakat något utan riktar sitt intresse efter underrättelseinformation. Detta gör "FRA-lagen" en smula märklig. Den innebär inte automatiskt någon utökning av godtycklig övervakning, men det ger laga stöd till detta; framförallt ger avlyssningen av internettrafik ett filterproblem; dylik information måste filtreras en masse eftersom brus/signalförhållandet blir väldigt litet. Detta öppnar upp för mindre nogräknad övervakning även om det givetvis inte blir den direkta avsikten att fler ska avlyssnas. I stället byggs en grogrund för ändamålsglidning och att helt enkelt dåliga filter leder till "false positives" - redan nu ett jätteproblem när det gäller analys av stora datamängder. Falska matchningar, eller vad det kan tänkas heta på svenska, vida överstiger antalet träffar [och saker slinker förbi]. Det finns många frågeställningar här och få bestämda svar. Lagen är inte entydigt dålig, men att lagen medför "reglering" framstår som ett icke-, ja rentav, anti-argument. Givetvis behöver vi en debatt om signalspaningen som sådan - vad är den bra för? För vem? Vilka spanar man på, och varför? Vi kan bara konstatera att signalspaning behövs och är viktigt. Djävulen är emellertid i detaljerna...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Så du går på ett flummigt rykte om en mp3-ljudfil? Även om den nu har spelats upp under en demonstration, hur vet du att den är genuine? Wik kan ju ha förfalskat ljud-filen.
Jag påstår nu inte att han har gjort det, men möjligheten finns.
Om nu Wik säger att det inte finns anledning att ifrågasätta mp3-inspelningen låter ju det lite suspekt, eller hur? Allt bevis ska ifrågasättas! Det måste göras utredningar, finnas fler än en person som kan intyga att det är sant.

Nu verkar du vara lite förvirrad här.
Anders Wik är personen som blev avslöjad (genom att bli hemligt inspelad). Wik var alltså generaldirektör för FRA. Det var Rick Falkvinge som spelade in det hela. Wik sa sedan till CS att det inte fanns nån anledning att tvivla på inspelningens äkthet. Med andra ord så erkänner han i princip att det som sägs på inspelningen är sant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Det som jag ser som det värsta med lagen är det faktum att den snabbt och med ganska tvivelaktiga grunder kan utnytjas till att ta fram bevisning mot verksamhet i lagens gråzoner, så som fildelning och liknande.

Sådan bevisning kunde ju givetvis redan förra månaden tas fram genom signalspaning gjord av FRA. MEN den bevisningen hade då varit ogiltig (förmodar jag då jag inte är någon jurist) i alla svenska domstolar.

Lagen innebär att sådan bevisning någon gång i famtiden KAN komma att bli laglig, förhoppnings vis skulle den inte kunna bli det i dagens läge eller i morgon eller alldrig men det KAN komma att bli så, och det är det är alldrig bra.

Visa signatur

Intel Core i7-950 | Noctuna NH-U12P SE2 | ASUS P6X58D-E | Corsair XMS3 6GB (3 x 2GB) 1600MHz DDR III | Gigabyte ATI Radeon HD 5770 Silent Cell 1 GB GDDR5 | Corsair Force Series F80 80GB SSD | Western Digital Caviar Green 2TB SATA/300 64MB | Corsair VX550W PSU | Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Nu verkar du vara lite förvirrad här.
Anders Wik är personen som blev avslöjad (genom att bli hemligt inspelad). Wik var alltså generaldirektör för FRA. Det var Rick Falkvinge som spelade in det hela. Wik sa sedan till CS att det inte fanns nån anledning att tvivla på inspelningens äkthet. Med andra ord så erkänner han i princip att det som sägs på inspelningen är sant.

Japp, jag läste fel. Jag tar tillbaka det jag sa om Wik. Ursäkta min trötta ögon xD

MBY, jag menar precis som du säger vanliga "Svensson" med privatpersoner. Slarvade lite med det jag skrev.

Jag antar att det är min iver och övertygelse att FRA-lagen ska bort och det faktum att Sentenced försöker övertyga alla att inget av det här är nytt, som gjorde att jag skrev så slarvigt.
FRA-lagen är en skrev-spark mot demokratin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det var väl ett satans tjat om "Discovery Channel"! För det första nämnde jag kanalen i en annan tråd. Jag har inte kallat dig för "dummare än du är", hur skulle man kunna det utan att bryta identitetslagen? "Gör dig inte dummare än vad du är", är ett stående uttryck. Om det är ett personangrepp, dessutom om någon som är nihilistisk vad integritet beträffar, ja då är det väl bäst att inte diskutera alls?

Skitsnack. Varför skulle de inte kunna stoppas, ställas till svars, övervakas, etc, med eller utan lagstiftning? Det faller ju på sin egna orimlighet: Skulle det vara omöjligt att stoppa kriminella? Akta så du inte faller på eget grepp!

"Fritt spelrum" har ingen bara för att det inte finns lagar. Det är bara ett löst påstående. Vidare har inte FRA fått avlyssna kabeltrafik förut. Därmed inte sagt att de inte gjort det. Men inte med något "fritt spelrum" precis.

Nämligen vilken då? Varför sa du nyss att lagen inte innebär någon skillnad? Du argumenterar bara emot med näbbar och klor utan att tänka på vad du skriver!

Kontroll är en sak, det har sina fördelar med en lag. Men lag är inte det samma som uttolkning av den samme, och lagen ger fortfarande ett mycket stort spelrum över vad som är tillåter, oavsett vad det ger för rättstrygghet och resultat i form av terror- och hotbekämpning. Tvärt om; med en lag blir det svårare att hävda att något FRA gör är olagligt eller strider mot även etiska principer.

Hehe, roligt. Om lagen nu är "definierad" måste ju FRA varit synska förr om de kommer arbeta exakt på samma sätt som tidigare? Vad ska då lagen tjäna till? Om den kan verka för att missbruk kan straffa sig, då torde inte arbetet kunna vara exakt lika dant som tidigare. För FRA har aldrig haft möjligheten att "missbruka" något förut?

Ad hominem och weak man. Jag är inte "rädd" för FRA-lagen. Det är jag som implicit t.o.m. har försvarat den en smula i mina tidigare inlägg i den andra tråden om FRA. Du argumenterar ju inte, du upprepar vad politiker har sagt. Eftersom det inte håller att det är "bra" att lagen är "definierad", måste du komma med nya argument! Att börja kryptera nu är tämligen aningslöst. Möjligt är att terrorister nu börjar kryptera, men varför skulle de inte gjort det tidigare? Att man är "rädd" är ett dåligt argument. Just därför har du inte hört något sådant argument från mig.

I en diktatur är det "självklart". I en demokrati är det inte lika självklart. Säkerhet har alltid en agenda, din eller min. Problemet är att staten är till för "folket", inte tvärt om. Det är statens uppfattning som råder då FRA är en myndighet. Du gör åter din gigantiska straw man och insinuerar att jag enkom är "mot" FRA-lagen. Jag har inte skrivit något sådant! Jag har bara förklarat att lagen inte på något sätt garanterar högre säkerhet och att den är oklar i sin bevekelsegrund. Risken för ändamålsglidning är stor. Dessutom, hävdar jag, fungerar antagligen signalspaning utan lagskydd alls. Detta därför att personlig integritet är viktigt. Att lagstifta om integritetskränkning är sannerligen knepigt. Lagen är dessutom ett incitament som möjliggör storskalig avlyssning på ett sätt som tidigare inte varit intressant. Man ersätter kompetens med kvantitet. Kompetensen finns förvisso kvar, men riskerar att späs ut över allt större datamängder. Underrättelseanalys är fortfarande det viktiga i sammanhanget. Datainsamlingen är bara första ledet och det är den som nu får en hyggligt godtycklig lagstiftning. Det behöver inte vara dåligt, men det är knappast problemfritt.

Om FRA skulle läsa min mail utan att ingen visste om det, och det var olagligt, blir risken för missbruk betydligt mindre. Risken för dataläckage minskar, eftersom FRA då har egenintresse av att skydda uppgifterna. Lagskydd ger också ett visst skydd, men det blir ett konstlat sådant som kommer utifrån. Mina uppgifter är således mer skyddade om FRA har samlat in dessa med skumraskmetoder. Dessutom kan inga krockar mellan lagtexter uppstå, där andra lagar om arkivering verkar eller problematiken med journalism och redaktionellt material. Man måste problematisera kring dessa saker. Få självklarheter finns.

Elak versus god stat är också ett naivt sätt att se på saken. Det finns flera nivåer och myndighetsmissbruk kan ske även i en "god stat". Strängt taget finns inga enkom "goda" stater. Framförallt består staten av människor och människor och mycket data är alltid en risk. För något eller någon.

Framförallt problematiserar du inte själva bevekelsegrunden för den massavlyssning som blir möjlig genom incitament med lagen. Varför ska det finnas en lag som reglerar dylika ting när denna lag är tillåtande till sin natur? Kan du inte ens föreställa dig att detta inte är en svartvit fråga utan innehåller många delikata frågeställningar? Att säga att lagen inte ger någon skillnad är bara dösnack. Förstår du inte att dylik lagstiftning kan utgöra en fara när den prövas, när den leder till prejudikat och kanske kan kombineras mot annan lagstiftning (typexempel om myndigheter vill begränsa och kontrollera medborgarnas rättigheter till att kryptera och att använda datasäkerhet och protokoll med svåra nycklar)? Du ser inga potentiella ändamålsglidningar? Du ifrågasätter inte bevekelsegunderna? Du ifrågasätter inte själva syftet, om det är ett bra sätt att avslöja t.ex. terrororganisationer? Du vill inte se forskning och data på huruvida detta faktiskt ger positiva utslag i hotbekämpning? Du ser inga risker med att underrättelseanalyser och vanligt hederligt och synnerligen effektivt underrättelsearbete kan bli lidande? Inga risker att någon, vi eller FRA, invaggas i falsk trygghet med storskalig avlyssning? Tror du ö.h.t. att lagen ändrar möjligheterna och önskan av avlyssning? Det finns inga principiella skäl till varför inte Alice och Bob kan tala ostört? (dvs FRA avlyssnar olagligt av nöd och inte av slentrian för att de får.)

Dina inlägg visar en total avsaknad av dylika frågeställningar och ditt huvudargument tycks vara att allt är som förut samtidigt som lagen medger kontroll. Det är att upprepa precis det de förespråkande politikerna anför som "argument" i 10-sekundersintervjuer i nyhetssändningarna. Du ser inte problemen med att inte argumentera för din sak? Jag råkar vara övertygad om att det faktiskt finns goda argument för lagstiftning, för det generellt men även kanske för specifikt "FRA-lagen". Synd att du inte har återgett ett enda.

"How To Not Catch Terrorists"
http://www.schneier.com/essay-163.html

Jag tänker bara försöka svara kortfattat så att du inte kan läsa in för mycket i vad jag säger och sedan vandra iväg i anklagalser om vad jag menar efter egna tolkningar.

Potentialen i FRA-lagen som jag sagt hela tiden är att med en befintlig lag kan den ändras och utvecklas. Det kan man inte göra lika lätt om man inte har någon lag överhuvudtaget. Du blandar ihop olika saker. Jag sa inte att FRA är problemfritt, men däremot har själva signalspaningen genomförts med eller utan lagar. Därav är inte själva signalspaningen nytt utan att det nu finns en laglig väg.

FRA har signalspanat tidigare och de har inte blivit ställda till svars eller stoppade från att utföra detta. Hur skulle de kunnat bli det. De är sanktionerat av regeringen och det var deras uppgift. Givetvis är det lättare att stoppa sådant med lagstiftning om man ser till att lagen utvecklas och defineras tydligt.

Att det är mycket lättare att åtala någon för en specifik lag jämfört med grundlagsbrott är nog rätt så självklart. Det är därför som det är bättre med lagstiftning och att inte bara luta sig mot grundlagen som man var tvungen att göra innan FRA-lagstiftningen. Och där skulle regeringen som sagt utnyttjat lagen om eterns frihet och det hade inte skett något.

Jag förstår mycket väl att den kan utgöra en fara om det prövas och leder till andra inskränkningar. Jag förstår också att det kan utvecklas åt andra hållet och istället begränsan signalspaningen i slutändan när lagen väl är på plats och det inte är en gråzon och FRA kan göra vad de vill för att det inte finns några lagar. Precis som jag påpekade förrut.

Åter igen, jag menar givetvis inte att du specifikt skulle vara rädd för lagen utan ger det givetvis som exempel på att du lika gärna kunde om du var intressant ha blivit signalspanad redan innan lagen. Alltså inte just du utan t.ex. en fiktiv person. Denna fiktiva person som nu börjar kryptera sin mail har uppenbarligen vågat köra okrypterat innan. Har denna fiktiva person varit intressant för spaningen innan så har de alltså läst hans mail ändå garanterat. Den fiktiva personen borde alltså ha krypterat från första början istället, själva lagstiftningen gör inte att den fiktiva personen skulle bli mer utsatt,

Jag tror inte heller politiker har fel när de försöker motivera en mycket avancerad fråga på sin lilla 10-sekunders lucka och försöker få fram det viktiga. Jag kan inte skriva in varje infallsvinkel eller varje argumentation jag kan ha i ämnet då jag har ett arbete på mer än heltid och har inte fritid nog att skriva en uppsats om ämnet. Jag påpekar delar och framför mina åsikter om dem. Så nej jag kan inte svara på alla dina frågor då detta inte heller är något slags förhör. Jättetrevligt med X antal länkar med andra som delar dina åsikter. Jag skulle kunna skicka in en egen armé med länkar där man tar upp saker som jag försökt påpeka.

Finner det dock meningslöst då detta inte är någon doktorsavhandling eller något heltidsjobb och att hålla på och debattera genom att länka till essäer och liknande är bortkastad tid. Kortfattad och specificerad argumentation räcker mycket väl utan att överanalysera varje liten mening och bokstav.

Elak VS God stat var grovt förenklat. Det har du nog själv också insett. Jag har inte en enda gång hävdat att det är problemfritt.

Snälla snälla. Om du nu får för dig att svara försök hålla dig kortfattad och överanalysera inte och försök även undvika att ställa upp 15 följdfrågor eller djupgående frågor på detaljnivå. Det går att argumentera och diskutera saker utan att behöva gå ner på atomnivå. Detta svar är på tok för långt och onödigt invecklat för att jag försökt gå dig till mötes. Alla har inte enormt med tid för att kunna sitta och skriva mindre uppsatser för att försöka tillmötesgå någon som helt klart har möjlighet att spendera ett antal timmar på att skriva inlägg.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Sentenced: Det är ett helt annat tonläge i ditt inlägg nu, och det är bra. En del intressant stoff finns där som jag ämnar återkomma till. Har dock inte tid just nu för ögonblicket.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Sentenced: Det är ett helt annat tonläge i ditt inlägg nu, och det är bra. En del intressant stoff finns där som jag ämnar återkomma till. Har dock inte tid just nu för ögonblicket.

Ja det var ju ett annat tonläge i inlägget som jag svarade på, annars hade jag inte svarat på det överhuvudtaget. Jag är inne på dag 8 av 12h pass arbete.(Bara en dag kvar)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Re: Varför FRA-lagen är bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Undrar vad ni tycker om FRA-Lagen, själv så tycker jag att det är riktigt bra att det gick igenom för nu slipper man ju oroa sig för att Abdullah nere på hörnet skall spränga en den 11 september. Vill gärna höra egna åsikter om denna gudomliga lag.

Slipper ?

Tvärtom så motiverar det till nya och större terrorattacker om man ser till konsekvenserna.
Det som Saudierna gjorde var att döda ett fåtal, skrämma dig och andra och påverka allmänheten i negativ riktning mot mindre öppenhet och frihet.
Mission Accomplished