Driv fyra skärmar samtidigt med ett grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Driv fyra skärmar samtidigt med ett grafikkort

Alla moderna grafikkort har två skärmutgångar som möjliggör att två skärmar används samtidigt, vilket ger mer yta att arbeta på. Den som behöver fler skärmar än så har traditionellt köpt fler grafikkort. Nu har Matrox bestämt sig att lösa problemet med extra instickskort och lanserar ett grafikkort som stödjer fyra stycken skärmar samtidigt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varje DVI-I har tillräcklig bandbredd att driva en skärm upp till upplösningen 1920x1200, och möjliggör den imponerande skrämupplösningen 7680x1200 om fyra skärmar är inkopplade.

Imponerande!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

kanske dax att pensionera mitt parhelia då

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

"Den största tillverkaren av grafikkort specifikt för extra skärmar är Maxtor, och deras produkter kan egentligen kallas för monitorkort då de har för låg prestanda att klara av moderna datorspel."

Notera ordet Maxtor i texten vilket jag antar inte skall vara med? En liten rättning av detta så är jag nöjd.

Skall bli intressant att se vad korten kommer kosta här i Sverige sen så man kan göra som Fenix sa med parhelia kortet.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Maxtor gör hårddiskar, matrox gör grafikkort...
Varför är även de med bara två skärmutgångar så dyra?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

"och möjliggör den imponerande skrämupplösningen 7680x1200 om fyra skärmar är inkopplade"

Skrämupplösning? Låter läskigt

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Matrox är kung på seriösa bild-lösningar, så är det bara.

Permalänk
Medlem

Oj vad artikeln behöver redigeras

Dyr lösning för att få mer yta. Det blir liksom ca 11 000 kr + fetare elräkning bara för att kunna leta på internet, chatta spela och kolla på en film i olika skärmar samtidigt. Snacka om slös med pengar. Känner ingen till windowmode eller alt+tab? Såvitt jag vet är ett enkelt knapptryck gratis.

(räknat på 3000kr per extra skärm och 1800 kr för Matroxkortet)

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Oj vad artikeln behöver redigeras

Dyr lösning för att få mer yta. Det blir liksom ca 11 000 kr + fetare elräkning bara för att kunna leta på internet, chatta spela och kolla på en film i olika skärmar samtidigt. Snacka om slös med pengar. Känner ingen till windowmode eller alt+tab? Såvitt jag vet är ett enkelt knapptryck gratis.

(räknat på 3000kr per extra skärm och 1800 kr för Matroxkortet)

För företag är detta en ovärderlig lösning (iaf för företaget jag jobbar på). Vi kör övervakningssystem på fyra skärmar i nuläget, och vi får väl snart utöka så att vi kan köra det på fler skärmar än så, börjar bli lite lite plats numera

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x
För företag är detta en ovärderlig lösning (iaf för företaget jag jobbar på). Vi kör övervakningssystem på fyra skärmar i nuläget, och vi får väl snart utöka så att vi kan köra det på fler skärmar än så, börjar bli lite lite plats numera

Ah, att jag inte tänkte på det!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Matrox är bra

Skrev faktiskt till dom o frågade varför dom inte gjorde kort för 3Dspel.
Fick ett bra svar som jag har glömt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Klarar inte detta kortet av det också? http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6045&page=4

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Visa signatur

Life is too short to listen to slow music!
GA-P35-DS4 l Q6600 @ 3,6ghz l Ultra 120 l 3x2048mb PC6400 CL4 900mhz
| Sp. HD4870 512MB

Permalänk
Medlem

dom klarar väl bara tre skärmar samtidigt. var det inte så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Klarar inte detta kortet av det också? http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6045&page=4

Citat:
Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
kanske dax att pensionera mitt parhelia då

Parhelia var drömmen som uteblev som fenomen, tyvärr.

Aquanox lär ha varit optimerat för den?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt. Jag har ett gammalt Matrox QID PCI som jag tog på jobbet (fläkten hade pajjat). Det klarar 4st skärmar via DVI. Detta är 3 år gammalt ungefär. Det är dessutom lågprofil.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Det här är inge för LinuxNördar som oss, vi har ju redan fyra skrämar på en kub ;-D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjodorgrim
Det här är inge för LinuxNördar som oss, vi har ju redan fyra skrämar på en kub ;-D

Jo men det är ju svårt att se alla sidor på kuben samtidigt.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Asus HD3870X2 har ju även den fyra DVI, vad är det som är den stora grejen här? Jag förstår inte riktigt vad folk hoppar för, missar jag något?

Permalänk
Medlem

Men, blir det inte två kort med detta addonkort, eller fattar jag det fel?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på en bank där 4-8 skärmar är vanligt. Vi hade tidigare Matrox G450-kort för dubbelskärmslösningar. Skulle någon ha fyra skärmar så installerade vi bara två grafikkort. I dagsläget kör vi med nVIDIA:s Quadro NVS-serie för flerskärmslösningar. Matrox har dock varit hos oss och demat olika lösningar. Korten i nyheten ser klart intressanta ut.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Varför är matrox korten så dyra?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla som har testat att använda flera skärmar samtidigt vet en sak: när man väl testat går man inte tillbaka.

Inte riktig alla! Jag har testat och jag tyckte det var väldigt irriterande. Betydligt smidigare med en stor skärm istället. En skärm med 2560x1600 upplösning ger nästan lika mycket utrymme som 2 st med 1920x1200 upplösning och man tappar inte bort muspekaren hela tiden

Jag har inte riktig följt vad som har hänt med Matrox men jag minns att för ca 10 år sen så kom dom med dualhead korten och dom var ju rätt ensam om det då iaf på konsumentmarknaden, även om korten var relativt dyra. Känns lite som att dom försöker vara värst igen på sitt sätt för att dom inser att dom inte har en chans mot nVidia/ATI när det gäller 3D hastighet? Nuförtiden när i princip alla kort stödjer 2 skärmar så måste dom hitta på nåt annat så det blev 4 skärmar istället. Men man kan ju fråga sig om det alls finns nån markand för det här, skulle kanske vara dom som håller på mycket med bild/videoredigering och tycker att 2 skärmar är för lite, men hur stor marknad är det egentligen?

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Asus HD3870X2 har ju även den fyra DVI, vad är det som är den stora grejen här? Jag förstår inte riktigt vad folk hoppar för, missar jag något?

Ett HD3870X2 består som namnet säger av 2 grafikkort, som dock är sammankopplade så att de fungerar som ett, men det är fortfarande 2 fysiska kort med två kontakter var. Detta är ett fysiskt kort med fyra kontakter, åtminstonde är det så jag förstått det hela

Permalänk
Medlem

Har man ett moderkort med säg fyra st PCI-E så kan man ju koppla in fyra st enkla billiga nvidia eller ATI kort och få åtta utgångar omman nu vill det borde inte vara dyrare och man får dubbla mängden utgångar...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Ett HD3870X2 består som namnet säger av 2 grafikkort, som dock är sammankopplade så att de fungerar som ett, men det är fortfarande 2 fysiska kort med två kontakter var. Detta är ett fysiskt kort med fyra kontakter, åtminstonde är det så jag förstått det hela

Det är ett fysiskt kort med två GPUer. Det har bara en uppsättning minnen osv så det är faktiskt bara ett kort.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Äh, palla det här kortet. Låt oss hypa om Diablo 3 istället
http://www.blizzard.com/diablo3/

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

det går få tiriple scren :P på alla spelgrafikort...

så länge du har tilgon till maximalt 3 dvi... alltså crosefier... eller sli

magiska ordet e tydligen SoftTH...

har titta på det i youtube ser bra ut

om inte det e nog kan du har olika upplösninga å allt om du vill olika skärma olia strolekar med

WoW

http://www.youtube.com/watch?v=9CG0U-ETo40
http://www.youtube.com/watch?v=Cf7DZbsJdmc
http://www.youtube.com/watch?v=cGc7DX_B-ww
http://www.youtube.com/watch?v=cZxjUcriZvk

Permalänk
Medlem

Varför inte använda en simpel kabel bara?

(1dvi -> 2dvi)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Punti
Varför inte använda en simpel kabel bara?

(1dvi -> 2dvi)

grafikkortet måste ha stöd för det också.

tycker själv att dessa kort vore intressanta om dom kostade mindre då jag aldrig kommer använda mindre än 2 skärmar efter att jag skaffade två (förutom på lan och så då.) men dessa kort är ju riktade till företag och liknande som måste ha många skärmar.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K