Permalänk
Medlem

Slöa webläsare

Hej

Varför är webläsare så slöa i ubuntu? Kör Hardy Heron och har nu provat opera, firefox, swiftfox och ta mig tusan vad alla slöar ner. Ska man scrolla sidor neråt så går allt som i sirap, ungefär som om man inte lagt in drivrutiner för grafikkortet... Vad har jag gjort för fel? Kan inte tänka mig att linux folket tolererar såna här slöa saker?

Visa signatur

~Treo the painkiller~

Permalänk

Frågan är: Har du installerat drivrutinerna till grafikkortet korrekt då?

Om ja: Är det lika i Nautilus/Annan filbläddrare eller liknande?

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Jo drivrutinerna är installerade och allt flyter på snabbt förutom just firefox o dom andra webläsarna.

Visa signatur

~Treo the painkiller~

Permalänk

Är det flashsidor du besöker? Isåfall är det därför. Flash suger ganska hårt i linux. Installera flashblock så blir ditt liv lite lättare.

Permalänk
Medlem

Installerat flashblock. Blir lite bättre men ändå ryckigt. Fasiken vad störande.

Visa signatur

~Treo the painkiller~

Permalänk
Medlem

Atis egna drivrutiner brukar slöa ned scrollningen. Annars kan det vara flash som sagts.

Permalänk
Medlem

Har ett nvidia kort. Gäller samma sak för dom? Pröva andra drivrutiner?

Visa signatur

~Treo the painkiller~

Permalänk

Från 8XXX serien och uppåt har nvidia problem med 2d biten i linux. Tyvärr finns det ingen fix som rättar till det. Lite synd då 3d biten fungerar som den ska...
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ati_radeon...
Om jag tycker att det går långsamt ibland med mitt ATi kort förstår jag nog hur du har det

Permalänk
Medlem

Det är förjäkligt slött... Suck. Där har man för att man har ett hyfsat nytt kort i burken.

Visa signatur

~Treo the painkiller~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Är det flashsidor du besöker? Isåfall är det därför. Flash suger ganska hårt i linux. Installera flashblock så blir ditt liv lite lättare.

Jag har då inga problem med Flash i Ubuntu.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Har samma problem...
Det är ett äventyr att surfa på prisjakt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=302273&ref=126 <- ett exempel

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Det är för att sidorna ni surfar på är javascriptbomber. Det är inte bara flash som slöar ner
Ta en lätt sida istället, som använder vettig kod, så ser ni att det går fort.
Använder min egen sida som exempel.
http://web.student.chalmers.se/~ohmanm/index.php?page=project...

Blockerar ni alla script (firefox plugin: Noscript) så går även den här sidan galant.

Permalänk
Medlem

Ja men vem vill surfa på lätta sidor hela tiden? Alltså samma dator som kör ubuntu har även vista installerat och där flyger sidorna fram i firefox. Hade förväntat mig att linux skulle vara rappt men tji fick jag

Visa signatur

~Treo the painkiller~

Permalänk
Medlem

Om inte adobe tar sig i kragen och fixar så att flash funkar lika bra i Linux som i Windows, då har vi nog bara den här "tomten" kvar att hoppas på: http://www.youtube.com/watch?v=zoNvsiBTQDE (Rob Savoye på gnash, OBS extrem nördvarning!)
Han har i alla fall som mål att gnash skall bli bättre än flash på att spela upp flash.

Om ni inte orkar se hela så lyssna på det han säger efter 6:30

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Om inte adobe tar sig i kragen och fixar så att flash funkar lika bra i Linux som i Windows, då har vi nog bara den här "tomten" kvar att hoppas på: http://www.youtube.com/watch?v=zoNvsiBTQDE (Rob Savoye på gnash, OBS extrem nördvarning!)
Han har i alla fall som mål att gnash skall bli bättre än flash på att spela upp flash.

Om ni inte orkar se hela så lyssna på det han säger efter 6:30

Hmm, läsa hex i fyra månader är inte vad var man skulle göra på sin fritid

Och JA! Nörd var han

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon U
Hmm, läsa hex i fyra månader är inte vad var man skulle göra på sin fritid

Och JA! Nörd var han

Haha, jo man fick sig ett gott skratt när han berättade om det, men han verkar vara rätt man för jobbet om man säger så. Bara för att han ger ett sådant extremt nördigt intryck så tror man ju att han är en jävel på det han håller på med.

Permalänk
Medlem

Joo, han verkar ju insatt i det han håller på med iaf. Det är ju bra. Tycker att ubuntu har dragit igång utvecklingen i linux-världen på allvar. Bra att dom skeppar med det nyaste i sin distrubution. Det ger en extra push på utvecklarna tror jag.

Permalänk
Medlem

Adobe Flash Funkar faktiskt bra i Linux men på vissa typer av installationer fungerar det mindre bra.
Men i och med att Adobe gått med i Linux foundation kommer det bli bättre och bättre.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas det. Detta kan få mig att avstå linux. Tyvärr måste jag säga. Stortrivs med ubuntu annars.

Visa signatur

~Treo the painkiller~

Permalänk
Medlem

Samma sak här, det här är den enda anledningen till att jag använder Windows istället för Linux, allt annat är bättre på Linux, men då jag surfar ett antal timmar per dag går det inte att bortse från.

Flash 10 kommer att vara hårdvaruaccelererad, kanske detta fixar till det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av treo
Vi får hoppas det. Detta kan få mig att avstå linux. Tyvärr måste jag säga. Stortrivs med ubuntu annars.