80 grader varmt 4850 idle!

Permalänk
Medlem

80 grader varmt 4850 idle!

Har precis installerat windows och drivrutiner.. Men mitt HD 4580 är brännhett på flänsarna och temperaturen är uppe i 80 grader idle! Alltså jag har bara firefox igång. Fläkten snurrar på kortet och allting fungerar som det ska. Men ska det verkligen vara så varmt?

Permalänk

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=192932

med detta knep ska man kunna få ner grafikkortet i 45grade idle och 75 grader load, beroende på rumstemperatur och fläkthastighet.

förhoppningsvis kommer ATI själva skicka ut drivrutiner som tar tag i detta problem.

Permalänk
Avstängd

Hade du läst dom andra 100 HD4850 trådarna hade du sett att kortet är så varmt..

Permalänk
Medlem

Japp alla är så varma, det kommer att fixa sig med senare bios. Då kommer de idla på ca 50C. Fisk här på forumet har redan moddat ett bios för de som inte kan vänta.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vad konstigt! mitt ( HD 4850 powercolor ) är i 61 grader idle

Permalänk
Avstängd

Att dom inte sätter på en riktig kylare nån gång på ati kortena.. Ut med varmluften ur burke nför sablarns...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stubben22
Att dom inte sätter på en riktig kylare nån gång på ati kortena.. Ut med varmluften ur burke nför sablarns...

Som jag förstått det handlar det inte speciellt mkt om att kylaren är dålig, utan att fläkten inte snurrar nog fort. Blir ett 4850 för mig, sen får vi se om man kanske snappar upp ett 9800GTX+ senare istället

Permalänk
Avstängd

Jaså är det så ? hmm wierd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stubben22
Jaså är det så ? hmm wierd

Läs länken i mitt andra inlägg ska du se!

80 grader load är inte något nytt, flera andra kort på marknaden ligger vid dessa temperaturer vid load. Var väl idle temperaturen som uppmärksammades, men den kan man nu sänka med ~30grader med hjälp av sagda länk.

Permalänk
Medlem

Jag vet varför de inte har en dualslot kylare på 4850 som blåser luften ur lådan, stubben32.

Det är för att 4850 inte är ett high end kort! 4870 som är det har en dual slot kylare men det är också väldigt varmt.

Problemet är precis som Överkill beskriver det, fläkten går för långsamt från fabrik. AMD/ATi kommer att erbjuda ett nyare bios som bl.a. höjer farten.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

jag testa att göra en egen profil och satte fläkten på 65% men vilket ljud det blev
min idel temp ligger på 50 grader nu.

Permalänk
Medlem

det är ingen som kommer att bråka med en om det blir fel när en flashar om sin bios då? Dvs att en får ett nytt kort eller det blir reparerat utan kostnad?

För om det kan komma att kosta en pengar så är det ju vansinnigt att sälja ett kort som har fabrikationsfel. En icke klar Bios räknar jag som fabrikationsfel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
det är ingen som kommer att bråka med en om det blir fel när en flashar om sin bios då? Dvs att en får ett nytt kort eller det blir reparerat utan kostnad?

För om det kan komma att kosta en pengar så är det ju vansinnigt att sälja ett kort som har fabrikationsfel. En icke klar Bios räknar jag som fabrikationsfel.

Varför testa med ett BIOS när du kan ändra fläkthastigheten via program?
Det enda du behöver göra efter att du fixat till din profil är att högerklicka på en ikon, sen ladda rätt profil.

Troligtvis kommer ATI att släppa en egen drivrutin som fixar detta själv.

Permalänk
Medlem

Jag googlar och det verkar inte finnas någon bra lösning på detta än, fem år senare... Starkt jobbat ATI/AMD.

Lillebrorsans kort idlar på 80 grader. Är MSI Afterburner det som gäller?

Hittar inte C:\Users\Bretware(username)\AppData\Local\ATI\ACE i Windows 7, är jag blind?

Finns det någon bra fix utöver de två som nämnts ovan?