Permalänk
Medlem

AMD/ATi och BSD

Jag planerar att dumpa Windows till fördel för ett fritt OS vid nästa datorköp. Huvudsakligen så har jag varit sugen på FreeBSD.

Nu när ATi gått och blivit relativt öppna så är det ju en självklarhet att ha ett av deras kort i burken och nu kommer min fråga... Hur ser stödet ut på BSD sidan nu när det finns öppna specifikationer att koda efter? Jag spelar en del och 3D-prestanda är viktigt för mig. Är jag låst till Linux? Vill inte köra dual boot... Sist jag provade det så var jag inne i windows hela två gånger på nästan ett år så det känns rätt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel du ska lira, så jättemånga stöds väl inte så bra i FreeBSD?

Permalänk
Medlem

Kommer nog mestadels bli UT2004 eller UT3 när/om linux klienten kommer. Säkerligen kommer det nog att spelas en del Quake baserade spel också... Spelar det egentligen någon roll vad jag spelar? OGL prestandan lär ju hänga rätt mycket på grafikdrivaren oavsett om det går native eller genom wine/liknande?

Permalänk
Medlem

Ja det spelar roll vad du spelar. Wine har t.ex. 0% stöd för DX10/DX10.1 än så länge. Prestandan för DX9 är inte bra på många punkter även om de stöder det nästan fullt ut. Ska du spela utan problem så är nog tyvärr Windows ditt självklara val. Varför inte dualboota? Jag kör FreeBSD samt Vista på min spelburk. Vista för spel och FreeBSD för arbete.

Jag säger inte att det inte funkar att spela i FreeBSD, men jag kan lova dig att du slipper en himla massa problem och tråkiga buggar i Wine (om du inte spelar spel som är native mot BSD eller Linux). Sedan har ATI fortfarande dåligt stöd för Linux/BSD. Mitt radeon X1950XTX känns som ett TNT i vissa spel under Unix/Linux (hoppas dock på bättre drivare nu när specarna är öppna)

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Dual bootade mellan Gentoo och XP x64 i cirka ett år och det blev 99%+ av tiden i Gentoo så jag tror inte riktigt på den lösningen. Självklart är Windows bättre för spel men jag spelar som sagt mest spel som funkar prima i Linux.

Så som jag förstått det så funkar det mesta som funkar i Linux även i BSD. Jag tror att den nya open source drivaren till ATi korten kommer att bli rätt skaplig inom de närmsta 12 månaderna och det är nån gång om cirkus ett år som det är dags för en ny burk.

Därför vill jag veta om det händer nått angående ATi drivare på BSD sidan nu när det finns dokumentation? Om inte så får jag helt enkelt välja någon smak av Linux igen. =/

EDIT: Efter att ha googlat en del så har jag dragit slutsatsen att de nya drivarna funkar till allt som kör X... Det vill säga, i stort sett allt. Om jag uppfattat detta fel så får gärna någon upplyst påpeka det och tala om hur det funkar