Vilket är det bästa universitet/högskola för civilingenjör

Permalänk

Vilket är det bästa universitet/högskola för civilingenjör

Tja jag undrar vilket universitet/högskola som har den bästa civilingenjörs utbildningen.

Permalänk
Medlem

Det beror nog på vilken inriktning du tänkt söka. Inget universitet är bäst på allt men jag gillar Linköping

Permalänk
Glömsk

MIT, ETH Zürich, IIT etc.

Fast jag antar att du menar i Sverige. Då beror det nog på vad det är för inriktning du är intresserad av.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Jag är intresserad av teknologi tex nano teknologi och matte fysik , erlc har linköping bra civilingenjörs program?. kan ni skriva ner dom tre bästa universiteten/högskolorna, och sedan skriva vad dom är bäst på?.

Permalänk
Medlem

Linköping, Chalmers och Luleå är 3 stora.
Men alla skolor har sina för och nackdelar, bra program och dåliga.

Försök att se på vad det är du vill studera och sök upp programmen på de olika och kolla.
Hur mycket forskning de utför i området osv. på varje ställe.

Permalänk
Medlem

Ta nån där de ha schyssta kurser i svenska också

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Chalmers eller KTH.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för LTH (Lund) Jag har dock ingen konkret fakta om vad som är särskilt bra här inom ditt intresseområde dock...

Permalänk

Finns så många program och välja på, får bestämma mig senare. Vilken skola har det bästa studentlivet och dom bästa studentkorridorerna?.

Permalänk
Medlem

Kolla närmare på lund, verkar bra imo.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Vet du någon bra länk man kan läsa för blivande studenter? Jag är helt vilse i hemsidan.

Permalänk

Jag är helnöjd med Uppsala universitet.

Bra föreläsare, grym nollning, moderna och fina lokaler, finfint studentliv, enormt utbud av kurser, bra administration

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk

Hur är studentkorridorerna är dom nära skolan och är dom renoverade?. Jag hittade en rätt intressant utbildning http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0300&funktion=utbildn&p... Vet du hur lång tid tar det med tåg från Jönköping till Uppsala?.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Hur är studentkorridorerna är dom nära skolan och är dom renoverade?. Jag hittade en rätt intressant utbildning http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0300&funktion=utbildn&p... Vet du hur lång tid tar det med tåg från Jönköping till Uppsala?.

5 timmar med några byten antagligen. Ska du pendla?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Nej, ifall jag går där så kommer jag förmodligen bo i studentkorridorer nära skolan (har inte särskilt mycket pengar).

Permalänk
Medlem

KTH ska du gå såklart

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Är det en skön skola eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Är det en skön skola eller?

Japp, bra föreläsare, högt tempo och mycket fest

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

AndenAnden, du har väll inte ens börjat gymnasiet än va?

Jag tycker att din höga ambitionsnivå är uppfriskande och jag hoppas att den håller i sig... men du behöver inte oroa dig för dessa saker redan nu.

Nåja, jag har hört att linköping ska vara riktigt bra på teknisk fysik vilket kanske är det som passar dig bäst. Tänk på att teknisk fysik är bland det svåraste du kan läsa i Sverige.
Jag önskar dig all lycka i framtiden och jag håller verkligen tummarna för att du ska lyckas så bra som du skulle kunna göra nu när du är så ambigiös. Det är skitkul att se någon så pass ung vara så målinriktad innom just naturvetenskap.

Permalänk

Ja, jag ska börja gymnasiet efter sommaren, tack haricots, hög ambition är bara bra. Jag gillar och planera min framtid så inget går snett när väl tiden kommer att börja universitet/högskolan. Jag läste runt lite i liu och det verkar vara en bra skola, ska fortsätta läsa på sidan lite nu.

Permalänk
Medlem

Linköping är väl mer känt för deras data-forskning. Där de är otroligt starka inom bla AI, och inte som LTHs skämtdatavetenskapsintitution.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
AndenAnden, du har väll inte ens börjat gymnasiet än va?

Jag tycker att din höga ambitionsnivå är uppfriskande och jag hoppas att den håller i sig... men du behöver inte oroa dig för dessa saker redan nu.

Nåja, jag har hört att linköping ska vara riktigt bra på teknisk fysik vilket kanske är det som passar dig bäst. Tänk på att teknisk fysik är bland det svåraste du kan läsa i Sverige.
Jag önskar dig all lycka i framtiden och jag håller verkligen tummarna för att du ska lyckas så bra som du skulle kunna göra nu när du är så ambigiös. Det är skitkul att se någon så pass ung vara så målinriktad innom just naturvetenskap.

Inte oroa dig?
Trams!

Om något så är det precis när man fyllt 16 (som brukar vara gränsen) som man ska skriva upp sig på en massa studentlägenheter och liknande.

Själv reggade jag mig på SSSB (stockholm, jag tänkte köra på KTH) för ett år sedan, jag kommer att ha runt 700 ködagar när jag väl börjar på KTH om ett år. Fast jag funderar lite om man inte ska registrera sig på andra ställen också.
Jag är intresserad av en studentlägenhet (_inte_ korridor!). Det jag vill studera är civilingenjör datateknik eller något i stil med robotik (inriktat på mjukvaruprogramming). Vet inte riktigt vad det finns att välja på förutom då KTHs civilingenjör datateknik med inriktning under de sista 2 åren på robotik (eller vad det nu heter).

Jag är mest intresserad av att ha en internationellt gångbar utbildning, så man kan få jobb över hela världen om det skulle behövas (jag känner inget enormt behov av att lämna Sverige).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Äh fan!
Bli inte någon fjantig civilingenjör, bli matematiker istället!

Du kommer vara dubbelt så cool och kunna dubbelt så mycket! Yeah!

Permalänk

Hehe :D.

Permalänk
Medlem

Jag ska börja tredje året i gymnasiet och har knappt börjat tänka på universitet ännu. Är dock ganska kass på att planera vilket kanske märks på att om det är något som jag ska göra om över en vecka så är det någon annan som har planerat det, inte jag.

Lånar därför tråden och ställer en liknande fråga. Vart rekommenderas det att man går om man tycker om fysik? Är som smått intresserad av kärnfysik men finns det en arbetsmarknad för det?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Det är säkert kul att utbilda sig till matematiker, men om man vill ha jobb sen är det nog bättre att plugga till civilingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Det är säkert kul att utbilda sig till matematiker, men om man vill ha jobb sen är det nog bättre att plugga till civilingenjör

Håller nog med. Det är gott om matte och så har man ganska gott om jobb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Det är säkert kul att utbilda sig till matematiker, men om man vill ha jobb sen är det nog bättre att plugga till civilingenjör

Du skulle bara veta hur eftertraktade matematiker är på de stora bankerna i New York och London. Och sen måste ju någon hjälpa civilingenjörerna och fysikerna när de stöter på problem som inte står i deras böcker!

Att man blir arbetslös som matematiker är en stor myt!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Linköping är väl mer känt för deras data-forskning. Där de är otroligt starka inom bla AI, och inte som LTHs skämtdatavetenskapsintitution.

Och reglerteknik (vilket kanske inte låter så spännande för den ej insatte)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Double Trouble
Du skulle bara veta hur eftertraktade matematiker är på de stora bankerna i New York och London.

Som civilingenjör kan man få jobb även i Sverige..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Double Trouble
Du skulle bara veta hur eftertraktade matematiker är på de stora bankerna i New York och London. Och sen måste ju någon hjälpa civilingenjörerna och fysikerna när de stöter på problem som inte står i deras böcker!

Att man blir arbetslös som matematiker är en stor myt!

Som mina mer praktiskt lagda lärare har sagt: Det här blir jättekrångligt att räkna ut, så det skickar man till matteavdelningen och väntar några dagar, så får man tillbaka ett värde