Permalänk
Medlem

CPUn hoppar upp och ner

Nu har jag allmänt dålig koll på hur cpu'n ska fungera, men är det normalt att multipliern åker hiss mellan 14.5 och 5 (enbart dom värderna) så fort det blir lite belastning? Ena sekunden är den på 2.9GHz för att nästa falla till 1GHz.

Ställt in i bios att den ska ligga på 14 (vilket var max där) men flera olika cpu-mätningsprog säger 14.5 och 5.

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem

Coon n cuiet är nog aktiverat för dig.
Det klockar ner processorn när det inte behövs mycket prestanda och sen klockar det upp när det behövs.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Cool & Quiet är avstängt. Och även om det var aktiverat så borde den ju inte klocka ner cpu'n när den behövs som mest, utan när den är i vila.

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag inte problemet. Men är problemet där när du kör den på standard klock 2,8ghz+?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Kör du Vista ?

Isf så gå in på energialternativ -> ändra schemainställningar där du har pricken -> ändra avancerade inställningar -> energisparfunktion för processorn -> Minsta processor tillstånd -> Ändra värdet till 100%

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Hittade inte just "energisparfunktion för processorn" men satte alla andra alternativ på "högsta" för prestanda, och det verkar hjälpt lite, men den klockar ändå ner när det blir mkt att göra, även om det inte händer lika ofta som innan. Kan processorn klocka ner sig själv när det blir för varmt, i förebyggande syfte, eller finns ingen sån funktion inbyggd från amd?

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk

Vad har du för temp. på CPU:n då?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Permalänk
Medlem

tja.. runt 60 typ helt sjukt vad amd's orginalkylare är dålig, men plånboken tillåter in ngt värre fören några veckor.

Märkliga e att CPU-z visar rätt Vcore om jag ändrar den i bios, men visar fortfarande fel multiplier och fsb, trots att dom är ändrade och ändringarna är kvar efter omstart =/

Men som sagt.. har ens cpu'n möjlighet att klocka ner sig själv när det blir för varmt?

Soyish - då vet jag varför jag inte kunde hitta den. den finns inte
http://i29.tinypic.com/15f682h.jpg

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk

Du har ju engelska Försök hitta nåt liknande .
Eller testa sätt på C&Q i bios. Och se om den dyker upp då.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Yes I do
Aktiverade C&Q och då dök den upp. testade att sätta min till 50% och max 100, och den klockar ner och upp och byter v-core som den ska, men sen när dom får lite att göra (typ extrahera större .rar-fil) och aktiviteten går över 50% så klockar den ner multipliern till 5 igen och hoppar upp å ner som förut!

En dump från cpu-z.
http://i31.tinypic.com/10fvq4l.jpg

E de bara jag, eller borde inte chache va högre än så? :S

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dyos
Yes I do
Aktiverade C&Q och då dök den upp. testade att sätta min till 50% och max 100, och den klockar ner och upp och byter v-core som den ska, men sen när dom får lite att göra (typ extrahera större .rar-fil) och aktiviteten går över 50% så klockar den ner multipliern till 5 igen och hoppar upp å ner som förut!

En dump från cpu-z.
http://i31.tinypic.com/10fvq4l.jpg

E de bara jag, eller borde inte chache va högre än så? :S

Testa ändra till 100%;)

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Sry om ja va otydlig, samma sak hände vid min 100% och max 100%, satte 50/100 bara för att kolla att C&Q fungerade som de skulle.

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Hedersmedlem

Försök att sätta om din prollekylare, och lägg på ett nytt tunnt lager kylpasta av bra sort AS5 tex, och se om din prolle går ned i temp

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

vi har fortfarande inet fått va idle o max temp är på din cpu du skrev 60grader på ett ställe o ligger den det idle så är nått fel. dock har jag märkt att amd har verkliga problem med sina sensorer om man ska mäta med externa program min X2 4800 visa 9 grader på ena kärnan o 13 på andra

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

"CPUn hoppar upp och ner"

Jag måste erkänna, jag är lite besviken på att det inte fanns en youtube länk.

Men iaf, tycker du ska köra något program för att belasta cpu:n, och se vad du får för temperaturer. För 60 lät ju inte så bra, om det inte var under 100% belastning.

Permalänk

Jag ger upp

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Med öppet chassi (som typ behövs, för att cirkulationen är så jävla kass annars) så ligger den på 55 idle och 64 i load. Lägg till 5 grader för stängt chassi.

Men, igen, har processorn nån sån inbyggd funktion som gör att den kan klocka ner automatiskt när det blir för varmt? Om den har det, så är de ju jävligt skumt att den inte sänker vcore samtidigt...

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Hedersmedlem

När den blir alltför varm stänger den datorn, men den funktionen du skriver om utförs ju annars av CnQ

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dyos
tja.. runt 60 typ helt sjukt vad amd's orginalkylare är dålig, men plånboken tillåter in ngt värre fören några veckor.

Märkliga e att CPU-z visar rätt Vcore om jag ändrar den i bios, men visar fortfarande fel multiplier och fsb, trots att dom är ändrade och ändringarna är kvar efter omstart =/

Men som sagt.. har ens cpu'n möjlighet att klocka ner sig själv när det blir för varmt?

Soyish - då vet jag varför jag inte kunde hitta den. den finns inte
http://i29.tinypic.com/15f682h.jpg

Kan du inte ladda ner MUI tillägget så att du får svenska i menyer m.m.?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jaa.. Okej att C&Q gör så, men när det är avstängt och den ändå gör det, och när den jobbar =/

såhär ser klockfrekvensen ut när datorn får arbeta.

http://i32.tinypic.com/2s7if7s.jpg

De programmet påstår att de e fsb som hoppar upp å ner, men då visar den inte vad de e för multiplier heller, så den har väl inte så mkt val än att visa fsb.

Som sagt, både fsb och multiplier är manuellt inställda och låsta i bios.

trivs rätt bra när de e engelska. och den dök ju upp när man aktiverade C&Q i bios. Som f.ö. har slutat fungera :s varje gång jag försöker boota med C&Q aktiverat hänger sig allt.. mkt märkligt.

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk

Kan det vara det programmet du använder som gör att CPUn ändrar sig ?

Nu syftar jag på MSI programmet du har . Testa att avinstallera det.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Jo tanken slog mig också! men sen kom jag på att det finns bara på XP-partitionen, och den håller på så här i Vista också.

Men MSI-programmet är borta från datorn helt å hållet nu.

EDIT: Nä.. blev ingen skillnad när de va borta, fortfarande samma historia.

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk

Kolla om du inte har nåt skumt program som klockar ner processorn automatiskt .

Har du testat med att nollställa bios?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Tror inte jag lyckats få in ngt program på dom 2 veckor jag kört vista =/

Jepp, de e testat.. får fan höra av mig till amd eller ngt. Börjar få slut på idéer här

EDIT: Har hur som hellst slängt iväg ett mail till AMD.. får se vad dom kan komma med för ursäker

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk

Har du testat att leka lite med RMClock Utility? Man kan där bestämma vilka P-states CPU:n ska använda, sen får man ställa in en profil och aktivera den. Jag har gjort detta med mina Windows-burkar med AMD64 för att själv kunna bestämma vilka P-states som ska användas och hur hög spänning.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Ska absolut testa de där programmet!
Tycker bara de e skitskummt att den klockar ner trots att jag låst den i bios =/ mailat AMD, dom viste inte mkt dom heller. tyckte jag skulle prova cpu'n i ett annat system för att se om samma fel händer där, men har inget andra system att testa med, och AMD har inte hört av sig efter det...

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem

Har samma processor i en burk. Idlar på runt 33-34 grader med standardkylare. Montera om kylaren. Har även sett i MSI:s program, som jag såg att du använder, att även min processor klockar ner sig lite randomly. Ger dock ingen påverkan på prestanda vad jag märkt.

Permalänk

Det där liknar ju lite grann det lastbalanseringsproblem som väl dock bara ska finnas i Phenom - precis när en tråd i en kärna ska köra igång så flyttas den till en annan kärna. Toms HW? Anandtech? Sharky?

Men det gällde, vad jag kommer ihåg, enbart Phenom...

Permalänk
Medlem

treffin, men då har du rätt bra cirkulation i resten av lådan? Mitt chassi är totalt skräp, ett p182 står på listan när lönen kommer
Får testa att montera om och se om det blir ngn förbättring!

Har iaf fått svar från amd nu, ska ge dom mina kontaktuppgifter och serienumret på cpun så får jag en "warranty return".

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64