Textbaserade program - använder ni?

Permalänk

Textbaserade program - använder ni?

Det finns ju en hel del textbaserade program till Linux som kan göra det mesta. Använder själv det väldigt sällan. Kör rTorrent på min server vilket jag gillar skarpt.

Dock finns det ju en hel del andra program som mutt för e-mail eller irssi för irc som är väldigt populära (eller varför inte Vim / Emacs). Jag har dock ganska svårt att se varför man ska använda dessa om man kör ett grafisk DE och en någorlunda snabb dator.

Jag har levt i irssi och tycker det är en trevlig klient men jag känner att jag saknar den överblick jag får via en grafisk klient. Känns även lite väl jobbigt att inte ha möjligheten att använda musen när man väl känner för det.

Så en kort förfrågan till alla er där ute: vad använder ni för textbaserade program och varför har ni valt just dessa framför program med GUI?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem

Ett standardsvar är väl att man tycker att de (textbaserade) program man använder har fördelar mot andra liknande program. Just textbaserade program är dessutom lätta att köra via ssh eller liknande, vilket väldigt ofta är användbart.

Permalänk
Medlem

Kör irssi och rtorrent endast eftersom jag har xp på min riktiga burk, har de 2 i ett puttyfönster med screen. Tycker irssi är överlägset irc också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nästan enbart. Att styra med tangentbordet är alltid så mycket snabbare.
Att vara tvungen att byta till musen fram och tillbaka är helt ofattbart störande.

Permalänk
Medlem

Översikten i irssi går ju att fixa till, detta är min setup:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Översikten i irssi går ju att fixa till, detta är min setup:

http://pici.se/thumbs/t_TsJlywduu.gif

Ser ut som jag hade det ungefär, dock var det väldigt elegant med kanal-namnen vid siffran. Något du vill dela med dig av?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sköter t ex all min filhantering i terminalen. Har ingen grafisk filhanterare installerad, ej heller MC.

rTorrent och Vim är väl de jag använder mest.

Har försökt lära mig Mutt några gånger men känner inte att det blir smidigare för mig.

Det är nyttigt att kunna använda textbaserade browsers (väljer oftast Lynx av vana), men får jag välja är det definitivt en grafisk jag använder (i mitt fall Opera).

Irssi är det som gäller när jag ska använda IRC, men det händer ganska sporadiskt.

Pidgin använder jag som IM-klient. Använder egentligen inga funktioner som gör att jag inte lika gärna hade kunnat använda t ex Finch, men tycker det blir överskådligare med Pidgin i nuläget. Är kanske för att jag inte satt mig in i alternativen.

mplayer (från kommandoraden) är den enda filmuppspelare jag använder. Ibland även om jag ska spela någon random mp3:a. Känner inte att ett GUI lägger till någon önskad funktionalitet för mig. Finns ju även OSD-menyer i mplayer numera vilket man kan använda om man vill ändra något under uppspelning.

Använder ncmpc som klient till MPD för musiklyssning.

Använder Aptitude för pakethantering. Gillar att kunna ha koll på hur det fungerar. Kan vara kritiskt om man försöker lösa något beroende eller liknande som gör att det grafiska systemet inte fungerar, då kvittar det hur bra man kan t ex Synaptic.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar 8h+ varje dag i endast skal mot servrar samt på min workstation. Extremt effektivt att både koda och testa saker. Att kunna kombinera kommandon och snabbt få ut vad man vill ha reda på är otroligt effektivt i jämförelse mot något grafiskt gränssnitt. Editera en fil i vi, snabbt söka på något i en fil med grep, starta processer, övervaka processer, kolla stacktrace i runtime på process, övervaka LWPs på en process....[INF].

Det går egentligen inte jämföra grafiskt gränssnitt mot konsol, då ett grafisk gränssnitt begränsar för mycket.

När det kommer till program som t.ex. irssi, så håller jag med föregående talare att det är smidigt att komma åt över ssh. Kör själv irssi på min linksys router hemma. Kan lätt överta den irssi klienten på jobbet via ssh utan att behöva starta ny klient och missa saker som hänt i kanalerna.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz

mplayer (från kommandoraden) är den enda filmuppspelare jag använder. Ibland även om jag ska spela någon random mp3:a. Känner inte att ett GUI lägger till någon önskad funktionalitet för mig. Finns ju även OSD-menyer i mplayer numera vilket man kan använda om man vill ändra något under uppspelning.

Ursäkta att jag drar in på något av ett sido-spår nu, men hur kommer det sig att dom flesta (vad jag har sett) som använder Linux gärna använder sig av mplayer, till skillnad från VLC? Du skriver t.e.x att du använder den från kommandoraden, hur pass mycket skiljer det sig att använda mplayer från kommandoraden än VLC? Skulle gärna vilja ha svar på dessa "VLC vs mplayer" tankar jag gått i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Ser ut som jag hade det ungefär, dock var det väldigt elegant med kanal-namnen vid siffran. Något du vill dela med dig av?

Kolla avsnittet "Channel Statusbar Using Advanced Windowlist" på denna sida: http://quadpoint.org/articles/irssi

Pluginet heter iaf adv_windowlist.pl (Advanced Windowlist)

Permalänk
Medlem

Att skriva ner alla textbaserade program jag använder blir nog svårt, men en tumregel i mitt fall är väl att det är onödigt att lägga ett extra gränssnitt på ett program om det fungerar lika bra eller bättre utan. Ofta finner man sig väldigt produktiv med terminalen, medan det grafiska ofta halkar efter. En ny terminalemulator startar jag med en knapptryckning, alltid. Från den har jag tillgång till det mesta. Snabbt. På en plats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Tycker irssi är överlägset irc också.

Jag tycker irssi är värdelöst utan irc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Ursäkta att jag drar in på något av ett sido-spår nu, men hur kommer det sig att dom flesta (vad jag har sett) som använder Linux gärna använder sig av mplayer, till skillnad från VLC? Du skriver t.e.x att du använder den från kommandoraden, hur pass mycket skiljer det sig att använda mplayer från kommandoraden än VLC? Skulle gärna vilja ha svar på dessa "VLC vs mplayer" tankar jag gått i

Well, stratar du ett filmklipp med mplayer är det enda du ser - just det - filmklippet. Exempel: http://www.mplayerhq.hu/images/screenshots/Amiga-02.jpg

Att ens ha en terminal igång är överflödigt. Dessutom kan man kontrollera förvånansvärt mycket med bara mus & tangentbord. Har man en mus med scroll och många knappar kan jag inte komma på något vanligt som inte får plats på ett logiskt sätt. Jag har använt mplayer i ett antal år och är väldigt nöjd med gränssnittet, vilket är mer än vad man kan säga om t ex VLC.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd

Jo jag använder i princip aldrig update-managern med en klient.

Terminalbaserad apt eller aptitude ger helt andra möjligheter att
se vad som ev knasar.

Pular man även med servrar så blir det helt naturligt.

Rena icke admininstrativ program kör jag lika gärna via GUI av ren bekvämlighet. Emacs/Vim etc har jag aldrig sett någon vits att lära mig.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Jag tycker irssi är värdelöst utan irc.

Glömde en bokstav där såklart, menade mirc då jag kör win xp.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

MPlayer kan spela divx filmer på en 200mhz Pentium utan att datorn har ett grafiskt system. (X11)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Well, stratar du ett filmklipp med mplayer är det enda du ser - just det - filmklippet. Exempel: http://www.mplayerhq.hu/images/screenshots/Amiga-02.jpg

OffT: Är det Nelly urtado på bilden eller är det jag som ser alldeles galet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
MPlayer kan spela divx filmer på en 200mhz Pentium utan att datorn har ett grafiskt system. (X11)

Skojar du?! Jag trodde inte det var möjligt at spela upp nåt grafiskt utan X11. Så jag kan installera mplayer och dra igång en video på min ubuntu server ifall jag vill?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
OffT: Är det Nelly urtado på bilden eller är det jag som ser alldeles galet?

Skojar du?! Jag trodde inte det var möjligt at spela upp nåt grafiskt utan X11. Så jag kan installera mplayer och dra igång en video på min ubuntu server ifall jag vill?

`mplayer -vo fbdev fil.avi` om du har framebuffer, annars går det ju alltid att köra med ascii-art outputen, men då får man kisa rätt så ordentligt för att kunna tyda bilden.
Med `links2 -g` så har du en grafisk webläsare ute i konsolen och seejpeg fungerar "utmärkt" för att visa bilder.
Det här med X11 är rätt så överskattat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
annars går det ju alltid att köra med ascii-art outputen, men då får man kisa rätt så ordentligt för att kunna tyda bilden.

Om man skall köra så kan det tilläggas att caca är häftigare än aa.