OCZ storsatsar på billig SSD-lagring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
Det har varit mycke smutskastning på Transcend. Deras nya serie är faktiskt i nivå med de billigare Mtron och OCZ, det är bara de gamla serierna som har läs och skriv runt 20 mb/s. De nya har 119 mb/s läs och 64 mb/s skriv, dessutom billiga

http://www.transcendusa.com/Products/ModDetail.asp?ModNo=177&...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=320232#rparams=ss=TS64GS...

Ja historiskt sett har Transcen legat riktigt pyrt till, inte bara sett till hastigheten utan oxå accesstiden som har legat kring 1ms.

De nya ser onekligen intressanta ut, dock har den billigare version du länkade till något sämre prestanda än du angav. SLC versionen har 64MB/s skrivhastighet, MLC versionen har 43MB/s. Läshastigheten ligger i samma nivå på de båda (119MB/s vs 116MB/s). SLC kostar 5000:-/64GB, MLC kostar 2000:-/64GB.

Hittade den här länken:

http://hardwarezone.com/news/view.php?id=11067&cid=10

SLC versionen ska alltså ha 0.1ms accesstid, klart bättre än OCZ's, dock står det inte om huvurida samma gäller MLC-versionen. Transcend har visserligen ett par "Data Sheets" (PDF) för enheterna på deras hemsida men jag lyckades inte ladda ned dem, nedladdningen misslyckades såväl i IE som Opera.

Väntar dock på reviews på densamma, om jag skulle välja mellan OCZ och Transcend idag skulle jag välja OCZ varje gång, Transcend har mer att bevisa känns det som.

Permalänk
Medlem

Alla pratar om snabbheten. Själv ska jag lätt köpa en sån här.
Då¨det enda i min dator som låter för tillfället är system disken.

Legendary silence here i come

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linus82
Alla pratar om snabbheten. Själv ska jag lätt köpa en sån här.
Då¨det enda i min dator som låter för tillfället är system disken.

Legendary silence here i come

Ja det mesta blir ju bättre, snabbheten och att den blir tyst. Men även värmeutvecklingen försvinner, vilket är suveränt på en bärbar dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ifqvarfort

... Men du menade kanske OCZ?

Självklart menade jag att det var bra gjort av OCZ med prissänkningen.
Rörde ihop det lite inatt när jag blev exalterad över vad Mtron hade för spec på sin nästa generation SSD

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk

Nu blir prestanda tillräcklig och priserna mänskliga... vad härligt det skall bli med en helt tyst burk!

Lagringsdiskarna har jag redan gömt undan i hallgarderoben på en NAS. Planerar att testa med 4Gb i XP och swappen avstängd (Ja jag vet att alla 4GB inte kan utnyttjas i XP32) Nu är bara frågan om när de kommer till en av "mina" butiker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
3st 64 gigare i raid 5 så är man ju säker om en disk börjar knasa. Kommer bli så skönt att kunna njuta av tyst monsterprestanda.

Raid 5 ger väl inte någon hastighetsökning? Möjligtvis lite slöare än 1 disk.
Jag har funderingar på att skaffa 2st 32gb och köra en stripe på de

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Fortfarande totalt ointressant. Går iaf mot rätt håll. När det kommer en 200GB för under tusenlappen så kanske... man får tänka på att filerna blir bara allt större med åren och det tar nog inte lång tid innan det blir vanligt med filer på 50 gb

Ja för det är ju verkligen nödvändigt att använda SSD som lagringsmedie för en Blu-ray film... Om det tar 1 sekund eller 1,5 sekund att starta filmen är för de flesta helt ovesentligt.

Nej, det initiala syftet med dessa är snarare att användas för OS/samt aplikationer som läser in många filer från hårddisken. där det kan röra sig om 50% snabbare tid att starta Windows/aplikationer. Sen får vi se hur prestanda/storlek/pris -utvecklingen kommer utvecklas i framtiden om SSD kommer ersätta HDD totalt. Jag är dock helt klart sugen på att köpa en SSD som systemdisk till min nästa burk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salvekvic
Raid 5 ger väl inte någon hastighetsökning? Möjligtvis lite slöare än 1 disk.
Jag har funderingar på att skaffa 2st 32gb och köra en stripe på de

I teorin ska det ge bra läsprestanda, från wikipedia t ex: "The read performance of RAID 5 is almost as good as RAID 0 for the same number of disks. Except for the parity blocks, the distribution of data over the drives follows the same pattern as RAID 0. The reason RAID 5 is slightly slower is that the disks must skip over the parity blocks."

I praktiken så är min RAID5-array slöare att läsa från än att läsa från två av diskarna direkt, men snabbare än den slöaste disken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Come again?

Skämtade lite om hans fåniga förväntning att någon skulle kunna ge honom en sådan bedömning.

Jag citerade från ett ganska välkänt filmklipp, http://www.youtube.com/watch?v=TBtpyeLxVkI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salvekvic
Raid 5 ger väl inte någon hastighetsökning? Möjligtvis lite slöare än 1 disk.
Jag har funderingar på att skaffa 2st 32gb och köra en stripe på de

Raid 5 ger grymm läsprestanda

/dev/sdb: Timing buffered disk reads: 1156 MB in 3.00 seconds = 385.26 MB/sec

så ser min raid 5 array ut

edit: kan va mitt raidkort som sätter stopp vid 400MB/s precis som i denna artikeln där de har 9st mtron i raid 5

http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Haha!
Lite skoj att fudzilla var först med nyheten men alla gav dom skit för dom inte trodde det var sant Där ser man

Är allt lite sugen på en sådan här disk, och 4870

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Raid 5 ger grymm läsprestanda

/dev/sdb: Timing buffered disk reads: 1156 MB in 3.00 seconds = 385.26 MB/sec

så ser min raid 5 array ut

edit: kan va mitt raidkort som sätter stopp vid 400MB/s precis som i denna artikeln där de har 9st mtron i raid 5

http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

Oj vad fel jag hade. Så länge sen jag höll på med raid osv.
Hur ligger skrivhastigheten på en raid 5?

Visa signatur