Telia sätter pris på Iphone 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men om du inte är intresserad av ett abonnemang är det väl dumt att köpa ett? Klaga hellre på att ingen säljer fristående telefoner billigt.

Skulle precis göra en edit på min senaste post:
Vad jag vill visa på med mina uträkningar är att telia "tar ut" ungefär 10 000:- för iphonen vilket jag inte tycker är skäligt.

Njeao, jag hade kunnat tänka mig tom. byta, om dom hade prissatt det så det hade blivit ett "vettigt" pris på mobilen i slutändan.

Iofs är detta med "data-paketet" inräknat, men då är vi tillbaks vid att jag kan få samma tjänst hos comviq mycket billigare.

Så helt enkelt, hade telia lagt sig på en nivå där 100 min + 100 sms + "fri data" hade gett ett totalpris på runt 4500 för abbet och 5000 för luren totalt 9 500 över 24 månader så hade det varit mer rimligt.

för samma räkning även utan data:
comviq: 99:- per månad (och YTTERLIGARE vad vi missat här är att 99:- är mindebitering för snackis, ring för allt. 99/0,19 = 521 min eller sms, dvs, 5 ggr vad du får hos telia)
99*24=~2376:-

telia:
299*24=7176:- + 1695 = 8871:-

Så visst, skiter man i datat så "tar" telia "bara" 6495:- för iphonen.
Men då sitter du med en sprillans iphone med 3g, låst till ett abb/operatör där du endast kan surfa 100 meg i månaden

Så helt klart, vad som verkligen suger pengar hos Telia VS comviq är ju att telia inte erbjuder något "billigt" fast-pris på data.

Och vaddå klaga hellre på att ingen säljer lurar billigt?
Det är ju TELIAS fel att ingen kan sälja lurar billigt, eftersom dom är dom enda som KAN sälja luren fristående, och verkar så inte vilja göra.
Så jag anser mig ha all rätt attgnälla på telia, giriga som dom är, försöker "glida" på iphone för att binda kunder till sina abboenemang och tjäna pengar.

:>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Skulle precis göra en edit på min senaste post:
Vad jag vill visa på med mina uträkningar är att telia "tar ut" ungefär 10 000:- för iphonen vilket jag inte tycker är skäligt.

Njeao, jag hade kunnat tänka mig tom. byta, om dom hade prissatt det så det hade blivit ett "vettigt" pris på mobilen i slutändan.

Iofs är detta med "data-paketet" inräknat, men då är vi tillbaks vid att jag kan få samma tjänst hos comviq mycket billigare.

Så helt enkelt, hade telia lagt sig på en nivå där 100 min + 100 sms + "fri data" hade gett ett totalpris på runt 4500 för abbet och 5000 för luren totalt 9 500 över 24 månader så hade det varit mer rimligt.

för samma räkning även utan data:
comviq: 99:- per månad (och YTTERLIGARE vad vi missat här är att 99:- är mindebitering för snackis, ring för allt. 99/0,19 = 521 min eller sms, dvs, 5 ggr vad du får hos telia)
99*24=~2376:-

telia:
299*24=7176:- + 1695 = 8871:-

Så visst, skiter man i datat så "tar" telia "bara" 6495:- för iphonen.
Men då sitter du med en sprillans iphone med 3g, låst till ett abb/operatör där du endast kan surfa 100 meg i månaden

Så helt klart, vad som verkligen suger pengar hos Telia VS comviq är ju att telia inte erbjuder något "billigt" fast-pris på data.

Och vaddå klaga hellre på att ingen säljer lurar billigt?
Det är ju TELIAS fel att ingen kan sälja lurar billigt, eftersom dom är dom enda som KAN sälja luren fristående, och verkar så inte vilja göra.
Så jag anser mig ha all rätt attgnälla på telia, giriga som dom är, försöker "glida" på iphone för att binda kunder till sina abboenemang och tjäna pengar.

:>

Nu är jag lika sur på priset som du, men som svar på din post. Är det inte det som företag har som mål dock? Att tjäna pengar? Kan jag få en telefon på monopol och sedan kunna ta dubbelt så mycket betalt för det så är jag glad, enorm vinst ju.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
[B]Det är ju TELIAS fel att ingen kan sälja lurar billigt, eftersom dom är dom enda som KAN sälja luren fristående, och verkar så inte vilja göra.

Om någon har skult till detta är det väl snarare apple, då liknande uppgörelser finns i många länder. Dock får man nog acceptera att man har att göra med företag som gärna vill tjäna pengar; har man en stor efterfrågan kan man (och bör man) ta ett relativt högt pris.

Permalänk
Medlem

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkte...

Telia har slängt upp lite priser där, deras "iPhone-designade" abonnemang ter sig mindre och mindre lockande. Jämförde med min senaste räkning från Comviq och kom väl fram till ungefär med en snabbtitt vilka abonnemang som skulle passa mig bäst. Kalkyler följer under. Notera att detta är exkluderat den fasta kostnaden på 199kr i månaden för - vad jag förstått det som - obegränsad trafik via EDGE/3G/Homerun/Wifi. (18 månaders bindningstid och 16 GB iPhone)

Bingo

Öppning 90+70 * 0.79 = 126
Minuter 450 * 0.39 = 175.5
SMS 138 *0.9 = 53

Totalt /månad = 126+175+53 = 354

iPhone = 5195 (289 per månad)

Totalt per månad på 18 månader med iPhone = 643

Totalkostnad = 11567

TvåNittioNio

Öppning 90+70+ * 0.79 = 126
Minuter 450 * 0.69 = 310
SMS 138 * 0.69 = 95

Totalt /månad = 126 + 310 + 95 = 531

iPhone = 3420 (190 per månad)

Totalt per månad på 18 månder med iPhone = 721

Totalkostnad = 12978

Bingo ser ju lockande ut hittills men, en olåst iPhone 3G från AT&T för $699 (699,00 USD ger dig 4 119,84 SEK) är dock något det blir att titta närmre på.

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem

Jag lär köra på Telia Max 25 med en 8 gb iPhone på 18 månader Blir inte så mycket dyrare per månad än mitt comviq.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

100minuter 100sms 100mb plussas detta på varje månad eller återställs de till 100? Går det att kolla hur mycket samtalstid, sms, datortrafik som man har kvar?

Går dessa 100minuter 100sms 100mb på samma summa, tex om jag skickar massa sms påverkar det min samtalstid också?

Jag vet hur de funkar om man gör slut på datortrafik, men om jag gör slut på samtalstid för en månad funkar det att köpa ett vanligt kontantkort eller liknande då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RippaN
100minuter 100sms 100mb plussas detta på varje månad eller återställs de till 100?

De återställs troligen varje månad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RippaN
Går dessa 100minuter 100sms 100mb på samma summa, tex om jag skickar massa sms påverkar det min samtalstid också?

Inget tyder på att så skulle vara fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RippaN
Jag vet hur de funkar om man gör slut på datortrafik, men om jag gör slut på samtalstid för en månad funkar det att köpa ett vanligt kontantkort eller liknande då?

Du behöver inte köpa några kontantkort, det är ändå ett abonnemang. Det enda som händer är att din räkning blir högre. Aktuella priser finns här: http://www.telia.se/files/Telia_Mobil_iPhone_prislista.pdf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RippaN
100minuter 100sms 100mb plussas detta på varje månad eller återställs de till 100? Går det att kolla hur mycket samtalstid, sms, datortrafik som man har kvar?

Går dessa 100minuter 100sms 100mb på samma summa, tex om jag skickar massa sms påverkar det min samtalstid också?

Jag vet hur de funkar om man gör slut på datortrafik, men om jag gör slut på samtalstid för en månad funkar det att köpa ett vanligt kontantkort eller liknande då?

mina gissningar:
- nej, inget överförs från en månad till nästa (står utskrivet på andra Telia-abonamang)
- talminuter, sms, och data är troligtvis inte alls kopplade till varandra (vore löjligt annars, särskilt mtp skillnader i prissättningen för de olika)

- om du gör slut på samtalstid så kan du troligtvis stoppa in ett Telia-kontantkort, men du kan även fortsätta ringa mot deras listpris på abonemanget... 69öre/min är inte imponerande jämfört med andra operatörer, men är standard för att vara Felia.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Skulle precis göra en edit på min senaste post:
Vad jag vill visa på med mina uträkningar är att telia "tar ut" ungefär 10 000:- för iphonen vilket jag inte tycker är skäligt.

......................

Och vaddå klaga hellre på att ingen säljer lurar billigt?
Det är ju TELIAS fel att ingen kan sälja lurar billigt, eftersom dom är dom enda som KAN sälja luren fristående, och verkar så inte vilja göra.
Så jag anser mig ha all rätt attgnälla på telia, giriga som dom är, försöker "glida" på iphone för att binda kunder till sina abboenemang och tjäna pengar.

:>

Har du levt under en sten hela ditt liv och krypit fram just när iPhone kom? Vi lever i en marknadsekonomi där utbud och efterfrågan styr priset! Hela samhället går ut på det. Vad är så hemskt med det? Att du inte råkar ha råd? Tough shit säger jag.

Hade tre, Telenor eller Tele2 haft ensamrätten hade de gjort på precis samma sätt. Den som tror något annat är makalöst naiv.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

hjälp oss hitta billig iphone i utlandet och importera

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=840...

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Åh, då är min W850 med Opera Mini också jävligt cool.
Tror du bör hitta några andra anledningar.

Dual Touch?
jag har en P1:a med opera mini inte samma sak om man säger så.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

*bort, hot är inget vi vill se på SweClockers*

Permalänk

*Tråd rensad. Mekk3 har fått en varning.*

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!