Sömnproblem, aldrig haft förrut ,_,x

Permalänk
Medlem

Sömnproblem, aldrig haft förrut ,_,x

Här är jag, vaknat efter ~3h sömn och känner mig asdegig. Det har varit såhär i flera veckor nu, att jag vaknar bara några timmar efter att jag somnat och känner mig jätteseg. Brukar lägga mig lite mitt på dagen när jag blir jättetrött men inte få ut mycket mer sömn än kanske en timme ändå då, så jag lyckas nästan aldrig vila ut. Sist jag sov ordentligt var nog i fredags tror jag :\

Det här är väldigt störande för jag får ingen ork att göra saker jag borde göra (hobbyprojekt, bla a ett grupp-projekt där alla väntar på min input nu och jag lyckas bara inte få rumpan ur vagnen och sitta koncentrerat med det i någon timme... även städning och dylikt), jag lyckas knappt göra saker jag tycker om att göra och när jag väl gör dem så tappar jag intresset ganska fort och var inte så medryckt jag borde vara. Ovanpå detta så mår jag inte så himla bra psykiskt nuförtiden, och jag känner att det blir bara värre av att jag aldrig får sova.

Var så himla glad när en ny kompis bestämde sig för att sova över söndag->tisdag, för tänkte att då kommer jag sova bra för jag brukar sova bra när jag delar säng med kompisar! Men inte då, jag vaknade efter bara några timmar och sen låg jag bara där och tittade på hans rygg typ, väntade på att han skulle komma upp.... lång väntan.... somnade om några gånger (sovomgångar á ~20min varje gång) i och för sig men de verkade inte få mig nå mycket mer utvilad under dagarna, bara temporärt för en kort tid framöver - som jag då spenderade med att stirra in i hans rygg i några timmar till!

Börjar få panik, har aldrig varit med om något liknande. Alltid kunnat somna på bara några minuter och sova hela natten, varit svårväckt etc etc. Så problem åt det här hållet känns verkligen helt nytt och jäkligt ruskigt.

Vad göra? :S

Permalänk
Medlem

Utan att ha någon direkt kunskap om detta ämne så...ta tag i dina psykiska problem först. Vad det nu är som inte är så bra.

Ut och spring/jogga, inget är så bra för psyket som att ut och springa bort en runda. När du väl är ute och springer så tänker du på vad som helst som får dig att må riktigt bra.
Du ska aldrig tänka på vad du ska göra sedan eller på några problem som du har under löpningen.

^^Du kan ju prova i alla fall om det funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Utan att ha någon direkt kunskap om detta ämne så...ta tag i dina psykiska problem först. Vad det nu är som inte är så bra.

Ut och spring/jogga, inget är så bra för psyket som att ut och springa bort en runda. När du väl är ute och springer så tänker du på vad som helst som får dig att må riktigt bra.
Du ska aldrig tänka på vad du ska göra sedan eller på några problem som du har under löpningen.

^^Du kan ju prova i alla fall om det funkar.

Kan inte heller så mycket om sömn, men jag måste hålla med apanr4. Inget får än att ligga och vrida sig om natten som när man har problem att tänka på.

Och inget får en att slockna så fort som när man har varit fysiskt aktiv tidigare på dagen. Dessutom får man ett tillfälle att bara ignorera allt skit i livet...

Dum fråga kanske, men när går du och lägger dig?

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Utan att ha någon direkt kunskap om detta ämne så...ta tag i dina psykiska problem först.

Lättare sagt än gjort :\

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Ut och spring/jogga, inget är så bra för psyket som att ut och springa bort en runda. När du väl är ute och springer så tänker du på vad som helst som får dig att må riktigt bra.
Du ska aldrig tänka på vad du ska göra sedan eller på några problem som du har under löpningen.

^^Du kan ju prova i alla fall om det funkar.

Tja, jag sprang en del förrut för att ett ex tyckte jag behövde gå ner i vikt (vilket jag fortfarande inte ser något större behov av, jag räknar mig själv i kroppskategorin "smal", och självförtroende är inget jag har i överflödiga mängder så det borde stämma...), och minns inte att jag fick ut nått av det :S Ångest innan man kom ut för man visste att det skulle vara så jäkla tråkigt, sen var det lättare att koppla bort tankar när man väl sprang, och sen när man kom hem så var man bara glad att skiten var över... och efter duschen var allt som vanligt igen? :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Och inget får en att slockna så fort som när man har varit fysiskt aktiv tidigare på dagen.

Att somna har jag inga problem med. Jag bara vaknar och blir klarvaken efter några timmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Dum fråga kanske, men när går du och lägger dig?

Har testat lite olika saker under de här veckorna, allt ifrån att lägga mig väldigt tidigt till väldigt sent. Igår sov jag en ~20min eller så vid "ordentlig tid", gick sen upp och var uppe till in mot morgonsidan till och sen lyckades jag bara sova någon timme innan jag var uppe igen (and here we are, fast nu har jag ju varit uppe i några timmar också ). Så ja, det verkar inte göra någon skillnad när jag lägger mig, heller... :S

Permalänk

Testa o blir riktigt trött innan du ska lägga dig, inte att va vaken flera dagar i stäck utan utöva fysiska aktiviteter tills du nästan däckar.
Kan funka, har funkat för mig i allafall
Såg nåt program på tv om sömn, det kan vara nåt du äter, eller nåt du INTE äter, tänk efter om du har ändrat dina vanor på någe vis sen du fick svårt o sova.
Är ingen expert direkt, men det är två små bidrag från min sida

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Testa o blir riktigt trött innan du ska lägga dig, inte att va vaken flera dagar i stäck utan utöva fysiska aktiviteter tills du nästan däckar.
Kan funka, har funkat för mig i allafall
Såg nåt program på tv om sömn, det kan vara nåt du äter, eller nåt du INTE äter, tänk efter om du har ändrat dina vanor på någe vis sen du fick svårt o sova.
Är ingen expert direkt, men det är två små bidrag från min sida

Oj oj... nått jag -inte- äter? Ja det är nog rätt mycket, min kost är allt annat än välrundad :S Men har aldrig varit ett problem förrut...? :S

Permalänk
Medlem
Citat:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Och inget får en att slockna så fort som när man har varit fysiskt aktiv tidigare på dagen.

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Att somna har jag inga problem med. Jag bara vaknar och blir klarvaken efter några timmar.

Men kanske sover djupare, och så ledes längre, om du är utmattad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Testa o blir riktigt trött innan du ska lägga dig, inte att va vaken flera dagar i stäck utan utöva fysiska aktiviteter tills du nästan däckar.
Kan funka, har funkat för mig i allafall
Såg nåt program på tv om sömn, det kan vara nåt du äter, eller nåt du INTE äter, tänk efter om du har ändrat dina vanor på någe vis sen du fick svårt o sova.
Är ingen expert direkt, men det är två små bidrag från min sida

Kanske ligger nåt i det. Du kanske har brist på något ämne i kroppen, eller får i dig nåt du inte tål. Kan det vara värt att kolla upp det, måntro?

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Jag kan en del om sömn, och jag har själv gått igenom en tung period av sömnproblem de senaste månaderna (8 timmar var tredje dygn ungefär...).

Mitt första råd till dig är att försöka undvika datorn timmarna precis innan det är dags att sova, det gör mer än vad man kan ana. Försök att lyssna på musik eller läsa en bok istället.
Mitt andra råd blir att du går till ett apotek, där har de en fin folder om sömnproblem, det står mycket vettiga saker i den.
Och mitt tredje och sista råd till dig är att om inget fungerar så ska du ta kontakt med en läkare snarast möjligt. Du tänker förmodligen att "det ordnar sig av sig självt så småningom", men slå bort tanken och prata med någon!

Permalänk
Medlem

Sov på min soffa den somnar alla på !

Annars så tror jag mest det handlar om stress
Försök varva ner, vet att de e svårt, men man kan ju alltid försöka

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk

Sitt _inte_ vid datorn timmen innan du planerar att gå och lägga dig, hade själv de problmet ett tag, var nästintill omöjligt att somna om jag suttigt framför helvetet sent på kvällen/natten...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Sitt _inte_ vid datorn timmen innan du planerar att gå och lägga dig, hade själv de problmet ett tag, var nästintill omöjligt att somna om jag suttigt framför helvetet sent på kvällen/natten...

Bör själv ta vara på detta råd. Inte för att jag har svårt att somna, utan för att tiden går så förbannat fort på nattkröken... Inte sällan att kl. blir 1 när man egentligen ska vara i sängs halv 11... -_-

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Enda rådet jag har mot sömnproblem (som funkar på mig) är att försöka skita i det... alltså försöka skita i att tänka på det. Det håller mig vaken länge iaf... fast nu har jag inte läst så jättenoga så om det är att du vaknar tidigare än du borde... då har jag färre råd

Permalänk
Medlem

Varför undvika datorn här? Ingemansson och Dynamite, explain yourself.

På vilket sätt påverkar datorn sömnen...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Hedersmedlem

Det psykiska som sagt skulle vara min första gissning. Sen kan man gå på mindre saker som hur du sover. Vad gör du till exempel innan du går och lägger dig. Vad är du i för tillstånd då? Är det tyst och lugnt omkring där du sover?

Fysisk aktivitet är bra under dagen har jag läst. Men när det börjar närma sig kvällstid ska man inte utföra något extremt.

Det finns massor med små tips. Typ att man inte ska äta innan man går och lägger sig för då går matsmältningen igång och det kan tydligen störa. Man ska börja mörka ner någon timme innan man ska sova för att få kroppen att börja förbereda för sömn t ex. Det finns massor med småsaker man kan göra. Men jag tycker det låter som något annat som stör din sömn.

Medicin ska vara en absolut sista utväg. Du kan ju alltid prata med läkare om tips men börja inte på några piller eller något direkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu

Medicin ska vara en absolut sista utväg. Du kan ju alltid prata med läkare om tips men börja inte på några piller eller något direkt.

Varför då?

Sömnmedel är ju i regel varken beroendeframkallande eller "farliga". (till skillnad från insomningsmedel som ofta är beroendeframkallande)

Klart du ska gå och prata med någon psykolog och testa läkemedel om de bedömmer att du kan må bättre av det.
De jobbar med att hjälpa människor med problem likt dina, det gör inte vi här på sweclockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Varför undvika datorn här? Ingemansson och Dynamite, explain yourself.

På vilket sätt påverkar datorn sömnen...

Hmm har mycket svårt att förklara detta, det är som om jag hamnar i nått slags "tillstånd" där min kropp varken är trött eller pigg, det sjukaste är att även om jag varit på något lan där jag varit vaken i ett eller flera dygn kan jag ha svårt att somna om jag går direkt från datorn till sängen... känns som om hjärnan bara vill fortsätta sitta framför datorn eller nått.

Denna förklaring gjorde dig säker inte det minsta lilla smartare men vet inte hur man kan förklara detta... Bara jag som har problem med detta?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem under en längre period när jag precis hade flyttat hemmifrån. Jag löste det hela genom att ha ett väldigt fast schema. Jag klev upp kl 7, varken tidigare eller senare, och lade mig 22.45 prick. Dessutom försökte jag äta så regelbundet som det gick och träna som en tok. Men mellan 22.45 och 7 så klev jag inte ur sängen och rörde mig så lite som möjligt. Efter drygt 2 veckor vande sig kroppen och förstog att det var bäst att passa på att vila när man låg ner...

Funkade för mig iaf, men det var jävulsk jobbigt att vara så disiplinerad som jag var då.

Permalänk
Medlem

Datorn påverkar din sömn av flera skäl. För det första så går din hjärna inte ner i varv när du använder datorn, din uppmärksamhet är ofta riktad åt otroligt många håll samtidigt (du bläddrar mellan olika forumtrådar med olika ämnen, du har icq/msn/irc igång och chattar med människor, du väljer musik m.m.). Dessutom avger datorn en massa ljus som du sitter och tittar rakt mot, ett ljus som dessutom varierar i intensitet och därför blir jobbigt för dina ögon. Och så avger de flesta datorer jobbiga ljud som faktiskt stör dig oavsett du märker det eller inte.

Vill dessutom ge dig ett annat råd, stressa inte upp dig över att det inte går att somna. Acceptera att det kommer bli jobbigt dagen efter, men det är den dagens problem, det går att ordna med koffein och ordentligt med mat. Istället för att ligga i sängen och vara irriterad för att det inte går att sova, gå upp! Rör på dig eller gör något annat en stund och om du sen känner för att vila en stund så gör det, men kom ihåg att du inte måste somna.

Permalänk
Medlem

Börja träna...

Finns inget bättre än att komma hem efter 2 timmars hård träning och gå lägga sig, man somnar som en stock och sover länge

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Kanske ligger nåt i det. Du kanske har brist på något ämne i kroppen, eller får i dig nåt du inte tål. Kan det vara värt att kolla upp det, måntro?

Hjälp, skulle jag kunna ha utvecklat allergi mot nått? :S Eller så kanske min ensidiga kost äntligen börjar catch up with me efter över ett års tid av bo hemmifrånande? :\

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Mitt första råd till dig är att försöka undvika datorn timmarna precis innan det är dags att sova, det gör mer än vad man kan ana. Försök att lyssna på musik eller läsa en bok istället.

Men jag har inte svårt att somna ju?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Mitt andra råd blir att du går till ett apotek, där har de en fin folder om sömnproblem, det står mycket vettiga saker i den.

Låter bra, drar dit imorgon :]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Enda rådet jag har mot sömnproblem (som funkar på mig) är att försöka skita i det... alltså försöka skita i att tänka på det. Det håller mig vaken länge iaf... fast nu har jag inte läst så jättenoga så om det är att du vaknar tidigare än du borde... då har jag färre råd

Och det är just så det är, att somna är inga problem whatsoever ^_^x Trött + huvud + kudde = Sova xD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Det psykiska som sagt skulle vara min första gissning. Sen kan man gå på mindre saker som hur du sover. Vad gör du till exempel innan du går och lägger dig. Vad är du i för tillstånd då? Är det tyst och lugnt omkring där du sover?

Brukar väl prata lite med folk, antingen över msn eller telefon. Oftast blir det så att jag gör båda samtidigt, sen blir jag för trött för att orka med msn samtidigt så då lägger jag mig och pratar i sängen... sen efter ett tag blir min kompis lite less på att jag som vanligt börjar bli seg i mina svar och att jag slumrar till nu och då mitt i samtalet, så då säger hon att det är nog dags att lägga på Och så somnar jag i mitt halvmörka rum (så mörkt det nu blir på sommaren) med inte ett ljud mer än min dators surrande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Det finns massor med små tips. Typ att man inte ska äta innan man går och lägger sig för då går matsmältningen igång och det kan tydligen störa.

Det roliga här är att sist jag sov ordentligt hade jag tryckt i mig hur mycket pizza som helst :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konne-
Jag hade samma problem under en längre period när jag precis hade flyttat hemmifrån. Jag löste det hela genom att ha ett väldigt fast schema. Jag klev upp kl 7, varken tidigare eller senare, och lade mig 22.45 prick. Dessutom försökte jag äta så regelbundet som det gick och träna som en tok. Men mellan 22.45 och 7 så klev jag inte ur sängen och rörde mig så lite som möjligt. Efter drygt 2 veckor vande sig kroppen och förstog att det var bäst att passa på att vila när man låg ner...

Funkade för mig iaf, men det var jävulsk jobbigt att vara så disiplinerad som jag var då.

Det där låter som ett helvetesliv, träna massa och hålla på Näääääeeee usch! >_<x

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Vill dessutom ge dig ett annat råd, stressa inte upp dig över att det inte går att somna. Acceptera att det kommer bli jobbigt dagen efter...

Somna är som sagt piece of cake ^_~x

Permalänk
Medlem

Det handlar inte enbart om att somna, det handlar om sömncykler. Det är svårare för kroppen att komma ner i djupsömn om man inte är avslappnad och lugn när man ska sova. Därför gäller sakerna om dator och om att inte stressa upp sig även om det handlar om att man vaknar när man inte borde.

Permalänk
Medlem

När jag får "sömnproblem" är det oftast pga stress/något man oroar sig för, somna brukar jag kunna göra... men jag vaknar oftast för tidigt och får problem att somna om. Men det kanske inte är så i det här fallet, vad vet jag.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Hjälp, skulle jag kunna ha utvecklat allergi mot nått? :S Eller så kanske min ensidiga kost äntligen börjar catch up with me efter över ett års tid av bo hemmifrånande?

"Äntligen"?

Nog för att det är värt att äta bra oavsett, men jag tror inte att dina problem beror på det. Du behöver inte oroa dig för det.
Återigen, någon här kan ju inte sitta och diagnosticera dig och vad dina sömnproblem beror på. Kontakta en läkare istället.

Du skulle ju kunna testa något receptfritt sömnmedel från apoteket, men förvänta dig inga underverk från dem.
Eller föresten, gör det. Placebo ska man inte underskatta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Det handlar inte enbart om att somna, det handlar om sömncykler. Det är svårare för kroppen att komma ner i djupsömn om man inte är avslappnad och lugn när man ska sova. Därför gäller sakerna om dator och om att inte stressa upp sig även om det handlar om att man vaknar när man inte borde.

Mjo, kanske det... datorn är iaf lugn, brukar som sagt ligga och prata i telefon mot slutet av dagen. Det är ju t o m så avslappnande för mig att personen jag pratar med börjar störa sig på att jag börjar somna mitt i samtalet med henne ^_^x;; Undrar förresten hur sent hon brukar lägga sig... iofs varje gång man ringer henne tidig eftermiddag så låter hon nyvaken och inte alltid hon kommit ur sängen ännu då heller, antar att jag har svaret där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
När jag får "sömnproblem" är det oftast pga stress/något man oroar sig för, somna brukar jag kunna göra... men jag vaknar oftast för tidigt och får problem att somna om. Men det kanske inte är så i det här fallet, vad vet jag.

Kan tänka mig att det kanske är det... men då är det ett roligt moment 22 det här. Mår dåligt av saker i livet, börjar må sämre för att jag sover dåligt, men eftersom jag mår dåligt kan jag inte sova... jippi!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
"Äntligen"?

Inte klaga min svensket va!!!! Nä men det där var nog en anglofiering av "finally"... jag har iofs oförmågan att alltid vända på risk/chans, t ex "det är nog chans att jag gör illa mig då" och "risken finns att jag vinner, ju!" XD *är bäst!*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nog för att det är värt att äta bra oavsett, men jag tror inte att dina problem beror på det. Du behöver inte oroa dig för det.
Återigen, någon här kan ju inte sitta och diagnosticera dig och vad dina sömnproblem beror på. Kontakta en läkare istället.

Du skulle ju kunna testa något receptfritt sömnmedel från apoteket, men förvänta dig inga underverk från dem.
Eller föresten, gör det. Placebo ska man inte underskatta.

Men jag har ju inte testat några fixar ännu, så en läkare har ju inget att gå på heller...? Och mm, placebo ftw, har jag redan upptäckt med lite andra saker ^_~x

Permalänk
Medlem

utöva som sagt någon fysisk aktivitet innan du ska sova och varva ned så du är lugn och mysig när du ska sova.
jag varvar ned på kvällen genom att läsa något enkelt och kanske kul, tex lite kalle anka är utmärkt.

jag själv har börjat få liknande problem som dig och jag vet inte vad det beror på, det blir ju inte bättre av att jag verkat få tinnitus oxå, ett jävla pip i skallen när man ska sova och under dagarna, värst är det på kvällarna. på vardagarna sover jag lite, börjar tidigt på jobbet så det kan ju spela in när man vill se på tv till 12 på kvällen.
att vakna och ligga och vrida och vända på sig hjälper inget då är det bara att gå upp och läsa ett tag eller göra vad som helst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare i tråden borde du gå ifrån datorn ungefär en timme innan du ska sova. Se till att varva ner, kanske ta en promenad på tio minuter och rensa huvudet lite.

Att vara fysiskt aktiv kan låta väldigt jobbigt, men du behöver inte prestera som en atlet för att bara vara aktiv. Det kan vara att gå en runda, kanske ner på stan och titta i butiker och drömma lite, eller att göra i ordning bland saker du stökat till hemma. Att vara klar och nöjd med de mål man satt upp gör mer gott än något annat.

Jag brukar prata i telefon med någon jag tycker om, i ungefär 15-30 minuter innan jag sen lägger mig ner för att sova. Det känns mycket bättre att ha den personen i tankarna, och tänka vidare på den vägen, ända tills man somnar.

Sist men inte minst - gå inte och lägg dig om du inte är trött. När du bara ligger still förbrukar du ännu mindre energi, och blir trött senare än om du skulle använt tiden till att städa, diska, duscha, bädda sängen eller någon annan mild aktivitet.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Sov bra igår iaf... få se hur det håller sig i natt ^_^x Hade mått pyton igår egentligen så har ingen aning om vad jag gjorde för att sova bra, men eh. Mått väldigt bra och varit glad osv idag overall, få se hur det påverkar sömnen. Man kanske måste gråta lite varje dag för att sova bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Sov bra igår iaf... få se hur det håller sig i natt ^_^x Hade mått pyton igår egentligen så har ingen aning om vad jag gjorde för att sova bra, men eh. Mått väldigt bra och varit glad osv idag overall, få se hur det påverkar sömnen. Man kanske måste gråta lite varje dag för att sova bra?

Skönt att du fick en natts god sömn, men tråkigt att höra att du var tvungen att gråta. Känns som en paradox, "gråta för att må bra"... Hmm... Interesting...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma linje som Konne-. Styr upp ditt liv i allmänhet så kommer sömnen antagligen inte vara något problem. Men du behöver nog inte vara så strikt, förutom med sängliggandet. Ät regelbundet och varierat(löser väldigt många problem), ansträng kroppen varje dag(1 timma pulshöjande aktivitet såsom cykling, jogging, promenad eller liknande) och kom ihåg att vila dig(att bara ligga så stilla som möjligt i 6 till 8 timmar varje natt).

Sedan, om du vill gå längre, så kan du försöka lista ut varför så lite av din sömn är nog djup för mental vila. Meditiation eller något liknande som är offentliggör det undermedvetna. Men det kanske är att ta i.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Avstängd

Kidd, du ska inte behöva gråta över huvud taget.
Ta kontakt med en psykolog, de kan kanske både få dig att sluta behöva gråta och dina sömnproblem.

Har du en god orsak till att gråta och gör du det väldigt sällan så är det en annan sak.

Att ta hand om dig är naturligtvis bra det också. Det är bra för alla (nåja.. nära nog) att träna regelbundet.

Meditation skulle jag inte rekommendera till skillnad från Mattias, jag har inte sett någon vetenskaplig data på att det skulle ge de eftersträvda effekter som påstås. Sådan data för exempelvis SSRI finns det massor av (om det nu blir aktuellt, jag vet ju inte din situation speciellt bra)

Hoppas allt löser sig för dig. Klart du inte ska behöva gå omkring och må dåligt.