Permalänk

Överleva höga fall!

God morgon, först och främst: VI LEKER MED TANKEN...

såg på Mythbusters igår när de testade om man kunde överleva flygplans krasher m.m. och då slog tanken mig, tänk er om man kunde ställa sig på vignen av flygplanet medans det faller ner och när planet var några meter över marken så hoppar man rakt upp - skulle man överleva? eller skulle det bara bli så att man saktar in sin fart extremt lite i och med att man inte har tillräckligt med kraft i benen?

Om det nu är kräm i benen vi saknar, tänk er om man hade oändligt med styrka i benen, skulle det då gå att överleva på detta sättet?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Nej man skulle inte kunna "hoppa" från sin död, tänk att man faller i 400 KM/h <(vet ej hur fort det verkligen går) på den där metern från marken måste du då göra ett hopp som är ca 380 KM/h snabbt för att överleva, kan du hoppa så fort? Om man är på ett fallande träd kan man nog undvika lite skada genom att hoppa på detta sett men inte i så höga hastigheter som man kommer upp i från ett fritt fall flera kilometer.

Permalänk
Medlem

Mythbusters har även gjort ett sådant,liknande,test. Fast dom gjorde det i en hiss som faller fritt. Buster dog, så nej det går inte. Men ja, det borde gå med tillräklig kraft och timing.
Om man bortser från att det lär bli en rejäl explosion och mycket vrakdelar när planet krashar som man förmodligen ändå skulle dö av.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Däremot finns det ju folk som har överlevt fall från hög höjd. Hur överlevde dom?
Ett exempel var någon vars fallskärm inte vecklades ut. Kommer inte ihåg hur högt det var.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt så går det inte då man inte minskar farten alls mycket genom att hoppa.

Problemet är att även om du var så stark att du skulle kunna hoppa "lika snabbt som planet faller ner" så borde kroppen uppleva samma effekt som om du kraschade ner i marken. Din hjärna t.ex. skulle fortfarande gå från 400km/h till 0km/h på en halv sekund. Möjligtvis att du skulle överleva då det faktiskt tar kanske en halv sekund för dig att hoppa så accelerationen blir lite mjukare än om huvudet slår i marken, accelerationen är då 400-0 på kanske några millisekunder, men jag är fortfarande tveksam att du skulle överleva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Däremot finns det ju folk som har överlevt fall från hög höjd. Hur överlevde dom?
Ett exempel var någon vars fallskärm inte vecklades ut. Kommer inte ihåg hur högt det var.

Han landade på massa buskar, snår, gräs, mm. som verkade som typ en madrass, sedan ahde en en massa jävla tur.

Permalänk
Medlem

Det borde väl ändå vara effektivare att hopp bort från vad det nu är för objekt som faller och försöka göra av med lite av smällen i form av rörelseenergi? Det är alltid lättare att avleda kraft än att stå emot den. Man lär ju inte överleva ett störtande flygplan eller hiss, men på mer rimliga nivåer som kanske fallande träd, balkong som går sönder och liknande.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

De var väl nån polsk kvinna som hade fastnat i stjärtdelen på ett flygplan som störtade från 10 000 m höjd, och bara brutit några ben.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Han landade på massa buskar, snår, gräs, mm. som verkade som typ en madrass, sedan ahde en en massa jävla tur.

Hans fallskärm var även delvis utvecklad. Den var bara inte i funktionellt skick. Så han bromsades delvis av fallskärmen och så landade han i buskar.

Permalänk
Medlem

Den maximala hastigheten för en fritt fallande människa är c:a 200 km/h. Genom kroppsrörelser,som gör att luftmotståndet ökar, minskar hastigheten. Största chansen att överleva är om man faller ner i en tät skog. Då kan bromsträckan bli över 30 m. Under andra världskriget överlevde en bombplansskytt fallet från 5 km utan fallskärm. Hans fallskärm brann upp då planet sköts ned. Han föll i en tät granskog med snö på marken.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Såg också det igår. Och som dom sa i slutet så är det alla detaljer och små omständigheter som avgör om man överlever eller inte. Det gäller att landa på rätt ställe och på rätt sätt alltså.

Förresten, det var lite kul att se hur bra det gick med flotten. Snacka om mjuklandning!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Har för mig att för 10år sen eller hur länge det nu var så var det en falskärmshoppare som tuppa av och smashade rakt in i ett mast med stålgaller, stålgallret bukta in ca 20-30cm där han träffade, mörbultad men överlevde.. han tuppa av innan han skulle lösa ut skärmen, alltså ingen skärm alls.

Tror det var här i sverige, aftonbladet hade nyheten.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ja som skrivits tidigare kan man överleva ett fritt fall med lite tur.
Satt och funderade lite på var det vore bäst att landa och kom fram till att en riktigt brant skidbacke vore det bästa.
T.ex Harakiri i Mayrhofen, 70 graders lutning

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Har för mig att för 10år sen eller hur länge det nu var så var det en falskärmshoppare som tuppa av och smashade rakt in i ett mast med stålgaller, stålgallret bukta in ca 20-30cm där han träffade, mörbultad men överlevde.. han tuppa av innan han skulle lösa ut skärmen, alltså ingen skärm alls.

Tror det var här i sverige, aftonbladet hade nyheten.

Måste vara gammal händelse eller felaktig fallskärm. På alla fallskärmar idag finns det system för att fallskärmen löses ut även om hopparen är medvetslös. Alltså är man vid en viss höjd och har en viss hastighet så löses skärmen ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
De var väl nån polsk kvinna som hade fastnat i stjärtdelen på ett flygplan som störtade från 10 000 m höjd, och bara brutit några ben.

Ja, det finns några såna exempel på folk som störtat flera tusen meter ner mot marken och överlevt. Hur det gått till kan man ju spekulera i, jag har då ingen rimlig förklaring.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Verkar som jag har fått en liten bild av hur man ska överleva höga fall, det gäller helt enkelt att ha en redig massa tur o landa på ett perfekt ställe, sen så är de i princip skit samma om man hoppar eller inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Ja som skrivits tidigare kan man överleva ett fritt fall med lite tur.
Satt och funderade lite på var det vore bäst att landa och kom fram till att en riktigt brant skidbacke vore det bästa.
T.ex Harakiri i Mayrhofen, 70 graders lutning

Då är de bara räkna med riktigt jeavla ordentliga brännskador från inbromsningen på snö.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Måste vara gammal händelse eller felaktig fallskärm. På alla fallskärmar idag finns det system för att fallskärmen löses ut även om hopparen är medvetslös. Alltså är man vid en viss höjd och har en viss hastighet så löses skärmen ut.

Ptja, han skriver ju att det var 10 år sedan så nog är den gammal alltid. Och nej, alla fallskärmar löses inte ut vid en viss hastighet.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Ptja, han skriver ju att det var 10 år sedan så nog är den gammal alltid. Och nej, alla fallskärmar löses inte ut vid en viss hastighet.

Viss hastighet på viss höjd. Viss skillnad.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Viss hastighet på viss höjd. Viss skillnad.

Svaret är ändå nej.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Ja som skrivits tidigare kan man överleva ett fritt fall med lite tur.
Satt och funderade lite på var det vore bäst att landa och kom fram till att en riktigt brant skidbacke vore det bästa.
T.ex Harakiri i Mayrhofen, 70 graders lutning

Det stämmer nog inte. Här en är kille som åker den brantaste delen i ovan nämnda backe på "grusskydd för pjäxor" även kallat snowblades.
http://www.youtube.com/watch?v=5Nf7Y5150BI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=qt7-gcBzhm8
En film ned för hela backen som också tillsammans med andra sidor nämner att lutningen är 78%, alltså ca 37 grader. Väggen i Sälen brukar de säga är 45 även om jag tror det är en överdrift. Chocken påstods kunna vara ca 46-47 om det var fördelaktigt med snö precis i början innan den övre delen sprängdes bort.

Lite fräna bilder på riktigt brantåkning.
http://www.youtube.com/watch?v=MhvdLYSNVTY
Patrick Vallencant åker 50+ grader

Tror inte att det skulle kunna vara en fördel att landa i en brant backa efter ett långt fritt fall. Antingen är det för plant och du tjänar inget på det, eller så är det för brant och då kommer du troligen inte överleva resten av åkturen/fallet.
"si tu tombes, tu meurs"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
Tror inte att det skulle kunna vara en fördel att landa i en brant backa efter ett långt fritt fall. Antingen är det för plant och du tjänar inget på det, eller så är det för brant och då kommer du troligen inte överleva resten av åkturen/fallet.
"si tu tombes, tu meurs"

Tror att det är bäst att landa i en riktigt riktigt brant backe med någon meter mjuksnö. Precis så brant att det inte blir en isvägg skall det vara. När man landar då så kommer man inte bara ha dessa meter djupsnö utan du kommer kunna braka igenom än mer snö på grund av den branta lutningen.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Nu suger guinnes world records hemsida, står väldigt lite där, men jag vill minnas att deras officiella "rekort" när det gäller att överleva högt fall var nån flygvärdinna som överlevde en flygplansolycka, just eftersom att hon landade i en brant backe. Dock väldigt länge sedan jag läste, så jag kanske missminner mig helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
Tror inte att det skulle kunna vara en fördel att landa i en brant backa efter ett långt fritt fall. Antingen är det för plant och du tjänar inget på det, eller så är det för brant och då kommer du troligen inte överleva resten av åkturen/fallet.
"si tu tombes, tu meurs"

Det är det som är poängen. Är backen tillräckligt brant så kommer mycket av den energi som annars skulle krossat kroppen omsättas till rörelseenergi i form av att förflytta kroppen längs backen. Backen kommer ju sedan förhoppningsvid plana ut i en inte alltför skarp kurva vilket gör att den energi som annars skulle pressat kroppen mot marken istället knuffar kroppen längs med marken.

Detta betyder ju givetvis inte att ALL energi går att omdirigera på detta sätt. Det kommer fortfarande vara skadligt, och troligen katastrofalt att göra en sådan landning, men den är bättre och har högre odds än vad plan mark har.

Det är som sagt alltid lättare att rikta om (backe) än att stoppa (plan mark)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Svaret är ändå nej.

Jo det finns s k AAD's som hjälper till i fall att hopparen själv inte kunnat lösa ut fallskärmen.

Wiki:
"AADs are typically used to open the reserve parachute container below a preset altitude when they detect that the user's descent rate exceeds the preset activation speed. This indicates that the user has not opened his parachute, or that the parachute is malfunctioning and is not slowing the descent rate sufficiently."

http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Activation_Device

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Då är de bara räkna med riktigt jeavla ordentliga brännskador från inbromsningen på snö.

Jo det får man räkna med men det är nog inget man dör av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
Det stämmer nog inte.

Helt fel av mig. Trodde att 90 grader motsvarar 100% men det är helt orimligt att det skulle finnas en så brant skidbacke

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Jo det finns s k AAD's som hjälper till i fall att hopparen själv inte kunnat lösa ut fallskärmen.

Wiki:
"AADs are typically used to open the reserve parachute container below a preset altitude when they detect that the user's descent rate exceeds the preset activation speed. This indicates that the user has not opened his parachute, or that the parachute is malfunctioning and is not slowing the descent rate sufficiently."

http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Activation_Device

Vad jag ser så har han skrivit Alla. Tack o hej, jag bryr mig inte längre och kommer inte svara om du argumenterar imot och om det känns bättre kan vi säga att du vann diskusionen.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Nej man skulle inte kunna "hoppa" från sin död, tänk att man faller i 400 KM/h <(vet ej hur fort det verkligen går) på den där metern från marken måste du då göra ett hopp som är ca 380 KM/h snabbt för att överleva, kan du hoppa så fort? Om man är på ett fallande träd kan man nog undvika lite skada genom att hoppa på detta sett men inte i så höga hastigheter som man kommer upp i från ett fritt fall flera kilometer.

ingemansson sa ju att man hade oändligt med kraft i benen, då klarar man ju att göra ett hopp i 380km/h

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
ingemansson sa ju att man hade oändligt med kraft i benen, då klarar man ju att göra ett hopp i 380km/h

Sure, men hjärnan skulle fortförande mosas ner i kraniet i motsvarande hastighet, vilket man knappast överlever. Och givetvis skulle alla andra organ i kroppen också tryckas runt en jävla massa.

Permalänk
Hedersmedlem

Vadå oändligt med kraft i benen? Knappast...

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan