Vad skulle det perfekta namnet på ett operativsystem vara?

Permalänk
Medlem

Vad skulle det perfekta namnet på ett operativsystem vara?

Jag känner en del folk som inte gillar Ubuntu p.g.a. namnet (och färgen). Likadant är det med PCLinuxOS. Jag kan inte säga att jag själv diggar vare sig namnet Ubuntu eller PCLinuxOS, så jag satt och funderade vad det perfekta namnet på ett operativsystem skulle vara, eller bara vad jag skulle döpa min egen Linux-distribution till. Jag har ännu inte kommit på något bra, men jag tänkte att någon här måste ju ha tänkt på detta längre än jag och kommit fram till något spännande. Så fram med era bästa namnförslag på operativsystem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Doors

Skulle medföra den perfekta sloganen: "Who need Windows when you have Doors?"

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nergala
Doors

Skulle medföra den perfekta sloganen: "Who need Windows when you have Doors?"

Och självklart skulle ju OSet vara öppen källkod så då blir ju namnet OpenDoors - vilket visserligen låter inbjudande men även lite fel i datorsammanhang.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk

"The OS" - It's THE OS.
"GoodOS" - Because that's what it is.
"Foundation" - It's nice to have Windows, but it's better to have something to put them up on.

Permalänk
Medlem

Ubuntu?
Det betyder "humanity toward others". Klockrent!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

POS förstås... Tillfredställer fanbois genom att stå för Perfect OS och belackarna genom att stå för Piece Of... ja, ni fattar...

Permalänk
Medlem

jag gillar både Ubuntus namn och defaulta (Svenska för standardval) stil som känns väldigt sympatisk och inbjudande. namnet är lagom anonymt men ändå lätt ihågkommet och estetisk bra med sin symetriska indelning. rena genidraget med de tre U som ingår jämt fördelade i ordet och sen går igen i loggan. både Microsoft och Apple känns som amatörer i branding och marknadsföring vid jämförelsen.

om jag själv gjorde ett operativsystem skulle det heta OSIS lite ironiskt.

ostandardiserat system irriterar skrivbordsslavar

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

IE: aoCtBOSOT (TtNiSHtR)
Incredibly Easy: and of Course the Best Operating System Out There (Though the Name is Somewhat Hard to Remember).

Permalänk
Medlem

THisisafakenick: Hahahaha klockren

Permalänk
Medlem

SUX

Har det nödvändiga X-et, är kort och väcker uppmärksamhet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd

"stäng dörra 98" på hedligt norrlänskt vis med allt skydd man kan ha mot backdoors o kryphål mm. hehe

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

varför inte BiOS - biohaxard operating system?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

zightx så klart. Innehåller det nödvändiga X:et. Kan uttalas på 100 olika sätt.

Givetvis med en pizzatjuv i logan också.

Permalänk
Medlem

Beeros? = Beer-os? mm vad gott, hehe.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

VV1nD0vvS^

Permalänk
Medlem

blocket, för att förknippas med den hemsidan såklart

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Nu ska jag vara tråkig och säga DOS. Gillar korta och koncisa namn. DOS - enkelt och bra och beskriver precis vad det är (Disk Operating System). Självklart ska det uttalas som på engelskan med kort o och inte som svenskarna säger det (Doooos).

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Tja, man kan väl hålla med om att windows var ett bra namn. Synd att Vista suger idag hehe

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

OST

OperatingSystem Tengil.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Mt.SOS Multi tasking Secure Operating System.

... poängen här var då "Mount SOS". muhahaha good devil.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

chaOS är en annan klassiker, undrar om det är någon som sysslar med det fortfarande?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Verkar som om några håller på att göra "Chakra" där "ak" står för arch+kde. Det låter ganska tufft tycker jag. Annars skulle Ikiri eller nått liknande vara ett bra namn på ett riktigt lightweight linux system med te.x openbox.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ni har ju inte fattat något.
Det har däremot utvecklarna bakom VäporOS.

Permalänk
Medlem

GöttmOS

Varför inte?

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk
Medlem

fan, jag vill också ha en "Homer Donut Manager" på burken..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat Albin, klassiskt namn.

Eller vänta... operativsystem?

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OzOoN-Loks
VV1nD0vvS^

Menar du inte:

*\/\/1|\|ĐØ\/\/$^~X'

Eftersom det skulle rikta sig mot FPS-gamers så skulle man ju kunna kalla musen "heäd$h0t controller."

Permalänk
Medlem

S.O.S = Super OS

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

So, so, OS

Permalänk
Medlem

skulle vara nånting som lät sjukt stort, dyrt, enterpriseigt och dyrt... men kan inte komma på något :/. isf skulle jag göra en egen linuxdist som inte alls skulle vara enterpriseig utan fulhaxig och evil >:) som skulle heta så. nånting som får en att tänka på jättestora superdatorer typ. nåt sånt namn skulle vara ballast.

Visa signatur