Geforce GTX 200 faller i pris

Permalänk
Medlem

"Modellen anses för det mesta vara snabbast i världen – men smakar det så kostar det. Det billigaste grafikkortet med Geforce GTX 280 kostar strax över 4 000 kronor."

Ja förstår inte riktigt att man tycker att ett grafikkort som kostar strax över 4000 e dyrt. De e klart de e pengar, men va fan, mitt 8800 Ultra gav ja ca. 6 lök för. De bästa har alltid kostat 5000 - 6000 spänn. Kommer ihåg att GeForce 2 Ultra kostade nånstans runt 5 lök.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
"Modellen anses för det mesta vara snabbast i världen – men smakar det så kostar det. Det billigaste grafikkortet med Geforce GTX 280 kostar strax över 4 000 kronor."

Ja förstår inte riktigt att man tycker att ett grafikkort som kostar strax över 4000 e dyrt. De e klart de e pengar, men va fan, mitt 8800 Ultra gav ja ca. 6 lök för. De bästa har alltid kostat 5000 - 6000 spänn. Kommer ihåg att GeForce 2 Ultra kostade nånstans runt 5 lök.

Jo, men för PC:n överlevnad är det ju riktigt kul att "nästan" toppkort det senaste endast kostat 2k plus.

Betalade f ö övrt 5k föt mitt 8800 GTX men ser man på det nu var det fanken prisvärt.

Permalänk
Avstängd

x800 4200kr
x1800xt 5900kr
x1950xtx 4000kr
8800GT 2100kr.

Lite får man kosta på gällande delar.
priset för 4k för 280GTX är helt ok om man ser över de senaste årens utveckling.

Men att få liknande prestanda för 2k är faktiskt nydanande och bra för konsumenten.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

I komponentbranschen brukar man ofta köra med nåt som kallas för "ship and debit", vilket innebär att när tillverkaren sänker priserna så gör återförsäljarna det också och får tillbaka pengar av tillverkaren för innevarande lager.
Blir rätt svårt att kränga dem annars.
Vet dock inte om det tillämpas i datorkomponentbranschen.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Men dessvärre inte för miljön och de naturtillgångar som går åt...:/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

Men att få liknande prestanda för 2k är faktiskt nydanande och bra för konsumenten.

Permalänk
Medlem

aww stackars nVidia, buhuu, nu kan dom inte längre mjölka sina kunder på pengar... jag känner verkligen för er... NOT!

go ATI go!!!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Men dessvärre inte för miljön och de naturtillgångar som går åt...:/

Ska jag vara ärlig tror jag inte denna genre har speciellt stor betydelse...

Se hellre på vår osunda bilkörning, konsumtionsbehov och vår snålhet som tvingar allt att expoteras från Kina. Jag lovar dig att det kommer gå åt h**lvete både med och utan GTX 200.

Så den som köper nya grafikkort behöver inte lida samvetskval i den värre sakalan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
konsumtionsbehov ...

Kunde inte ha sagt det bättre själv...

Permalänk
Medlem

Var nog nödvändigt om de ska sälja några GTX 280.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nvidia har lagt sina kort på bordet - tyvärr har de lagt dem fel då AMDs första ess i rockärmen verkligen skrämmer skiten ur allting Nvidia stod för bara två veckor sedan.

GTX260 samt GTX280 var dåliga skämt, som påminner lite om PlayStation 3 när man tänker på totalt feltänkt produkten blev i realiteten.

Permalänk
Avstängd

Var det inte förut att ATI var dyra som satan och nVIDIA billiga?

Jag minns bara att ATI korten var dyra för något år sen när jag köpte rykande färskt GF3, sen när Radeon 9800PRO lanserades var ATI billigare istället

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Var det inte förut att ATI var dyra som satan och nVIDIA billiga?

Jag minns bara att ATI korten var dyra för något år sen när jag köpte rykande färskt GF3, sen när Radeon 9800PRO lanserades var ATI billigare istället

jo men geforce 3 och radeon 9800 pro lanserades inte samtidigt.
geforce 3 var gammalt när radeon 9800 pro var nytt.
radeon kostade 6000 kronor... ett sådant hade jag!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
3000Kr då slår jag till på ett GTX280. Främst för jag kör P35 pch har ett 9800GTX och en 22 skärm och vill köra lite linux på den burken sedan då käns nvidia fortfarande bättre rent pracktiskt.

GTX är ändå snabbaste singel GPU kortet i högre upplösnigar så 3K är det väl värt.

mm nvidia kommer snart ligga i lä i framtidens linuxdatorer.

"A week ago we looked at the brand-new ATI Radeon HD 4850 graphics card under Linux. This graphics card launch was unlike any in ATI's history where with the introduction of a brand new product generation, Linux users were greeted by same-day Linux support -- both through their proprietary fglrx driver and with the open-source xf86-video-ati driver."

kan tillläggas att 2d/3d inte fungerar ännu men är påväg.

antar att det kan bero litte på detta:
"AMD has yet to publicly release the R600 (Radeon HD 2000 / Radeon HD 3000) documentation, but the xf86-video-radeonhd developers at Novell have had this documentation under NDA. This documentation, however, is expected to be cleared for release soon. Novell's Matthias Hopf has mentioned that this register documentation is in excess of 650 pages....."

hoppas jag verkligen ska nog inte köpa ett ati kort föränn dom
verkligen släpper drm öppet utan nått tjafs.

"In addition, some of the board partners are opting to put Tux on their product packaging and shipping the Linux drivers on their product CDs."

tux för fan :D:D

reviw i linux av 4870:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ati_radeon...

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
"Modellen anses för det mesta vara snabbast i världen – men smakar det så kostar det. Det billigaste grafikkortet med Geforce GTX 280 kostar strax över 4 000 kronor."

Ja förstår inte riktigt att man tycker att ett grafikkort som kostar strax över 4000 e dyrt. De e klart de e pengar, men va fan, mitt 8800 Ultra gav ja ca. 6 lök för. De bästa har alltid kostat 5000 - 6000 spänn. Kommer ihåg att GeForce 2 Ultra kostade nånstans runt 5 lök.

Ah fan, det där minns jag. Lyckades få mitt GeForce 2 Ultra utan moms via en polare, det gick på typ 3500 spänn då.
Samma gällde mitt GeForce 6800 Ultra, gick på typ 4 loppor utan moms.

SMAKAR DET SÅ KOSTAR DET!
Fast tvärt om gäller absolut inte dock, många dyra lösningar (om man börjar leka med SLI) är inte alls 100% bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
mm nvidia kommer snart ligga i lä i framtidens linuxdatorer.

"A week ago we looked at the brand-new ATI Radeon HD 4850 graphics card under Linux. This graphics card launch was unlike any in ATI's history where with the introduction of a brand new product generation, Linux users were greeted by same-day Linux support -- both through their proprietary fglrx driver and with the open-source xf86-video-ati driver."

kan tillläggas att 2d/3d inte fungerar ännu men är påväg.

antar att det kan bero litte på detta:
"AMD has yet to publicly release the R600 (Radeon HD 2000 / Radeon HD 3000) documentation, but the xf86-video-radeonhd developers at Novell have had this documentation under NDA. This documentation, however, is expected to be cleared for release soon. Novell's Matthias Hopf has mentioned that this register documentation is in excess of 650 pages....."

hoppas jag verkligen ska nog inte köpa ett ati kort föränn dom
verkligen släpper drm öppet utan nått tjafs.

"In addition, some of the board partners are opting to put Tux on their product packaging and shipping the Linux drivers on their product CDs."

tux för fan :D:D

reviw i linux av 4870:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ati_radeon...

Asså ajg har facktiskt övervägt 3870 när jag skulle upgradera min WS men det blev 2st 8800GTS då ati sedan ungifär sedan 3-4 månadersedan då jag kollde stöde som mäst HD2900 med 3D stöd.

Så deras Opensource utveckling går SLÖT.

Har redan läst det du citerar men för mig är det itne intresant så länge det i pracktiken inte fugnerar. och ajg vet av erfarenhet att nåt som precis BÖRJAR fungera oftast behöver mogna nåt år eller så innan det är pracktiskt användbart. Så därför tror jag vi får vänta yterligare innan ATI är på nvidias nivå i linux. Nvidia är inte perfecka underl inux. Bristen på h.264 avkodning och tillbakadragandet av mpeg2 avkodning är ett bevis på det men ATI rent ut sag har historiskt sett SUGIT i linux vad det än gäller.

Minst när 9800PRo var higtec. fan mitt GeFroce 3 sprang cirklar runt det i linux ffs. Så usla var drivisarna.

ATI har lite å bevisa när det gäller linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
"Modellen anses för det mesta vara snabbast i världen – men smakar det så kostar det. Det billigaste grafikkortet med Geforce GTX 280 kostar strax över 4 000 kronor."

Ja förstår inte riktigt att man tycker att ett grafikkort som kostar strax över 4000 e dyrt. De e klart de e pengar, men va fan, mitt 8800 Ultra gav ja ca. 6 lök för. De bästa har alltid kostat 5000 - 6000 spänn. Kommer ihåg att GeForce 2 Ultra kostade nånstans runt 5 lök.

Håller med, jag köpte mitt 8800 GTX för 5600 kr.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hehe Nvidia is beeing owned big time=)

Nä men seriöst vem i hela friden kommer att köpa 9XXX eller GT200 Serien med dagens priser? Det är helt sjukt hur det ser ut i butikerna ca 2300:- för ett 9800GTX och 1399:- för att HD4850 (pixmania) Priserna måste ner... Men jag skulle ändå inte köpa från nvidia i dagsläget även om de kostar samma och persterar samma - pga att ATI's kort är mer strömsnåla.

Nu har jag sålt min 8800GT för 1000 spänn på tradera och har beställt 4850. Ska köpa en till senare och köra dom i crossfire på min X38 mobo. Simply unbeatable för det priset=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Kul att se att kriget i GPU världen är tillbaka på allvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Nvidia har lagt sina kort på bordet - tyvärr har de lagt dem fel då AMDs första ess i rockärmen verkligen skrämmer skiten ur allting Nvidia stod för bara två veckor sedan.

GTX260 samt GTX280 var dåliga skämt, som påminner lite om PlayStation 3 när man tänker på totalt feltänkt produkten blev i realiteten.

Bortsett från att PS3 är världens bästa konsol alla kategorier med billig/prisvärd blu-ray läsare OCH stöd för linux så blir det en fulländad mediaspelare som DESSUTOM klår ALLA varianter av HTPC om man kollar pris per prestanda - har du några belägg för vad du skriver eller är du bara sur att inte ha råd med konsolen och passar på att nedvärdera den när du ändå är på nVidia?

Att nVidia är dyra och mjölkar sina kunder på pengar är sorgligt men att otacksamt komma med påhitt om PS3? Sony lanserar världens mest prisvärda blu-ray läsare Då konsolen lanserades, först nu något år senare kan man hitta vettiga spelare, men är fortfarande mer prisvärt att skaffa PS3 då du får så otroligt mycket mer för pengarna. Känns lite lustigt att läsa sådant, samtidigt lite fånigt - fundera lite längre och kom på en bättre jämförelse, kanske en som också är realistisk?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
[...] PS3 är världens bästa konsol alla kategorier med billig/prisvärd blu-ray läsare OCH stöd för linux så blir det en fulländad mediaspelare [...]

En seriös fråga: finns det verkligen nåt sätt att använda PS3 som bra mediaspelare? Alltså så man kan spela upp sina DivX, XVid, mkv, DVD img, etc.? I så fall slår jag till på en! Om det sker genom Linux eller ej spelar ingen roll.

Permalänk

Vissa Swec'ers är då kappvändare av värsta sort, ingen nämnd ingen glömd. Absurbt att folk inte förstår hur it-företagsvärlden funkar eller ens verkar ta i beaktande hur många år det kan ta att få fram en ny arkitektur.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte det finns någon riktigt vettig lösning för att köra PS3 som ett alternativ till tex Tvix och popcorn hour eller liknande mediaspelare och med vettig lösning menar jag alltså inte att streama via tversity eller liknande programvaror då de kräver en dator i bakgrunden som sköter om all omkodning och det är enligt mig långt ifrån en fulländad spelare.
Visst det går att konvertera filer för att ge visst stöd men detta är inte heller en vettig lösning, stödet skall istället helt enkelt finnas direkt i spelaren.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Tror tyvärr inte det finns någon riktigt vettig lösning för att köra PS3 som ett alternativ till tex Tvix och popcorn hour eller liknande mediaspelare och med vettig lösning menar jag alltså inte att streama via tversity eller liknande programvaror då de kräver en dator i bakgrunden som sköter om all omkodning och det är enligt mig långt ifrån en fulländad spelare.
Visst det går att konvertera filer för att ge visst stöd men detta är inte heller en vettig lösning, stödet skall istället helt enkelt finnas direkt i spelaren.

Jag kan tänka mig omkodning, eftersom jag ändå har en server som inte gör så mycket. Men i så fall till lossless för att inte förstöra filmkvaliteten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite orättvist att klanka ner så mycket på nvidias priser. När 4870 kommer med 1 gb minne kan man bättre jämföra dem. Prisskillnaden komemr då inte vara lika stor och 280 presterar faktiskt bättre. Förhoppningsvis blir priserna i storleksordning 2500kr för 4870 och 3200kr för 280 gtx. I så fall blir det nog ett nvidia igen för mig.

Permalänk

Vafan, i artikeln skriver dem: "De nuvarande grafikkorten i Geforce GTX 200-serien använder grafikprocessorn G200".
Jag trodde att grafikprocessorn hette GT200??

Permalänk
Avstängd

Re: ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
jo men geforce 3 och radeon 9800 pro lanserades inte samtidigt.
geforce 3 var gammalt när radeon 9800 pro var nytt.
radeon kostade 6000 kronor... ett sådant hade jag!

Det var ett par år i mellan, jag köpte första versionen av GF3 som inte var Ti och sista av 9800PRO med 360core.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Visst är konkurans en härlig grej......:-) Tänk om vi hade 3-4 eller 5 tillverkare av högprestandagrafikkort ?!
Kan inte fatta att en del folk "hejar" på en tillvekare...
Mindre antal tillverkare=högre pris och lägre prestanda/inovation.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Visst är konkurans en härlig grej......:-) Tänk om vi hade 3-4 eller 5 tillverkare av högprestandagrafikkort ?!
Kan inte fatta att en del folk "hejar" på en tillvekare...
Mindre antal tillverkare=högre pris och lägre prestanda/inovation.

Just därför hejar väl många (mig inkluderat) på ATi just nu, de har legat under ett bra tag men nu börjar nVidia svettas

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Just därför hejar väl många (mig inkluderat) på ATi just nu, de har legat under ett bra tag men nu börjar nVidia svettas

Yup, konkurens bland tillverkarna är vad vi konsumenter behöver.

Nvidia blev mätta och feta och sålde kort till överpris.. Sen small det till med 48XX serien och Nvidia har börjat sänka priserna.

Nu skulle vi behöva samma sak på Cpu fronten med, fast det ser värre ut där tyvärr.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
å vad spåelar din komentar för roll o.O o.O.............

Det spelar roll för mig då ett nytt 512Mb kort inte käns helt aktuelt specielt inte i sigel config och P35 suger på CF pga uppenbar anlednigar som 4x pci-e på ena porten.

Så GTX 280 har fortfarande fördelen av 1024mb minne villket är bra i höga res och med mö AA.

Och det är lite sanbbare än 4870 dock alldeles för dyrt. 4870 hade jag lätt tat om jag kunnat få bra CF prestanda. Käns onödigt å uppgradera till 4870 för säg 20% bättre prestanda överlag.

I så fall hellre vänta på 4870 med 1Gb ram eller 4890X2 eller vad dual GPU kortet kommer heta.

Därav käns det ej lönsamt att byta till varken 4870 jsut nu pga liten vinst för pengarna och GTX280 är för liten vist för pengarna med men det ger ju mer boost och komemr det ner i prisså börjar man kanske tala 30-40% boost över mitt nuvarande kort. höga res är ju GTX280 på dom tester jag sett upp te 50% snabbare äm 9800GTX. Och jag kör i regel alltid native och med AA i den mån det går villket gör ett sådant kort intresant med 1Gb ram och med bra GPU.

9800GX2 är ju ett laternativ men det är fortfarande bara 512Mb ram i pracktiken så käns inte het framtidsäkert. Å då menar jag inte 2-3 år utan närmsta året. Många spel idag har redan passerat 512Mb minneanvändning på korten så slipa onödig trafik mot primärminnet i burken borde ge en boost i höga res med AA med 1Gb ram.

Många siter på G92 baserade kort här så tror nog en del resonerar lika dant. 4870 är nice specielt om man inte har ett nyare 8800 eller 9800 kort men har man 8800GTS eller 9800GTX och gilalr high end så väntar nog många hellre på 4870 med 1Gb ram eller X2 kortet alternativt går CF då om man finner det värt det villket jag gör om man inte som ajg behöver byta mobo och PSU för maximal prestanda och fuktionalitet. Skulle kosta mig över 7 lökar med et x48 mobo, 750W psu och 2st 4879 kort villket är ml prestanda för pengarna men käns som man kan vänta lite te X2 kommer ut eller tom om nvidia får ut 55nm GT200 chip med högre prestanda tex.

Mäst därför jag tycker GTX280 är för dyrt för å vara värt å byta up psig till priset av 5K + ny nätdel i värsta fall. Skanar 8 pin PCI-E men går la å ösa med addapter men ej optimalt.

Visst är HD4870 med 1gb eller HD4870X2 värt att vänta på men jag vet inte riktigt hur du prioriterar. Det finns väldigt FÅ spel som har passerat 512mb gränsen och framförallt i 1680*1050 är det inte många spel som lyckas. HD4870 har mycket bättre AA och AF hantering så är det med det du vill köra så är ju det ett klart bättre kort. Det du säger om att GTX280 skulle innebära en riktig boost medan HD4870 inte skulle göra det. I regel är HD4870 ca. 25% snabbare än 9800gtx och GTX280 är i regel ca. 11% snabbare än HD4870. Det är ju upp till dig men även om GTX280 går ner till 3000 kr (vilket jag tvivlar starkt på att de gör) så är det ändå mycket mycket sämre prestanda/krona än HD4870.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tycker det är lite orättvist att klanka ner så mycket på nvidias priser. När 4870 kommer med 1 gb minne kan man bättre jämföra dem. Prisskillnaden komemr då inte vara lika stor och 280 presterar faktiskt bättre. Förhoppningsvis blir priserna i storleksordning 2500kr för 4870 och 3200kr för 280 gtx. I så fall blir det nog ett nvidia igen för mig.

HD4870 går redan nu att få tag i för 2100 kr, och räkna inte heller med 3200 kr då priserna i USA blir inte som i Sverige. Dessutom var det ju bara till deras partners som priserna sänktes, det kommer knappast innebära 90 dollar mindre i butik. Tänk också på att snittet för GTX280 ligger fortfarande runt 4600 kr.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990