Permalänk
Medlem

mounta cd-enhet || debain

Sitter och pillar lite med debian men får inte till att mounta cd-enheten.

skriver som root: mount -t iso9660 /dev/cdrom /cdrom

Får då till svars:
mount: blockenhet /dev/cdrom är skrivskyddad, monterar som endast läsbar
Interleaved files not (yet) supported.
mount: Inte en katalog

Vad är det so är fel eller vad gör jag som är fel??

Permalänk
Medlem

Re: mounta cd-enhet || debain

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBHunter
Sitter och pillar lite med debian men får inte till att mounta cd-enheten.

skriver som root: mount -t iso9660 /dev/cdrom /cdrom

Får då till svars:
mount: blockenhet /dev/cdrom är skrivskyddad, monterar som endast läsbar
Interleaved files not (yet) supported.
mount: Inte en katalog

Vad är det so är fel eller vad gör jag som är fel??

Är det iso9660 (utan nyare extentions än mount kan hantera)?

Fungerar en annan skiva (Är det ALLA cd eller bara vissa)?

Stämmer länken för /dev/cdrom (/dev/sdc, /dev/hdb osv)?

Finns katalogen /cdrom (och vad har den i så fall för rättigheter)?

Jag kan inte Debian utantill (är själv en sån där smutsig SLES användare ), men jag kan med gott samvete utelämna "-t fs_in_use" och ändå få rätt fs på min mountning. Har du testat utan "-t iso9660"?

En liten känsla är att det är något vajsing med filsystemet på cd'n (inte stängd session kanske?) snarare än något av dom andra förslagen, men det är bara en känsla jag har (och tämligen grundlös i sammanhanget)

Vill du slippa bitchandet med skrivskydd kan du ju lägga till "-o,ro" (utan citaten så klart).. ;^)

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

samma fel på alla skivor som jag försöker mounta.

/dev/cdrom är det samma som /dev/hdb vilket jag också testat med.

Om jag utelämnar -t iso9660 så får jag svar tillbaka att jag måste ange filsystem med hjälp utav -t filsystem

edit: kan hända jag valde iso9660 + joilet(har mount stöd för joilet??) när jag brände skivan men som sagt jag kan inte mounta en ända skiva.

edit2: hittade en gammal skiva, mulle meck bygger flygplan och den funkade så tydligen har inte mount stöd för joilet, får ta och bränna om skivan då, eller finns det nått sätt att gå runt det??

Permalänk
Hedersmedlem

Joliet-stöd väljer man väl när man ställer in kärnan (CONFIG_JOLIET).
Kör
gunzip -cd /proc/config.gz | grep -i joliet
så borde du se om du har stöd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

finns ingen fil vid namn /proc/config.gz

Permalänk
Medlem

För att /proc/config.gz skall existera måste kärnan kompileras med stöd för att exportera configen via /proc. Men Debian levererar sina kärnor med en config-fil så om du kör

zless /boot/config-$(uname -r)

så hittar du samma info. Den kan även användas som utgångsfil för att bygga en ny kärna (se kernel-package för mer info om detta).