Brist på strömsnål Intelprocessor skapar oroligheter

Permalänk
Melding Plague

Brist på strömsnål Intelprocessor skapar oroligheter

Tidigare i år lanserade Intel en billig och strömsnål processor, Atom. Den drar under 10 watt ström och ses som ett utmärkt val för små lågprislaptops, exempelvis Asus Eee PC och MSI Wind. Men det råder stor brist på den nya processorn, och det påverkar datorbranschen på oväntade vis.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är mer sugen på gigabytes kommande med touch screen som gick i fippla om jag ska ha någon liten surf dator only. Sen om dom har celeron eller atom kvittar, bara dom är likvärdiga.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt märkligt att vi hela tiden har någon typ av prolle som det är brist på ?

Verkar som om Intel har ett rätt trögt produktionsförfarande och är dåliga på att förutse vad de bör fokusera produktionen på.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Är det inte rätt märkligt att vi hela tiden har någon typ av prolle som det är brist på ?

Verkar som om Intel har ett rätt trögt produktionsförfarande och är dåliga på att förutse vad de bör fokusera produktionen på.

kan ju även vara så att det har varit problem på något sätt som inte gick att förutse t ex produktionssvårigheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
kan ju även vara så att det har varit problem på något sätt som inte gick att förutse t ex produktionssvårigheter.

Efterfrågan?

Dom togs nog på sängen då folk faktiskt vill ha den och inte bara en obskyr nischmarknad som det varit tidigare med denna typ av processor.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

nu när intel har brist på atom så skulle amd haft ett ess i skjortarmen

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det enda som stod på spel var ju juli månads planerade vinst. Varför hänga upp sig på något man tror när verkligheten strax är här ändå? De tror ju till och med själva inte att efterfrågan ska minska så vad är då problemet? lägg skärmarna på hög någon månad eller två och sälj dem sen...

Permalänk

Re: Brist på strömsnål Intelprocessor skapar oroligheter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...Den drar under 10 watt ström...
Läs nyheten

Och vad är nu 10 watt ström för något??

watt = effekt
ampere = ström(styrka)

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Brist på strömsnål Intelprocessor skapar oroligheter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Och vad är nu 10 watt ström för något??

watt = effekt
ampere = ström(styrka)

Vi är på sweclockers. Här förväntas Spänning, ström, effekt, temperatur, höjd över havet, antal jordgubbar i kylskåpet och dammråttor i grannens lägenhet vara olika namn på samma sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
nu när intel har brist på atom så skulle amd haft ett ess i skjortarmen

Jepp, de hade kunnat tjäna bra mycket på det!

Permalänk
Medlem

Vadå 10W, skulle det inte vara 2?

Vadå 10" chassi, den skulle ju vara liten.

vadå celeron-m, köra på isiah(nano) hade väl varit smartare?

Vadå brist, får ju plats med hur många som helst på en waffer.

Vadå irriterande, men den kommer ju ändå inte till sverige.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Vart tog VIAs motsvarighet vägen? Jag tyckte den verkade intressant, teamade inte dom ihop med nVidia också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rittzy
Vart tog VIAs motsvarighet vägen? Jag tyckte den verkade intressant, teamade inte dom ihop med nVidia också?

Tyvärr visade det sig att VIAs 2W-processor förbrukade 120W+ när den kombinerades med nVidias chipset

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Via nano?

Permalänk
Medlem

Om dom ändå kör med 10" chassi kan dom väl använda en 10" skärm fan. Ser ju riktigt 80-tal ut med sådär fet ram. :/

Permalänk
Medlem

Oroligheter? Jag ser kravaller framför mig..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Intel ATOM processorn drar väl endast 2W och 4,5W i full load, medans chipsetet den kör på drar hela 22W!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
nu när intel har brist på atom så skulle amd haft ett ess i skjortarmen

VIA har dock det, så det vore ju kanon om de får ut nano nu då Intel har problem!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
VIA har dock det, så det vore ju kanon om de får ut nano nu då Intel har problem!

Via klingar ju inte gott i någon som var med för 10+ år sedan Bara nykomlingar som inte varit med om vias/cyrix "storhetstid" som skulle hoppa på detta tåget innan de sett hur andra resenärer upplever resan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
nu när intel har brist på atom så skulle amd haft ett ess i skjortarmen

Det har dom.

AMD Geode LX 900@1.5W processor 600MHz
Eller
AMD Geode NX 1750@14W processor 1.4GHz

Finns lägre men dessa skulle passa bäst, dessa presterar likvärdigt en Via Centaur

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det har dom.

AMD Geode LX 900@1.5W processor 600MHz
Eller
AMD Geode NX 1750@14W processor 1.4GHz

Finns lägre men dessa skulle passa bäst, dessa presterar likvärdigt en Via Centaur

Tyvär så är de väll tillverkade i 130nm och det bådar inget gott för prestandan.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tyvär så är de väll tillverkade i 130nm och det bådar inget gott för prestandan.

ah, det missade jag

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tyvär så är de väll tillverkade i 130nm och det bådar inget gott för prestandan.

Sen när påverkar storleken prestandan? 90nm eller lägre skulle tillåta en lägre strömförbrukning men inte någon högre prestanda per klock.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Intel ATOM processorn drar väl endast 2W och 4,5W i full load, medans chipsetet den kör på drar hela 22W!

Jo, rätt störande tycker jag.

Tanken på att ha en energisnål liten bärbar tilltalar mig, men då så ska ju chipsetet vara energisnålt också.

Prestandan bryr jag mig inte mycket om, då det i princip bara skulle vara en chat-dator (IRC/MSN osv) som är på 24/7. Lite mindre surf också, men bortsett från flashreklamen på vissa sidor så är det inte speciellt krävande heller, och dem undviker man ju med flashblock till FF.

En 500 MHz CPU hade varit tillräckligt för mig, så AMDs Geode passar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Marknaden faller dock inte helt och hållet med Intel. Asus har rapporterat att deras allra senaste Eee PC-dator inte kommer att använda en Atom alls, som tidigare uppgifter pekade på. Eee PC 904 kommer istället att ha en Celeron M-processor.

"Marknaden klarar sig utan intel, dom kan ju köra intel istället" Konstigt formulerat där tycker jag

Permalänk
Medlem

När får vi se den ultimata recensionen av _alla_ ultraportabla på sweclockers? Tycker det börjar bli lite luddigt med alla modeller, vore trevligt om man kunde få ett papper med speccen för alla modeller/tillverkare.

Permalänk

Som jag nämnde i en annan tråd angående Atom så verkar det fortfarande som så att Intel har problem med en 45nm-fabrik, närmare bestämt den i Israel.

http://www.overclockers.com/tips01350/

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065