Returnera en vara - skicka som företagspaket?

Permalänk
Medlem

Returnera en vara - skicka som företagspaket?

Jag har köpt en skärm från Multitronic som jag nu vill returnera. De skriver i ett mail att jag ska skicka tillbaka den som företagspaket via Posten. Jag har letat på Postens hemsida, men vad jag kan se så måste man vara "avtalskund" för att kunna skicka företagspaket.

Någon som vet hur man sköter det här med returnering? Jag har aldrig behövt skicka tillbaka en vara till ett företag förut.

Permalänk
Medlem

Nja man behöver inte vara företagskund för att kunna skicka företagspaket. Att skicka företagspaket innebär bara att posten kör ut varan till företaget istället för att företaget ska åka till posten och hämta det. Du ber bara om att skicka paketet som företagspaket när du är inne hos posten.

Permalänk
Medlem

Jaha, men kan du hitta via Postens hemsida hur mycket det kostar, isåfall? För jag blir verkligen inte klok på deras prisuppgifter. Paketet ifråga väger 10-11kg och mäter 55x28x70cm, och ska skickas till Finland.

Permalänk
Avstängd

typ 600kr kanske...

Permalänk
Medlem

Altsså de flesta företag har ju redan ett avtal med posten att de ska få sina paket utkörda.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Varför skall du skicka den till Finland?
Har någon där köpt den åt dig?

Permalänk
Medlem

Om det handlar om ett garantiärende tycker jag att du ska be dom om en förbetald fraktlapp. Bara att klistra på paketet och stega in på posten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Om det handlar om ett garantiärende

"Jag har köpt en skärm från Multitronic som jag nu vill returnera"

tämligen uppenbart att det inte är ett garantiärende

Postpaket landar som sagt på strax under 600kr, DPD är billigare men jag har noll koll på villkoren, Posten borde veta vad som blir billigast

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
typ 600kr kanske...

Hjälp! Så mycket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Altsså de flesta företag har ju redan ett avtal med posten att de ska få sina paket utkörda.

Det här gäller ju att jag ska skicka tillbaka en vara till företaget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Varför skall du skicka den till Finland?
Har någon där köpt den åt dig?

För att Multitronic är baserade i Finland. De gav mig en adress i Finland att skicka paketet till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
"Jag har köpt en skärm från Multitronic som jag nu vill returnera"

tämligen uppenbart att det inte är ett garantiärende

Postpaket landar som sagt på strax under 600kr, DPD är billigare men jag har noll koll på villkoren, Posten borde veta vad som blir billigast

Inte garantiärende som sagt, bara jag som är missnöjd med en produkt och vill utnyttja min ångerrätt.

600kr är ju helt sjukt, det är ju knappt nån idé med distansköpslagen då. Vad är DPD?

Permalänk
Medlem

wh00t?

Du menar alltså att du köpt produkten från Multitronic Sverige AB
(www.multitronic.se) och tvingas skicka den till Finland?

Permalänk
Medlem

om skärmen har skickats direkt till kund från finland skall den också retuneras dit, däremot om dom skickat skärmen från sverige är det lite konstigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BegZ
om skärmen har skickats direkt till kund från finland skall den också retuneras dit, däremot om dom skickat skärmen från sverige är det lite konstigt.

Har du köpt varan av ett svenskt företag skall du fan inte
behöva returnera till ett annat land.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
wh00t?

Du menar alltså att du köpt produkten från Multitronic Sverige AB
(www.multitronic.se) och tvingas skicka den till Finland?

Ja.

Jag tycker det är ganska orimligt att det ska kosta ~600:- frakt till Finland, plus "avdrag för kreditkorts- eller direktbetalning (-4%)", = totalt mer än 800:- att utnyttja distansköplagen för att ångra ett köp. Det känns lite poänglöst då.

Permalänk
Medlem

Är det just att varan ska returneras till Finland som gör det så dyrt? Tycker iaf att det låter mycket med 600 kr frakt.

Sen tycker jag att det låter tveksamt att de verkligen kan hänvisa dig att skicka paketet till Finland.

Om det är så att ett svenskt företag (Multitronic Sverige AB är ju svenskt, och är det företag som varan faktiskt är köpt av) kan välja att köparen vid utnyttjande av ångerrätten ska returnera varan till en valfri ort i världen så är ju det en påtaglig lucka i lagen, som kan göra det helt orimligt för konsumenten att faktiskt utnyttja denna rättighet.

Om det dock är så att fraktkostnaden inte skiljer nämnvärt jämfört med en svensk adress så är det väl inget att bråka om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufs
Ja.

Jag tycker det är ganska orimligt att det ska kosta ~600:- frakt till Finland, plus "avdrag för kreditkorts- eller direktbetalning (-4%)", 4% av = totalt mer än 800:- att utnyttja distansköplagen för att ångra ett köp. Det känns lite poänglöst då.

Avdrag för kredit eller direktbetalning får inte företaget göra så påtala det vänligt men bestämt och citera följande ifrån Distansavtalslagen:

------------
14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast
och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till nä-
ringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot va-
ran eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet
frånträtts.
------------

Vidare kan inte företaget kräva att du ska skicka varan till nån annan än näringsidkaren dvs företagets adress. Se nedan citat:

-----------
Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt
13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten lämna eller
sända tillbaka varan till näringsidkaren.
-----------

I mina ögon så är Multitronic oseriösa som inte följer gällande konsumentlagstiftning som man får hoppas beror på ovetskap :confused:?

Permalänk
Medlem

Vad det gäller att skicka paketet till Finland så var det ju även därifrån det kom när det skickades till mig. Multitronic är ju från början ett finskt företag som har ett kontor i Sverige också numera. Jag tror att de skickar allting från lager i Finland dock. Jag vet inte om jag då kan begära att få skicka det till deras adress i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufs
Vad det gäller att skicka paketet till Finland så var det ju även därifrån det kom när det skickades till mig. Multitronic är ju från början ett finskt företag som har ett kontor i Sverige också numera. Jag tror att de skickar allting från lager i Finland dock. Jag vet inte om jag då kan begära att få skicka det till deras adress i Stockholm.

Grejen är ju att du beställde varan av det svenska företaget (Multitronic Sverige AB), inte det finska (Multitronic Oy)...

Det är ju helt deras val att skicka varan till dig från Finland, och då är frågan om du verkligen ska behöva drabbas av det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufs
Vad det gäller att skicka paketet till Finland så var det ju även därifrån det kom när det skickades till mig. Multitronic är ju från början ett finskt företag som har ett kontor i Sverige också numera. Jag tror att de skickar allting från lager i Finland dock. Jag vet inte om jag då kan begära att få skicka det till deras adress i Stockholm.

Men har du beställt varan från Svenska multronic, för det framför ingenstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufs
Vad det gäller att skicka paketet till Finland så var det ju även därifrån det kom när det skickades till mig. Multitronic är ju från början ett finskt företag som har ett kontor i Sverige också numera. Jag tror att de skickar allting från lager i Finland dock. Jag vet inte om jag då kan begära att få skicka det till deras adress i Stockholm.

Komplett skickar från Norge eftersom lager och huvudkontor ligger där.
Men alla returer skickas till deras kontor i Göteborg.
Det är så det skall fungera.

Som jag ser det är att trådskaparen skall behöva betala 800:- för
retur är ett sätt av dem att få folk att överväga returer.

Så s****s oseriöst!

Kontakte dem igen, står de fast vid förfarandet, kontakta din konsumentvägledare och gå vidare till ARN om det behövs.
Såna här metoder skall utrotas.

Alla paket skickas från Multitronics huvudkontor och lager i Finland, för mellanhantering i Stockholm, och sedan slutleverans till kund.

Permalänk
Medlem

Men på hemsidan står det ju att de ska skicka en fraktsedel till dig? Det tolkar jag det i alla fall som. Och om du får en fraktsedel lämnar du ju bara in det på posten?

Eller stämmer det inte alls?

http://www.multitronic.se/main.php?id=return_guide

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Men på hemsidan står det ju att de ska skicka en fraktsedel till dig? Det tolkar jag det i alla fall som. Och om du får en fraktsedel lämnar du ju bara in det på posten?

Eller stämmer det inte alls?

http://www.multitronic.se/main.php?id=return_guide

Var ser du att de skickar en fraktsedel?

Menar du PDF-dokumenetet, så antar jag att det bara är adressuppgifter samt något referensnummer för att hålla koll på returen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Men har du beställt varan från Svenska multronic, för det framför ingenstans?

Ja, från svenska Multitronic.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Men på hemsidan står det ju att de ska skicka en fraktsedel till dig? Det tolkar jag det i alla fall som. Och om du får en fraktsedel lämnar du ju bara in det på posten?

Eller stämmer det inte alls?

http://www.multitronic.se/main.php?id=return_guide

Jag har varken fått någon fraktsedel eller något pdf-dokument, däremot har jag via mail fått returnummer och adress i Finland dit det ska skickas, samt instruktioner hur jag ska packa.

Nu väntar jag på mailsvar om mina funderingar.

Åh, vad olägligt det här är, jag som ska åka på semester om några dagar. Har varken tid eller lust att krångla med sånt här.

Permalänk
Medlem

Alla paket skickas från Multitronics huvudkontor och lager i Finland, för mellanhantering i Stockholm, och sedan slutleverans till kund.

Då har dom väl ett kontor i stockholm, som komplett t ex ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufs
Nu väntar jag på mailsvar om mina funderingar.

Har du ringt på 08-55803880? Brukar vara mer effektivt än att maila.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Har du ringt på 08-55803880? Brukar vara mer effektivt än att maila.

Nej, har inte gjort det än.

Nu var jag på Posten för att fråga vad det kostar att skicka ett 11 kg paket till Finland direkt till ett företags dörr. De sa då att det inte gick, att Posten inte hade den tjänsten. Stämmer det verkligen?

Permalänk
Medlem

Men ring Multitronic...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag har haft både mailkontakt och ringt...killen som svarade i telefon kunde dock inte svara på mina frågor, skulle återkomma, sa han.

Permalänk
Medlem

Tror nog du får sätta lite press på företaget för detta är ju en ren konsumentfråga och de bör nog följa konsumentköpeslagen dvs inte be kunden skicka till Finland. Antingen ere du som inte är kapabel att hålla en diskussion med företaget eller så det något knas med företaget.